Misinformaatiota patriarkasta
Aamun Koitto on Suomen ortodoksisen kirkon virallinen lehti.
Lehden julkaisijana on itse kirkko ja sen kolmihenkiseen toimitukseen kuulu kaksi kirkon tiedottajaa.
Kirkon päämies on patriarkka Bartolomeos. Väärää tietoa hänestä kirkon omassa lehdessä olisi aikamoista.
Lehti julkaisi tiedottaja Vladimir Sokratilinin jutun patriarkan vierailusta Yhdysvalloissa.
Juttu ei varsinaisesti kertonut paljoakaan vierailusta, vaan oli kömpelö kirjoitelma kristinuskosta Yhdysvalloissa.
Jutun lähtökohtana oli patriarkan "meidän presidenttimme" ilmaisu Yhdysvaltain johtajasta Joe Bidenista.
Ongelma on, ettei tällaista hyvin todennäköisesti sanottu.
Väitetty "meidän presidenttimme" ilmaisu esiintyy erityisesti venäläisillä tahoilla.
Sanat eivät esiinny yhdessäkään Valkoisen talon, eikä Ekumeenisen patriarkaatin julkaisemassa lähteessä.
Jälkimmäinen on erityisen tärkeä, sillä se on lähde, missä ilmaisun väitetään tapahtuneen.
Itse kukin voi tarkistaa, ettei näin tapahtunut. Kyse on viimeisestä kappaleesta, mutta koko huomio on lyhyt ja nopeasti luettu.
Väitetty ilmaisu on todennäköisesti disinformaatiota. Aamun Koiton kohdalla haluan silloin uskoa kyseessä olleen misinformaatiosta.
Venäläiset analyysit väitetystä lauseesta maalailevat näkymää patriarkaatin toimimisesta lähes Yhdysvaltain alaisuudessa. Tämä palvelee Venäjän ortodoksisen kirkon omia tarpeita.
Patriarkaatin yhteys Yhdysvaltoihin on toki todellinen ja ansaitsee asiallista analyysia.
Tätä voidaan myös harrastaa Aamun Koitossa. Se ei kuitenkaan voi nojata peräättömyyksiin.
Lehti voi joko esittää lisänäyttöä "meidän presidenttimme" ilmaisulle tai sitten julkaista oikaisun.
Juttu oli tosiaan heikko, eikä laadultaan riittävä kirkon ja julkisyhteisön lehteen.
Julkisen sanan neuvosto teki asiassa 6.4.2022 vapauttavan ratkaisun.
13 kommenttia
Journalismi on vaikea laji. Minusta on hyvä että prosessia avattiin. Lopputulos on mielestäni hyvä.
Rauhallista syntymäjuhlan odotusta
Post scriptum
Aamun Koitto julkaisi 2.12.2021 oikaisun.
Valitettavasti oikaisu oli vajavainen, eikä ollut riittävän yksiselitteinen.
Oikaisussa ei tullut ilmi, mitä lehti varsinaisesti pahoitteli.
Se ei tuo esiin Aamun Koiton virhettä siinä, ettei lainausta ole pyritty tarkastamaan mahdollisimman hyvin.
Oikaisussa mainitut mediat suhtautuvat jopa vihamielisesti patriarkka Bartolomeokseen. Matkan tapahtumat ja erityisesti lausunnot olisi tullut pyrkiä varmistamaan myös muista, mieluummin asianosaisten lähteistä.
Oikaisu ei valitettavasti ota kantaa jutussa esitetyn, patriarkan (virheellisesti lainattua) lausuntoa tulkinneen analyysin omaperäisyyteen. Siinä on ilmeistä yhtenevyyttä venäläisten medioiden julkaisemiin analyyseihin.
Vaikuttaa siltä, että lehti käytti patriarkan Yhdysvaltain vierailun selostamiseen ainoastaan venäläisiä medioita ja levitti edelleen niiden mahdollisesti tarkoituksellisesti vääristelemiä tietoja.
Patriarkan matkaa selostivat reaaliaikaisesti myös muut uutislähteet.
Oikaisu tällaisenaan ei ole riittävän yksiselitteinen ja on puolittainen.
Jutun heikkolaatuisuus on oma lukunsa.
Esim. katolilaiset muodostavat n. 21 % (tarkalleen 20,8 %) Yhdysvaltojen väestöstä. Jutussa muu luku.
Ihmisryhmän nimittäminen jutussa laittomaksi on tyylitöntä, jopa loukkaavaa.
Ilmaisu lahkot jutussa on virheellinen, mutta myös sopimaton Suomen ortodoksisen kirkon ekumeenisten sitoumuksien vuoksi.
Jutussa käytetty nimitys lahkot kattavat nyt esim. luterilaiset ja anglikaanit (episkopaalit).
Amerikkalaisen uskonnollisuuden suurin päälinja on evankelikaaliset protestantit, joiden jälkeen katoliset ja perinteiset protestanttiset yhteisöt (esim. jo mainitut luterilaiset ja anglikaanit).
Ilmiönä merkittävä on nones, joilla tarkoitetaan ihmisiä, jotka eivät sitoudu mihinkään tunnustuskuntaan, mutta eivät välttämättä julistaudu uskonnottomiksi tai ateisteiksi. Heitä on yhtä paljon kuin katolisia. Kyseessä on kasvava joukko.
Juttu, joka käsittelee Yhdysvaltain valtiollista suhdetta uskontoon ilman riittävää uskonnon ja valtion peruslaillisen separaation käsittelyä on perustavanlaatuisesti puutteellinen.
Huonon tai hyvän laadun, joka ei ole makukysymys, voi tunnistaa esimerkiksi siitä, kuinka kirjoitus onnistuu kuvailemaan tapahtuman kontekstia, joka tässä tapauksessa on yhdysvaltalainen uskonnollisuus tänään.
In God We Trust -teksti dollarin setelissä on siinä täysin anekdotaalinen argumentti, siinä missä karibialaiset lahkot.
Lehdelle lähetetyt huomiot 2.12.2021. Lyhennetty ja muokattu. Kirjoittajina Lars Ahlbäck ja Petteri Lalu.
Jari Haukka kommentoi käsityksenään Kotimaasta : ”Mielestäni lehti tuntuu ajavan melko yksipuolisesti ateistis-nihilististä valtiokirkko agendaa, mihin vapaassa Suomessa toki on oikeus.” Tämä sen jälkeen, kun hän ilmoittaa, että ei lue kyseistä lehteä.
Nyt on oikaistu ( https://aamunkoitto.fi/maailmalta/oikaisu-aamun-koiton-printtiversiossa-32021-olleeseen-maailmalla-osion-juttuun ).
Aika ikävästi Venäjän kirkon toimijat ja muut venäläiset lähteet (ria.ru, vesti.ru, life.ru, patriarchia.ru, mospat.ru ) olivat levittäneet valheellista tietoa. Kannattaneeko näitä käyttää jatkossa ollenkaan lähteinä?
Ilmoita asiaton kommentti