Miten voisin olla fariseuksia vanhurskaampi?

 

20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ’Älä tapa’, ja: ’Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion’.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Älä tee huorin’.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

(Matt.5:20-30)

Jumalan armoa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa rakkaat sisaret ja veljet – kaikesta huolimatta, päivän saarnatekstistä huolimatta…

Lisäsin alkutervehdykseen nämä kaksi hieman epätyypillistä jatko-osaa: ”kaikesta huolimatta, päivän saarnatekstiä huolimatta”, koska jos kuuntelit saarnatekstistä huolellisesti, on aivan mahdollista, ettet tunne näiden Jeesuksen sanojen äärellä sydämessäsi erityistä rauhaa, vaan vähintäänkin pienen epävarmuuden värähdyksen. – Enkä olisi aivan hämmästynyt, jos tuo epävarmuusen värähdys olisi kooltaan vähän suurempikin…

Jeesus näet sanoo: ”ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Kuka meistä on niin hyvä ihminen, että voi sanoa omaavansa suuremman hurskauden kuin Jeesuksen ajan fariseuksilla ja kirjanoppineilla? – Tuskin kovin moni ilmoittautuu tällaiseksi hurskauden esikuvaksi. Mutta oletetaaan, että ehkä joku meistä on niin rohkea, että voi ajatella varovaisesti sydämessään olevansa vähän hurskaampi Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet. – Huomasitko, että sanoin: ”vähän hurskaampi”? – Jeesus kuitenkin sanoo: ”ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan!”

Jos meillä on yhtään todellista historiallista asiatietoa, joudumme toteamaan, että näillä sanoilla Jeesus laittaa meidät todella ahtaalle. Katsotaanpa millaista väkeä fariseukset olivat. Seuraava lyhyt tiivistelmä perustuu ruotsalaisen raamatunselitysopin professori Hugo Odebergin tutkimustuloksiin. Odeberg oli aikaan heprean kielen ja juutalaisuuden erikoistuntija.

Odebergin mukaan fariseukset opettivat mm. näin:

1) ”Mitä itse vihaat, sitä älä tee kenellekään muulle.”

2) He opettivat myös, ettei lain käskyjä tullut noudattaa vain sen täyttämisestä seuraavien siunausten toivossa, vaan rakkaudesta Jumalaa kohtaan.

3) Lisäksi fariseukset vastustivat uskonnollista teeskentelyä ja halusivat elää uskoaan todeksi myös käytännössä.

Voisin jatkaa listaa vielä pitkään, mutta ainakin itselleni tässä on jo aivan kylliksi. On selvää, että fariseukset olivat aikansa hurskaimpia uskovaisia. – Kuitenkin Jeesus otti heidät kriittisen tarkastelunsa kohteeksi ja sanoi: ”ellei teidän (siis meidän Jeesuksen seuraajien) vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan!”

Miten me selviämme tästä Jeesuksen sanasta?

Miten me voimme saavuttaa sellaisen hurskauden tason, että se ylittää, ei vain rimaa hipoen, vaan täysin kirkkaasti ja suvereenisti fariseusten ja kirjanoppineiden hurskauden?

Oikea vastaus tähän kysymykseen on, ettei omasta hurskaudestamme löydy minkäänlaisia edellytyksiä saavuttaa sellaista hurskauden tasoa, että tämä Jeesuksen meille asettama ehto täyttyisi.

Niinpä toteamme, että tämänpäivän ”evankeliumitekstimme” on meille niin kovaa lakia, että jäämme auttamatta sen alle, parhaimmatkin meistä (näin uskallan väittää). Vaikka päivän teksti on luettu Matteuksen evankeliumi nimisestä kirjasta, tässä nimenomaisessa tekstikappaleessa Jeesus julistaa meille lain saarnaa.

Meidän suuret kysymyksemme kuuluvat:

a) Miksi Jeesus näin tekee?

b) Kuka voi auttaa meitä selviämään taivasten valtakuntaan?

Tänään kysymme neuvoa eräältä pidemmälle edistyneistä fariseuksista. Apostoli Paavali vastaa tänään meille, miksi Jeesus julisti meille tänään lain saarnaa. Vastaus löytyy Roomalaiskirjeen kolmannen luvun 19. jakeesta:

”Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;”

Paavali todella tietää mistä hän puhuu. Hän näki omassa elämässään, ettei kukaan ihminen voi koskaan saavuttaa Jumalalle kelpaavaa hurskauden tasoa lain tietä kulkien. – Itseasiassa tässä yrityksessä käy juuri päinvastoin. Lain kiivailija sairastuu itse joko vihaan ja päätyy Kristuksen viholliseksi, tai osoittautuu teeskentelijäksi. – Tänään Jeesus osoittaa saarnatekstimme kautta, että jokaisen hänen seuraajansa täytyy oppia sama asia kuin Paavalin. Syntinen ja itsekäs ihminen ei voi koskaan lähestyä Jumalaa lain tietä. Se on mahdotonta, koska syntisen luontomme takia emme tee luonnostamme sitä, mitä laki vaatii, vaan toteutamme luonnostamme juuri niitä asioita, jotka Jumalan laki tuomitsee (Room.7:14-25).

Jeesus haluaa kaikkien ihmisten kaikkialla ja kaikissa kansoissa havahtuvan ymmärtämään, että Hän itse on ainoa Tie, ainoa Totuus ja ainoa Elämä (Joh.14:6). Vain Jeesuksessa meillä on syntien sovitus ja vapautus synnin, kuoleman ja pahan vallasta.

Jeesus ei kiusaa meitä vaatimalla meiltä paljon suurempaa vanhurskautta kuin fariseuksilla ja kirjanoppineilla. Jeesus haluaa vain demonstroida, että ainoa kestävä vanhurskaus on Kristuksen lahjavanhurskaus, joka annetaaan aivan ilmaiseksi uskossa Jeesukseen (Room.3:23-24). Vain sillä tavalla meidän vanhurskautemme voi olla paljon suurempi kuin fariseusten ja kirjanoppineiden. Aamen.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.