Pääsiäinen ja musiikki

Pääsiäistä valmistellaan ja liturgisten värien merkitystä mietitään. Pääsiäistä koskevat tapahtumat muistuvat herkästi mieleen vaikeiden asioiden kohdatessa. Hiljainen viikko on ikään kuin tullut lähelle. Omaiset tarvitsevat tukea. Auttamista olen pohtinut muun muassa seuraavalla tavalla:

”Voit muutakin tehdä, kun voimia riittää. On taitoa tehdä hyvää, auttaa toisia, apua tarvitsevia.”

Musiikki vahvistaa pääsiäisen sanomaa.  Monille ovat tuttuja  lyhyet lauletut virsitekstit, esimerkiksi: ”Kristus on noussut kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti.” Musiikin tekijät ovat luoneet musiikkinsa usein omakohtaisten tunnetilojen vallitessa. Musiikin sävelkulut saattavat johtaa kuulijat sellaiselle tunnetasolle, jota kiireisessä elämänrytmissä elävät tarvitsevat. Vaikeiden kysymysten äärillä auttanee hyvä musiikki, jos on voimia kuunnella sitä.

Johann Sebastian Bachin musiikki sopii pääsiäisen hiljaiselle viikolle, jota vietämme. Hänen ansiokas Matteus-passionsa kertoo Kristuksen kärsimyshistoriasta. Monet ovat kuunnelleet kyseisen suurteoksen, joka on esitetty televisiossakin.  Matteus-passiossa on kaksi osaa. Ensimmäisessä osassa ovat ehtoollisen asettaminen ja Jeesuksen vangitseminen. Toisessa osassa ovat Jeesuksen oikeudenkäyntiä koskevat tapahtumat, ristiinnaulitseminen ja hautaaminen.

Johann Sebastian Bach, Leipzigin Tuomaan kirkon kanttori,  sävelsi Matteus-passionsa oman kirkon kuorolle.  Sävellyksen esittäminen on ollut haastava tehtävä, jonka arvion saattoi tehdä muun muassa nähdyn televisioesityksen perusteella. Usein puhutaan matemaatikko Carl Friedrich Gaussista, jota on askarruttanut pääsiäisen paikka kalenterissa.  Johann Sebastian Bach on miettinyt puolestaan nuottien järjestystä viivastolla. Hänen säveltämänsä Tuomas-passio on korkealaatuinen tuotos, jota arvostetaan.

Kun pääsiäistä tarkastellaan musiikin näkökulmasta, Matteus-passiota ei ole mahdollista sivuuttaa.  Bachin musiikkia kuullessa juolahtaa mieleen matematiikka. On havaittu, että musiikillisesti lahjakkaat ovat usein myös matemaattisesti lahjakkaita. Tämä palmusunnuntain tienoilla valmistunut kirjoitus on avaus, joka saanee miettimään pääsiäisen sisältöä.  Asioiden sisäistäminen ja laajentaminen ovat yhteydessä omakohtaiseen ajatteluun, tietämykseen ja kokemukseen.

 

Terveisin

YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi

Suomen tietokirjailija

http://www.veikkovilmi.fi

Kuopio

 

    • Pitääkö diakoniatyön johtajan olla teologi? Riippuu siitä, mitä seurakuntayhtymässä on päätetty diakoniajohtajalta edellytettävästä tutkinnosta. On seurakuntia ja seurakuntayhtymiä, joissa diakoniajohtajina on diakoniatyöntekijän koulutuksen saaneita.

    • Tuo kommentti: ”Toki päätöstä tehtäessä jäsenet ovat käyttäneet puheenvuoroja ja perustelleet kantaansa, mutta niitä ei ole merkitty pöytäkirjaan, koska sitä ei meidän käsityksemme mukaan pidetä välttämättömänä… ” on paljastava. Miksi sitä nyt mitään avoimuutta harrastamaan, kun salailulla on pärjätty tähänkin asti?

    • Koska Kari Latvus kuuluu ystäväpiiriini, en kommentoi nyt tätä tapausta, vaan asiaa hieman yleisemmin.
      Se, mikä pätevöittää dosentiksi, ei välttämättä ole parasta seurakuntayhtymän diakoniajohtajaksi. Sen takia virkoihin julkistetaan yleiset kelpoisuusehdot ja kyseisen viran erityiset painotukset. Valitsijoiden vapaus on valita ne täyttävistä henkilöistä kyseisen virkaan sopivin.

      Elias taas on salailukommentillaan ihan kuutamolla. Julkisyhteisöissä ei tehdä keskustelupöytäkirjoja. Puheenjohtajat, sihteerit ja jäsenet voivat tehdä itselleen muistioita, joihin kirjaavat eri henkilöiden puheenvuoroja, mutta kokouspöytäkirjoissa on vain päätökset. Se ei ole salailua.

      Valinnan uutisointi ei ole valitulle uudelle diakoniajohtajalle ihan reilua. Tästä voi saada vaikutelman, että virkaan on valittu epäpätevä henkilö pelkillä tuttavuussuhteilla. Näin on tuskin tapahtunut.

      Ja, kuten sanoin, en ota kantaa Kari Latvuksen valitsematta jättämiseen. Tiedän hänet osaavaksi ja ansioituneeksi henkilöksi, joka olisi ollut Lahdelle varmasti hyvä valinta.

    • Hallintojohtaja sanoi ”.. sitä ei meidän käsityksemme mukaan pidetä välttämättömänä..” ei siis vedonnut sääntöihin, lakeihin tai asetuksiin vaan heidän omiiin käsityksiinsä.

    • Teemulle, viittaan lähinnä siihen, että asiaa pohtinut selvitystyöryhmä esitti virkaan yksimielisesti merimiespastori Kari Latvusta. Olettaisi, että tässä asiantuntijatyöryhmän selvityksessä pohdittiin viran täyttöä erityisesti pätevyyden näkökulmasta. Muutenhan tällaisilla selvitystyöryhmillä ei olisi mitään virkaa (kuten ei Lahden tapauksessa vaikuta olevankaan). Eliakselta hyvä kommentti mielestäni.

    • Ilmoitin taas ”vahingossa” oman kommenttini asiattomaksi. Tuntuu, että Freud oli yllättävän monessa asiassa oikeassa.

    • Niin enkä kommentoinut millään tavalla kumpaakaan ehdokasta vastaan tai kummankaan puolesta, koska en kumpaakaan tunne. Kari Latvuksen nimen olen toki kuullut ennenkin, valitun henkilön nimeä en tiedä nytkään.

    • Kritiikkini kärki kohdistui kahteen – ehkä epähuomiossa tehtyyn – sanavalintaan:
      1) ”Meidän käsityksemme mukaan”. Jos hallintojohtaja olisi sanonut, että ”lain/asetuksen mukaan pöytäkirjoihin ei merkitä keskusteluja, vaan ainoastaan päätökset, olisi hallintojohtaja toiminut laillisesti, jolloin (mahdollinen) kritiikki olisi osoitettu lakia kohtaan. Tästä saa sen vaikutelman, että asioiden kirjaamattomuus olisi joku lahtelainen tapa suoriutua kiusallisia kysymyksiä herättävistä pykälistä
      2) ”ei pidetä välttämättömänä”. Tämä taas antaa ymmärtää, ettei haluta toimia avoimesti, tai niin toimitaan vasta, kun se on (ehdottoman) välttämätöntä.

      Kuten sanottu, voi olla että kyseessä on vain sanamuoto, joka ehkä olisi tarkemman harkinnan jälkeen voinut olla toinen. Tuollaisenaan se antaa varsin tsaristisen kuvan kirkon hallintokäytänteistä.

    • Salailu on kuitenkin aika voimakas syytös ja moraalisesti kompromettoiva. En tiedä, mitä hallintojohtaja on tarkoittanut, mutta pöytäkirjan pitäjä toimii normaalisti ja oikein kirjatessaan päätökset. Keskustelupöytäkirjoja harrastettiin oikeastaan juuri silloin suuriruhtinaskunnan aikana.

      Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö seurakuntien hallinnossa voisi esiintyä salailua ja etteikö tässäkin tapauksessa olisi käyty sellaistakin keskustelua, jota ei ole haluttu julkisuuteen. Sitä ei kuitenkaan voi väittää pöytäkirjakäytännön perusteella eikä varsinkaan, että salailu olisi jonkinlainen tapa ja ensimmäinen vaihtoehto.

      http://asia-arkisto.lahdenseurakuntayhtyma.fi/

    • Kyse on siis ilmeisesti semantiikasta. Teemu taitaa pitää ’salailu’ – termiä juridisena ja siten vakavana syytöksenä hallintojohtajaa vastaan. Tästä ei ollut kyse, vaikka toki sitä kritisoinkin. Tuoreena kirkollisvaaliehdokkaana mietin vaan näitä käytäntöjä.

  1. Teemu Kakkuri :”…virkoihin julkistetaan yleiset kelpoisuusehdot ja kyseisen viran erityiset painotukset. Valitsijoiden vapaus on valita ne täyttävistä henkilöistä kyseisen virkaan sopivin.”

    En tiedä pätevyyksistä, mutta uskon, että myös Lahden seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto on osannut arvioida virkaa hakeneiden pätevyyttä.

    Tässä ote kirkkoneuvoston pöytäkirjasta 6/2014: ”
    ”Yhteinen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 26.3.2014 (1/2014, 4 §) perustaa diakonian ja sairaalasielunhoidon yksikön 1.1.2015 alkaen. Edelleen kirkkovaltuusto päätti muuttaa sairaalapastorin (30802) viran diakonian ja sairaalasielunhoidon yksikön johtajan viraksi 1.1.2015 alkaen. Yhteinen kirkkoneuvosto julisti viran haettavaksi kokouksessaan 21.5.2014 (4/2014, 76 §). Diakonian ja sairaalasielunhoidon johtajan virka täytetään
    viiden vuoden määräajaksi 1.1.2015–31.12.2019.

    – –
    Diakonian ja sairaalasielunhoidon johtajan viran kelpoisuusehtona on papin virkaan oikeuttava ylempi korkeakoulututkinto, riittävä perehtyneisyys kirkon diakoniatyöhön ja sielunhoitoon sekä riittävä kokemus esimiestehtävistä ja johtamisesta. Lisäksi edellytetään kykyä luoda yhteistyöverkostoja. Virkaan valittavan tulee olla ev.lut. kirkon konfirmoitu jäsen.”

  2. Ottamatta kantaa itse valintaan kiinnittää uutisessa huomiota kaksi kohtaa: että kirkkoneuvosto voi virkavaalissa harjoittaa vapaata harkintaa ja että päätöstä ei tarvitse perustella. Perustuslain mukaan viranomaisen on kuitenkin noudatettava yleisiä nimitysperusteita: Olli Mäenpään teoksessa ”Hallinto-oikeus” todetaan ”Vertailu kelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden kesken ei ole vapaata harkintaa, vaan se tapahtuu soveltamalla yleisiä nimitysperusteita. Nämä perusteet eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto on määritelty perustuslain 125 §. Yleisenä lähtökohtana on, että viran hakijoiden vertailussa ei ole sallittua käyttää muita arviointiperusteita kuin edellä mainittuja yleisiä nimitysperusteita. Niiden perusteella on muodostettava kokonaisarvio hakijoiden ansioista.” Nimittämisperusteita arvioidaan täytettävänä olevan virkatehtävän, yleensä jo viranhakuilmoituksessa kerrotuista, vaatimuksista käsin ja hakijoiden ansiovertailu tehdään tällä perusteella.
    Hallintolain 6§ mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. ”Hakijoiden tasapuolinen kohtelu edellyttää, että myös valintapäätöksille kirjataan perustelut.” (Jussi Lilja: Seurakunnan hallintomenettely 2004 s. 92–93). Se lienee tarpeen myös hallinnon läpinäkyvyyden vuoksi ja vie pohjaa jälkipuheilta.

  3. En ymmärrä, miksei tässä tapauksessa valinnalle ole esitetty perusteluja. Aikaisemmin vastaavanlaisista valitetuista tapauksista ilmenee, että kirkkovaltuusto, hiippakuntavaltuusto ja kirkolliskokous voivat tehdä valintoja ilman perusteluita, mutta kirkkoneuvostot ja yhteiset kirkkoneuvostot ja näiden alaisten johtokunnat sekä esim. tuomiokapitulit ovat velvolliset esittämään perustelut valinnoilleen!

    On toki yksi esimerkki tapauksesta, jolloin KHO määräsi seurakunnan maksamaan rahallisen korvauksen kappalaisen vaalissa pätevämmälle syrjäytetylle ehdokkaalle, joka ei tullut valituksi suljetuin lipuin suoritetussa äänestyksessä!

  4. Arvoisat lukijat

    Kiitän suuresti, kun olette lukeneet pääsiäistä koskevia artikkeleitani ja pohtineet niiden sisältöä.

    Historiasta muistamme Mikael Agricolan, jonka toiminta on ollut merkittävää. Häntä ei voida sivuuttaa, kun kerrotaan pääsiäisestä suomen kielellä.

    Hiljainen viikko on lopuillaan. Nyt 26. maaliskuuta on lankalauantai, jolloin aikoinaan poltettiin esimerkiksi katajista tehtyjä pääsiäiskokkoja. Polttamisella ajateltiin vaikutettavan suotuisasti hyviin asioihin.

    Kiirastorstain ja pitkänperjantain kirjoitetut tekstit ja tulkinnat ovat puhuttaneet. Mietimme, mitä annettavaa on hiljaisella viikolla kiireisille ihmisille. Virpojat ovat kuuluneet hiljaisen viikon tapahtumiin.

    Muutaman tunnin kuluttua siirrymme pääsiäiseen, jonka liturginen väri kertoo paljon pääsiäisen sanoman sisällöstä.

    Hyvää lankalauantaita ja pääsiäistä

    Terveisin

    YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi

    Suomen tietokirjailija

    http://www.veikkovilmi.fi

    Kuopio

Vilmi Veikko
Vilmi Veikkohttp://www.veikkovilmi.fi
VEIKKO VILMI Dosentti, YTT, KT Suomen tietokirjailija. Osoitteesta http://www.veikkovilmi.fi linkkiyhteydet artikkeleihini ja profiiliini. Asun Kuopion Inkilänmäen kaupunginosassa, Kiuruntie 11 70340 Kuopio. Itä-Suomen yliopiston sosiaalipolitiikan, erityisesti koulutuspolitiikan dosentti. Muita tutkintoja: YTL, KM, HuK, Lukion oppilaanohjaaja, Ammattikoulunopettaja, Erityisopettaja, Luokanopettaja, Sotilasarvo luutnantti. Oulun yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston alumni. Tieteelliset artikkelit ja esitykset kansainvälisissä konferensseissa. Kunnalliset ja seurakunnalliset luottamustehtävät. EUSE-, MAOL-, OSJ- ja Tutkiva opettaja- järjestöt. Reserviupseeriyhdistys-, MPK - ja VAPEPA-toiminta. Maanpuolustusmitali (kultainen solki). Kultainen ampuma- ja suunnistusmerkki. Kuopion Reserviupseerikerho ry:n standaari. Toimitsija Kuopio - Jukola 2014 suunnistustapahtumassa. Olen kirjoittanut useita yhteiskunnan päätöksentekoa ja palveluja koskevia artikkeleita muun muassa Uuden Suomen ja Savon Sanomien verkkosivuille ja lehtiin. Olen nostanut esille veteraanien kuntoutusasioita Uuden Suomen vaalikiertueella ja perheiden tukemisasioita YLE:n ja Savon Sanomien yhteisellä vaalitorilla Kuopiossa. Pidän tärkeänä: Vastuullisuus näkyy ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja sisäpolitiikan kokonaisvaltaisessa hoitamisessa. Päätöksenteko vaatii näkemystä. Ihmisten tarkka kuuleminen on tärkeä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestymistä on pohdittava huolella. Vanhustenhuollon ja omaishoidon palvelut on turvattava. Varhaiskasvatus ja lasten ja nuorten lähikoulut ovat tärkeitä. Perheet ovat tukemisen arvoisia. Erityisopettajakoulutus ja ammattitehtävätieto lisäävät tietämystä asioiden hoitamiseen, suunnitteluun ja päätöksentekoon. Vaaleissa mitataan arvojen toteutuminen. Seurakunnan toiminnassa on hyvä teema: "Kotikirkko - Lämmin lähiyhteisö." Julkaisuja: Vilmi, Veikko 2005. Turvallinen koulu. Suomalaisten näkemyksiä koulutuspalvelujen kansallisesta ja kunnallisesta priorisoinnista. University of Jyväskylä. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 257. Diss. Vilmi, Veikko 1993. Kuopiolaisten tyytyväisyys kaupunkiinsa ja sen palveluihin vuonna 1985. Kuopion yliopisto. Sosiaalitieteiden laitos. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 13. Diss. Vilmi, Veikko 2003. Koulutus ja koulutukseen valinta. Tutkimus lainsäädäntöön perustuvista hallinnollisista ratkaisuista ja tuloksista. Snellman-instituutin arkistojulkaisu 1. Kuopio: Snellman-instituutti. Vilmi, Veikko 1989. Asukkaiden hyvinvointipalveluja koskevat arviot ja odotukset Kuopion kaupungissa. Sosiaalipolitiikan lisensiaattitutkielma. Kuopion yliopiston sosiaalitieteiden laitos. Historiajulkaisu (painettu 2017; myös E-kirjana): Seppälä, Jarmo & Vilmi, Veikko 2016. Kuopion Reserviupseerikerho. Vastuullinen, perinteitä arvostava, aatteellinen ja edunvalvonnallinen reserviupseeriyhdistys 1929–2014. Kuopion Reserviupseerikerho ry Kuopio. Vilmi, Veikko 2009. Turvallinen koulu tavoitteena. Tutkimus lainsäädäntöön perustuvista hallinnollisista ratkaisuista ja tuloksista. Kuopio: Maakuntakokoelma. Vilmi, Veikko 2018. Ryhmäpuutarhayhdistykset hyvinvointia edistävänä tekijänä. Tutkimus hallinnollisista päätöksistä ja toiminnoista. Kuopio: Maakuntakokoelma. Vilmi,, Veikko 2018. Koulutuspalvelut päätöksenteon toteutumana. Koulutuspoliittinen tutkimus lainsäädäntöön perustuvista hallinnollisista ratkaisuista ja tuloksista 1850-luvulta lähtien. Kuopio: Maakuntakokoelma. Tieteelliset referee-artikkelit: Hirvonen, Jaana & Martin, Marjatta & Vilmi, Veikko 1994. Sirkkulanpuisto esimerkkinä omaan apuun perustuvasta asuntopoliittisesta kehittämishankkeesta. Teoksessa Juhani Laurinkari (toim.) Oman avun yhteisö erityisryhmien asuntokysymyksen osaratkaisuna. Ympäristöministeriö. Asunto- ja rakennusosasto. Tutkimusraportti 4 / 1994, 44 -53. Laurinkari, Juhani & Vilmi, Veikko 1994. Onko vaihtoehtoisella asuntopolitiikalla tulevaisuutta? Teoksessa Juhani Laurinkari (toim.) Oman avun yhteisö erityisryhmien asuntokysymyksen osaratkaisuna. Ympäristöministeriö. Asunto- ja rakennusosasto. Tutkimusraportti 4 / 1994, 36 - 43. Vilmi, Veikko 1996 . Die Selbsthilfegesellschaft als wohnungspolitische Lösung. Teoksessa Johann Brazda & Jerzy Kleer (toim.) Genossenschaften vor neuen Herausforderungen. Festschrift für Prof. DDr. Juhani Laurinkari. Augsburg: Maro Verlag, 305–318. Vilmi, Veikko 1999. Ammatillinen koulutus väline sosiaalistumisessa koulutusyhteiskuntaan. Teoksessa Eira Korpinen & Liisa Puurula (toim.) Tutkimisen ja löytämisen pasianssia. Professori Jorma Ekolalle omistettu juhlakirja. Tutkiva opettaja 3. Jyväskylä: TUOPE, 67–78. Vilmi, Veikko 2005. Opettajankoulutus opiskelijavalintojen toteutumana. Koulutuspoliittinen tutkimus lainsäädäntöön perustuvista hallinnollisista ratkaisuista ja tuloksista. Teoksessa Eira Korpinen (toim.) Opettajankoulutus eilen, tänään, tulevaisuudessa. Professori Erkki Viljasen juhlakirja 5.2.2005. Tutkiva opettaja 1. Jyväskylä: TUOPE, 35 - 69. Vilmi, Veikko 2006. Kunnalliset hyvinvointipalvelut murroksessa - esimerkkinä koulutuspalvelut. Teoksessa Juha Hämäläinen & Riitta Vornanen & Juhani Laurinkari (toim.) Hyvinvointi ja turvallisuus 2000-luvulla. Juhlakirja professori Pauli Niemelän täyttäessä 60 vuotta 5.4.2006. Kuopio: Kuopion yliopisto, 111 - 128.