Onko antisemitismi vierasta yhteiskunnallemme?

Eräässä mielessä Euroopan hullu vuosi (alunperin historiallinen vuosi 1848) sijoittuu ajalle 2014 – 2015. Tuohon aikaväliin ajoittuvat esimerkiksi hyökkäys Juutalaiseen museoon Brysselissä toukokuussa 2014, hyökkäys juutalaiseen supermarkettiin Pariisissa tammikuussa 2015 ja hyökkäys synagoogaan Kööpenhaminassa helmikuussa 2015. Sittemmin tällaisia hyökkäyksiä tai suoranaisia terrori-iskuja on tapahtunut enemmän ja enemmän.

Suomessa hyökkäykset olivat tuohon aikaan koostuneet lähinnä häiriöpuheluista, vihapostista ja päällesylkemisistä. ”Oli se järkyttävää. En olisi ikinä kuvitellut, että kukaan olisi sylkenyt mun päälle Suomessa…” Näin sanoi Anna, nuori juutalainen nainen YLE:n jutussa (17.3.2015).

Kun juutalaisvastaisuudesta (ja juuri Suomeen liittyen) keskusteltiin Suomi24 keskustelupalstoilla kommentit olivat muun muassa tällaisia: ”…kukaan ei kaipaa tuollaista suomalaisia halveksivaa rasistisikaa täällä” ja ”todellisuudessa juutalaiset räjäyttivät pilvenpiirtäjiä ja autopommeja USA:ssa”.  Keskustelun sävy oli halveksiva, agressiivinen ja juutalaisvastainen.

Turun Sanomat uutisoi (15.2.2015) seuraavasti: ”Turun juutalaisiin kohdistunut antisemitismi on seurakunnan mukaan ollut toistaiseksi täysin kotoperäistä. Asialla ovat useimmiten äärivasemmistolaiset.” ”Ilmiö on toistaiseksi näkynyt lähinnä ilkivaltana ja vihamielisinä viesteinä.” Samaan aikaan (15.10.2015) YLE uutisoi sanomalehti Keskisuomalaisen lopettaneen Magneettimedia -lehden painamisen; osasyynä oli lehden antisemitismi ja rasismi. Magneettimediasta tehtiin myös rikosilmoituksia.

Vuonna 2017 juutalaisvastaisia lentolehtisiä jaettiin postilaatikoihin Pohjanmaalla sekä julkisiin paikkoihin ainakin Helsingissä. (YLE 13.10.2017)

Sittemmin sekä Helsingissä olevaa synagogaa että Israelin suurlähetystöä on vandalisoitu toistuvasti myös tämän vuoden puolella. Turvakamerat ovat usein nauhoittaneet vandalismin hetket.

Vuoden 2019 aikana Helsingin juutalaisen hautausmaan ulkopuolelle oli myös heitetty pullollinen verta.

Holokaustin muistopäivän aikaan vuonna 2020 tapahtui enemmänkin.

Tampereella mielenosoituksen yhteydessä poltettiin Israelin lippu. Sisä-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Nina Juurakko-Vesikko totesi, että ”Suomessa vain Suomen lipun häpäiseminen on rikos” (YLE 27.1.2020). Ketään ei siis otettu kiinni teosta.  Samanaikaisesti Turun synagogaa oli tuhrittu punaisella maalilla. Presidentti Sauli Niinistö otti kantaa antisemitismiä vastaan julkisesti, mikä on hyvin arvostettava signaali.

Huhtikuun lopussa 2020 tapahtui Haminan juutalaisella hautausmaalla. Siellä hautakivi oli kaadettu, ja toiseen oli töhritty hakaristi. Lähialueen postilaatikoihin oli myös jaettu natsimielisiä lentolehtisiä.

Miksi käydä läpi tapahtumien lista?

Tutkimus on osoittanut, että näissä asioissa on olemassa eskaloitumisprosessi eli kerran alettuaan tietyt prosessit etenevät tiettyyn pisteeseen ellei niitä pysäytetä. Edellisissä tapahtumissa tämä prosessi on jo selkeästi näkyvissä. Holokaustitutkimuksessa käytetään vihan kolmiota mallina, jonka avulla voidaan ennustaa prosessin kiihtyminen. Viha alkaa puheesta ja etenee eri tasojen kautta väkivallaksi.

Julkisen vallan puuttumattomuus vandalismiin on erityisen ongelmallista. Nythän on niin, että yhteiskunnassamme vihapuhe on saanut paljon palstatilaa, vaikka se on äärimmäisen vaikeasti määriteltävissä. Vandalismi sen sijaan on konkreettinen askel väkivallan tiellä. Ilkivallan suhteen laki on maallikonkin ymmmärrykselle selkeä juuri omaisuuden vahingoittamisen tai esimerkiksi häiriöpuheluiden osalta.  Miksi tapahtumiin ei siis puututa kovalla kädellä? Toinen laki koskee hautarauhaa. Tuon lain mukaan laki on voimassa niin kauan kuin hauta on tunnistettavissa vainajan leposijaksi.

Tavalliset ihmiset ovat tajunneet asian vakavuuden. Uskoakseni myös Suomen tapahtumien yhteys Eurooppaan laajemmin on selkeä asiaa seuraaville yksittäisille ihmisille. Sitä osoittaa esimerkiksi 18.11.2019 tapahtunut Helsingin synagogan kukitus, joka tapahtui nopeasti reaktiona 9.11.2019 tapahtuneeseen ilkivallan tekoon.  Synagogan kukituksen organisoivat Helsingin ortodoksisen seurakunnan nuoret, mutta monet muut (myös valtiovallan edustaja) liittyivät heihin itse tapahtumassa. Ilkivalta puolestaan osui kristalliyöhön, joka oli monien tutkijoiden mielestä lopun alku Saksan juutalaisille vuonna 1938.

Julkisuudessa olemme kuuleet, että antisemitismi on vierasta yhteiskunnallemme.

Jos suomalaisessa yhteiskunnassa ei oikeasti ole tilaa antisemitismille, niin silloinhan virkavallan on puututtava asiaan. Puheet eivät riitä. Kukatkaan eivät valitettavasti riitä, kun sanojen tilalle kaivataan tekoja.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. 1940-luvulla Natsien tavoitteena oli karkottaa juutalaiset Euroopasta. Herra salli sen tapahtua, koska suunnitelmaan kuului Juudan kansan palauttaminen takaisin omaan maahansa Erets Yisraeliin. Sen seurauksena Israelin valtio itsenäistyi entisellä paikallaan lähes kahden tuhannen vuoden diasporan jälkeen. Keinot oli kovia ja sen dokumentaatiota voi käydä katsomassa esim. Yad Vashemin museossa Jerusalemissa.

    Nyt olemme astumassa aikaan, jolloin juutalaiset halutaan karkottaa pois myös omasta maastaan, jonka Herra on heille luvannut. Se ei tule enää onnistumaan. Kun ylivoima käy Israelille lopulta liian suureksi tapahtuu taivaallinen interventio, Sak. 14 ja Ilm. 19. Ei koskaan tule enää toista Masadaa.

    Vuoden 70 Jerusalemin hävitys oli esikuva koko maailman tuhosta. Siksi Jeesus kuvasi näitä molempia tapahtumia yhtaikaisesti kuuluisassa eskatologisessa Öljymäen puheessaan, Mattt. 24, Mark. 13 ja Luuk. 21.

  2. On masentavaa huomata, että historiasta ei ole mitään opittu. Holokaustin jälkeen jopa Saksassa omaa historiaansa kauhistuneet saksalaiset sanoivat ”Nie Wieder”, ei koskaan enää. Mutta natsismin haamut kummittelevat. Antisemitismi on järjenvastaista pahuutta, juutalaisuus ei ole vaarantanut demokratiaa, päinvastoin puolustanut sitä, eikä se vaaranna kristinuskoakaan, vaan on meille pakanakristityille muistutus siitä, että meidän Herramme oli juutalainen. Joku viisas, en muista kuka, on sanonut myös näin: Juutalaisen kansan säilyminen vainoista huolimatta halki kahden vuosituhannen on vahva merkki siitä, että Jumala on. ”Jumala ei kutsumistansa kadu”.

  3. Me kristityt olemme todellinen juutalainen kansa, ainakin Paavalin mukaan:

    ”…vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.” (Room. 2:29)

    Vanhan testamentit pyhät kuten Mooses ja Elia ovat myös kristittyjen pyhiä.

    Mutta ei kristittyjen tietystikään pidä sortaa tai halveksi itseään juutalaisiksi kutsuvia. Heille pitää suoda vapaasti elää rauhassa.

    • 18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
      19 Sinä kaiketi sanonet: ”Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin”.
      20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
      21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
      22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
      23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
      24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

    • 25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
      26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
      27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”

    • Raamattu todella tuntee kaksi Israelia: toisaalta Aabrahamin etniset jälkeläiset ja toisaalta ”Jumalan Israelin”.(Gal6:16) Roomalaiskirjeessä kerrotaan noista ”sisäisesti juutalaisista” esimerkiksi näin: ”Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin.”(Ro9:6)

      Jeesuksen välittämään uuteen liittoon kutsuttiin ensiksi vain Abrahamin jälkeläisiä. Kaikki Jeesuksen apostolit olivat lakiliiton jäseniä. Saarnamistyö ovelta ovelle rajoitettiin aluksi ohjeistuksella ”Menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo.”(Mat10:6) Myöhemmin uuteen liittoon koottiin sitten samarialaisia ja lopulta Corneliuksesta alkaen ympärileikkaamattomia, joita KR38-käännös kutsuu pakanoiksi.

      Aikanaan kun lakiliitto solmittiin, siihen liittyi optio ”Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni, niin… teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani.”(2.Mo19:5,6) Lakiliiton toinen osapuoli ei kuunnellut vaan hylkäsi Jeesuksen ja niin toinen Israel astui sen tilalle. Näin tuon ”kulmakiven” hylkäämisestä Raamattu: ”Kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakivi.” Ja tuon hylkäämisen seuraksena on kristilliselle seurakunnalle avautunut paikka, jota ei omaisuuskansa halunnut ottaa vastaan: ” Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.”(1.Piet2:7-9)

      On mielenkiiintoista todeta, että kyllä ”koko Israel” pelastuu, kuten Roomalaiskirjeessä todetaan: ”Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva”. Se ei kuitenkaan ole seurausta etnisten juutalaisten joukkokääntymyksestä vaan edellisen jakeen mukaan siitä, että ”muista kansoista(=pakanain täysi luku KR38)) koottava määrä on tullut täyteen”.(Ro11:25,26)

      Jarin toteamukseen on helppo yhtyä ”ei kristittyjen tietystikään pidä sortaa tai halveksi itseään juutalaisiksi kutsuvia.” Toisaalta he eivät ole sen parempia Jumalan silmissä kun muutkaan. Pietari sai opetusta ihmisten tasa-arvosta ja totesi: ”Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.”(Apt10:35)

  4. Rauli Toivonen

    Oletteko te noudattaneet Hänen tahtoaan ? Eikö paremminkin ole ollut kysymys tahdon kumoamisesta, eli kapinasta.

    Esikoisoikeus on herättänyt niin paljon kateutta, että se on jopa pyritty varastamaan väitteillä, että Kristinusko on ollut ensin ja Kristus jo aikojen alusta. Ja kirkko on uusu Israel, jopa ikuinen Israel.

    Kun kauhistellaan sitä miten Lutherin vihapuheet saivat Hitlerin niin kiihkon valtaan, ja Hitler niin suuret kansanjoukot mukaan omaan vihaansa tuhoisin seurauksin.
    Meidän pitäisi ihmetellä myös sitä, miten evankeliumin ja Jeesuksen vihapuheet saivat jopa institutionaalisen vaikutusvallan ja hallitusten hyväksynnän vihapuheelle jonka seurauksena pyrittiin tappamaan, kiduttamaan, käännyttämään, karkottamaan kokonainen kansa, ainoastaan siksi, että heille luvatut siunaukset ja perinosa olisi voitu varastaa ja siirtää itselle.

    ”ei kristittyjen tietystikään pidä sortaa tai halveksi itseään juutalaisiksi kutsuvia.”

    Ei pitäisi niin, ei olisi pitänytkään, mutta niin on kuitenkin tapahtunut, vaikka olisi pitänyt pelastaa. Paavali sanoo: ” Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset, todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. Hän on tullut myös, että muut kansat voisivat iloita yhdessä hänen kansansa kanssa ”

    • Tarja. Maailmassa on ollut kaikenlaisia väitteitä ja väittäjiä, rauha heidän muistolleen. Keskityn mieluummin siihen, mitä Raamattu sanoo omaisuuskansan roolista tässä ja nyt.

      Siteerasit Paavalin tekstiä Roomalaiskirjeestä, jossa hän todellakin toteaa, että ”Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset, todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaan.”(Ro15:8) Saman asian toteaa myös Jeesus itse: ”Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.”(Mat15:24)

      Kristus kuvaili toimintaansa Jumalan omaisuuskansan hyväksi hyvin koskettavin kielikuvin. Hän totesi, että ” Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!” Lopputulos oli kuitenkin se, että ”Mutta te ette tahtoneet tulla. Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille.”(Mat23:37b,38) Johanneksen evankeliumin alkuluvussa sama todetaan hiukan yleisemmin: ”Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan”.

      Paavali oli aikanaan Mooseksen välittämän lakiliiton yksi harhautuneista yksilöistä. Hänestä tuli myös ”oikea juutalainen”, kuten Paavali sydämeltään ympärileikattuja nimitti. Näin Paavali oli mukana siinä ”pelastuvassa jäännöksessä”, josta hän kirjoitti näin: ”Samoin on nykyisenäkin aikana olemassa jäännös, jonka Jumala on armossaan valinnut. Israel ei siis ole saavuttanut sitä, mitä se on tavoitellut; vain valitut ovat sen saaneet. Muut ovat paatuneet”(Ro11:7)

      Harri tuossa jo ottikin esille saman luvun luonnonvastaisen oksastamisen, jaloon runkoon villejä oksia. Tällä tavoin Jumalan lupauksia kuvaava puu saa lopullisen täyttymyksensä, vaikka ei siis niistä jaloista oksista. Kun pakanaoksien määrä tulee täyteen, ”koko Israel on pelastuva”(Ro11:26)

  5. ”On mielenkiiintoista todeta, että kyllä ”koko Israel” pelastuu, kuten Roomalaiskirjeessä todetaan: ”Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva”. Se ei kuitenkaan ole seurausta etnisten juutalaisten joukkokääntymyksestä vaan edellisen jakeen mukaan siitä, että ”muista kansoista(=pakanain täysi luku KR38)) koottava määrä on tullut täyteen”./ Rauli T

    Erittäin epälooginen ja väärä päättely. Sehän tarkoittaisi sitä, että ”se toinen Israel”, eli juutalaiset olisivat jo pelastuneet. Me kaikki tiedämme ettei se ole vielä totta. Juutalaisen kansan kääntyminen on vielä tulevaisuudessa. Heillkään ei ole muuta tietä kuin Jeesus.

    10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
    11 Hän on ’se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut’.
    12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä (kuin Jeesus) ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” Ap.t. 4

    • Harri. Raamatussa on paljon ennustuksia Israelista. Alunperin lupauksia sateli Aabrahamille, juutalaisten esi-isälle. Seuraavana oli lakiliittovaihe, jossa etniset juutalaiset olivat kansana ”Jumalan palvelija” jopa ”Jumalan vaimoksi” kutsuttu.

      Alunperin heillä oli mahdollisuus tulla myös uuden liiton toiseksi osapuoleksi, jopa ”pappisvaltakunnaksi”, mutta yhdellä ehdolla: ”Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni.”(2. Mo19:5) Eivät pitäneet, kertoo Raamatun uudempi osa.

      Tuon Roomalaiskirjeen ”koko Israel on pelastuva” sanoma on se, että vaikka pelastuva Israel onkin saanut nimikkeen ”Jumalan Israel” ja vaikka ympärileikkaus ei olekaan enää vanhan tradition mukainen, Jumalan lupaus pysyy ”Koko Israel on pelastuva”.

      Jokainen voi sitten ymmärtää ja uskoa kuuluvansa tuohon Jumalan pelastuvan Israeliin, mutta eiköhän jätetä sen jäsenten valinta tänäänkin Luojamme tehtäväksi?

    • Pitää lukea koko tekstikonteksti eikä vaan yksittäistä jaetta.

      25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
      26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
      27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”
      28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
      29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu./ Room. 11

      Tekstissä todetaan selvästi, että aikojen lopulla, kun pakanakansoista koottava täysi määrä pelastuneita on koottu, myös se ”ympärileikattu” Israel pelastuu. Siis juutalaiset. Se tapahtuu, kun Herra Jumala ottaa ”pois heidän syntinsä”, eli he vastaanottavat evankeliumin Jeesuksesta.

    • Juuri Raamatun kokonaiskuvasta on kysymys tässä Roomalaiskirjeen 11. luvussa. Siinä kerrotaan paatumuksesta, joka on kohdannut kirjaimellista Israelia. Seuraavassa jakeessa viitataan ”koko Israelin pelastumiseen” ”sen tapahduttua”. Viitataanko paatumuksen päättymiseen tulevaisuudessa? Ei , vaan ”kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.”

      Se että luonnolliset juutalaiset eivät hyväksyneet Messiasta, ei tehnyt tyhjäksi Jumalan tarkoitusta hengellisestä ”oliivipuusta”, joka olisi täynnä tuottoisia oksia. Tämä on sopusoinnussa Jeesuksen esittämän kuvauksen kanssa, jossa hän oli viiniköynnös, jonka tuottamattomat oksat karsittaisiin pois. Jeesus sanoi: ” Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.”(Joh15:1,2)

      Ehkä voi auttaa hahmottamaan eroa käsitteiden ”Jumalan Israel” ja etninen Israel myös seuraava Paavalin määrittely Aabrahamille annettujen lupausten kohteesta: ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.”(Gal3:29)

      Olisiko niin, että myös muut Raamatun heprealaisella puolella annetut Israel-ennustukset toteutuvatkin Jumalan Israelissa? Esimerkiksi se Googin hyökkäys, jonka kohteesta Hesekiel ennustaa seuraavaa: ”Minä hyökkään suojattomaan maahan, käyn ahdistamaan sen asukkaita, jotka elävät rauhassa ja turvallisin mielin eivätkä suojaa itseään ympärysmuureilla, eivät portein eivätkä salvoin.”(Hes38:11) Melkoisen vaikea sovittaa hyökkäyksen kohteeksi yhtä maailman parhaiten sotilaallisesti varustautunutta valtiota? Jeesuksen opetuslapsiin helpommin, vai mitä Harri?

    • ”Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.” Sak. 12:10

      Tämä ei toteutunut Golgatalla, kun vain pieni opetuslasten joukko murehti ristillä riippuvaa Jeesusta. Koko muu Jerusalemin väki ivasi ja pilkkasi häntä. Kuvaus on siis tulevaisuuden tapahtumasta, kun juutalainen kansa vastaanottaa Jeesuksen Messiaaksi.

  6. Voisi sanoa, että kristinusko joka ei saanut juutalaisia uskomaan ikuiseen helvetti-oppiin, päätti sitten tehdä heille helvetin maanpäälle.

    Siltä se vaikuttaa, se pitkä kärsimystie joka heille on järjetetty tässä armon valtakunassa. Mikä tahansa ihmisten aiheuttama tai järjestämä onnettomuus onkaan kohdannut heitä, aikakaudesta riippumatta, on se aina pidetty jumalan rangaistuksena, koska eivät ole kääntyneet kristityiksi, eli lakanneet olemasta oma itsensä.

    Samalla puhutaan kadotuksesta pelottavana asiana, joten se, että juutalaisuus ei ole kadonnut, todistanee siitä, että he eivät menneet kadotukseen. Manalalla ja Tuonelalla ei ollut heihin valtaa, he nousivat ylös.

  7. ”Samalla puhutaan kadotuksesta pelottavana asiana, joten se, että juutalaisuus ei ole kadonnut, todistanee siitä, että he eivät menneet kadotukseen.”/ Tarja P

    Erittäin epälooginen päätelmä. Siinä sekoitetaan tämän- ja tuonpuoleisuus. Juutalaisen kansan säilymisellä ei ole mitään tekemistä kadotukseen menemisen kanssa. Yhtä hyvin voisi sanoa, että koska Suomen kansa on yhä olemassa, kaikki suomalaiset pelastuvat.

    • Harri

      Minä puhunkin tämänpuoleisesta, ja sinä tuonpuoleisesta. Minua ei edes kiinnosta tuonpuoleinen, eli kuoleman jälkeinen. Miksi pitäisi, enhän minä siitä mitään tiedä, kun olen kuollut.
      Rakastan elämää niin kauan kuin elää saan. Maailma on ihmeellinen paikka.

Susanna Kokkonen
Susanna Kokkonenhttp://www.susannakokkonen.com
Luennoin Suomessa ja eri puolilla maailmaa sellaisista aiheista kuin holokausti, antisemitismi, kansanmurhat ja rasismi. Koulutukseltani olen filosofian tohtori. Olen kirjoittanut useita holokaustiin ja antisemitismiin liittyviä kirjoja.