Pääsiäisviikko menossa

Viime viikko oli hiljainen viikko. Nyt on pääsiäisviikko. Pääsiäisviikkoa kutsutaan myös valkoiseksi viikoksi. Nimitys tulee joukkokasteiden ajalta. Kyläkunnittain ihmisiä oli kääntynyt. He saivat kasteen pääsiäisyönä. Sen jälkeen he kantoivat kastepukua eli albaa koko viikon aina lauantaihin asti. Kylän raiteilla   liikkui lukuisia valkopukuisia. Tästä näkymästä on peräisin nimitys valkoinen viikko.

Pääsiäisviikon keskiviikon epistola on Pietarin helluntaisaarnasta. Helluntai oli juutalaisten suuri pyhä. Ihmisiä tuli eri puolilta maailmaa Jerusalemiin juhlaa viettämään. Liturgisia hetkipalveluksia vietettiin pitkin päivää. Yhdessä näistä Pietarin tehtävänä oli saarnata.  Näissä yleensä liturgia laulettiin hepreaksi ja saarna pidettiin arameaksi.

Saarnassaan Pietari viittasi Jeesukseen, joka oli tapettu, mutta noussut kuolleista. Kansan johtajat olivat tuominneet Jeesuksen kuolemaan, mutta kuolema ei ollut Jeesusta voittanut. Opetuslapset olivat kohdanneet Jeesuksen elämään nousseena. Kuolema oli voitettu. Opetuslapset saattoivat esiintyä Jeesuksen voiton todistajina täydessä voimassa, ylösnousemuksen voimassa, Pyhän Hengen voimassa.

 

Muistamme tuon liturgian hyvin, koska silloin Pyhä Henki laskeutui tulisina kielinä opetuslasten ylle. Kielillä puhuminen esiintyi selkokielisenä julistuksena jokaisen omalla äidinkielellä.

Juutalaisessa perinteessä kerrotaan muistakin samantapaisista ilmiöistä. Yleensä ne olivat tapahtuneet kolmannen tekstin lukemisen aikana.

Aluksi oli luettu Lakia eli Tooraa eli kappale Mooseksen kirjoista.

Sitten oli luettu Profeettoja eli Nevi’imiä, johon kuului mm. Joosuan ja Samuelin kirjat sekä monia muitakin Vanhan testamentin tekstejä.

Kolmas lukukappale oli Ketuvim eli Kirjoitukset, näihin kuuluivat mm. Psalmit, Ruutin ja Danielin, Aikakirjat jne.

Voimme olettaa että ensimmäisenä kristillisenä helluntaina tapahtunut Pyhän Hengen liekkien laskeutuminen tapahtui juuri Kirjoitusten lukemisen aikana, koska toisissa vastaavien tuli-ilmiöiden esiintyminen eli Shekinan  eli Jumalan Hengen läsnäolo oli kuvattu Kirjoitusten lukemisen aikana tapahtuneeksi.

 

Tämän päivän eli pääsiäisviikon keskiviikon tekstit voi lukea osoitteessa:

http://evl.fi/Evkirja.nsf/ppFI?OpenPage&id=0046#Ivsk1

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Käsite’ Occamin partaveitsi’ on tullut nykytieteen käyttövälineeksi puoltamaan vähiten oletuksia tarvitsevaa selitystä. Ja se on irronnut jo aikaa sitten siitä periaatteesta että Jumala olisi yksinkertaisin selitys, koska Jumalan selittäminen johtaa puolestaan pohjattomiin oletuksiin. En ole puhunuit lajemmin koko Occamin aikalaisfilosofiasta. Eli levitit Matias maalitolppia.

    • Ateistinen maailmanselitys vaatii kyllä melkoista ajatuksen harhailua, loogisia hyppyjä kategoriasta toiseen.

      Otetaanpa ajatushyppy häntäluusta. Miten se muka todistaisi sen ettei Jumalaa ole.

      1) Selkeä ja yksinkertainen lähtökohta on lause

      Jumala on luonut ihmisen.

      2) Selkeä biologinen toteamus on että ihmisellä on häntäluu.

      3) Jostain kumman syystä olen kuullut monen ateistin väittäneen että koska ihmisellä on häntäluu, niin Jumalaa ei ole olemassa.

      4) Tuon tason ateistin logiikka siis kulkee rataa

      Koska Jumalan luomalla ihmisellä on häntäluu, niin Jumalaa ei siis ole olemassa.

      Mitenkä kummassa tuon _ s i i s -sanan_ tason loogiset kategoriahypyn kummajaiset muka olisivat Occamin partaveitsen valossa yksinkertaisia.

      Loogisestihan tuo väite on yhtä kummallinen, kuin sanottaisiin että koska Himalaja on korkea, niin presidentti Niinistö ei voi olla presidentti. Mitä järkeä on moisessa logiikassa, jonka tason ajatusloikkia ateistiset kirjat ovat pullollaan.

    • Myös gematrian käyttö tekstinselityksenä on Occamin partaveitsen kannalta katsoen monimutakaisempi tekstintulkintamenetelmä kuin suora ja yksinkertainen tekstin lukeminen juuri niin kuin se on kirjoitettu. Tekstin kirjaimellinen merkitys suoraan sanojen selkeimmän ja yksinkertaisimmin tekstistä nousevan yhteyden perusteella ymmärrettynä antaa suositeltavamman tuloksen kuin sen ympärille jonkin muulta tulleen mallin mukaan kyhätyt lisärakenteet.

    • No et siten pidä Matias Raamattua merkittävänä, sillä puolet siitä on pelkkää numeropeliä…Raamatun numerolisuus ei ole matematiikkaa van gematriaa erilasine variaatioineen, joissa toki hyödynnetäänmatematiikkaakin, sillä esim Jahven kirjainlukujen neliöiden summa 186 on sama kuin sanan Golgatha 186. Luulisi kiinnostavan että miksi? Varsinkin kun mietimme miksi Kepler luotain on saanut Nasan insseiltä nimen Kepler 186 F. (186xF=1116 ja 1116 on mm lukuarvo lauseelle:

      NunShinYodTaw HayMemLamed HayReshVauAyin — (1116 ); HERÄÄ MIKSI SINÄ NUKUT 🙂
      Lopetan ketjun , kiitos Matias mielenkiinnosta.

    • Seppo

      Numeropelinä luonnollisesti voidaan pitää kaikkea tekstiä joka on kirjoitettu heprealaisin tai kreikkalaisin kirjaimin, koska samat kirjaimet lukuarvoina käytettäessä toimivat myös numeroina. Tästä syystä voimme siis täysin perustellusti sanoa että koko Raamattu on numeropeliä, lukuun ottamatta alkuaan latinaksi kirjoitettua Manassen rukousta sekä kahta joiden paras teksti löytyy joko latinaksi, IV Esran kirja, tai Etiopiaksi, Etiopialainen Heenokin kirja.

      Toinen kysymys on sitten että mikä näistä numerollisista yhteensattumista on henkisesti tai hengellisesti antoisaa.

      Kun tuota numeroarvoilla leikittelyä harrastetaan miellyttävänä aivovoimisteluna tai runollisen kauniiden matemaattisten rakenteiden tasolla, niin elämys on kannustava ja iloa tuottava. Mutta jos noista laskelmista aletaan etsimään jotain syvempää olemassaolon selitystä kuin alkuperäisestä selkeästä ja kirjaimellisesta Raamatun sanomasta niin sivuraiteille meno on alinomaisena vaarana. Riskinä on että varsinainen raamatullinen julistus jää syrjään ja juututaan johonkin raiteeseen joka vie pois sanoman kannalta keskeiseltä valtatieltä.

      Toivotan sinulle Seppo oikein hyviä ja miellyttäviä keväisiä päiviä.

      יְבָרֶכְךָ֥ יְהוָ֖ה וְיִשְׁמְרֶֽךָ׃

      Jəḇāreḵḵā Jahweh wəjišməreḵā !

      Elikkä toivotan Sulle oikein runsaita Jumalan siunauksia !

    • En ole noin väittänyt Matias, sanoin ettei teologiamme hyödynnä eikä ennen kaikkea testaan kablistisia tulkinta-avaimia! Judaistiikka on laajempoi käsite eikä kabbala ole sama kuin judaistiikka. Myöskään Uuta testamenttia ei testata gnostilaisuuden valossa.
      Tok gnostilaisai teksetejä tutkitaan. Mutta niitä ei juurikaan huomioida Ut.n tutkimuksessa. Muuten olisi jo aika havaittuesim. Ut:n gnostilaiset numerot.
      Enkä ole väittänyt kabbalaa ’tieteelliseksi menetelmäksi’ Kabbala voi toki olla tieteellisten menetelmien kohde!!! Argeologiankaan harjoitaminen ei ole vielä sitä, että selitetään mitä arkeologia on! Kabbalan tarjomia erilasia (gemtaria, athbas, tomurah jne) ,avaimia voi toki tieteellisin menetelmin testata, esim. kielelitieteen, tilastotieteen ja matematiikan.

    • Matias, ei kabbalan tutkimuksen ja koeajamisen tarkoitus ole mitenkään vältämättä tuottaa tieteellisen tutkimuksen menetelmiä. Ko koeajo tuottaa havaintoja,joilla on välillä merkitystä ja välillä ei. Aivan kuten arkeologiakin tekee väliin merkitäviä väliin merkityksettömiä löytöjä.
      Tohtori Ivan Panin teki noita ’koeajoja’ ja hänet ona tarkoituksellisesti haudattu hiljaisuuteen. Koeajoja ovat tehneet kabbalsitisen tutkimuskeskuksen akateemiset tutkijat Jerusalemissa, mutta harvoinpa heihin eksegeettimme viittaavat…

    • Eksegetiikassa on jatkuvasti yhteistyötä koko kansainvälisen tiedeyhteisön kanssa. Tieto kulkee maasta toiseen aina sen mukaan mitä milloinkin löydetään tutkimusta eteenpäin vievää. Juutalaiset tutkijat ovat tässä mukana kuten muidenkin maiden tutkijat. Mitään erottelua ei esiinny tutkijan kansallisuuden suhteen vaan tarkasteluun vaikuttaa ainoastaan tutkimuksen laatu.

      Myös juutalaisia Jerusalemin yliopiston eksegetiikan professoreja on vieraillut maassamme. Yksikään heistä ei missään yhteydessä ole sanaakaan viittannut kabbalaan eikä maininnut gematriasta missään yhteydessä.

      Mitä tulee Paninin teoriaan, niin vain joskus ohimennen on jossain tutkijaseminaarien keskustelussa vilahtanut hänen nimensä kun on todettu että hänen mallinsa tietoteoreettinen lähtökohta ei riitä yksiselitteiseen tulokseen, vaan kaikki jää lopulta satunnaisten ja mielivaltaisten ajatuspätkien varaan.

      Kokonaan toinen asia on että kulttuurihistoriallinen tutkimus kabbalan esiintymisestä juutalaisuuden historian eri vaiheissa sekä eri kansojen keskuudessa on aivan luonnollinen osa juutalaisen elämänmuodon ilmiöiden tarkastelusta. Samalla tavalla kuin voidaan tutkia juutalaista musiikkia, teatteria, shakin peluuta, perhe-elämän sosiologiaa, joitakin käytöstapoja tms. yhtä lailla voidaan tutkia kabbalan osuutta eri yhteisöjen elämässä. Suomalaisiakin tutkijoita on ollut tässä mukana. Tässä ei kuitenkaan ole kysymys eksegeettisestä raamatuntutkimuksesta vaan juutalaisen elämänmuodon tutkimisesta.

    • En puhunut Matias Jerusalemin yliopiston eksegeeteistä vaan Jerusalemin kabbalistisen tutkimuskeskuksen akateemisen tason tutkijoista.
      Ja miksi ihmeessä selitit itsestään selviötä kabbalasta juutalaisena yhtenä elämänmuotona. Kun juuri edellä totesin ettei esim. arkeologiasta kertominen yhtenä tietellisenä metnodina ole vielä arkeologian harjoittamista eikä sen löytyöjen edelleen tutkimista.
      Tieteemme ei yksinekrtaisesti uskalla tehdä soveltavia ja testaavia kokeita kabalanantamin avaimin. Pelätään selvästi mitä löydettäisiin.
      Paininin hylkääminen vedoten ettei häne tuloksensa ole yksiselitteisä, on heikko peruste, sillä juuri minkään muunkan eksegeettisen tutkimuksen tulokset eivät ole yksiselittesiä.
      Paninin antamat esimerkeistä koskien Raamatun matemaattista rakennetta
      selkeimillään huomaa sitäpaitsi jo lapsikin e t t e i kyse voi olla sattumista:
      1Mooseksen kirja 1:1:
      בראשית (B’reshit) Alussa 913 = (400+10+300+1+200+2)
      ברא (baraa) loi 203 = (1+200+2)
      אלהים (Elohim) Jumala 86 = (40+10+5+30+1)
      את (et, akkusat.) 401 = (400+1)
      השמים (haShamaim) taivaan 395 = (40+10+40+300+5)
      ואת (v’et) ja 407 = (400+1+6)
      הארץ (haArets) maan 296 = (90+200+1+5)

      Jakeeseen on kätketty luku 7 monilla tavoilla ja se on
      löydettävissä matemaattisina kuvioina mm. seuraavasti:
      1. Sanojen Jumala, taivas ja maa lukuarvo on 777.
      777 = 111 x 7
      2. Ainoan verbin lukuarvo on 203. 203 = 29 x 7
      3. Ensimmäinen, viimeinen ja kaksi keskimmäistä kirjainta
      antavat lukuarvon 133 (2+90+40+1). 133 = 19 x 7
      4. Kaikkien sanojen ensimmäisten ja viimeisten kirjaimien
      lukuarvojen summa on 1393 (2+400+2+1+1+40+1+400+
      5+40+6+400+5+90). 1393 = 199 x 7
      5. Ensimmäisen ja viimeisen sanan ensimmäisten ja
      viimeisten kirjaimien lukuarvojen summa on 497
      (2+400+5+90). 497 = 71 x 7
      6. Ensimmäisen ja viimeisen sanan viimeiset kirjaimet
      antavat lukuarvon 490 (400+90). 490 = 70 x 7
      7. Heprealaisten sanojen lukumäärä on 7. 7
      8. Näiden heprealaisten sanojen kirjaimien lukumäärä
      on 28. 28 = 4 x 7
      9. Lauseen kolme ensimmäistä sanaa sisältävät subjektin
      ja predikaatin. Näiden kolmen sanan kirjaimien
      lukumäärä on 14. 14 = 2 x 7
      10. Neljä viimeistä sanaa sisältävät objektin. Näissä
      sanoissa on 14 kirjainta. 14 = 2 x 7
      11. Jakeessa on kolme johtavaa sanaa: Jumala, taivas ja
      maa. Näissä on 14 kirjainta. 14 = 2 x 7

    • Seppo

      En halua kieltää sinulta sitä iloa mitä noista erilaisista matemaattisista leikittelyistä saat. Sinulla on siihen täysi oikeus ja suotakoon se sinulle. Onhan sama älyvoimistelu aikoinaan juutalaisten ghettoissa antanut henkistä voimaa pysymään valveutuneena muutoin eristäytyneissä sosiaalisissa tilanteissa.

      Sen sijaan en koe että se pystyy antamaan hyödynnettävää lisää tieteelliseen raamattutyöskentelyyn eli eksegetiikkaan.

    • Matias, noita lukuarvoja en ole ’leikitellyt’ näkyviin minä vaan tohtori Ivan Panin ja ne sisältyvät impilsiittisesti Vanhan testamentin teksteihin.
      Se että käytät manipuloivasti Raamatun tosiasialisen matemaattisen rakenteeseen perehtymistä ja sen tulosten ilmituomista ’leikitelyksi’ osittaa että et edes halua kunnolla perehtyä’ asiaan.
      Olenaista kun ei ole se, että miten ghettojuutalaiset ovat asiassa ’leikitelleet’ vaan kysmys kuuluu ovatko ( ja tod. näk. ovat) jo Raamatun uudelleen toimitajat eli lähinnä Esran papit sanoilla ja niitä vastavila numeroarvoilla ’ leikitelleet’. Ja jo yllä antamni p i e n i näyte siis näyttää että kyllä ovat. Osa matemaattisesta rakenteesta ja sen myös sisältämästä lähinä astronomisesta mutta myös biologisesta ja kemiallisesta informaatiosta näyttää piilevän hyvin varhaisilta ajoilta. Ei näet ole satuma että esim. ihmisen ADAM luku 45 ja Jumalan JHVH luku 26 ovat suhteessa neliöjuuri kolme, joka pyhäsä geomeytriassa edusti kalanrakkoa eli vesica-piscistä, jota sanottiin maailmankaikeuden kohduksi.
      Iso kysmys on,ketkä tämän informaation ovat alunperin ihmislle toimittaneetja tässä kysmyksessä nousee yhdeksi hyvin merkittäväksi perimätiedolinen kirja Sefer Raziel:
      http://angels.about.com/od/AngelsReligiousTexts/a/Secrets-Of-The-Universe-The-Sefer-Raziel.htm

    • Kirja ספר רזיאל המלאך Sefer Raziel Hammalakh on 1200 -luvulla syntynyt teos.

      Yksittäiset vanhemmat teoksessa esiintyvät tiedon sirpaleet eivät muuta tämän Enkeli Razielin kirjan varsinaista syntyaikaa.

    • Matias, olennaista ei ole kirjan syntymäaika vaan sen sisältämä perimätieto! Vai tarkoitatko ettei mikään esim. vuonna 2016 kirjoiettu kirja voi tietää mitään oikeaa tietoa vaikkapa 1100-luvun asioista?
      Razielin kirjan nimi om merkittävä siksikin, että heprean sana raz merkitsee salaisuus jasen käänteisnimi zer merkitsee siemen, Määrätyssä muodossa (hazer) molemmat saavat lukuarvon 212 joka liittyy monin tavoin luomis-ihmeeseen ja liitty vehnän siemessä olevaan Cytokromi C:n! Myös heprean sana ha-aur eli valo saa lukuarvon 212. Eli siemenen salaisuus on valo! Tieteellisesti varsin accuraattia tekstiä!

    • Seppo

      Kukin ihminen voi järjestellä omat tiedon palasensa miten haluaa. On kuitenkin muutamia yhteisiä tapoja, jotka edesauttavat eri ihmisten välistä viestintää erilaisten kokemusten arvioinnissa yhteisessä pohdiskelussa.

      1) On totta että määrätyt esitettävät asiat voivat olla täysin eri ajalta kuin se teksti, jota kirjoitetaan. Näin on asiain laita kaikissa historian kuvauksissa ja menneitten kuvauksissa. Toisaalta on kuitenkin useita teoksia, joissa hyvinkin vanhoja asioista esitetään, mutta koko kirjan keskeinen sanoma ei ole vanhojen aikojen esittelyssä vaan juuri tuon kirjoittajan oman ajan ideoiden esilläpitoa.

      Sinulle nuo Enkeli Razielin kirjan jutut ovat jostain menneisyydestä peräisin olevia salaisuuksien esilletuomista.

      Minä puolestani pidän koko tuon järjestelmän sepustusta oman aikansa tuotteena, jonka rakennusmateriaalina käytetään siellä täällä joitakin palasia vanhoista teksteistä, mutta missä ratkaisevat kokoavat ajatukset ovat oman aikansa luomuksia, vaikka näitä sitten esitelläänkin ikään kuin salaisuuksina säilyneinä muinaisina juttuina.

      2) Soluhengitykseen osallistuva hemiproteiini sytokromi c on tutkimuksessa löydetty vasta nykyaikaisessa tutkimuksessa. Sillä on merkitystä molekyylisystematiikan tutkimuksessa.

      Mielestäni se ei kuitenkaan millään erityisellä tavalla liity 1200 -luvulla keksityn järjestelmän oikeellisuuteen.

      Pidän täysin mielivaltaisena menetelmänä sitä, että jossakin tekstin pätkässä esiintyneitten sanojen kirjaimia käytetäänkin numeroina ja kun sitten päädytään lukuarvoon 212 niin tähän verrataan sitten täysin mielivaltaisesti jokin ilmiö jonka kuvauksessa esiintyy luku 212.

      Esittelemässäsi tapauksessa tuollaiseksi ilmiöksi on keksitty sytokromi c:n pituus vehnässä, joka on 112 aminohappoa. Varmaankin sopivasti jossain toisaalla esiintyvän sanan valiten voisi kirjainten lukuarvoksi löytyä 104, niin että voisikin ruveta puhumaan ihmisen tai simpanssin sytokromin c:n 104 :stä aminohaposta.

      3) Tuon keskiaikaisen kirjan järjestelmän ongelma on siinä että lähtökohdiksi valittujen sanojen valinta on ensimmäinen ongelmakohta. Miksi valita juuri se sana joka on valittu.

      Toinen ongelmakohta on se että mistä haetaan rinnakkainen kohta, missä esiintyy sama lukuarvo kun kirjaimet luetaan ikään kuin ne olisivat lukuja.

      Kolmas ja kaikkein mielivaltaisin on sitten se mitä systeemin ulkopuolista ilmiötä käytetään vertailukohtana. Kun sitten löydetään jostain jokin juttu missä tuo luku esiintyy niin siihen tarraudutaan kaksin käsin.

      Minun mielestäni kaikki nämä kolme vaihetta sisältävät sellaisen mielivaltaisuuden mahdollisuuden ettei menetelmä sovellu tieteelliseen raamatuntekstien tutkimiseen.

    • Matias, kirjain/numerojen mahdolinen accuraatti informaatio nousee tietysti asiayhteyksistä. Konteksti on korvaaton eikä sitä saa ohittaa! No nyt heprealaisille esim. ’elämän puu’ oli nimenomaan vehnä chatah, (la 22) joka piilee Geneiksessä els-22 salakirjoituksena.
      (Luku 212 ei liity suoraan ko. cytokromiin vaan se yhdistää valon, vehnän siemenen ja salaisuuden, ilmaisin asian edellä sorry epätarkasti )
      On vaieaa pitää siis sattumana sitä, että heprealaisen käsitteen ’chatah’ (vehnä) la. 22 liittyy juuri vehnän sytokromi C:n rakenteeseen, sillä ko. sytocromi C on ns. pieni hemoproteiini, missä juuri 22:n aminohappo nimeltään Cys (mistä C) sitoo kovalenttisesti proteiiniin raudan, joka on olennainen veren kyvyssä kuljettaa happea
      esim. ihmisen keuhkoihin. Vehnän Cyt. C:n aminohappojen kokomaismäärä 112 vastaa vielä luojanimeä Jehovah elohjim !!!!!
      Elämän puun malli on varsin tarkkaan analoginen myös uusimman superjousiteorian kanssa. (22 /496 )Myös maapallon pyöreys oli kabbalisteille selviö kuten myös aurinkokuntamme mittasuhteet ja myös monet sähköiset ilmiöt. On muistettava, että he olivat olleet kontaktissa sekä egyptiläisten että sumerilaisten muinaskulttuurehin; niissä tietotaso on ollut varsin korkealla.
      Heprealaisten 6 ulotteisen maailmankaikkeuden,jota he symboloivat geometrisella kuutiolla, perustekijä ’suuri arkkitehti’ oli ilmaistu käsitteessä ATON (Sananlask. 8:30) ja käsiteparissa JHVH ALHJM. Nämä olivat itseasiassa maailman rakenteisiin liittyviä numerosarjoja,joten heprealaiset kuvasivat universumin perustekijöitä numeroin ja geometrisin symmetrioin aivan kuten tekevät nykyajan kvanttifyysikot.

    • Seppo

      Sinä pidät noita numeropelejä merkittävinä.

      Minä en.

      Toki pidän matematiikasta ja iloitsen että meidän yläkoululaisemmekin saivat viime kokeesta kymppi plussan kumpikin tyttö.

    • Seppo

      Anteeksi että otan esille keskustelumme kannalta mitättömän sivuasian. Mutta jottei mahdollisille lukijoillemme jäisi väärinkäsitystä niin pieni oikaisu.

      Sananlaskujen 8:30 esiintyy sana

      ’ā·mō·wn , אָ֫מ֥וֹן

      Sekä perusmuodoltaan että tekstissä esiintyvässä muodossaan sen lukuarvo on 97.

      Sen merkitys on ”mestarillinen rakentaja”, ”rakentajien päämies”, ”rakennusten suunnittelija” tai ”arkkitehti”. Toki esittämäsi ”suuri arkkitehti” voisi olla jonkin suuren rakennushankkeen suunnittelijoiden perukan johtajalle sopiva nimitys.

  1. 5) Kriittisessä tutkimuksessa huomioidaan mahdollisuus että essealaiset eivät ole sama kuin Qumranin yhteisö vaikka yleisin oletus lieneekin että nämä mahdollisesti ovat sama liike.

    6) Qumran tutkimuksen asiantuntijat ovat eksegeettejä, jotka tuntevat Vanhan ja Uuden testamentin välisen ajan aatemaailman. Qumranin tekstit ovat pääasiassa ajalta noin 100 e.Kr. – noin 100 j.Kr..

    • Tässä saat töäsmällistäasettelau että johtopäätöstä:

      Sytokromi-C kätkeytyneenä heprealaiseen traditioon on tärkeä siksi, että entsyymin tehtävä on kuljettaa happea solun sisällä ja tämä entsyymi hoitaa tehtävän samalla tavalla ja saman periaatteen mukaan kaikilla lajeilla.

      Sytocromi C:ssä on siis 112 aminohappoa ja se on ns. pieni hemoproteiiini, missä juuri 22. aminohappo nimeltään Cyt (mistä C) sitoo kovalenttisesti proteiiniin raudan, joka on olennainen veren kyvyssä kuljettaa happea esim. ihmisen keuhkoihin. (erikoisesti raudan atomipaino on 5,6 ja 112=56+56,) Huomaa, että elämän antaja Eevan hvh nimen yksi lukumerkintä on 565 jaa nimen ihminen adam merkitys on punainen ja sana dam merkitsee hepreassa punainen ja veri!

      Tämän dam sanan lukuarvo on 44! Eli 2 x 22 ja merkitys veri, jossa on rautaa, jonka atomipaino oli 5,6. Tässä on syy, miksi verta pidetään Geneiksessä ’sielun’ se on elämän hengityksen asuinsijana, sillä veren hemi liittyy soluhengitykseen ja sielu hepreassa ruach merkitse myös hengitystä.

      Sytokromi-C osoittaa kaikkien maapallolla olevien lajien sukulaisuuden ja evoluution todellisuuden. Kaikki eliöt polveutuvat samasta kantaisästä “alkusolusta”, joka omaksui Sytokromi -C:n toiminnan ja se jatkuu edelleen minimaalisen vähäisin muutoksin. Siksi vehnä sopii mitä parhaiten Elämän puun symboliksi.

      Sytokromi c:n avulla rakennellaan sukupuita. Mitä enemmän proteiineja ja geenejä on analysoitu sitä vaikeampaa on niistä rakentaa mitään johdonmukaista sukupuuta. Sytokromi c:n muuntelu ryhmästä toiseen ei ole mikään evoluutioasia – parhaimmillaankin vain muuntelua, joka voi johtua ryhmien sukulaisuudesta tai olla johtumatta.

      Evoluutiokysymys kuuluu: mistä tuli

      ensimmäinen sytokromi C ? Tätä ei

      kukaan tiedä.

      Eipä liene sattuma, että Cytokromi C on niin voimakkaasti esillä Raamatun Tuomarien kirjassa.

    • Seppo

      Sytokromi c:n pituus vaihtelee lajista toiseen. Toisinaan erot ovat pieniä, toisinaan suuria. Suurimpiin eroihin kuuluvat selkärankaisten ja bakteerien väliset erot, jotka lajeista riippuen ovat noin 64–69 %

      Pisimmän tunnetun sytokromi c:n pituus on 113 aminohappoa, vastaten 339 emäsparia geenissä.

      Menetelmällisesti tämä siis merkitsee että yksistään sytokromi c:stä eri eliöissä voidaan saada monenkin sopivan sanan lukuarvojen vastineita ja niistä voidaan edelleen saada mitä mielenkiintoisimpia filosofioita.

      Nykyisin tuon vetyatomiin vertaavan atomipainon sijaan puhutaan atomimassoista. Edelleen on kysymys yksittäisen atomin massasta suhteessa mittayksiköksi valitun atomin massaan.

      Määritelmänsä puolesta atomimassayksikkö, tunnus ”umu” tai ”u”, on 1/12 hiili-isotoopin 12C massasta.

      Uuden järjestelmän mukaisesti teoreettisesti 56 isotoopin raudalla atomimassa on 55.935 u ja käytännössä eri isotooppien seoksella 55.847 u.

    • Näkökantaasi ei Josefuksen teksti puolla, ei sen paremmin lauseiden sanamuodon rakenne kuin lopputulos Josefuksesta farisealaisena.

      Historian todellisuutta on että noihin aikoihin oli eräässä mielessä erittäin monia juutalaisuuksia. Puhumalla vain kolmesta filosofisesta suunnasta Josefus vain yksinkertaisti kuvaa, jotteivat roomalaiset lukijat menisi sekaisin.

    • Bannus nimi ei ole mikään peitenimi, vaan se on otettu Vanhassa testamentissa esiintyvästä nimestä. Siellä se esiintyy seitsemän kertaa.

      Vuoden 1933 Vanhan testamentin käännöksessä sen muotona on Binnui:

      Esra:

      8:33 Mutta neljäntenä päivänä punnittiin hopea ja kulta ja kalut meidän Jumalamme temppelissä pappi Meremotille, Uurian pojalle, käteen; ja hänen kanssaan oli Eleasar, Piinehaan poika, ja heidän kanssansa leeviläiset Joosabad, Jeesuan poika, ja Nooadja, Binnuin poika.

      10:30 Pahat-Mooabin jälkeläisiä Adna, Kelal, Benaja, Maaseja, Mattanja, Besalel, Binnui ja Manasse;

      10:38 Baani, Binnui, Siimei,

      Nehemia:

      3:24 Hänen jälkeensä korjasi Binnui, Heenadadin poika, toisen osan, Asarjan talosta aina Kulmaukseen ja kulmaan saakka.

      7:15 Binnuin jälkeläisiä kuusisataa neljäkymmentä kahdeksan;

      10:9 Leeviläisiä ovat: Jeesua, Asanjan poika, Binnui, Heenadadin jälkeläinen, Kadmiel

      12:8 Ja leeviläiset olivat: Jeesua, Binnui, Kadmiel, Seerebja, Juuda ja Mattanja, joka yhdessä veljiensä kanssa johti kiitosveisua;

      Käytin Koivuniemen hakukonetta:

      Hakuehdolla löytyi 7 jaetta.

      Alkukielisinä vastaavat kohdat löytyvät osoitteesta:

      http://biblehub.com/hebrew/strongs_1131.htm

  2. Bannuksen sopivat samat kuvaukset kuin Johannes Kastajaan, jolle on oletettu essealaisyhteyksiä. Myös mainittu 3 vuotta sopii essealaisuuden koe-aikoihin.
    Enc.Jud: In an autobiography, Josephus recorded that, as part of his study of the Jewish culture, he had joined a wilderness sect h e a d e d by a certain Bannus, with whom he stayed for three years before returning to Jerusalem and joining the Pharisees. Whether Josephus was ever actually an Essene novitiate, as he seems to i m p l y, or not, must remain a matter of some doubt, particularly in the light of Essene admission regulations.

  3. ”At age 16 he undertook a three-year sojourn in the wilderness with the hermit Bannus, a member of one of the ascetic Jewish sects that flourished in Judaea around the time of Christ.”

    Tässähän ei nimetä liikkeen nimeä,eli on aivan hyvin voinut olla juuri essealainen liike, mihin vahvasti viitaa tuo mainitan juuri kolmesta vuodesta, minkä ajan Paavalikin näyttää olleen piilossa erämaassa.

    • Tuo kolmen vuoden oppilasaika ei ole mitenkään peruste kytkeä opettajaa essealaisiin.
      Tuo oppiaika on ollut aika yleinen.

      Vielä meidänkin aikanamme jopa täällä kotomaassammekin muutamiin ammatteihin valmistautuminen tapahtuu juuri kolmen vuoden koulutuksella.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25