Mitä Raamatussa sanotaan tupakoimisesta?

Raamattu ei mainitse suoranaisesti tupakoimisesta mitään tai muista tavoista käyttää tupakkatuotteita. Se on kuitenkin täynnä periaatteita, joiden mukaan Jumala ei hyväksy epäpuhtaita tai epäterveellisiä elämäntapoja.

Tämän vuoksi moni on tulkinnut tupakoinnin synniksi ja monet uskonnon lahkot pitävät tupakointia syntinä, jota ei tulisi harjoittaa. Mitä Raamattu siis sanoo tupakoinnista?

Miksi Jumala loi tupakan?

Hänelle oli sanottu jo kymmeniä kertoja, että hänen täytyy lopettaa tupakointi. Keuhkosyöpä meni niin pitkälle, että häneltä poistettiin toinen puoli keuhkoista. Hengittäminen oli tästä huolimatta erittäin vaikeaa.

Jokaisen leikkauksen jälkeen hän yritti lopettaa, mutta ei onnistunut. Hän kokeili kaikki korvaustuotteet, kuten nikotiinilaastarit. Tämä henkilö oli minun oma setäni, joka menehtyi vuosien taistelun jälkeen.

Hän oli nuorempana ollut alkoholisti, mutta pääsi viinanpirusta eroon ja käytti loppuelämänsä muiden auttamiseen tehden päihdetyötä ja kantaen leipäjonoista ruokaa vähävaraisille. Hän oli uskossa ja teki paljon työtä muiden auttamisen eteen. Minkä vuoksi siis täytyi olla päihde, joka vei sedän? Se tuntuu monella tapaa väärältä.

Monet saavat apua tupakointiin

Nikotiini koukuttaa satoja tuhansia ihmisiä vuodessa. On onneksi tiettyjä keinoja, jotka auttavat, kuten erilaiset oppaat, äänikirjat tai nikotiinikorvaustuotteet.

Jos tupakka tai alkoholi keksittäisiin nyt, olisivat ne Suomen laissa laittomia. Tupakka tappaa vuosittain noin peräti 5000 suomalaista.

Tämä luku on pelkästään tupakan tappamien ihmisten tilastoista, joiden sairaudet olivat suoraan syy tupakanpoltosta, mutta näiden sairauksien lisäksi aiheuttaa se kymmenittäin, ellei sadoittain niin sanottuja piilo sairauksia.  Niitä ei tilastoissa suoraan yhdistetä tupakkaan.

Tupakka lisäsi orjuutta

Moni on pohtinut omassa päässään, että onko tupakointi syntiä oikeasti? Ovatko päihteille pelottelu vain vanhempien ja viisaampien tapa saada nuoremmat pois pahanteosta, vai onko Jumala oikeasti luonut tupakkakasvin opettaakseen meitä jostain tietystä asiasta.

Tupakan leviämisen historia

Tupakan käyttö sai alkunsa Amerikasta, kun alkuperäiskansat aloittivat tupakoinnin tuhansia vuosia sitten. Eurooppalaiset tutkimusmatkailijat löysivät tämän upean maan ja veivät tupakan kotimatkallaan Eurooppaan, jonka jälkeen se levisi ympäri maailmaan.

Tupakka oli yksi tärkeimmistä kauppatavaroista Amerikasta Eurooppaan, mutta sillä oli varjopuolensa. Sen kasvattamiseen tarvittiin työvoimaa todella suurella volyymilla ja, koska sillä oli myös korkea taloudellinen arvo, lisäsi se orjuutta.

Alun perin sen uskottiin olevan ihmelääkettä, joka parantaisi sairauksia tai jopa hengellisiä sairauksia. Yhdysvaltalainen kirurgi todisti kuitenkin toisin vasta vuonna 1964, jossa oli dokumentoitu tupakan aiheuttamia terveysongelmia. On arvioitu, että tupakointi aiheuttaa noin 8 miljoonaa kuolemaa vuoteen 2030 mennessä (WHO:n raportti 2009).

On olemassa montaa eri syntiä

Synti on jokaiselle erilaista. Raamatussa kerrotaan eri asioiden olevan syntiä ja niihin viittaavat myös kymmenen käskyä. Kukaan meistä ei ole täydellinen, joten syntiä tapahtuu väkisin jokaisen elämässä.

Jos yritämme olla täydellisiä, rikkoudumme siinä itse pahasti. Synti ei tarkoitakaan aina likaisuutta, syyllisyyttä tai häpeää sekä tuomitsemista. Kaikki riippuu siitä, miten “synti” sanana ymmärretään.

Elämän tavoitteena Uudessa Testamentissa oli tehdä Jumalan tahto Raamatun opastuksella, jolloin seurattaisiin moraalisia “lakeja”. Kun näitä lakeja rikkoo, sitä pidetään syntinä.

Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä kaikkein kehittävin näkökulma ja onkin hyvä, että nykyään jokainen saa pohtia synnin merkitystä omalla kohdallaan niin kuin haluaa. Minä itse ajattelen sen olevan tiettyä toimintaa, jota en itse harjoittaisi tai pidä moraalisesti oikeana.

Tupakoitsija on vain ihminen

Olemme kuitenkin kaikki ihmisiä siinä missä muutkin ja pakon edessä puolustusmekanismimme saattaa toimia yllättävälläkin tavalla.

Se ei myöskään ole meidän vikamme, jos olemme esimerkiksi lapsuudessa saaneet joitain traumaattisia kokemuksia tai toimintamalleja, joita pakoon yritämme räpiköidä. Tällöin voimme ajautua niin sanotulle “huonolle polulle”, kuten tupakointiin.

Jokaisen on parempi miettiä itse omia syntejään. Ei kannata keskittyä liikaa muiden syntien puimiseen. Kunhan jokainen pystyy olemaan sinut itsensä kanssa, on se kaikkein tärkeintä.

    • Antero S.

      Niin tässä blogissa kuin yleensä tällä foorumilla kannat perustuvat tai ovat linkitetty tai vain nimeksi piuhotettu Raamattuun. Eli voi sanoa, että pyrkimys on hengelliseen tutkisteluun.

      Hengellinen perusta voi sopia uskomattomallekin, mutta yleensä näihin hengellisiin pyrkimyksiin ja painotuksiin viitataan kinttaalla ja jopa teologia nimissä tarjotaan edistyksellisempää, parempaa suhtautumista ulkopuolelta Raamatun.

    • Reijo ei nyt ehkä hiffannut mistä on kyse. Tämä blogiteksti on ainoastaan mainos, joka johtaa tietyn nettifirman sivuille.

    • Antero S

      Tällä sivustolla on hengellinen tausta, kirkollinen merkitys. Kirkollisuus on muoto jonka yhteydessä suvaitaan hengellistäkin tutkistelua, asiaan lähestymistapaa, vaikka sen tarpeellisuus kyseenalaistetaan. Eli sinun perusteillasi en varmaankaan hiffaa.

      Markkinointia voi sanoa lobbaukseksikin. Markkinoinnin vaikutus ei hyödynnä niitä, joille se suunnataan. Kun lobbaus menee liian pitkälle, siitä voi olla rikosoikeudellinen seuraamus vankilan muodossa, kuten EU:n italialaisten edustajien kohdalla.

    • Ei kai se auta kuin yrittää selkokielellä.

      Otsikon ”monet saavat apua tupakointiin” alla oleva lause alkaa sanalla ”nikotiini”. Sanan punainen väri johtuu siitä, että sanaa voi klikata, se on siis linkki jonnekin muualle. Tämä linkki johtaa ulkomailla toimivan nikotiinipusseja myyvän (koska vastaavien valmisteiden myynti on Suomessa kiellettyä) yrityksen sivuille.

      Koko ”blogiteksti” on kirjoitettu tämän mainoksen ympärille tarkoituksena saada ihmiset klikkaamaan yrityksen sivuja. Aihe on valittu niin, että se sopii Kotimaan blogeihin.

      Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun erilaisia tuotteita mainostetaan täällä samalla tavalla. Yleensä blogitekstiksi naamioitu mainos on ”blogistin” ensimmäinen blogi.

      Kyse ei siis ole Raamatusta, hengellisyydestä, kirkollisuudesta tai mistään muustakaan vastaavasta. Kirjoitus on pelkkä mainos.

    • Antero S.

      Blogissa on keskeisenä kysymys, että onko tupakointi syntiä. Toistan, että synti ei ole teko vaan teko on synnin hedelmä. Siis synti on ero Jumalasta eli tila. Toisaalta kukaan Jeesuksen seuraaja ei puolustele hedelmiä, kuten tässä yhteydessä tupakka voi olla.

      Leikkaat blogista ulos ainoastaan tuon mainosnäkökannan. Se on yksi osanen tässä ja siihen kommentoin lobbaus-mainonnalla. Paras mainos on sellainen kun sitä ei mainostamiseksi miellä. Jos blogistilla on tällainen pyrkimys tai pyrkimystä, niin sen ”onnistumisesta” voi olla mieltä.

      Haluat, ettei hengellisyyttä tähän sotkettaisi. Jos huomioit, niin viittasin 18/1 klo 02:58 kommentissani ensikäden tietoihin, jotka käsittääkseni selventävät mitä hengellinen tutkistelu on, koskien tupakkaakin. Olen sanonut myös, että hengellinen ei ole hengettömän, uskomattoman heiniä. Olen viitannut asioihin, mitkä voivat orjuuttaa. Niistä on sinun niinkuin Marko S:kin mielipide, että on kysymys mm. geeneistä, perimistä jne. Eli te kaksi nyt tässä tapauksessa ette katso olevan fiksua puhua asiasta hengellisesti, vaikka, toistaen: kaikki on tutkisteltava hengellisesti, jos Jumala Henkensä kautta asuu ihmisessä.

  1. ”Jumala ei hyväksy epäpuhtaita tai epäterveellisiä elämäntapoja.”

    Ongelma on siinä, että Raamatun pohjalta on aika mahdotonta laatia jotain Jumalalle otollisen terveellisen kristillisen elämäntavan periaatteita ja on vieläkin ongelmallisempaa esittää niistä poikkeaminen synniksi. Muutamia yleisiä periaatteita voidaan kyllä tiivistää ja esittää järkeviä perustelujakin: säännöllinen lepopäivä, kohtuullisuus, omista herkuista toisille jakaminen, lähimmäisen huomioiminen.

    Otetaan pari vähän provosoivaa näkökulmaa. Vanhassa Testamentissa puhutaan (liika)lihavuudesta Jumalan siunauksen merkkinä. Näköala on siis täysin toinen kuin kansanterveystyössä tänään. Myös suhtautuminen alkoholiin on ainakin neliulotteinen: Lähtökohtaisesti viini on Jumalan lahja. Juopumisesta varoitetaan, sitä kehotetaan antamaan masentuneelle ja kerrotaan muun muassa Joosefin juopuneen yhdessä veljiensä kanssa…

  2. Tupakointi orjuuttaan, niinkuin humalaanjuominenkin tai ylensyöminen.

    Mikään näistä toimista ei kadota. Ne ovat kuitenkin hedelmiä, jotka kertovat puusta.

    Olen muutaman kerran maininnut, kuinka isäni toimi muromalaisuuden yhteydessä ja oli kova tupakoitsija niinkuin Urho Muromakin. Kun isäni tuli uskoon hän halusi vapautua tupakoinnista. Se oli vaikeaa eikä voittoa tullut vuodessa.

    Pari nuoruudenaikaista ystävääni alkoivat tupakoida vajaa 50-vuotiaina, kun uskoneälmä alkoi sammua. Kumpikin sai keuhkoahtautuman ja toinen on jo kuollut siihen ja toinen on erittäin huonossa kunnossa. Kumpainenkin uudistui uskossa lopun lähestyessä.

    Paavali mm. painottaa kuinka meille uskoville kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi. Ne ovat kuolleita tekoja, joista omatuntomme tulee puhdistua, koska ne orjuuttavat.

    • Niin, muun muassa sipsit, popcornit ja alkoholi sekä nikotiini koukuttavat. Miksi, on vasta selviämässä.

    • Marko,

      Ihminen hakee mielihyvän tunnetta. Etenkin alkoholin avulla siihen pääsee nopeasti. – Loikkaan toiselle alueelle, eli seksin harjoittamiseen. Se, että se on ollut tarpeellista, se on tuottanut mielihyvääkin. Tätä mielihyvää on autettu alkoholilla ja huumeilla. Sitten kun kiksien voima vähenee, aletaan yleisien hyväksynnän suojassa vaihtamaan ”puolta”, palauttamaan käyttöön sateenkaaren syntyaikana harjoitetut aktit.

      Kyllä syyt koukutuksiin on ollut selvillä aina.

    • Reijo Mänttäri. Esität jälleen kerran merkillisiä ja ylihengellistäviä tulkintoja. Tiedämme nimittäin, että osa ihmisistä pystyy säätelemään sekä syömistään että juomistaan. Toiset huonommin tai eivät ollenkaan. Taustalla on geneettisiä, psyykkisiä ja tottumuksellisia syitä. Myös seksuaalisissa tarpeissa ja aktiivisuudessa on isoja eroja. Toki myös kulttuuriset tekijät vaikuttavat. Sitten voidaan keskustella siitä, mitä apostoli tarkoitti ilmaisullaan luonnollisen sukupuoliyhteyden vaihtamisella luonnottomaan.

    • Seppo,

      Puhut pöljiä ja vielä pöljästi. Vain sinuntasoiselle voin tällaisen päästää ”suustani”.

      Tarkkuutesi horjuu, koska on eri asia miksi Jeesuksen vastustajat häntä kutsuivat.

      Minun historiani olen viettänyt viinintuottaja ja -käyttäjä kulttuureissa, lähinnnä Italiassa. Tässä ympäristössä juominen väheni kun päässä alkoi tuntua. Suomessa ja muissa mm. kieltolakeja toteutettavissa maissa humalaanjuonti oli pyrkimys.

      En muista 50-luvun jälkeiseltä ajalta yhtään italialaista humalaista, vaikka kaikilla aterioilla viiniä nautittiin. Muunmaalaiset, kuten suomalaiset naiset, aiheuttivat hävettävä käytöstä.

    • Tarkkuutesi horjuu, koska on eri asia miksi Jeesuksen vastustajat häntä kutsuivat.

      Jaa, missään ei sanaota että he eivät olisi puhuneet totta eli ei savua ilman tulta-sanotaan.
      Muutenkin Jeesuksen persoonasta on tehty sievistelevä kiiltokuva, jota korjaavat mm tutkijat Robert Eisenman ja suomalainen Tapio Laine.
      Voi jopa katsoa Jeesuksen syyllistyneen eläinrääkkäykseen, sillä sikalauman syöksyttäminen jyrkänteeltä alas aiheutti sioille vakavia tuskallisia vammoja ja kuolemia. Se oli myös laiton puutuminen sikafarmarin omaisuuteen.

  3. Hallusogeenisten aineitten käyttö on syntynyt niin nautitusta ravinnosta kuin tulistelusta savuisessa ympäristössä, ja nämä kokemukset yhdessä saivat katsomaan yritystä eteenpäin tuoda sopivaa lievennystä arjen haasteisiin.

    Toki osaajat poppaihmisinä ensiksi liikkuvissa yhteisöissä ottivat varaslähdön tuottaa kuin hallita edellä mainittuja kokemuksia.

    Hienommin Heitä kutsutaan parantajiksi kuten tänäkin päivänä.

    Nyt kemialliallinen kokemus korvaa sitä mitä kauan sitten saavutettiin. Onko riippuvuuden syntymisessä eroja.

    Jos katsotaan ruokamyrkytysten määrää, tai savuisissa tiloissa syntyvän poltinkaasun kokoomusta voi todeta eroja löytyvän tulla niinsanotusti voipuneeksi kokemuksesta.

    Kemiallinen biografia korvaa nykyisin sitä mistä tultiin eteenpäin toki huomaten joittenkin kasvien lehdyköistä huomatuista haasteista jotka ehdottomasti pitää kieltää yleisen edun nimissä.

  4. Hämmästyttää, kun Raamatusta etsitään vastausta jokaiseen asiaan, onko syntiä vai ei.

    Raamattu on sisällöltään niin kirjava kokoelma tekstejä, että perusteluja löytyy mihin tahansa asiaan – sekä puolesta että vastaan aivan halutun mukaan. Raamatusta löytyy aina joku sopiva jae oman agendan pönkittämiseen.

    Välillä perusteluksi käy Vanhan testamentin teksti. Välillä taas todetaan, että meitä koskevat vain Uuden testamentin säännöt.

    Toisinaan kiellettyä asiaa perustellaan sillä, ettei asiasta ole Raamatussa mitään sanottu – ja suunnilleen samaan hengenvetoon taas jotakin kieltoa perustellaan sillä, että siitä on mainittu Raamatussa.

    Enemmän kuin epäloogista. Joku vielä tohtii väittää, että Raamattu on selkeä kirja. Niin, Raamattua ohjenuoranaan pitäviä uskonnollisia yhteisöjä on Suomessa 50-60 kpl, maailmassa ilmeisesti kymmeniätuhansia ja nämäkään eivät ole yksimielisiä siitä, kuinka Raamattua tulee tulkita…

    Voin yhtyä blogistin viimeiseen kappaleeseen: Jokaisen on parempi miettiä itse omia syntejään. Ei kannata keskittyä liikaa muiden syntien puimiseen. Kunhan jokainen pystyy olemaan sinut itsensä kanssa, on se kaikkein tärkeintä.

    • Ei tämä syntiasia nyt ihan noin epäloogista ole. Apostolit vahvistivat monia Vanhan testamentin synneiksi toteamia asioita synneiksi, usein opetusta terävöittäen. Jeesuksen opetuksen pohjalta jotkut Vanhan testamentin linjaukset todettiin ei-kristittyjä-koskeviksi ja oikeastaan vain kaksi uutta syntikokonaisuutta todettiin: se, että ei usko ja tunnusta Jeesusta Kristukseksi sekä tähän liittyen Kristuksen olemusta sekä pelastustyötä koskevat isot harhat. Koska todellisuus ei tietenkään pelkisty vain siihen, mitä Raamatussa nimenomaisesti todetaan tai ei todeta, kristityt ovat etsineet myös erilaisia periaatteita ja tulkintasääntöjä.

      Uudessa testamentissa useasti mainittuja vakavia syntejä ovat mm. epäusko, varastaminen, rakkaudettomuus, ahneus, haureuden synnit ja kristinuskon sanoman ja totuusvaatimuksen aktiivinen vastustaminen kristittyjä vainoamalla. Nämäkin synnit saa kuitenkin tunnustaa, uskoa armosta anteeksi ja sitten pyrkiä Jumalan tahdon (=hänen sanansa) mukaiseen pyhään elämään. Se taas tapaa eri tavoin myös poiketa kulloinkin hallitsevasta valtakulttuurista, mutta myös muovata sitä. Sen sijaan Raamattu EI vastaa yksiselitteisesti kaikkiin mahdollisiin eteen tuleviin kysymyksiin. Mutta jo lyhyen 1. Tessalonikalaiskirjeen pohjalta syntyy suhteellisen selkeä kuva siitä, mitä kristilliseen elämäntapaan kuuluu ja millä perusteella.

    • Leeni,

      Kun Raamatua lukee kokonaan ja koko ajan, niin siellä kaikkeen on vastaus. Olen kokenut sen.

      Sopiva jae omaan agendaan löytyy mistä tahansa kirjasta, etenkin uskonnollisesta tekstistä oli se kristillistä tai pakanauskonnoista. Siksi on Hebr. 4:2, ”.. mutta heidän kuulemansa sana sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat/lukivat.

      Sitten tulee corpus mixtum’n lempi harrastus, tulkinta. Tulkinta on piuhoitusta mistä tahansa ja mihin tahansa. Raamatun kokonaisvaltainen harmonia näyttäytyy paikalleen loksahtamisilla, eli piuhoitus on kuin liisteriä, joka tarttuu asian kuin asian väilille.

      Ehkä suurimpia miinusmerkkisiä oivalluksia on Pekka Haaviston haastattelu 26/10/2017 miespuolisonsa kanssa, Haaviston kirjan julkaisutilaisuuteen liittyen. Hän ihmettelee ”asiantuntevasti” Vanhan Testamentin säädöksiä, jotka annettiin Israelin kansalle Mooseksen kautta mm. pysyä erossa pakanakansojen sukupuolitaudeista.

      Uuden Testamentin ”ylivoimaisuus” Vanhaan testamentiin nähden on vertailuna ymmärtämättömyyttä. Sitä esiintyy kirkon papaistossa aina piisparankkia myöten.

Kirjoittaja