P niin kuin Possu eli pieni sikamainen aapisepisodi

b2ap3_thumbnail_Possu.png

 

Hiljattain jokin ulkomainen tusinatutkimus väitti, että uskovaiset ovat tyhmempiä kuin uskosta osattomat. Nyt näyttäisi Suomen oloissa siltä, että kaikki jotka syystä tai toisesta joutuvat tekemisiin uskonnollisten kysymysten kanssa, menettävät järkensä. Otan pienen mutta sitäkin raastavamman esimerkin:

 

Tietokirjailija selittää haastattelussa aivan pokkana, miksi hän uskonnollisiin syihin vedoten sensuroi possut aapisesta: ”Porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta."

 

Rovasti: Suksikoon tietokirjailija suolle! Ei tässä ole ollut kieli keskellä suuta vaan pikemminkin peukalo keskellä kämmentä. Miten olisi ollut yhteydenotto islamilaiseen seurakuntaan, josta olisi voinut kysyä asiaa?

 

Pienten koululaisten muslimiäiti ei voi käsittää moista tietokirjailijan lausuntoa lainkaan. Hän ei suostu uskomaan, että moinen pyyntö olisi tullut oman uskontokunnan edustajalta.

 

- Olemme tästä aiheesta keskustelleet muslimien omissa keskusteluryhmissä harmistuneena siitä, että taas saadaan aikaiseksi tällainen turha urbaani legenda, mikä jää elämään totuutena. Siitä on meille paljonkin haittaa. Saamme jatkuvasti selitellä, ettei se pidä paikkansa. Asia lisää ennakkoluuloja sekä vihaa muslimeita kohtaan entisestään, hän sanoo.

 

Rovasti: Kirjankustantaja on tässä harjoittanut ihmeellistä itsesensuuria. Siltä on unohtunut hokema, jonka mukaan maassa maan tavalla. Näinkö heikko suomalainen kansallinen itsetunto todella on?

 

Äidin mukaan sianliha ei kuulu muslimien ruokapöytään, mutta koulukirjojen possukuvat eivät hetkauta edes tiukan linjan muslimeja.

 

- Kuinka aivottomina suomalaiset meitä oikein pitävät? Miksi ihmeessä kukaan possukuvasta loukkaantuisi? hän ihmettelee.

 

Rovasti: Niin, kukahan tässä lopultakin on ilman aivoja mahtanut toimia? Tieto ei välttämättä olisi tässä tapauksessa lisännyt tuskaa, pikemminkin vastoinpäin.

 

Äiti kertoo, että perheen satukirjoissa seikkailevat myös saparohännät, ja lapset leikkivät myös Nalle Puhista tutulla Nasu-lelupossulla.

 

Hänen mukaansa possukuvan poistaminen aapisesta uskonnollisista syistä tuntuu lähinnä alentavalta ja loukkaavalta muslimeja kohtaan.

 

- Asiaan on saatava oikaisu ja myös meidän mielipide kuuluviin. Ei tuollaista voi vain olettaa.

 

Rovasti: Jos possukuvat todella poistetaan aapisista, niin saman logiikan mukaan kaikki possut ja siat täytyy käydä lahtaamassa ympäri Suomea, että tilanne vastaisi todellisuutta. Samoin sanat sika ja possu on poistettava suomen kielen sanavarastosta. Myös Juice Leskisen joululaulu Sika julistetaan pannaan. Ja sitten tikulla silmään niitä, jotka sikapossuja muistavat…

 

Possujutun lähde: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013082217401457_uu.shtml

 

 

 

 

 

29 kommenttia

  • Raimo Turunen sanoo:

    henkilökuntajuhlassa

    Hohohohohooo, nyt tikahdun nauruun, tuota pitää meidänkin saada viettää, ohohohohohoooo.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Otto Chrons sanoo:

    Eikös betoniporsaillekin pitänyt keksiä joku toinen nimi, ettei vaan loukattais?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Säästöpossu on kuollut! Eläköön säästöpossu! :p

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Katja Sallinen sanoo:

    Tiedättekö, että Sakkola oli Suomen sikamaisin kunta Metsäpirtin kanssa ennen sotia? Siellä kasvatettiin maan kuuluja rotuporsaita. Vaakunassa kaksi porsaasta kasvokkain. Jotta taas vastustan omatuntoni ja sukujuureni vuoksi sikojen puolesta, panen kiusakseni porsasreseptitsivun: http://www.karjalanliitto.fi/?322_m=7336&s=12

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Bonny sanoo:

    Usein tuppaa unohtumaan, että muualta tulevien kuuluu sopeutua elämään maan perinteitten ja kulttuurin kanssa eikä päinvastoin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuomas Eskelinen sanoo:

    Salme Kaikusalo

    On tosi ovelan ilkeää laittaa possujen ja muiden asioiden kielto musliminen tiliin, vaikka takana ovat useinkin ihan kotikutoiset tahot, sylttytehtaat, kuten Elias arveli.

    Niinpä. Varmaan muslimivihajien kiero temppu. Tosi kiero. Mutta onhan näitä nähty. Kaikkea pahaa keksitään heistä, joita vihataan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Eija Moilanen sanoo:

    Elias Tuolla oli Taikamaa sekä Hauska matka aapisten näytesivuja. Eivät paljonkaan eronneet siitä aapisesta, josta minä joskus tuntia pidin. Ei jäänyt aapisen nimi mieleen. Tavut oli ihan saman lailla sivujen yläosassa. Tehtäväkirja oli aika samanlainen. Vertasin tuohon Pikku metsän aapiseen ja olen samaa mieltä, että parempia ovat.

    Aikoinaan kyselin olisiko sellaista tehtävä kirjaa, jossa ei olisi värillistä paksua apuviivaa, niin sain vastaukseksi, että ei ole. Halusin varmistua ja jouduin toteamaan, että ei löytynyt. Löytyneekö nykyisin?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Elias Tanni sanoo:

    Paksuja pystyviivoja vaakatavuviivojen tilalle olen minäkin toivonut, mutta olen kuulemma vähemmistössä, enemmistö opettajista toivoo vanhempaa käytäntöä…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Risto Korhonen sanoo:

    Eikös betoniporsaillekin pitänyt keksiä joku toinen nimi, ettei vaan loukattais?

    Höh, onpas betoniporsaat herkkiä loukkaantumaan.

    Katjalle kiitos possuruokalinkistä, menee kokeiluun

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Elias Tanni sanoo:

    Eija, vai tarkoitatko perusvälin harmaannuttamista? En luopuisi siitä mistään hinnasta, kun pienaakkosten opettelu aloitetaan jo ekaluokan syksyllä. Eivät muutenkaan tahdo kirjainten ulokkeet ulottua apuväleille…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru

    Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121