PIETARIN KALANSAALIS

Kari Paukkunen pyysi bloggaamaan jostain Raamatun luvusta. Olen jo monasti blogannut luvusta 666,joten otetaanpa vaihteeksi käsittelyyn Pietarin kuuluisa kalansaalis 153 kalaa:

Raamatun gematristen ilmentymien luonteeseen kuuluu, että
milloin kehyskertomuksen pintatekstissä on avoin gematrinen luku,
ilmenee sama luku myös piilotekstissä. Erinomaisen esimerkin
tarjoaa tästä Joh. ev. 21:11, joka sisältää kertomuksen
Pietarista ja hänen ihmeellisestä 153 kalaisesta saalistaan. Sillä
lähes kaikki tähän kontekstiin liittyvät kreikkalaiset käsitteet
ja sanonnat ovat jaollisia saaliin luvulla 153, jolla on muutenkin
mielenkiintoisia ominaisuuksia:

Luku 153 on 17 ensimmäisen kokonaisluvun summa
1 + 2 + 3 + 4 +
5 + 6 + 7 + jne.+17 = 153
Se on viiden 1. numeron tulojen
summa:.
1 x 2 x 3 x 4 x 5 = 120
1 x 2 x 3 x 4 = 24
1 x 2 x
3=6
1 x 2 = 2
1 x 1 = 1, yht. 153
Se on numeroidensa
kuutioiden summa:
1³ + 5³ + 3³ = 153
edelleen 153 on
kolmionumero 17, siis: (17² + 17)/2 = 153, edellisen numeroista 1 ja
15 ovat nekin kolmionumeroita ja 153:n käänteisluku 351 on
kolmioluku 26 (hvhy): (26² + 26)/2 = 351. Eivätkä luvun 153
erikoisuudet ole edes vielä tyhjenneet. Mutta esimerkit riittänevät
vakuuttamaan, että sen valintaan kuvaamaan Pietarin kalansaalista on
täytynyt olla jokin aivan erityinen syy. Etenkin, koska
kertomuksessa olevat kaikki tärkeimmät käsitteet ovat siis sillä
jaolliset:

ihmisten kalastajat 14 x 153=2142
heittää verkko mereen = 20
x 153 =3060.
tuo verkko, = 8 x 153=1224
kalat = 8 x 153=
1224
kalojen määrä 16 x 153=2446

Merkittävä on erityisesti 8 x 153´ n tulo 1224, joka vastaa
edelleen Raamatun sanontoja Herra Jumala: o curioj o qtheoj, Jumalan
luomistyö: krisij qtheu ja Istutus h futeia.
Nämä kosmoksen ja
elämän syntyyn liittyvät sanonnat saavat erityistä painoarvoa
tosiasiasta, että luku 1224 on kaksi kertaa sellaisen ympyrän
halkaisija, jonka kehä 1925 vastaa nimeä Simwn o Petroj Simon tuo
Pietari. Kun tämä kehä saa kokonaislukuina ilmaistuna halkaisijan
612 ja säteen 3o6, tulee säteen puolikkaasta edelleen kalojen
lukumäärä 153. Tämä 153 on myös niiden vesica pisciksien
(Kalanrakkojen, kuvio syntyy kahden yhtä suuren ympyrän kehän
leikatessa toistensa keskipisteet) pituus, jotka muodostavat
Pietari-ympyrän sisään mahtuvassa kuudessa limittäisessä
ympyrässä kuusilehtisen vesica-ruusukkeen. Kun kaksi Pietari-
ympyrää piirretään sisäkkäin, muodostuu yksi suuri vesica ja 12
edellä kuvatun kaltaista pientä. Yhteensä kolmetoista vesicaa,
jotka symbolisesti vastaavat niin veneitä, kuin kaloja kuin
siemeniäkin. Kaikilla on sama soikea muoto, jota antiikin
geometriassa kutsuttiin kaikkien muotojen äidiksi ja pyhäksi
mandorlaksi eli kohduksi. Kuvio synnyttää etenkin ortodoksisessa
kirkkotaiteessa myös Jeesuksen.
Ihmeellistä ajatellen nimenomaan
luvun 1224 ja sen 8. osan 153 merkityksiä on nyt se, että tämän
nimenomaan luomistyöhön ja Jumalan istutukseen viittaava kreikan
numero esiintyy heprean gematriassa 7 kertaa vastaten sanaa tvytxt,
jonka fem. sing. hntxt on se paikka Adamin ruumiin alapäässä,
josta jumalat (tehkäämme ihminen kuvaksemme) ottavat
luomiskertomuksessa Eevan ’siemenen.’ Ja hämmästyttävää on
sekin, että 1224/8 pituisten 12 pienen vesican a´ 153 yhteinen
pituus on 1836 eli luku, joka ’sattumalta’ on kokonaislukuna
ilmaistuna sama kuin protonin paino suhteessa elektroniin, kun
elektroni on yksi. Tulo 12 x 153 voidaan lisäksi lukea
heprealaiseksi sanonnaksi ‘ihmisen isä’ eli ab anash: sna ba!

Erittäin hätkähdyttävää on vielä se, että kun jaamme tämän
luvun 1836 Kristus-kolmion asteluvulla 37, saamme osamäärän 49,6.
Sillä luku 496 vastaa heprean samaa valtakunta tvklm, jonka tulo
4×9×6 on edelleen 216 eli risti, voima, leijona, prkessio jne. Luvun
37 moniin syvällisiin merkityksiin ei ole tässä tilaa mennä,
mutta todettakoon lyhyesti, että esim. kaikki Jeesuksen nimitysten
variaatiot Uudessa testamentissa ovat luvulla jaolliset, esim.
Cristos 1480= 4ox37. Genesiksen 1. lauseessa on selvä 37 järjestelmä
jne.

Raamattu ei näy opettavan vain matematiikkaa ja tähtitiedettä
vaan myös biologiaa ja fysiikkaa

78 kommenttia

  • Anssi Saarela sanoo:

    Kirjoitit Seppo aiemmin (14.6.):

    ”Kyllä fiksuimmat teologit ovat nämä aritmeettiset asiat havainneet ja ne on vähintään heille kerrottu. Mutta eivät häveliäästi viitsi puhua niistä. Kuten eräs korkea teologi tunnusti minulle: ’Kyllä me tiedämme, että Raamatussa on numerologiaa, mutta me emme tutki sitä!'”

    Rohkenisitko kertoa, kuka tämä korkea teologi oli, tai edes mikä hänen oppialansa ja -arvonsa oli? Ja voisitko mainita jonkin keskeisen teoksen, joka tarkastelee VT:ta ja UT:ta numerologian kautta? Yliopistollisen, mikäli sellaisia on.

    Blogisi ja kommenttisi ovat usein kiinnostavia ja teräviä, vaikka toisinaan olenkin laskuistasi aivan ulalla. 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kiitos mielenkiinnosta Anssi. Hän on tunnettu teologian tohtori, mutta ei varmaan tykkäisi että mainitsen nimensä tämmöisen asianyhteydessä. Raamattuun liittyvää monenmoista numeraalisuutta näyttäviä esseitä on netti pullollaan, suomenkielistä akateemista kirjallisuuta ei ole koska aihe puuttuu teologisen tiedekunnan paradigmasta. Kannatta hommata juutalaisen kabbalan asiantuntijoiden kirjoja, suosittelen rabbi Aryeh Kaplania, Yizach Gingsburgia ja Gerschom Scholemia. Ut:n kohdalla Ivan Panin on ikivihreä. Minun kirjassani Jälleensyntymä ja Raamattu sivutaan myös teemaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Anssi Saarela sanoo:

      Kiitos vinkeistä Seppo. Raamatun numerologiset tulkinnat tuntuvat herättävän minussa enemmän kysymyksiä kuin tarjoavan vastauksia, mutta aina on kiehtovaa kuulla, mitä ihmiset kokevat Raamatusta löytävänsä. Sinun edustamasi ”Erich von Däniken meets Kabbala”-tyyppinen teoria on kyllä kieltämättä aika hurjan ja värikkään kuuloinen. 🙂

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Dänikeniä (jonka olen tavannut Saksassa Berliinissä) edelsivät jo monet muut, kuten roviolla poltettu Giordano da Bruno, ja antiikin runoilija Lucretius sekä etenkin Robert Charoux (Verratene Geheimnisse. saksaksi) Genesis 6:2-4 sisältää salakirjoituksen joka muodosta sanonnan madim shem eli Marsin tulipatsas.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Milloin Raamatun sisältämä tieteellinen fakta sitä todellakin on eikä vain sattumalta samanäköinen, riippuu tietenkin esiintymästä ja sen sekä etä- että lähikontekstista. Lähikonteksti on esim nimi ADAM ja nimen osio DAM joka merkitsee VERI ja sen lukuarvo on 44. Nyt tieteellinen IHMISEN eli siis ADAMIN naiselle ja miehelle yhteinen autonomisten kromosominen määrä on juuri 44 ja nuo kromosomit otetaan ihmisen siis damin juurikin luuytimen veri- eli dam-solusta…Aivan liian tiivis konteksti ja tarkka osuma olaksen vain sattumaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Tämäkin Sepon kommentti on mielenkiintoinen. Uskon Raamatun Jumalan olevan älylle käsittämätön auktoriteetti, joka käsittämättömällä tavalla tietää kaiken, ylläpitää kaiken, ja on kaiken tietysti nähnyt alusta loppuun asti. Jumala on ilmoittanut Raamatussa historian alusta loppuun asti. Se on luettavissa, mutta myös monin tavoin revittävissä sekä ”tiedemiesten” että eri lahkojen käsissä, koska ihmisen ymmärrys on rajallinen.

      Jesaja: 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

      Jumalalla on data, kuten Seppo edellä kommentissaan todistaa. Kristus kertoo, että ihmiseltä ei putoa edes hiuskarva Jumalan sitä tietämättä. Hän on ihmeellinen neuvonantaja, joka kertoo tulevansa takaisin kun Jumalan määräämä aika täyttyy. Löytyykö tämä sinun tutkimastasi datasta? Kristitty uskoo ilman dataa. Kristitty toteaa: Niinkuin on kirjoitettu, niin myös tapahtuu, numeerista dataa ei tarvita.

      Se minua Seppo vielä ihmetyttää, että haluat mielummin tunnustaa ”kosmisen mielen” kuin Jumalan? Eikö Raamatusta löydy dataa Jumalasta, joka on luonut kaiken? Lukeeko siellä numeroilla ilmaistuna ”kosminen mieli” vai Jumala, luoja, Jahve, Jehova, JHVH?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kari, minulle maailmankaikkeuden synnyttänyt Voima tai voimat on n i m e t ö n (jota kutsuin kosmiseksi mieleksi) kuten oli gnostikoilekin. Jhvh oli vain heprealaisten aunrinkoa alunperin tarkoittanut heimojumala ja työssään epäonnistunut demiurgi.

      Raamatun tieteellisten numeroinkin ilmaistujen faktojen takana ovat minusta olleet nefilimit eli alienit, eli ns. ’enkelit’ .

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Miten vastaat muihin esittämiini kysymyksiin?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Nimetön voima on ilmoittanut kaiken?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kari, en sanonut että nimetön voima on ollut ilmoittaja vaan enkeli Razielin kaltaiset tod. näk. vieraan sivilisaation edustajat, joiden tietämys maailmankaikkeudesta on ollut paljon meitä edellä. Kosminen Mieli ilmoitta kyllä itsensä sitten ns. yleisessä ilmoituksessa eli siinä mitä hienorakenteita näemme ympärillämme luonnossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Raamattua kannattaa lukea jumalauskon kehittymisen kertomuksena. Jumala ymmärretään ensin perheen ja heimon jumalaksi, sitten kansan ja valtakunnan jumalaksi. Viimein rakentuu koko ihmis- ja luomakuntaa koskeva yksijumalainen uskonto. Jeesus ilmoittaa Jumalan olevan ihmisiä rakastava Isä. ”Jhvh on vain heimojumala” on mielipide, joka jättää tämän kehityksen huomioimatta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Pentti, ei suinkaan jätä huomiotta, koska jhvh:n yläpuolella on Ajin Suph.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onko? Minusta näyttää, että sekoitat ihmisten eri kehitysvaiheessa olevat jumalakuvat ajatukseen jumalolentojen hierarkiaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Minä en Pentti sekoita asiassa mitään. Olen monissa yhteyksissä todennut että jhvh on kehityksen tulos ukkosjumalasta ja aurinkojumalasta heimojumalaksi ja sitten Herraksi. Tämän kehityksen rinnalla on ollut kehittyneempi kabbalistinen jumalakäsitys, jossa on korkein jumaluus joka on nimetön : ”ei mikään nimi'”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Aivan niin. On erilaisia käsityksiä Jumalasta, niillä varmaan myös eri kehityslinjojakin. Se ei merkitse, että olisi eri jumalia: ylijumalia ja demiurgeja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Aivan niin. On erilaisia käsityksiä Jumalasta, niillä varmaan myös eri kehityslinjojakin. Se ei merkitse, että olisi eri jumalia: ylijumalia ja demiurgeja.

      Eipä titetenkään koska emme edes tiedä onko ylipäätään mitään jumalia tai Jumalaa….

      Mutta R a a m a t u s s a on esim. Korkein selvästi eri Jumala kuin Jahve ja jumalia on muutenkin monia:

      ” Kun Korkein jakoi kansat perinnöiksi , kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä H e r r a n kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.

      ’Korkein on siis jakomies ja Herra (jhvh) on yhden jako-osuuden saaja…

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit