Muistelmat ja mustelmat

Karjalan ja Suomen arkkipiispa Leo (ort.) julkaisi hiljattain Mustelmat. Karjalan kielen sana ”mustelma” tarkoittaa muistelmaa. Arkkipiispa Leo on ollut kauan karjalan kielen harrastaja ja ylläpitäjä.

Suomen kielessä mustelma tarkoittaa lyönnistä tai kolhusta tullutta jälkeä kehossa. Mustelmia voi tulla kaatumisista, fyysisissä töissä tai urheilussa. Niitä tulee myöskin väkivallan seurauksena. Kaikkien ikävimmät mustelmat ovat kotiväkivallan tuomia mustelmia.

Fyysisestä mustelmasta ajatukseni liikkuivat myös henkisiin ja hengellisiin mustelmiin. Moni ihminen voisi kirjata muistelmiinsa henkisiä ja hengellisiä mustelmia. Asiaa sanotaan myös hengelliseksi vallankäytöksi tai hengelliseksi väkivallaksi.

Juuri nyt on meneillään nuorten aloittama ja kiusaamisen pois kitkemiseen tähtäävä ”kutsu mua” kampanja sosiaalisessa mediassa. Siinä kampanjaan osallistuva kirjoittaa lapulle haukkumasanan tai muun sanan, jolla häntä on kiusattu tai haukuttu. Sitten hän kirjoittaa tuon sanan tilalle sanan, jolla haluaa itseään kutsuttavan. Tästä otetaan valokuva ja julkaistaan se somessa.

Mietin, miten samantyylinen idea voisi sopia hengellisiä mustelmia saaneiden kohdalla. Ehkä sitä ei olisi niin yksinkertaista sanoittaa yhdellä tai kahdelle sanalla. Hengellisen mustelman aiheuttaneen asian tilalle voisi sitten kirjata sanan tai sanoja, jotka kyseinen ihminen kokee rohkaisevina tai hengellisesti hoitavina.

Hengelliset mustelmat ovat aiheuttaneet itse asialle eli hengellisyydelle ja sen taustalla olevalle evankeliumille vahinkoa. Mustelmien aiheuttajat eivät ole usein tienneet, mitä aiheuttavat tai sitten he ovat sokeutuneet asialle vaikka olisivat sen huomanneet tai tiedostaneet.

On olemassa sisältöjä ja toimintatapoja, jotka voidaan melko yleisesti todeta hengellisten mustelmien aiheuttajiksi. On myös tilanteita, joissa joku kokee saaneensa hengellisen töytäisyn tai mustelman vaikka tuo tilanne on muille aivan ok. Me ihmiset koemme asioita eri tavoin.

Meille fyysinen koskemattomuus on tärkeä asia ja asia, joka on myös laissa määritelty. Toista voi halata tai koskettaa, kun tilanne on siihen sopiva. Toista ihmistä ei saa kuitenkaan koskettaa pahassa tarkoituksessa tai satuttaa eikä fyysisesti pakottaa. Hengelliset mustelmat sattuvat usein kipeämmin ja vaikuttavat vahvemmin kuin fyysiset mustelmat.

Saman voi soveltaa hengelliseen koskemattomuuteen. Toista ihmistä voi rohkaista ja ”halata” hengellisesti. Toista ihmistä ei saa satuttaa tai painostaa henkisesti eikä hengellisesti. Kullekin on annettava se hengellinen vapaus ja tila, jonka hän tarvitsee. Jokainen on itse Jumalan edessä. Onneksi hengellisiä mustelmia on opittu torjumaan. Kirkon tulee olla tässäkin mielessä hengellisesti turvallinen paikka.

Toivo Loikkanen

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ” Kaikkea ihmisten ei tarvitse sietää , sopii miettiä , mitä´”.

    Hengellisessä elämässä ja kristillisessä elämässä on paljon kilvoittelemista . Tarvitaan elävää uskoa , ennen kuin voi seisoa vahvana nykyisissä taisteluissa , sillä väärät vakoojat saattavat väärään huutoon . Se onkin suurin syy kaikkiin pahennuksiin ja loukkauksiin. Pitää ymmärtää lain ja evankeliumin sisältöä , jota kirkossa luetaan ja saarnataan.

    ” Taistelija , Savolainen projekti aloittamista vaille valmis ”.
    Suomessa on otettu sanonta, savolaisista , vastuu on kuulijalla . ” Sehän on hyvä asia ” , sanonta on niin julkinen , että jopa toimittajat eduskunnan täysistunnon päättyessä , käyttivät tuota sanontaa. ” Ovatko savolaiset , muun Suomen kehityksen este ”.

    Mitään suurta ei maailmassa ole saatu aikaan vain hyvillä fiiliksillä ja pehmoilulla. Joskus on vain tehtävä ja toimittava , vaikka ei tunnu hyvältä. Aina löytää kriitikkoja ja haukkuvia koiria , mutta karavaani kulkee , taistelija voi auttaa pääsemään , ” olis kivaa , jos ” –ajatuksesta. Kun elämä tuntuu vaikealta , sankari ei pienistä hätkähdä , hän tietää , että matka on pitkä ja vastuu kova. Jokaisessa sankarielokuvassa on sankari , joka joutuu taistelemaan pahuuden voimia vastaan. Elämänmatkalla on monenlaisia vaaroja ja haasteita , mutta epätietoisuudessa taistelija , rohkeudellaan ja nokkeluudellaan selviää niistä.

    Keskiajan lähteissä Savon rauhankirjan latinan kirjoituksissa , Savo oli Swolax , myöhemmissä lähteissä , Savon laajempi maakunta mainitaan, Safflax ja Sawilax . Nimen muotojen kirjavuuteen on vaikuttanut W: vaihteleva kirjoittaminen U:lla, FF:llä ja F:llä . Myöskin nimenmuotona Sagulax jota arkkipiispa Jakob Ulfsson käytti kirjoittaessaan Svante Suurelle . Näin ollen ei ollut outoa , että kirkkopitäjästä käytettiin tätä nimeä.

    Englantilaisessa kirjallisuudessa v. 1796 , kirjailija Robert Sothey kirjoiti , että jos kuolema lähestyy Olavinlinnan isäntää tai jos velvollisuutensa laiminlyönyt vartija on huolimaton , tulee sotalakien mukaisesti syöstä korkealta muurilta virtaan. –Soittelevat vetehiset ja kummitukset ei evät olleet hänen kirjotusten alkuperää.

    Kirkon koulutuksesta : Vuonna 1990 , olen osallistunut Helsingin yliopiston ja teologisen tiedekunnan järjestämälle koulutustilaisuuteen . Opetuksessa oli tavoitteena kehittää osallistujien johtamistaidollisia valmiuksia , työyhteisön positiivisten mahdollisuuksien tunnistaminen , kannustavuus , vuorovaikutusjärjestelmä ja inhimillisyys. Kouluttajina olivat , Seppo Kontiainen professori, Voitto Huotari dosentti , myöhemmin Mikkelin piispa ja Harri Palmu assistentti . Koulutus oli hyvää.
    ja-
    Suomen kirkon seurakuntaopiston – Luther opisto. v. 1987 , kurssin tavoitteena oli , surevan ihmisen kohtaaminen omassa työssä.
    ja-
    Johtamistaidon opisto v 1992 , suurtalouskeittiö , koulutuksessa perehdyttiin tietotekniikkaan ATK:n käyttömahdollisuuksiin suurkeittiössä ja ohjelmistoon.
    ja-
    Suomen kirkon seurakuntatoiminnan keskusliitto .
    Kajaanin joutsenlammella v. 1990 , SKSK:n järjestämillä seurakuntien emännäntehtävissä oleville täydennys kurssi . Aiheena : Erikoisruokavaliot .—Seurakunnan kirkkotekstiilit , myös sanoman julistajana. Lisäksi tutustuttiin sotilaskeittiön toimintaan Kajaanin varuskunnassa sekä maito tuotteiden valmistukseen Kajaanin meijerissä.
    ja-
    Moniin 1990-luvulta alkaen Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan , yhdessä Helsingin tuomiokirkko seurakunnan kanssa järjestämiin luento-ja opetus tilaisuuksiin.

    Sorrettujen oikeuksien puolustaminen on Jumalan kunnian ja nimen puolustamista. Lutherin kiinnostuksen vaikutushistoria , kulttuurieroista huolimatta , hänellä oli kyky yllättää ja löytää elintilaa uusissa oloissa. Hän oli saavuttanut todellisen myös modernin , vieläpä kaiken kyseenalaistavan postmodernin ajan ihmisen sielussa . Hänen kuvaus ihmisestä oli realistinen , kaunistelematoon , mutta samalla ymmärtäväinen ja myötätuntoinen .
    Luther on ollut kirkkokuntien historiassa ” vapaata riistaa ”.

    Valtion tukea EY:n perustamissopimuksen 87 artiklan 2 kohta , täydennettiin Unioni sopimuksella . Yhteisöjen toiminta tulisi kohdistua seuraaville aloille. Kansojen kulttuurin ja historian tuntemukseen ja sitä koskevien tietojen levityksen parantamiseen ( muuhunkin kuin kaupalliseen ) . Koko EY:n instituuutiaalisen historian aikana yhteisön toimintaa on voimakkaasti sävyyttänyt oikeusvaltion mallista johdettu lainalaisuuden ( Rule OF Law ) , periaate . Tällä tarkoitetaan , että yhteisön perustamissopimuksia ja toimia tulle kunnioittaa niille annettujen toimivaltuuksin.
    ” Se siitä vastuu on kuulijalla , kun Savolainen puhuu ”.

Kirjoittaja

Loikkanen Toivo
Loikkanen Toivohttps://www.facebook.com/toivo.loikkanen
Olen 60-luvun alkuhetkinä syntynyt Keski-Karjalan kasvatti, nykyisin Savonlinnassa toimiva puolivallaton rovasti. Kirjoitan kirkosta, elämästä sekä uskon, toivon ja rakkauden näkymistä. Mielipuuhaani kesällä on mökkisaunassa saunominen ja talvella retkiluistelu. Matkustelen mikäli aika ja rahat riittävät siihen. Siviilissä kannan vastuuta OP-ryhmän aluepankin hallintoneuvoston puheenjohtajana ja OP-ryhmän hallintoneuvoston jäsenenä.