Piispalla kuitit hukassa, pallo ei!

Seuraavaksi on vuorossa piispan kyselytunti. Piispa ei saa kysyä keneltäkään mitään, vaan häntä on tässä  ja nyt  tarkoitus  enemmän tai vähemmän pompotella.

Mikä siinä on, että Helsingin edellisestä piispasta yritettiin koko virassaoloaikansa tehdä hakkelusta ja sama nuijinta on heti kättelyssä aloitettu uuden viranhaltijan pään menoksi, tosin eri syistä? Ovatko piispat tätä nykyä jonkinlaista yleistä riistaa, vai? Oliko edeltäjän suurin vika se, että hän oli nainen ja tämän nykyisen se, että hän ei ole nainen?

Kun  piispoilta entiseen aikaan kyselytunneilla udeltiin vaikkapa sitä, miten ihminen pääsee taivaaseen, niin nyt tivataan, että mitäs oletkaan mennyt tekemään! Sosiaalinen media antaa myös niille, joille asioiden ei luulisi pätkääkään kuuluvan, oivan tilaisuuden langettaa oma äkäinen ja pikainen tuomionsa. Vallan vahtikoiraksi itseään kutsuva virallinen media katsoo oikeudekseen lynkata ihmisiä luvallisemmin. Tänään olen seurannut Laajasalon kuittifarssin käsittelyä vissiinkin kymmenkunnasta aviisista.

Miksi ihmeessä Teemu Laajasalon edesottamuksiin ei ole puututtu aiemmin eli jo silloin, kun hän oli kirkkoherrana Kalliossa ja Helsingin seurakuntayhtymän johtajana? Olisiko se kenties vaarantanut menestyksen piispanvaalissa? Vai onko epäkorrektia heristää sormea yhtymän johdon  ja seurakuntaneuvoston suuntiin?

Hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja sanoo haastattelussa tukevansa piispaa lataamalla 40-kohtaisen kysymyspatterin, jossa tivataan mm. sitä, miksi Laajasalo on ostanut Coca Colaa seurakunnan varoilla. Eikö 39 kysymystä olisi riittänyt, sehän on sama määrä kuin Jeesuksen saamat ruoskan iskut ennen ristiinnaulitsemista?

Piispa tahtoisi puhua vain Jeesuksesta, mutta media vain ja ainoastaan puuttuvista kuiteista. Kumpi ompi tärkeämpi asia? Muuan rikosoikeuden proffa on sitä mieltä, että piispan luottokortin käyttö voisi täyttää maksuvälinepetoksen ja tuottamuksellisen / tahallisen virkavelvollisuuden rikkomisen tuntomerkistön.  Well, mitäs sitten, jos piispa joutuu ns. leivättömän pöydän ääreen? Kenellä muulla kuin sielunvihollisella olisi silloin kivaa?

Ajetaanko tällä kaikella loppujen lopuksi sitä, että uusi piispa voitaisiin näin syöstä pois virastaan? Olisi aika lailla kiusallinen ajatus koko Suomen Siionille ja aivan erityisen kinkkinen juttu sille, joka tulisi tilalle jonkinlaisena sattumapiispana. Toivottavasti tämän suuntaiset aatokset osoittautuisivat loppupeleissä vain tyhjäksi spekuloinniksi.

Ei kai kukaan tosissaan ajattele, että uusi piispa olisi päässyt nykyiseen asemaansa jonkinlaisella viekkauvella ja vääryyvellä tahi kaksinaamaisella pelillä? Voisiko olla uskottavampaa, että huiman urakehityksen aallonharjalla on iskenyt vauhtisokeus, jonka vallassa yhteisten pelisääntöjen velvoittavuus on ajoittain päässyt jos ei nyt aivan unohtumaan niin ainakin jonkin verran hämärtymään?

Minulle on toistuvasti sanottu, että ei tässä mistään ajojahdista ole kysymys. Miksi se kuitenkin näyttää siltä?

Voisiko piispa sovittaa jotakin sillä, että jatkossa suostuisi juomaan vain vettä ja maitoa? Mainittu rikosoikeuden proffa ihmetteli, mitä edustamista piispan virkaan kuuluu. Höh, piispan pestihän vasta onkin varsinainen edustustehtävä! Paavi sanoo olevansa Kristuksen sijainen maan päällä. Meikäläiset piispat eivät ihan samaa tohdi itsestään väittää, mutta kyllä meidät kaikki virkapapit ja ns. yleisen pappeuden perusteella mukaan kutsutut  seurakuntalaiset edustamme omalta osaltamme Jumalan valtakuntaa tässä ajassa. Jopa ilman edustustilejä.

 

Kuva yllä: Piispa Teemu tarkasti ensi töikseen oman entisen työpaikkansa Agricolan ja Seniorifoorumin. Piispaa oli tullut tervehtimään 450 piiriläistä, joukossa myös joku linssilude…

Kuva alla: On  tässä oltu pari päivää niin haudanvakavissa fiiliksissä piispan taitamattoman rahankäytön vuoksi, että nyt on aika vähän keventää. Kiitos, Kirkon  kuvapalvelu / Markku Pihlaja! (Kuva lisätty 12.1.18)

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Elias: Arkkipiispan näkemys:

      ”Mäkisen mukaan on tärkeää, että kun huoli asianmukaisuudesta rahojenkäytössä on syntynyt, kysymykset tuodaan esiin.

      ”Tämänkaltaiset kysymykset on aina otettava vakavasti. Vain avoimuus luo luottamuksen kirkon varainkäyttöön. Jos virheitä löytyy, niihin on puututtava. Ohjeiden pitää olla ajan tasalla ja selkeitä”, Mäkinen sanoo.

      Hän muistuttaa, että ketään ei tule tuomita, ennen kuin asiat on käyty läpi ja selvitetty.”

    • Elias, älä nyt leimaa keskustelijoita Teemu-faneiksi. Eri näkökulmia voi ottaa esille leimautumatta.

  1. Varmuuden välttämiseksi on kai syytä julkaista kokonaisuudessaan kaikki Korhosen 40 kysymystä piispalle, jotta jokainen, joka jaksaa listan läpi lukea, voisi todeta, ovatko kaikki suurennuslasilla etsityistä kohdista asiallisia ja tarpeellisia.

    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaksi-lounasta-tunnissa-8-pulloa-samppanjaa-ja-hotellin-paras-huone-40-kysymysta-rahankaytosta-joihin-piispa-teemu-laajasalolta-pyydetaan-vastausta/6725914#gs.xuCr944

    Miksi muuten sanotaan, että piru piilee yksityiskohdissa?

  2. Tämä vaan tuli mieleen… Mitenkään väheksymättä hyvää ja kohtuullista tapaa käyttää luottamusta (ja luottokorttia) Ihmetyttää kuitenkin nykyinen lynkkaus mieliala. (Samaa voin sanoa ”metoo” kampanjasta, jossa luottamus miehiin on kyseenalaistettu ja yleistetty vahvasti naisten puolelta.)

    ”Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
    Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.
    Mihin minä siis vertaan tämän sukupolven ihmiset, ja kenen kaltaisia he ovat?
    He ovat lasten kaltaisia, jotka istuvat torilla ja huutavat toisilleen ja sanovat: ’Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette itkeneet’.
    Sillä Johannes Kastaja on tullut, ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: ’Hänessä on riivaaja’.
    Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: ’Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!’
    Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty.”

    • Ismo: Vaikka en itse tietääkseni ole mukana tässä keississä millään tavalla, niin tuo hairahtuneen piekseminen tuntuu kovin raskaalta, tulee suorastaan paha olo.

      Pari päivää sitten joku Teemun entisistä työtovereista antoi Hesarille nimettömänä ”palautteen” esimiehestään:
      ”Laajasalo on silmänkääntäjä. Hän saa asiat näytämään hyviltä ja haluaa kumartaa siihen suuntaan, mikä on hänelle eduksi. Hän haluaa hallita kaikkea ja olla kaikkien kaveri.”

      Herttiles sentään, millainen arvio!

  3. May ja Ismo: Myös minua järkyttää tämä kyseinen lynkkausmieliala. Pelottavaa on lukea joitakin pappien omia facebook-sivuja, joissa piispaa piestään kuin vierasta sikaa. Tilanne on hankala, piispa on aikamoisessa motissa: Poliisi tutkii jo asiaa ja pian varmasti verottajakin innostuu. Sitten on tämä someraivo…

    Hei, kamoon, miten Raamattu kehottikaan suhtautumaan hairahtaneeseen veljeen Kristuksessa? Olisiko rukous mitään? Myötätunto?

    Jaakobin kirjeestä 3:2: ”Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.” Koska olemme kaikki pois poikenneita, niin miten ihmeessä joillakin on varaa heitellä kiviä, etenkin kun kyseisestä keissistä ei vielä ole olemassa minkäänlaista tuomiota. Ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan. On niin helppo lyödä lyötyä…

    Teemu-piispa laittoi facebookiin vuoden vaihteessa tervehdyksen, jossa hän toivottaa kaikille iloista ja sovinnollista uutta vuotta 2018. Ei taida oikein onnistua tämä toive tänäkään Herran vuonna. Video on tässä.

    https://www.facebook.com/teemupiispa/videos/531344407246091/

  4. Piispaa pidetään esikuvana ja esipaimenena tavallisen kansan parissa. Kun on syntynyt julkinen ”skandaali” median myötävaikutuksella, mielestäni on vain asiallista ja piispalle itselleenkin parhaaksi, että syytökset tutkitaan neutraalisti.

    Maallistuneissa piireissä ei mikään ole herkullisempaa kuin löytää kirkon piiristä syntipukkeja! Näyttää sama houkutus olevan kirkon omassa kannattajajoukossakin.

Kirjoittaja

Kiuru Hannu rovasti Ruttopuiston
Kiuru Hannu rovasti Ruttopuistonhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121