Peter von Bagh – unelma ihmisestä ihmisten kesken.

Kirjoitan aiheesta, joka on koskettanut tänään erityisesti: tieto elokuvahistorian ”suurmiehen” kuolemasta. Se ei ollut yllätys. Kuitenkin jälleen olen katsellut edessäni avautuvaa muistojen maisemaa, jossa luukut toistensa jälkeen historian runkopuissa sulkeutuvat silmissäni. On kuin katselisin adventtikalenterin ideaa nurinpäin. Edessäni on avoimia luukkuja, joista tutut kasvot tulevat silmiini. Ja äkisti joudun tarttumaan konkreettisesti muistin maisemakuvaan, muistometsään. Sulkemaan taas yhden muistikuvan aktiivisten elämäkertojen tasustalle, historiaan. Olen siinä iässä, että tämä on odotettavaa, vaikkei vielä yleistä, kun ajattelen tuntemiani ihmisiä.

Peter von Bagh oli tietokirjailijana historiankirjoittaja ennen muuta. Tunsin hänet juuri tässä ominaisuudessa yliopistolta, jossa hän koki kohtaavansa kovia ainakin ensin alkuun. Sitä ennen kuitenkin tunsin hänet sellaisena kuin hän itse asiassa aina pysyi: intohimoisena asiansa ajajana. Asiantuntijana, jonka tietoja riitti läjäpäin. Ja joita hän tulkitsi omalla ominaisella tavallaan: intohimolla, paatoksellakin. Näkemyksellä, visioilla, jopa aatteellisella propagandalla.

Näin hänet ensi kerran 1960-luvulla Helsingin elokuvateatteri Bristolissa, kun olin teini-ikäinen. Teineille järjestettiin silloin  elokuvaesityksiä, joissa ennen filmien alkua Peter von Bagh – muutama vuosi minua vanhempi – esitteli kulloisenkin filmin taustat, teemat ja tarkoitusperät sekä esteettisen kvaliteetin. Hän näkyy vieläkin silmissäni silloisena hivenen ”outona ilmiönä”: paahtavan intoutuneena kertojana, asiantuntijana, joka korrektissa pukuasussaan solmioineen ja kauluspaitoineen oli vähän ”setämäinen”. Hän puhui hyvää kirjakieltä, oli kaikkea muuta kuin boheemi (mitä sillä silloin tarkoitettiinkaan). Toisaalta hän oli esiintyjänä niin intoutuneen eloisa, että puku tuntui tavallaan ”reissussa rähjääntyvän”. Hän oli jotakin enemmän kuin ulkoinen mielikuvansa ja esiintymisensä. Hänessä ”sana tuli lihaksi”. (Toivon, ettei kukaan lukija pahastu! Puhun sanasta kuitenkin pienellä alkukirjaimella.)

Peter von Baghista olisi ollut varmasti intoutuneeksi saarnaajaksi, jos hän olisi ollut ns. uskovainen. Hän uskoi asiaansa nimittäin sataprosenttisesti. Hän uskoi elokuvaan jonkinlaisena ”kansan kaunokielenä”, pienten ihmisten sinisenä satumaana, unelmamaailmana, joka viihdytti, lohdutti, nostatti tunteita, kasvattikin inhimillisempään elämään. Hän oli tässä uskotta mielestäni ihmisen asialla tietynlaisen utopistisenkin lähimmäisenrakkauden asialla.

Henkilöllä on taustansa. Petteri tuli Oulusta, joka on alkanut kangastaa todellisena kulttuurin kehtona, vaikka kasvu onkin tullut toisaalla, pääkaupunkiseudulla ja maailmalla. Viittaan vain Jukka Kajavaan, oululaisen legendaarisen papin Viljo Kajavan, poikaan. Myös kasarmialueen kasvatteihin, kuvataiteilijoihin Hannu Väisänen ja Marika Mäkelä. Aiemmilta ajoilta muistetaan V.A.Koskenniemen oululainen ”uninen koulutie” ja Tauno Nurmelan merkitys Oulun lyseon poikien sivistämisessä. Oma pianotaiteilijamieheni oli näitä vanhemman polven ”Pöljiä”, kuten he itseään nimittivät. Ja pitivät tiiviisti yhtä.

Olen ymmärtänyt, ettei Peter von Bagh mainostanut oululaisuuttaan missään, kiinnostui tosin viime aikoina. Ymmärrän myös viiveen syyn. Isä on tunnettu aikansa oikeistolaisista äärinäkemyksistä mielisairauksien hoidossa: rodullisen puhtauden vaaliminen, sterilisaatiot yms. (Ks. mm. Ville Kivimäki: Murtuneet mielet). Poika oli ihmisten erilaisuuden hyväksyjä, toisaalta yhteenkuuluvuuden kannustaja. Hän kutsui ihmisiä tavallisuuden ”glamourin” tajuntaan, vaikkei itse ollut leimallisesti ”kaurismäkeläinen”.

Tutustuin lähemmin Peter von Baghin hänelle varsin ongelmallisessa vaiheessa. Hän tuli yliopistolle (Hki) ja oletti elokuvan historiikkinsa pääsevän väitöskirjaksi filosofisessa tiedekunnassa kirjallisuustieteen ja draaman/teatterintutkimuksen sekä estetiikan monihaaraisella laitoksella. Niin ei kuitenkaan käynyt. Tutkijaseminaarissa asiaa puitiin kriittisesti. Historiallinen kertominen näkemyksellä vailla tieteellistä problematisointia, kysymyksenasettelua, johti pyyntöön tarkentaa ja täsmentää perusteita tieteelliselle työlle. Tilaisuus oli dramaattinen. En voi kertoa kaikkea. Ovet paukkuivat. Lopputulos oli ikävä. Laitoksen assistenttina olin puun ja kuoren välissä – ja otin vastaan Petterin  raivostumisen ja kaunan akateemista laitostuneisuutta vastaan.

Onneksi tohtoritutkinto onnistui valtiotieteellisessä tiedekunnassa, jonka ratkaisuja en ole kuitenkaan seurannut. Kyllä Peter von Bagh sen tietämyksineen ansaitsi.

On selvää, että Peter von Bagh on ylivertainen alansa, elokuvataiteen, tuntija Suomessa – ehkä laajemminkin. Näkemyksellinen, ihanteellinen, hurja ja uskomattoman unelvoima ihminen: Unelmoiva tavalliselle pienelle ihmiselle, jotta tämä tavoittaisi jotakin kaunista, toivoa herättävää, rakastettavaa, jopa palvottavaa omassa arjen elämässään. ”Elämää suuremmat elokuvat” ovat sanontana jo ”baghinen” klishee. Minulle Peter von Bagh kertoi kirjoillaan, esitelmillään ja ihmisenä ”elämää suuremmasta,  filmaattisen kauniista ja vaikuttavasta Elämästä”, joka voi kuitenkin aueta arjen ankaruudessa, pienuudessa. Olkoon vaikka Charles Chaplin sen ikoni.

 

    • Risto Korhonen :”Mikäs Jarlassa on erikoista?”

      Ei mikään kuten ei muissakaan jälkeläistemme ystävissä.

    • Tuula, vaikka meistä kaikista on toki valtavan mukavaa (jälleen kerran) kuulla tietoja perheestäsi, en varsinaisesti tiedustellut kysymykselläni niitä.

    • Risto Korhonen :”Tuula, vaikka meistä kaikista on toki valtavan mukavaa (jälleen kerran) kuulla tietoja perheestäsi, en varsinaisesti tiedustellut kysymykselläni niitä.”

      En keksinyt muutakaan keinoa ilmaista, että henkilö kuuluu segmenttiin, jonka mahdollista täällä nähtyjen kaltaista ”ristikuulustelua” en hyväksy. Pelko oli ilmeisesti turha, joten pahoittelut ”törkeästä” väliintulosta.

  1. Tämä voi tulla joillekin yllätyksenä, mutta monet vapaa-ajattelijat tekevät yhteistyötä molemmille tärkeissä asioissa kirkon jäsenten kanssa. Jos et tiennyt tätä aikaisemmin ja olet aktiivinen uskonnollisessa organisaatiossa, niin mitä siitä pitäisi ajatella?

    Suurin osa Ev.lut. kirkon jäsenistä ja työntekijöistä varmasti on ymmärtänyt, että Vapaa-ajattelijat eivät ole kirkolle mikään uhka tai kilpailija, vaan yhteistyökumppani siinä missä eri kristilliset kirkot tai muut uskonnot.

    • Henrik Sawela: ”Jarlalla on tunnetusti melkoinen huumorintaju!”

      Aivan, mutta joillakin muilla ei, tilannetajusta puhumattakaan. Onneksi myös Jumalalla huumorintajua riittää. Muuten olisi jäänyt meiltäkin hyvät naurut nauramatta niin Jarlan jutuille kuin muidenkin.

    • … sanoisinko vaikka aggressiivisempi kaikkea kirkollista elämää kohtaan

      Heikki, kertoisitko esimerkkejä? Meillä muilla ei oikein voi olla tietoa kokemuksistasi, joten sinun kannattaisi perutsella väitteesi esittämällä faktoja. Ilman sellaisia tuo kuulostaa pelkästään mustamaalaamiselta, etten sanoisi loanheitolta.

    • Jorma, liittyykö uutinen Jarlasta ja Nokian seurakunnasta mielestäsi kristityn sanoittamaan virteen tai aamunavauksiin? (Miten?)

    • Eiköhän se tuosta Albertin tekstistä käy ilmi, Risto Korhonen.
      Minä puhuin AH:n mainitsemasta suvaisevaisuudesta, ja kysymykseni oli varsin aiheellinen

    • Välistä jonkun ateistin pitämä aamunavaus voi sisältää erittäin hyviä elementtejä joista saa ajattelemisen aihetta. Voi myös olla ei uskovan tekemää musiikkia joka kolahtaa. En lähde elämään mustavalkoisesti, että tuo on uskomassa/ uskossa tuo ei ja tuo on ja tuo ei. Luokitteliko Jeesus?

  2. No, esimerkkejä ei tarvitse hakea kovin kaukaa historiasta. Tavoitteenaan tuntuu olevan, ei suinkaan ajattelun vapaus, niin kuin yhdistyksen nimi mielestäni harhaanjohtavasti tuntuisi väittävän, vaan päinvastoin kaikenlaisten (kristin)uskon ilmenemismuotojen vastustaminen (vrt. suvivirsi-keskustelu), toisin sanoen juurikin heidän itsensä yksipuolisesti ”vääräksi” määrittelemän ajattelun ja toiminnan tukahduttaminen. Mutta ehkä olen saanut kaikista Raamatun vaihto pornolehtiin -tempauksista ynnä muista toimintamuodoista vain väärän käsityksen, ja Jarla ei olekaan ainokainen piristävä poikkeus joukosta.

    • Huono esimerkki tuo Suvivirsi, koska vapaa-ajattelijat eivät sitä vastusta. Se kantelu ja kantelun ratkaisuhan koskivat aamuhartauksia. Keskustelun Suvivirrestä laukaisi kirkollinen osapuoli, joka riensi heti kysymään joltakin esittelijävirkamieheltä, että mitenkäs Suvivirsi. Ja siitä se sitten lähti. Taas kerran.

    • No, esimerkkejä ei tarvitse hakea kovin kaukaa historiasta.

      Ehkäpä niin, mutta etkö mainitsisi niitä esimerkkejä, kun kohteliaasti pyydän? Minä en tiedä yhtään tapausta, jossa Vaparien tavoitteena olisi (ollut) ”kaikenlaisten (kristin)uskon ilmenemismuotojen vastustaminen”.

  3. Pertti Jarlan piirroksiin voi tutustua myös Helsingin vapaa-ajattelijain
    Uskomaton-lehdessä http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/

    Vuoden 2014 numero on ilmestynyt kesäkuun Voima-lehden välissä, ja kuvitusta on myös netissä sekä näköislehdessä
    http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi/uskomatonlehti/uskomaton2014.pdf
    että nettiversion juttukohtaisissa formaatissa
    http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi/uskomatonlehti/sisallys2014.php

    Jarlan piirroksia oli jo Uskomaton-lehdessä 2013 ja 2012:
    http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/uskomaton2013.pdf
    http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/uskomaton2012.pdf

  4. Edellinen viestini ei näkynyt kirjautumatta… Siksi aloin tehdä tätä uusiksi, mutta nyt se vistini näkyykin… Hmm.. Täsä kuitenkin uusintana:

    Pertti Jarlan piirroksia myös täällä:
    Helsingin vapaa-ajattelijain Uskomaton-lehti 2014,
    ks. http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/

    Kuvia juttukohtaisesti
    ks. http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/sisallys2014.php
    ja näköislehdessä
    ks. http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi//uskomatonlehti/uskomaton2014.pdf

    Kuvia myös vuoden 2011, 2012 ja 2013 lehdissä.

Huuhtanen-Somero Päivi
Huuhtanen-Somero Päivi
Eläköitynyt estetiikan, kirjallisuustieteen ja taidekasvatuksen dosentti. Retriitinohjaaja. Hengellinen ohjaaja. Useita rukoukseen ja hengelliseen harjoitukseen liittyviä kirjoja ja kirjoituksia 1985-. Esseitä kristillisestä taiteesta ja kulttuurista. Runoja, aforismeja.