Oikea vai väärä opettaja

Semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen. (2. Kor. 11:13-15) 

b2ap3_thumbnail_Oikea-opettaja.jpg

Mistä tunnistat oikean Jumalan tahdonmukaisen opettajan?  

Miksi apostolit varoittivat usein vääristä opettajista?  

Miksi harhaoppi ja väärät opettajat ovat kirkolle turmiollisempia kuin vainot? 

Miksi on (tai ei ole) oikein arvioida opettajiamme?  

Mistä löytyvät meidän aikamme väärät opettajat?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Kaikki opettajat eivät ole palkkansa arvoisia.

    Jeesus sanoo: ”Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.” (Joh. 10:11-13)

  2. ”Valeapostolit sen sijaan opettavat ihmisten mielen mukaisia oppeja, kaikkea semmoista, mikä miellyttää järkeä ja on sen hyväksyttävissä. Niin he tavoittelevat rauhaa ja koettavat ansaita kansan suosion ja taputuksia. Ja mitä he etsivät, sitä he löytävätkin; heitähän kaikki kehuvat ja pitävät suuressa arvossa. Kristus sanoo, että teeskentelijät tekevät kaiken, jotta ihmiset kiittäisivät heitä.”
    ( Luther, Galatalaiskirjeen selitys 2003, 81.)

    En tiedä vastaako edellä mainittu siteeraus mihinkään kysymyksistäsi, mutta ajan hengen pyörteissä myös se on hyvä pitää mielessä.

  3. Apt.20:29 ”Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,
    20:30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.
    20:31 Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itsekutakin ”
    Paavali puhuu ensin seurakunnan ulkopuolelta tulevista valheapostoleista ja seurakunnan sisältä nousevista harhaopettajista ja seurakunnan hajoittajista.
    Apt.20 ja 2.kor. 11 luvut muistuttavat meitä siitä, ettei alkukristillinen aika ollut suinkaan sellaista autuuden ja sopusoinnun aikaa, jollaiseksi meidän aikana jotkut haluat sitä kuvata. Sanoessaan kuinka heidän seurakuntansa on tällainen uudestisyntyneiden ja Hengellä täyttyneiden joukko. Samalla joko tietoisesti, tai muuten itsensä tällaiseksi autuuden edustajaksi korottavat.
    Mutta Raamatusta löydämme kokonaan toisenlaisen kuvauksen, kuinka riitoja ja erimielisyyksiä on kristittyjen parissa aina ollut aivan alusta asti.
    Sen vuoksi Paavali varoittaa juuri tästä, ja tämä varoitus on tarkoitettu meillekin, sillä aivan samalainen vaara on meidänkin aikana, siksi apostoli kehoittaa valvomaan kaikkea sitä mitä meille opetetaan, onko se Raamatun mukaista.

  4. Sen vuoksi Paavali varoittaa juuri tästä, ja tämä varoitus on tarkoitettu meillekin, sillä aivan samalainen vaara on meidänkin aikana, siksi apostoli kehoittaa valvomaan kaikkea sitä mitä meille opetetaan, onko se Raamatun mukaista.

    Martti, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Seurakunnan etu on, että lampaat tarkasti kuuntelevat opetusta ja arvioivat kuulemaansa. Tärkeää on kuulla Hyvän Paimenen äänen, joka poikkeaa vieraiden oppien opettajien äänestä. Jumalan kirjoitettu sanalla, Raamatulla arviointi suoritetaan. Oikea oppi ei koskaan ole ristiriidassa Pyhän Raamatun kanssa.

  5. Jeesus puhuu niistä, jotka mitätöivät yhdenkin käskyn ja opettavat sen mukaan ihmisiä… samoin vertauksen petollisesta taloudenhoitajasta..
    Valheapostolit toimivat kahteen suuntaan. Ensin hän asettaa Jumalan tahdon kyseenalaiseksi ja opettaa piittaamattomuuteen selvää Raamatun opetusta vastaan, ”onko Jumala todella sanonut niin..”.
    Toisaalta valheapostoli ohjaa ihmisiä moraalioppiin ja turvaamaan omaan jaloon mieleen ja omiin tekoihin Kristuksen sijasta.
    Luther on esim. Heidelbergin teeseissään tarkastellut tätä moraaliopin ja itsevanhurskauden vakavaa harhaa, siinä kun ei tarvita parannusta eikä Kristusta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.