​Pyhä Henki – uskovaisten puolustaja

Uskovaisten ei tarvitse mennä kaappiin, vaan voimme omalla nimellä ja kasvoilla kertoa uskostamme. Vaikka maailma meitä vainoaa ja vie oikeuteen, ei meidän tarvitse pelätä, koska meillä on Pyhä Henki, puolustaja. Meidän vainojamme joututuvat pelkäämään, koska eivät usko Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Jumala, Herra Jeesus sanoi: ”Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.” (Joh. 3:18-21 / FB38)

Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. (Room. 8: 33-34 / FB38)

Kristus sanoi: Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki. ” (Mark. 13: 11 / FB38)

Oletko autuas?

Helluntaina, kuten muinakin sunnuntaina voimme mennä kirkkoon. Jeesus sanoi: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”(Joh. 3:16 / FB38) Miksi on tärkeää olla sanan ja sakramenttien äärellä?

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Johanneksen evankeliumi on tutkijoiden mukaan kirjoitettu 90 luvulla ja saattaa todennäköisesti olla Raamatun rakentajien kirjoittama kuten Markuksen kirjoittaman evankeliumin viimeinen ylösnousemus kappale.

    Totesit toisessa kommentissasi uskon gnostilaisuuteen vievän kadotukseen esim. ihmisten tasa-arvoisuuteen uskomalla, naisten ja miesten.

    Myös muine kommenttisiesi kanssa totean että olet hyvä kirkon opin esittäjä, puolustaja.

    • Reino, apostoli Johannes on kirjoittanut evankeliumin.

      Gnostilaiset eivät usko Jumala syntymistä ihmisekseksi neitsyt Mariasta, eikä usko Kristuksen Golgatalla kuolleen, eikä usko hänen ylösnousseen ja taivaaseen astumiseen. Jolla Poika on, sillä on elämä.

      Kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia Jumalan kuvia.

      Kiitos kommentista, Reino.

    • Tosiaan gnostilaisuus ei usko että Jumala on ihminen, ei mies eikä nainen. Itse olen samalla kannalla.

  2. Kiitos Juha! Meidän on hyvä muistaa, että Pyhä Henki tuli Helluntaina kuulemisen kautta, eli Sanan kautta, Evankeliumia julistettiin ja se kuultiin. Pyhä Henki ei siis ole mikään spiritualistinen filosofia, vaan persoona, joka tuli maailmaan Sanan kautta.

    Joka kieltää Sanan, se ei voi löytää Isän luokse, vaan hän pysyy pimeydessä…

    ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
    Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.”
    ( 1.Joh.1-5)

    ”Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: ”Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut; koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
    Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. (Joh.17:1-7)

  3. Jumalan kolme persoonaa löytyy muutamasta Raamatun jakeesta selvästi, silti on vain yksi Jumala. Ohessa hyvä kirjoitus:

    Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaista kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.” Matt. 3:16–17.

    ”Kolminaisuusoppi ei esiinny Raamatussa sanana, mutta asiana se kulkee läpi Vanhan ja Uuden testamentin. Puhuessaan Jumalan ykseydestä Raamattu samalla liittää siihen yllättäen ”kolmeuden”. Isästä puhutaan persoonana, Pojasta puhutaan persoonana ja Pyhästä Hengestä puhutaan persoonana. Raamattu kuvaa Isää ja Poikaa ja Pyhää Henkeä kutakin erikseen elävänä, henkisenä minänä eli persoonana. Samalla edellytetään, että Jumala on yksi. Tässä ymmärryksemme loppuu, ja me kumarramme salaisuuden edessä. Ymmärrys vaihtuu uskoon. Kolminaisuusopin perusta on Raamatussa selkeä. Kaste suoritetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Efesolaiskirjeessä puhutaan yhdestä Hengestä, yhdestä Herrasta ja yhdestä Jumalasta, kaikkien Isästä. Jeesuksen kasteessa oli läsnä Jumala kolmessa persoonassaan.” J Vähäsarja

    • Millä Raamatun kohdalla voi perustella Pyhän Hengen rukoilemisen. Tuleeko kenelläkään mieleen Raamatun kohtaa.

    • Meitä on kehoitettu rukoilemaan Isä meidän ja Jeesus sanoo, että anomaan Hänen nimeensä vedoten. En tunnista yksipuolista tapaa pyytää jotain hengen täytettä ilman koko Jumaluuden läsnäoloa.

    • Onko väärin rukoilla Isää ja Poikaa täyttämään seurakuntaa tai itseä Pyhällä Hengellä, joka muistuttaa kaikesta siitä, mistä Poika on ilmoittanut ja puhunut?

      Ortodoksit rukoilevat äiti Marialta apua.

    • Sami, Pyhälle Hengelle osoitettuja rukouksia on kirkkokäsikirjassa käytössä lopulta hyvin vähän. Suomessa tunnetuin ja yhä käytössä oleva on Missale Aboensen keskiaikainen ”Tule, Pyhä Henki, laskeudu alas taivaasta sydämissämme Kristusta kirkastamaan…” Sitten taitaa olla yksi ehtoollisrukous. Jos Raamattu yksin-periaate vedetään tarpeeksi kireälle, varsinkaan puolustamillesi Maria-rukouksille ei löydy raamattuperustelua. Jos lähdetään kolminaisuusopista, Henki on tietysti aina mukana kun Jumalaa avuksi huudamme.

    • Kosti, lainaat Roomalaiskirjettä, se ei kuitenkaan vastaa ihan esitettyyn kysymykseen.

      ” auttaa meitä, jotka olemme heikkoja kr. ”avustaa, tukee heikkouttamme” (vrt. ”Sun haltuus, rakas Isäni”).

      puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin kr. hyperentygkhanei [hyper hemon] stenagmois alaletois, suunnilleen: ”kääntyy [meidän hyväksemme] (Isän Jumalan) puoleen huokauksin, joita ei voi pukea sanoiksi”. ”Meidän” on lisätty suomennokseen ymmärtämisen helpottamiseksi, ja samasta syystä se on lisätty jo mm. bysanttilaiseen tekstiin!

      Jeesus on opettanut opetuslapsilleen Isä meidän -rukouksen; VT, seurakunnan liturgia ja Paavalin kirjeetkin sisältävät paljon sanoiksi puettuja rukouksia. Mikään ihmisen lausuma rukous ei kuitenkaan oikein ole taivaan valtaistuinsalin hovikieltä. Jumalan Henki osaa sitä ja toimii meidän puolestapuhujanamme, tulkkinamme. Kaikki Isälle osoitetut, sydämestä lähtevät rukoukset ovat Hengen inspiroimia, j.15, mutta erityisesti sellaisia ovat profeettojen rukoukset. Tässä tarkoitettaneen kielilläpuhujien rukousta, jota muut eivät ymmärrä.

      Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää, mitä Henki tarkoittaa … Ajatus, että Isä Jumala ihmissydäntä tutkiessaan löytää sieltä oman Henkensä rukoilemassa, on huimaava. Tässä Henki on rukoilijana selvästi eri persoona kuin Isä, jolle rukous osoitetaan,sillä Henki puhuu Kr. hoti voidaan kääntää paitsi ’sillä’ myös ’että’: vaikka Henki ei käytä sanoja, Jumala tietää sen, että Henki rukoilee pyhien puolesta.

      Jumalan tahdon mukaisesti tarkoittaa samaa kuin j.26 katho dei ”niin kuin tulee” (sisältyy lauseeseen ”miten meidän tulisi rukoilla”).

  4. Uskontunnustus luonnehtii Pyhää Henkeä ”eläväksitekijänä”. Hesekiel näki laakson täynnä rutikuivia luita. Hän sai Herralta käskyn kutsu sanalla henkeä. Hän kutsui ja luihin tuli henki ja ne heräsivät eloon (Hes 37:1-10). Jumalan Henki herätti Jeesuksen kuolleista, samoin hän on myös Henkensä kautta eläväksitekevä meidän kuolevaiset ruumiimme (Room 8:11, KR38). Jeesus Kristus viimeisenä Aadamina on tämä eläväksitekevä henki (1 Kor 15:45, KR38). (Olavi Peltola)

    Raamatun mukaan Pyhän Hengen työ Jumaluuden kolmantena peroonana on kirkastaa Jeesuksen Kristuksen merkitys meidän syntiemme sovittajana. Pyhä Henki ei siten laskeudu Taivaasta alas kirkastaakseen itseään. (Joh.16:7-15). Siksi seurakunnan rukous on: Tule, Pyhä Henki, tänne, laskeudu taivaasta alas meidän sydämissämme Kristusta kirkastamaan.

    • Hesekiel olisi ihan hyvä Raamattu argumentti. Huudamme avuksi Pyhää Henkeä Hesekielen tavoin. Ja Joh 16 voisi toimia rukouksen perusteena. Löytyykö muita.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.