Pahan syntymisestä Jumalan Luomistyöhön kirkon perisyntikäsitykseen saakka vaikka Herra totesi kaiken olevan hyvää

Aluksi pyydän anteeksi tuttujen ikäväsanojen käyttöä eteenpäin kun joskus jo niiden mainitseminen on katsottu kutsuksi ikävän asian kanssa.

Alunperin Perkele vaihaisessa kirkkolaitoksessa oli Saatanaa käytetympi, vrt. Ignatius kirkon ulkopuolella olosta. Samaan syssyyn saa muistaa huonoja Enkeleitä olleen enemmän kuin yksi, vrt. Enkeleillensä tekstin mukaan todistuksessa.

Omasta syystään, vaikko omasta syystänsä katsottiin jo aiemmin hyväksi kysymykseksi katsoa lähemmin.

Voisivatko teologit nyt kertoa mistä paha tuli Jumalan Luomistyöhön kun kaikki oli hyvää.

Kahdeksanteen Päivään kiusauksen voittamisessa tarvittiin valintaa mutta ei sillä perisynnin kanssa tarvitse olla mitään tekemistä.

Oliko huono sanansaattaja Enkelinä jo Itse paha kiusaukseen yllyttäjä, vai siunasiko Jumala kieltäessään alunpolun sukumme tulevaisuudeksi.

Kuudentena Luomisen Päivänä Jumala käski.

  1. Sepon kysymykseen voi vastata vain, että koko luomakunta on yhdessä ja samassa tilassa, mitä tulee kuolemaan… Raamatun mukaan Jumala ei ole Luonut elämää olemassa olon taistelun kautta, joten evoluutio ja kehitys ajattelu, jos sellaista hypoteesia haluaa tutkia, niin todellisuudessa eliöiden perimä köyhtyy kaikenaikaa ja sukupuuttoon kuolee lajeja kaiken aikaa…

    ”Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
    Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.” Room.8:20-23

    • Perisynnin täytyy olla aineeton tai aineellinen substanssi kun asiaa perisynniksi kutsutaan kirkon statuksessa.

      Henki ja sielu ovat syntyneen lapsen vakiovarusteita, ja uskoisin saman jo kehittyneelle Ihmisalkiolle vaikka keskeytyminen olisi tullut.

      Saamiemme geenien kanssa perisynnillä ei ole tekemistä.

    • Kaikki luotu on tulelle, häviämiselle talletettu. Mitä tekemistä:

      ”Kukaan ei ole ns. Synnitön. Kuolema myös periytyy.”

      Sinulla on asiat sekaisin. Uskoontullut ihminen on synnitön, Jumalan vanhurskauttama. Vanhurskautus ei koske lihaa eikä meidän ihmistämme, henkisyyttä, jota sielullisuudeksikin kutsutaaan. Ne on vain kuoletettaviksi tarkoitettuja, uudestisyntyneelle hengellemme alistettuja. Siis ihmistä ei pidä ”hoitaa”, vaikka Luther ja Freudilaisuus tähän kehoittaa.

  2. ”Seppo Heinola 27.09.2023 12:15

    Mitä ELS siis on, et näy tunetvan asiaa, ”

    Ei kukaan tunne tuota lyhennettä. Kun sen sitten kirjoitit englanniksi, niin se oli juuri se asia josta kirjoitin, eli ”tasaväli-salakirjoitus”, eli lukumystiikka. Miksi se sinun sanomanasi ei ollut höpö-höpöä?

    Pidän hyvinkin (jopa) kieroutuneena varmuutena, kun ”paljastat” tietämättömyyteni. Lähes ystävällinen tai ainakin suopeutta sisältävä kommenttini sinulle ei ollut sinulle kunniallinen lopetus tälle hömpötyksellesi.

    Gematria, tasavälikirjoitus, hebrealaisen tekstin kerroksellisuus Raamatussa, ovat kaikki samaa ”perhettä”.

    Kerroin jo, että 1990 luvulla kun olin muuttanut USA:an tämä tasavälikirjoitusteoria sai paljon julkisuutta ja julkisuus jatkuu, vaikka se on senjälkeen ja sitä ennen satojen vuosien ajan todettu aatteeksi, mikä ei sovellu, eikä avaa Kirjoituksia. Kaikki, jotka sitä harrastavat tai kannattavat eivät ole Kristittyjä (Jeesuksen opetuslapsia). Herra, Herra-huutajia he kyllä ovat. Uskon, ettei tämä ole liian konstikasta sinulle.

    Olen myös vastannut sinulle kysymykseesi mikä on paha/pahuus. Haluat siihen oman sanoituksesi, eli jollaisella ”els’lläkö”. Vaikka olet ollut 60 vuotta immuuni hengellisyydelle, niin se ei nosta sinua asioiden yläpuolelta tarkkailevaksi. Kristitty, sanan varsinaisessa, alkuperäisessä merkityksessä, ei ole immuuni Kristukselle, vaikka Hänestä puutteellinen ihminen saarnaakin, hyvin tai huonosti.

    • Tasavälisalakirjoituksella (els tulee englannin alkukirjaimista) ei ole mitään tekemistä minkään lukumystiikan kanssa. Ko salakirjoitus kun perustuu kieleen ja kirjaimiin. Sen olemassa oloon Raamatusa viitasivat jo 1300-luvun rabit.

      Ja ties kuinka monennen kerran, minä EN ole kysynyt mitä pahuus on vaan m i t e n
      t ä y s i n hyväksi täydellisen hyvään maailmaan luotu saatttoi siksi m u u t t u a. Et ole ymmärtänyt kysymystä vaan olet vastannut asian vierestä. Minä kaipaan logiikkaa, enkä hartaussaarnoja. Eli vaikka argumentit loppuvat ei saarnan tarvitse silti alkaa.

      Tasavälisalakirjoitus eli ELS Raamatussa on ilmiönä fakta, joka eiole riippuvainen sen tutkijan mailmakatomuksesta, Ihan kuin1+1=2 niin ateistin, agnotikon kuin uskovankin laskemana.

    • Vai ei ELS:ää tunne kukaan?

      Bible ELS (@BibleELS) / X
      https://mobile.twitter.com › BibleELS
      Follow. Click to Follow BibleELS. Bible ELS. @BibleELS. Equidistant Letter Sequences (ELS) in the King James Bible (KJV, as downloaded freely from .

    • Logiikkaa tai pikemminkin se puutetta koskeneet kysmykseni eivät kohdistu Raamatuun vaan ihmisten Jeesus-liikkeestä ja siitä tehtyjen muistiinanojen pohjalta vääntämiin oppeihin.
      No ei kannata jatkaa. En tule saamaan kysymykseeni vastausta,koska sitä loogisesti johdetuna ei yksinkertaisesti ole.

  3. Seppo,

    On kysymys tästä uudelleen esilleotetusta 1200 luvun ”oivalluksesta”, joka sen koommin on todettu olevan logiikka Kirjoitusten ulkopuolelta, jossa on vaikka mitä. Siellä missä se on alkanut ?? vai mitä ja missä on alkanut, se voi olla päätelmiä, kun Raamattu ei riitä. Raamattu on kokonaisuus ja antaa vastaukset kaikkeen tarpeelliseen. Eli siina on kaikki mitä Elämään, elämään ja Jumalallisuuten tarvitaan. Raamattu on logiikka, johdonmukaisuus eli Sana. Siellä ei ole muuta kuin mitä siellä on luettavissa ja minkä ne kenelle se on oppaaaksi kirjoitettu, uskoontulleet, jo tietävävät kr. epiginosko, vt. 2. Kor.1:13. Eli ei ”ymmärtävät”, niinkuin suomlaiset kirkkoraamatut 38,92 sen kääntävät.

    On logiikkaa, millä ei ole mitään tekemistä Kirjoitusten kanssa. Tällainen ”logiikka” istuu ja aukeaa ulkopuolella taivallisten.

    Puhun uskosta ja perustan sen Raamattuun. Raamattuun kirjoittamattomien asioitten perusteella keskustelu on sinun alasi, eikä minulle kuulu, kuin jos sotket siihen Raamatun. Jätä Raamattu ja viittaa vaikka tunnustukirjoihin ja näihin 1200-luvun lukumystiikkaan. Lisäksi voit ikäänkuin ilmoittaa, että ”uskovaiset älkää vaivautuko”. Uskon, että näin löydät keskustelurauhan.

    Mitä ELSsiin tulee, niin se ilmaus on ohittanut minut ja ”taivaalliset” piirit, joihin kuulun.

    • Kaikki esitämäni asiat o v a t Raamatussa. Els ei esim. ole Raamatun ulkopuolista vaan täysin raamatun teksteistä nousevaa.

  4. On vaikea ymmärtää, miksi osa enkeleistä nousi kapinaan luojaansa vastaan, jonka seurauksena sielunvihollinen joukkoineen sai alkunsa. Miten täydellisissä henkiolennoissa saattoi syntyä vääriä taipumuksia, jos niissä ei ollut sisäisiä heikkouksia eikä ulkopuoleltakaan tullut huonoja vaikutteita. Jos ulkopuolelta ei tullut huonoja vaikutteita, ainoaksi vaihtoehdoksi jää sisäiset heikkoudet. Mistä niitä olisi voinut tulla, jos luomistyö oli sangen hyvä? Miksi sitten vain osa enkeleistä nousi kapinaan mutta toiset eivät? Jokin ero niissä on täytynyt olla.

    • Kiitos vietistä Kauko Manner. Ensimäinen lajiaan, joka on ymmärtänyt kysymyksen i oikein ja sananoitanut ongelman selvästi eikä yritä väistellä ja kierrellä sitä.

Väisänen Pekka
Väisänen Pekka
Soossi ja joltisen pyöriät perunat. Olen nuoruudessa hiukan soittanut ja lukenut.