Onko antisemitismi vierasta yhteiskunnallemme?
Eräässä mielessä Euroopan hullu vuosi (alunperin historiallinen vuosi 1848) sijoittuu ajalle 2014 - 2015. Tuohon aikaväliin ajoittuvat esimerkiksi hyökkäys Juutalaiseen museoon Brysselissä toukokuussa 2014, hyökkäys juutalaiseen supermarkettiin Pariisissa tammikuussa 2015 ja hyökkäys synagoogaan Kööpenhaminassa helmikuussa 2015. Sittemmin tällaisia hyökkäyksiä tai suoranaisia terrori-iskuja on tapahtunut enemmän ja enemmän.
Suomessa hyökkäykset olivat tuohon aikaan koostuneet lähinnä häiriöpuheluista, vihapostista ja päällesylkemisistä. "Oli se järkyttävää. En olisi ikinä kuvitellut, että kukaan olisi sylkenyt mun päälle Suomessa..." Näin sanoi Anna, nuori juutalainen nainen YLE:n jutussa (17.3.2015).
Kun juutalaisvastaisuudesta (ja juuri Suomeen liittyen) keskusteltiin Suomi24 keskustelupalstoilla kommentit olivat muun muassa tällaisia: "...kukaan ei kaipaa tuollaista suomalaisia halveksivaa rasistisikaa täällä" ja "todellisuudessa juutalaiset räjäyttivät pilvenpiirtäjiä ja autopommeja USA:ssa". Keskustelun sävy oli halveksiva, agressiivinen ja juutalaisvastainen.
Turun Sanomat uutisoi (15.2.2015) seuraavasti: "Turun juutalaisiin kohdistunut antisemitismi on seurakunnan mukaan ollut toistaiseksi täysin kotoperäistä. Asialla ovat useimmiten äärivasemmistolaiset." "Ilmiö on toistaiseksi näkynyt lähinnä ilkivaltana ja vihamielisinä viesteinä." Samaan aikaan (15.10.2015) YLE uutisoi sanomalehti Keskisuomalaisen lopettaneen Magneettimedia -lehden painamisen; osasyynä oli lehden antisemitismi ja rasismi. Magneettimediasta tehtiin myös rikosilmoituksia.
Vuonna 2017 juutalaisvastaisia lentolehtisiä jaettiin postilaatikoihin Pohjanmaalla sekä julkisiin paikkoihin ainakin Helsingissä. (YLE 13.10.2017)
Sittemmin sekä Helsingissä olevaa synagogaa että Israelin suurlähetystöä on vandalisoitu toistuvasti myös tämän vuoden puolella. Turvakamerat ovat usein nauhoittaneet vandalismin hetket.
Vuoden 2019 aikana Helsingin juutalaisen hautausmaan ulkopuolelle oli myös heitetty pullollinen verta.
Holokaustin muistopäivän aikaan vuonna 2020 tapahtui enemmänkin.
Tampereella mielenosoituksen yhteydessä poltettiin Israelin lippu. Sisä-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Nina Juurakko-Vesikko totesi, että "Suomessa vain Suomen lipun häpäiseminen on rikos" (YLE 27.1.2020). Ketään ei siis otettu kiinni teosta. Samanaikaisesti Turun synagogaa oli tuhrittu punaisella maalilla. Presidentti Sauli Niinistö otti kantaa antisemitismiä vastaan julkisesti, mikä on hyvin arvostettava signaali.
Huhtikuun lopussa 2020 tapahtui Haminan juutalaisella hautausmaalla. Siellä hautakivi oli kaadettu, ja toiseen oli töhritty hakaristi. Lähialueen postilaatikoihin oli myös jaettu natsimielisiä lentolehtisiä.
Miksi käydä läpi tapahtumien lista?
Tutkimus on osoittanut, että näissä asioissa on olemassa eskaloitumisprosessi eli kerran alettuaan tietyt prosessit etenevät tiettyyn pisteeseen ellei niitä pysäytetä. Edellisissä tapahtumissa tämä prosessi on jo selkeästi näkyvissä. Holokaustitutkimuksessa käytetään vihan kolmiota mallina, jonka avulla voidaan ennustaa prosessin kiihtyminen. Viha alkaa puheesta ja etenee eri tasojen kautta väkivallaksi.
Julkisen vallan puuttumattomuus vandalismiin on erityisen ongelmallista. Nythän on niin, että yhteiskunnassamme vihapuhe on saanut paljon palstatilaa, vaikka se on äärimmäisen vaikeasti määriteltävissä. Vandalismi sen sijaan on konkreettinen askel väkivallan tiellä. Ilkivallan suhteen laki on maallikonkin ymmmärrykselle selkeä juuri omaisuuden vahingoittamisen tai esimerkiksi häiriöpuheluiden osalta. Miksi tapahtumiin ei siis puututa kovalla kädellä? Toinen laki koskee hautarauhaa. Tuon lain mukaan laki on voimassa niin kauan kuin hauta on tunnistettavissa vainajan leposijaksi.
Tavalliset ihmiset ovat tajunneet asian vakavuuden. Uskoakseni myös Suomen tapahtumien yhteys Eurooppaan laajemmin on selkeä asiaa seuraaville yksittäisille ihmisille. Sitä osoittaa esimerkiksi 18.11.2019 tapahtunut Helsingin synagogan kukitus, joka tapahtui nopeasti reaktiona 9.11.2019 tapahtuneeseen ilkivallan tekoon. Synagogan kukituksen organisoivat Helsingin ortodoksisen seurakunnan nuoret, mutta monet muut (myös valtiovallan edustaja) liittyivät heihin itse tapahtumassa. Ilkivalta puolestaan osui kristalliyöhön, joka oli monien tutkijoiden mielestä lopun alku Saksan juutalaisille vuonna 1938.
Julkisuudessa olemme kuuleet, että antisemitismi on vierasta yhteiskunnallemme.
Jos suomalaisessa yhteiskunnassa ei oikeasti ole tilaa antisemitismille, niin silloinhan virkavallan on puututtava asiaan. Puheet eivät riitä. Kukatkaan eivät valitettavasti riitä, kun sanojen tilalle kaivataan tekoja.
68 kommenttia
14 Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: ’Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta’, 15 vaan: ’Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut’. Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä. 16 Katso, minä käsken tulemaan monta kalastajaa, sanoo Herra, ja ne heitä kalastavat, ja sen jälkeen minä käsken tulemaan monta metsästäjää, ja ne heitä metsästävät kaikilta vuorilta ja kaikilta kukkuloilta ja kallioiden rotkoista./ Jer. 16
Täältä Venäjän juutalaisalueelta, Jeremian mainitsemasta ”pohjoisesta maasta”, tulivat myös ensimmäiset siionistiset siirtolaiset luvattuun maahan, Erets Yisraeliin, 1880-luvulla. Se oli ensimmäinen maahanmuutto aalto, eli Alija. Jeremian mainitsemat ”kalastajat” olivat siionisteja, jotka yrittivät saada Euroopan juutalaisia muuttamaan Palestiinaan, mutta lopulta turhaan. ”Metsästäjät” olivat natseja, jotka toteuttivat paikallisten liittolaistensa kanssa Holokaustin. Holokaustin ja Israelin itsenäistymisen jälkeen paluumuuttajia tuli myös ”kaikista muista maista”, niinkuin tiedämme.
Kaikki tämä oli ennustettu Raamatussa jo profeettojen kautta.
Kiitos Susanna Kokkoselle blogista ja sen huolesta. Antisemitismi ei ole vierasta yhteiskunnassamme. Se on viime aikoina nostanut päätään myös kaikkialla maailmassa. Holokausti tuntuu unohtuneen. Raamatun mukaan on tulossa vielä aika, jolloin koko maailma on Israelia vastaan. Juutalaisten muutto Israeliin on kiihtynyt. Antisemitismi kiihdyttää tätä muuttoa.
Juutalaiset eivät ole ainoa ns seemiläiset kansa. Raamattua lukevan luulis tietävän, että monet Lähi-idän kansat ovat samaa juurta. Eikö myös arabeihin ym kohdistuva torjunta ole antisemitismiä? Se näyttää olevan kulttuurissamme paljon yleisempää kuin juutalaisvastaisuus. ’Taatelintallaajan’ tai ’ählämin’ kaltaiset heitot eivät aina kohalta kulmakarvojakaan.
Kari Paukkunen
” Raamatun mukaan on tulossa vielä aika, jolloin koko maailma on Israelia vastaan. Juutalaisten muutto Israeliin on kiihtynyt. Antisemitismi kiihdyttää tätä muuttoa. ”
Se riippuu ihmisistä, raamattu itsessään ei tee mitään, se on kirja, ihmiset tekevät ja jos ihmiset ovat Israelia vastaan, se ei ole raamattu, joka niin tekee vaan ihmiset jotka tulkitsevat raamattua niin, että pitää olla Israelia vastaan.
Raamatun Ilosanoma on Rauhan sana, mutta ihmisillä on taipumus pahaan ja siksi valitsevat aina sen, joka oikeuttaisi sotaan, jonka jälkeen tulevan he vasta ymmärtävät rauhaksi.
Sanonta ’ jumalaton meno Jaakobissa. ’ Tulkitaan kristillisesti tarkoittavan, että jumalaton meno on Israelissa. Ja joku tulee poistamaan ’ jumalattoman menon Jaakobista. ’
Pitäisi muistaa, että Jaakob joka sai nimen Israel, oli patriarkka jolla on oli kaksitosta poikaa, ja heistä syntyi kansoja ja kansanheimoja, jotka levisivät ties minne, näin ollen jumalaton meno Jaakobissa tarkoittaa jotain suurta aluetta.
Lisäksi evankeelisesti oli myös toinen Jaakob, se kristillinen Jaakob, jota myös Herran veljeksi kutsutaan, joten ’jumalton meno Jaakobissa’ pitää miettiä uusiksi.
Seppo Heinola
”se on viitannut ‘petona’ Juudaan Jalopeuraan joka Leijonana on myös Leijonan tähtikuvio taivaalla. ”
Krek. leon, lat. leo on leijona, mutta jalopeura, eli peura, ei ole leijona, se on kauris, eli hirvieläin tai sen alalaji, eli siis kauris.
”Antero Holmila, on mainiossa yleisesityksessään “Holokausti. Tapahtumat ja tulkinnat” todennut, että yksi tuon kansanmurhan traagisimpia piirteitä oli sen täydellinen tarkoituksettomuus. Siitä huolimatta, että jälkikäteen on tietysti yritetty meille ihmisille tyypilliseen tapaan etsiä siitä jotakin mielekästä merkitystä.”/ Marko S
Holmilan yleisesitys Holokaustista on tosiaan mainio. Olen sitä itsekin lukenut. Hän kuitenkin erehtyy tässä mielessä, että sillä ei olisi ollut mitään tarkoitusta. Jumala on historiankin Herra. On mieletöntä ajatella, että Jumalan valittua kansaa, juutalaisia, kohdannut kaikkien aikojen onnettomuus olisi tapahtunut ”ilman mitään tarkoitusta”. Se vasta mieletön väite onkin ja turhentaa Jumalan vaikutuksen mailman tapahtumiin.
Natsien juutalaispolitiikkaan kuului ennen Toisen maailmansodan syttymistä yritys karkoittaa kaikki juutalaiset pois Saksan hallitsemalta alueelta. Tämä oli Hitlerin ja natsien tahto ja se perustui Hitlerin mielestä hänen saamaansa ”historialliseen tehtävään” tehdä Saksasta ja koko Euroopasta juutalaisvapaa (judenfrei) alue. Satoja tuhansia lähtikin, mutta miljoonia jäi loukkuun, koska sodan syttymisen jälkeen Saksa nopeasti valtasi salamasodalla melkein koko Euroopan. Hitler totesi tästä tehtävästään propagandaministeri Joseph Goebbelsille jo 30. marraskuuta 1937, 20 vuotta Balfourin julistuksen antamisen jälkeen, että;
”Juutalaisten on poistuttava Saksasta, niin, koko Euroopasta. Siihen menee vielä aikaa, mutta sen on tapahduttava ja se tapahtuu.” (Goebbelsin päiväkirjat)
Juutalaisten karkoitukset Saksasta muihin maihin päättyivät lopullisesti vasta 3.1.1942, jolloin Himmler kielsi juutalaisten maasta poistumisen. Tämä tehtiin sen vuoksi, että päätös juutalaiskysymyksen lopullisesta ratkaisusta oli valmistumassa 20.1.1942 pidettävässä Wannseen kokouksessa. Hitlerin valtaan nousun jälkeen ennen sodan syttymistä Palestiinaan muutti vain noin 60.000 Saksan juutalaista.
Hitlerillä oli alusta alkaen ajatus ”elintilan valloittamisesta” saksalaisille idästä. Tällä hän tarkoitti maailman suurinta juutalaisten asuinaluetta ennen sotaa Itä-Euroopassa ja läntisessä Neuvostoliitossa. Katariina Suuren vuonna 1791 rajaama ja Aleksanteri I:n myöhemmin tarkentama Juutalaisten asuinalue Venäjällä, The Pale, (ven. черта́ осе́длости, tšerta osedlosti, jiddiš: : דער תּחום-המושבֿ tai der tkhum-ha-moyshəv, heprea: תְּחוּם הַמּוֹשָב tai tḥùm ha-mosháv) 1791-1917 (kuva yllä) ulottui Itämereltä Mustalle merelle ja käsitti kolme huomattavaa juutalaiskeskusta, Vilnan, Minskin ja Odessan.
Alueen pinta-ala oli noin miljoona neliökilometriä ja siellä asui ennen ensimmäistä maailmansotaa noin viisi miljoonaa juutalaista, eli yli 90% Venäjän kaikista juutalaisista. Alue oli aikanaan väkimäärältään suurin juutalaisasutus koko maailmassa. Vuoden 1897 väestönlaskennan mukaan Venäjällä oli 5,2 miljoonaa juutalaista, eli noin puolet maailman kaikista juutalaisista. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta juutalaisten asuminen Venäjällä em. alueen ulkopuolella vuoteen 1917 asti ankarasti kielletty. Virallisesti aluen lakkautettiin 20. maaliskuuta 1917 silloisen Venäjän hallituksen asetuksella. Nykyisin puolet maailman juutalaisista asuu Israelissa, missä on tänä päivänä väkimäärältään maailman suurin juutalaisasutus. Holokaustin jälkeen maailman juutalaisasutuksen painopiste siirtyi Venäjältä takaisin Erets Israeliin.
Tämän alueen valtaus oli Hitlerin tavoite alusta alkaen. Hän hyökkäsi ensin Puolaan, missä oli Euroopan suurin juutalaisväestö, noin kolme miljoonaa. Siitä alkoi koko Toinen maailmansota. Sen jälkeen Hitler halusi välttää kahden rintaman sodan ja valloitti Ranskan. Näin hän vapautti koko Saksan asevoimat, Wehrmachtin, hyökkäämään Neuvostoliittoon ja myös valtasi kesällä 1941 juuri em. juutalaisten asuinalueen, joka ulottui Baltiasta Mustalle merelle. Pidemmälle hän ei päässytkään. Herra sulki portit Stalingradissa.
Näin Hitler toteutti suurta näkyään ”elintilaa idästä” ja myös hävitti kaikki alueen juutalaiset.
Ilmoita asiaton kommentti