Naiset ja lapset terrorin maaleina?

Pariisi 2015, Bryssel 2016, Nizza 2016, Berliini 2016, Tukholma 2017, Pietari 2017, Manchester 2017, … Ääri-islamilaisen terrorismin etäispesäkkeet kalvavat Eurooppaa. Varsinainen syöpäkasvain on sekasortoon romahtaneissa muslimimaissa, missä terrorijärjestöt yrittävät kaataa hallituksia.

Irakin Mosulissa Isisin aika on käymässä vähiin liittouman hyökkäyksen edetessä. Terroristeja on siirtymässä Eurooppaan. Siksi järkyttäviä iskuja on varmaankin vielä tulossa.

Terroristien tarkoituksena on järkyttää ja horjuttaa vapaiden demokratioiden järjestystä. Iskut kävelykaduilla tai konserteissa viattomiin sivullisiin, kuten viimeksi Manchesterissa lapsiin herättävät pelkoa ja vihaa. Turvatoimien kiristykset ja epäluulon kohdistuminen maahanmuuttajiin jakavat yhteiskuntia.

Tämä on terroristien tarkoituskin.
Jos ja kun he onnistuvat provosoimaan vihaa muslimimaahanmuuttajia kohtaan, valmistaa se maaperää ääri-islamilaiselle radikalisoitumiselle. Isisin kaltaiset järjestöt saavat lisää kannattajia – ja iskijöitä.

Maahanmuuton paine Eurooppaan ei ole vähenemässä. Ilmaston muutos ja sateiden väheneminen ovat synnyttäneet asuinkelvottomia alueita, tyytymätyömyyttä ja epätoivoa. Arvioidaan, että tämä olisi Syyrian sodan taustalla.
– – –
Heikki Aittokoski kirjoitti päivän Hesarissa (24.5.) kaunasta toistuvien terrori-iskujen taustalla: ”Liberaaleissa demokratioissa kytee siis kauna. Tästä voi olla samaa mieltä. Kaunaa hautovat monet: globalisaation häviäjät, työpaikkansa menettäneet, ahdistetuksi olonsa kokeva keskiluokka, rasistit, ulkomaalaisvastaiset kansankiihottajat, näköalattomat nuoret… Terroriteot ovat kaunan järkyttävin seuraus.”

Länsimaat eivät voi seistä toimettomina odottamassa seuraavaa iskua. Aittokoski ennustaa, että kovat otteet lisääntyvät. Jatkossa on enemmän aseistettuja vartijoita, turvatarkastuksia, valvontaa sekä ratsioita kevyemmin perustein. Liberaali demokratia ei olekaan enää niin liberaali – avarakatseinen. ”Turvallisuutta ja vapautta ei voi maksimoida samanaikaisesti.”
– – –
Myös Suomessa nämä kaksi näkökulmaa hallitsevat maahanmuuttokeskustelua.
Vapauksiin ja avarakatseisuuteen uskovat haluavat avata Suomen lisääntyvälle maahanmuutolle. Heille maahan jäävät paperittomat eivät ole turvallisuusuhka.

Omasta mielestäni avoin ja vapauksia mahdollistava yhteiskunta on tärkeimpiä vaalittavia arvojamme. Sitä on puolustettu sodissa bolshevistista diktatuuuria vastaan. Mutta asialla on toinenkn puolensa, kun vapautta käytetään yhteiskunnan haavoittamiseen.

Sisäministeriön näkökulmasta ilman oleskelupaa ja kontrollia maahan jääneet paperittomat ovat riski – vähintään itselleen altistuessaan ihmiskaupalle ja rikollisuudelle. Lisäksi on tiedossa, että Suomeen on rantautunut entisiä Isis-taistelijoita.
– – –
Suomessa varmasti halutaan pitää kiinni totutusta turvallisuuden tasosta. Onhan Suomi monilla mittareilla maailman turvallisin valtio. Saman aikaisesti on vaikea pitää kiinni ajatuksesta, että kaikki Suomeen haluavat voisivat päästä ja jäädä maahan.
– – –
Saksassa käännekohtaa merkitsi uusivuosi Kölnin tuomiokirkon aukiolla 2016, jolloin tuhannet maahanmuuttajamiehet ahdistelivat naisia. Lähinnä seksuaalisesta ahdistelusta tehtiin noin 1000 rikosilmoitusta. Naisiin kajoamattomuus – 700-vuotinen naisrauha Ruotsi-Suomesssa – on itsestään selvä ja kunnioitettu arvo. Se menee jopa vapaan maahanmuuttopolitiikan edelle.
– – –
Maahanmuuttajien tekemät seksuaalirikokset ovat lisääntyneet myös Suomesssa. Irakilaisten tekemät raiskaukset tuplaantuivat vuodesta 2015 (45) vuoteen 2016 (90). Irakilaiset ovat vahvasti yliedustettuina kyseisissä rikoksissa (HS 12.5.). Keskustelua on syytä käydä maltillisesti, ettei samalla leimata koko kansanryhmää. Vähättely tai vaikeneminenkaan ei ole oikea tapa suhtautua ongelmaan.
– – –
Parhaillaan Lähi-idässä tai Afrikassa sotivat terroristijoukot Isis sekä Bogo Haram raiskaavat naisia ja tyttöjä herättääkseen pelkoa ja kauhua. Raiskaukset ovat yksi terrorisodan muoto. Sillä osoitetaan omaa valtaa ja voimaa: vastustaja on kyvytön suojelemaan naisiaan. Samaa ajattelua saattoi olla Kölnin uudenvuoden yön tapahtumien ja naisten joukkohäpäisemisen taustalla. Onko samasta ilmiöstä mahdollisesti merkkejä Suomessa?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Mites Werneri kun Eurooppa aikaansai 2 maailmasotaa,joissa kuoli yli 50 MILJOONAA ihmistä,niin oliko se niiden naisten syy, jotka lämmittivät sotakenraaleiden sänkyjä?

    • Werner, yritykset tehdä naisista syyllisiä raiskauksiinsa on kerta toisensa jälkeen kumottu. Naisia ei tule syyllistää. Kulttuurieroilla on kuitenkin osuutta naisten ahdisteluun. Maahanmuuttajien omassa kulttuurissa naiset eivät välttämättä voi esiintyä julkisesti ainakaan pää peittämättä, joutumatta vaaraan.

    • Kun naiset itse aktiivisesti hakeutuvat naispappien johdolla irakilaisten miesten leiriin ja läheisyyteen. Ja kulkevat kaupungilla kymmenien maiden miesten kanssa ilakoimassa. Niin kyllähän se on tasa-arvon hengen mukaista, että naisten on pystyttävä pääosin itse vastaamaan turvallisuudestaan.

    • Kiitos Jouni, aihe on vaikea, ettei mitään väestöryhmää leimata. Samalla nämä kysymykset ovat tällä hetkellä polttavia, joten niistä tulee voida puhua.

  1. ”Saksassa käännekohtaa merkitsi uusivuosi Kölnin tuomiokirkon aukiolla 2016, jolloin tuhannet maahanmuuttajamiehet ahdistelivat naisia. Lähinnä seksuaalisesta ahdistelusta tehtiin noin 1000 rikosilmoitusta. Naisiin kajoamattomuus – 700-vuotinen naisrauha Ruotsi-Suomesssa – on itsestään selvä ja kunnioitettu arvo. Se menee jopa vapaan maahanmuuttopolitiikan edelle.”
    Sorry, mutta ainakin saksalaisten lähteiden mukaan Kölnin tuomiokirkon aukiolla tapahtuneiden naisrauhan häiritsijöiden joukossa oli myös uusnatseja. Itse vuerailen kyseisellä paikalla montakin kertaa vuodessa.

    • Edellinen kommentti karkasi…

      Tarkoitus oli sanoa, että Kölnin tuomiokirkon aukiolla ei tarvitse niinkään pelätä maahanmuuttajia vaan ihan perinteisiä taskuvarkaita, oli sitten ihonväri mikä hyvänsä.

    • Seija, ei tuo paikka minullekaan ole vieras. Saksassa asuessani olen ollut siellä useita kertoja. Ei Domin aukiolla normaalisti kohdistu naisiin uhkaa. Uusivuosi 2015/2016 oli erityinen. Vetoat saksalaisiin lähteisiin, että naisrauhan häiritsijät olisivat olleet muita kuin maahanmuuttajia – ja mainitset uusnatsit.
      Ohessa pian tapahtuman jälkeen julkaistu Die Zeit -lehden uutinen. Tämän jälkeen sekä uhrien että epäiltyjen määrä vielä kasvoi:
      ”In der Silvesternacht wurden am Kölner Hauptbahnhof Frauen nach eigenen Angaben ausgeraubt und sexuell belästigt. Wochen später melden sich immer noch weitere Opfer. Die Zahl der Anzeigen stieg auf 652, teilte die Staatsanwaltschaft mit. 331-mal sei dabei ein Sexualdelikt angezeigt worden. Nach Angaben von Oberstaatsanwalt Ulrich Bremer meldeten sich bislang 739 Opfer, die berichteten, angegriffen, bedrängt oder bestohlen worden zu sein. Manche würden gemeinsam eine einzige Anzeige erstatten, weshalb es mehr Geschädigte als Anzeigen gebe. Zum Teil hatten die Frauen erst auf Nachfrage der Beamten angegeben, dass sie auch angefasst worden seien. In zwei Fällen geht es demnach um den Vorwurf der Vergewaltigung.
      Der Landespolizei sind bisher 23 Verdächtige namentlich bekannt. Die meisten davon – knapp zehn – sind laut Medienberichtenmarokkanische Staatsangehörige. Die Bundespolizei identifizierte bisher 32 Verdächtige. Davon sind laut Medien die meisten (22) Staatsbürger Tunesiens, Marokkos und des Iraks. (Zeit 14.1.2016)

      In der Silvesternacht 2015/2016 kam es in Köln im Bereich Hauptbahnhof und Kölner Dom zu zahlreichen sexuellen Übergriffen auf Frauen durch Gruppen junger Männer vornehmlich aus dem nordafrikanischen und arabischen Raum. In vielen Fällen wurden sowohl Sexualdelikte als auch Eigentums- und Körperverletzungsdelikte verübt.
      Aus weiteren deutschen und europäischen Städten wurden ähnliche Vorfälle berichtet. Die Übergriffe erfuhren große nationale und internationale Beachtung. (Wikipedia)

  2. Naisten ja lasten sydämettömän raaka kohtelu on tuttua myös Yhdysvaltojen intiaanisodista. Enkä viittaa intiaanien tekoihin vaan esimerkiksi kenraali Custerin ratsuväkeen. Vuoden -18 sodassa punaisten joukoissa taistelleiden naistenkin karusta kohtalosta on puhuttu viime aikoina. Voiko mitään kansallisuutta tai uskontoa leimata toista raaemmaksi? Onko uskonnolla pohjimmiltaan mitään tekemistä ihmisen pahuuden roihahtaessa vaikka uskonnon nimissä julmuuksia tehtäisiinkin.

    • Martti, ei varmaankaan mikään kansallisuus ole toista parempi. Tällä vuosisadalla ja tällä hetkellä kuitenkin terrori naisia ja lapsia kohtaan tuntuu tulevan ääri-islamistien taholta. Intiaanisodissa Wounded Kneen verilöyly oli erityinen ja saanut jälkipolvien tuomion. Mitä tulee punaisiin naissotilaisiin Suomessa, heitä kohdeltiin kuten aseellisia vallankumoustaistelijoita, jotka olivat syyllistyneet maanpetokseen. Noin 10% teloitettiin. Oikeudenkäynnit ja tuomioiden langettaminen olivat usein puuttellisia, mikä ei vastaa tämän ajan oikeuskäsitystä. Menneisyyden vääryykksiin viittaamalla et varmaan kuitenkaan pyri suhteellistamaan nykyisen islamistisen terrorin tuomittavuutta?

    • En nyt ajatellut niinkään Wounded Kneetä kuin Sand Creek- ja Washita-jokien tapauksia. En pyri suhteellistamaan terroria enkä naisten ja lasten kärsimyksiä. Jos jotakin, pyrin suhteellistamaan niiden yhdistämistä vain Islamiin. Punaisten naissotilaiden kohtalosta on julkaistu muun muassa tällaista tietoa: http://www.hs.fi/tiede/art-2000002894178.html

  3. Kun 1800-luvun nihilistit tai 1900-luvun äärinationalistit tai äärivasemmistolaiset tekivät terrori-iskuja, ne kohdistuivat poliittisten vastustajien näkyviin hahmoihin, kuten keisari Aleksanteri II, arkkiherttua Frans Ferdinand ja pääministeri Aldo Moro. Nykyisen terrorismiaallon uusi ja kammottava piirre on se, että kohteeksi voi joutua kuka tahansa kaupungilla liikkuva. Pahuus on todella kehittynyt uudelle asteelle.

    • Yrjö, tämä pitää paikkansa. 1800-luvun lopun anarkistit pomminheittäjät iskivät vallanpitäjiin. Aleksanteri II:n murhaan päättyi vapauden kausi ja seurasi Aleksanteri III:n sekä Nikolai II:n kontrollin aika, jolloin vallitsi poliisikomento ja kansallisuuksien venäläistäminen.

      Suomessa se näkyi sortokautena. Eugen Schauman ampui kenraalikevernööri Bobrikovin. Pari tuhatta nuorta miestä lähti salaa Saksaan saamaan sotilaskoulutusta vapauttaakseen Suomen Suuriruhtinaskunnan Venäjän sortovallasta.

      Samoihin aikoihin serbinationalisti Gavrilo Principi ampui Itävallan arkkiherttuan. Syttyi I Maailmansota. Sodan synnyttämää sekasortoa ja yleistä tyytymättömyyttä hyödyntäen bolshevikit Venäjällä kukistivat keisarin.

      Stalin kävi yllyttämässä suomalaisia työläisiä liittymään maailmanvallankumoukseen. Aiemmin enemmistönä olleet maltilliset Sosiaalidemokraatit jäivät vähemmistöön. Punakaartit valtasivat Etelä-Suomen sillä välin kun valkoinen armeija oli Pohjanmaalla riisumassa aseista noin 50 000 venäläistä sotilasta, jotka olivat ainakin osaksi liittymässä vallankumoukseen. Pari kuukautta aiemmin itsenäiseksi julistautunut Suomi oli suuressa vaarassa tulla pakotetuksi osaksi Neuvosto-Venäjää.

      Kun jääkärit palasivat Suomeen helmikuussa 1918 oli käynnissä Vapaussota, joka muuttui sisällissodaksi punakaartien saadessa ase- ja sotilasapua Stalinilta. Saksa asettui valkoisten tueksi.

      Mitä tästä on opittavissa? Parhaillaan on käynnissä ääri-islamistisen vallankumouksen yritys. Terroristit iskevät ”kovien” kohteiden kuten valtion päämiesten sijasta ”pehmeisiin” kohteisiin, sivullisiin, naisiin ja lapsiin. He ovat onnistuneet synnyttämään syveneviä jakolinjoja ja saaneet lisää kannattajia vallankumoukselle.

      Paras tapa vastustaa tätä vallankumousta on vakuuttaa länsimaiden arvojen kestävyydestä. Ovatko ne sitä?

    • Martti, isonvihan aikaisista julmuuksista elää perimätietoa ja kirjallisia kuvauksia ainakin Pohjanmaalla. Hailuoto taisi menettää suuren osan väestöstään teloituksissa ja kidutuksissa. Vieraammaksi on jäänyt se, että naisia ja lapsia vietiin orjiksi Venäjälle, mistä heitä saattoi päätyä edelleen kauemmas.

  4. Huomasin, että Hesarin kuukausiliitteessä (7/2009) oli Isonvihan aikaisesta venäläisten tekemästä kansanmurhasta Ilkka Malmbergin artikkeli. Venäjälle kaapattiin noin 20 000–30 000 suomalaista, pelkästään Pohjanmaalta noin 4600 ihmistä. Pohjois-Pohjanmaan kansanmurhassa kuoli enemmän kuin 6000 ihmistä. Vuonna 1726 tuli tieto, jonka mukaan 1000 suomalaista kaapattua oli Persian Isfahanissa orjina. Voi siis olla, että jossain Bagdadin basaarissa kulkee sinisilmäisiä ihmisiä, joiden esi-äiti on raahattu sinne jostain Pohjanmaalta tai Peräpohjolasta, Ei ihme, että jäljelle jäi iso viha.

    Edellisiä lukuja pitää suhteuttaa siihen, että suomalaisia oli ehkä neljännes nykyisestä väkiluvusta. Tänä päivänä tuntuisi kovalta, jos Lahden väkimäärä, noin 120 000 vietäisiin pois orjiksi.

  5. Naiset ja lapset ovat aina sotaisan ja valloittaja kansan uhreja. Jihadistit ovat julistaneet sodan länsimaista vastaan ja tokihan he käyvät naisia raiskaamaan vastustajien leirissä ja myös länsimaissa mikäli se on mahdollista. Yksipuolinen sodanjulistus ei ole varsinaisesti saanut vielä vastakaikua länsimaissa, jossa sotaa ei virallisesti tunnusteta alkaneeksi. Isis taas käy laajaa sotaa länsimaita kohtaan ja pitää kristittyjä vihollisinaan. (Myös niitä, jotka eivät edes tunnusta Kristinuskoa)
    Jos tätä ei huomioida, niin ei voida käsittää, miksi iskut kohdistuvat satunnaisiin kaupunkeihin ja kohteisiin, joissa kuolee tavallista kansaa. He käyvät sotaa ja se oikeuttaa heidät tuhoamaan siviilejä, koska he edustavat kristittyjä. Heille sota on ennenkaikkea uskonnollinen ja juontaa alkunsa aina koraanin alkupäiviin asti. Ei ole kyse mistään uudesta asiasta, kun historiaa lukee, vaan samasta taistelusta, mitä on käyty tällä mantereella aiemminkin.

    http://yle.fi/uutiset/3-9499931

    • Jihadistien uskonnollisuus taitaa olla pintapuolista ja onttoa. Pidän uskottavana tarinaa kristitystä miehestä, jonka auto pysäytettiin jollakin jihanistien tiesululla. Häntä vaadittiin lausumaan joku Koraanin suura todisteeksi oikeasta uskostaan. Mies luki paimenpsalmin 23 ja sai jatkaa matkaansa. Mukana ollut vaimo ihmetteli miehen uskaliaisuutta. Jos he osaisivat Koraaninsa, he eivät olisi mukana tällaisessa ääriliikkeessä, sanoi mies rauhallisena.

    • Pidätkö uskottavana, että Miehen lukiessa paimenpsalmin 23. Nämä 5 kertaa päivässä rukoukseen kokontuvat kaverit eivät edes osanneet erottaa Raamattua koraanista? Tämä voi olla Satua/vähättelyä tai sitten koraani käyttää massiiviisesti Raamatun perimäainesta teksteissään.

    • Jihadistien joukkoista palanneet ovat usein kertoneet pettyneensä siihen, miten olematonta Islamin harjoittaminen niissä porukoissa on. Mahtavatko pitää niitä rukouksiaankaan? Mitä Koraaniin tulee, siinä on todellakin paljon aineksia Raamatusta.

  6. Ongelmalisinta on kuulemma se, että monet näistä isiksen taistelijoista ovat kouluja käymättömiä, eivätkä osaa itse lukea. Imaamit opettavat heille koraania ja muut eivät kaiketi saa edes sitä tehdä. Iso vastuu on siis imaameilla. Monet muslimit tuntevat kirjoituksia yhtä huonosti, kuin Suomalaiset kirkon jäsenet Raamattua.

    Moni muslimi on saanut myös esim. Suomessa ensimmäistä kertaa elämässään kuulla Kristityn suulla, mitä Kristinusko opettaa Jeesuksesta. Me kaikki elämme valtavassa tieto tulvassa kaiken aikaa, mutta väärää tietoa on yhä vaikeampaa erottaa oikeasta. Imaamit opettavat Kristityistä ja kirkon historiasta aivan eri tavalla kuin esim. Suomen koululaitos. Ristiriitoja on paljon ja lisää tulee, kun hengelliset maailmat ja uskonnolliset kulttuurit törmäävät.

    Keskustelin juuri yhden opettajan kanssa ja kertoi kuinka vaikeaa nykyään on opettaa lapsia, koska heillä on mielestään jo kaikki tieto puhelimessa… Olemme uuden edessä, josta kukaan ei tiedä mitä on tulossa…

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.