Misinformaatiota patriarkasta

Aamun Koitto on Suomen ortodoksisen kirkon virallinen lehti.

Lehden julkaisijana on itse kirkko ja sen kolmihenkiseen toimitukseen kuulu kaksi kirkon tiedottajaa.

Kirkon päämies on patriarkka Bartolomeos. Väärää tietoa hänestä kirkon omassa lehdessä olisi aikamoista.

Lehti julkaisi tiedottaja Vladimir Sokratilinin jutun patriarkan vierailusta Yhdysvalloissa.

Juttu ei varsinaisesti kertonut paljoakaan vierailusta, vaan oli kömpelö kirjoitelma kristinuskosta Yhdysvalloissa.

Jutun lähtökohtana oli patriarkan "meidän presidenttimme" ilmaisu Yhdysvaltain johtajasta Joe Bidenista.

Ongelma on, ettei tällaista hyvin todennäköisesti sanottu.

Väitetty "meidän presidenttimme" ilmaisu esiintyy erityisesti venäläisillä tahoilla.

Sanat eivät esiinny yhdessäkään Valkoisen talon, eikä Ekumeenisen patriarkaatin julkaisemassa lähteessä.

Jälkimmäinen on erityisen tärkeä, sillä se on lähde, missä ilmaisun väitetään tapahtuneen.

Itse kukin voi tarkistaa, ettei näin tapahtunut. Kyse on viimeisestä kappaleesta, mutta koko huomio on lyhyt ja nopeasti luettu.

Väitetty ilmaisu on todennäköisesti disinformaatiota. Aamun Koiton kohdalla haluan silloin uskoa kyseessä olleen misinformaatiosta.

Venäläiset analyysit väitetystä lauseesta maalailevat näkymää patriarkaatin toimimisesta lähes Yhdysvaltain alaisuudessa. Tämä palvelee Venäjän ortodoksisen kirkon omia tarpeita.

Patriarkaatin yhteys Yhdysvaltoihin on toki todellinen ja ansaitsee asiallista analyysia.

Tätä voidaan myös harrastaa Aamun Koitossa. Se ei kuitenkaan voi nojata peräättömyyksiin.

Lehti voi joko esittää lisänäyttöä "meidän presidenttimme" ilmaisulle tai sitten julkaista oikaisun.

Juttu oli tosiaan heikko, eikä laadultaan riittävä kirkon ja julkisyhteisön lehteen.


Julkisen sanan neuvosto teki asiassa 6.4.2022 vapauttavan ratkaisun.

13 kommenttia

  • Jari Haukka sanoo:

    Nyt on oikaistu ( https://aamunkoitto.fi/maailmalta/oikaisu-aamun-koiton-printtiversiossa-32021-olleeseen-maailmalla-osion-juttuun ).

    Aika ikävästi Venäjän kirkon toimijat ja muut venäläiset lähteet (ria.ru, vesti.ru, life.ru, patriarchia.ru, mospat.ru ) olivat levittäneet valheellista tietoa. Kannattaneeko näitä käyttää jatkossa ollenkaan lähteinä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Susanna Somppi sanoo:

      Kiitos kommentistasi, Jari Haukka! Olin juuri tulossa postaamaan tänne saman Aamun Koiton linkin, mutta rekisteröiminen kesti jonkun aikaa, joten ehdit ensin. Oikein hyvä niin! Olemme keskustelleet toimituksessa lähdekritiikistä ja muuhun asiaan liittyvästä, joten jatkossa voimme toivon mukaan välttää tällaiset tapaukset. Jutun kirjoittaja vastaa kirkossamme nimenomaan venäjänkielisestä uutisseurannasta, joten tuo linkkivalikoima selittynee osaltaan tällä. Toki hän on seurannut ja seuraa muitakin lähteitä, ei pelkästään venäjänkielisiä sivustoja. Tästä koko episodista jäi kuitenkin ikävä sivumaku. Ei siksi, että Lars Ahlbäck vaati asiaan oikaisua. Vaan siksi, että kerroin hänelle useaan otteeseen, että ennen kuin voin laatia oikaisua, minun täytyy selvittää asia ensin jutun kirjoittajan kanssa: mitä täsmälleen ottaen oikaistaan ja millaisia lähteitä hän on käyttänyt. Lars Ahlbäck halusi kuitenkin nostaa keskeneräisen asian toisen median blogikirjoitukseensa ja ruotia sitä täällä, ennen kuin pystyin reagoimaan asiaan Aamun Koiton osalta. Siihen hänellä on toki oikeus, mutta oliko ratkaisu muuten tyylikäs, siitä voimme olla montaa mieltä. Oman mausteensa tähän asian tekee se, että Lars Ahlbäck on kirjoittanut blogeja myös Aamun Koittoon. Yst. pääpoimittaja Susanna Somppi, Aamun Koitto

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Ahlbäck sanoo:

      Jari. Tein oikaisusta lisäyksen blogirjoitukseen.

      Oikaisussa mainitut venäläiset tahot eivät voi olla pääasiallisina lähteinä ajankohtaisessa aiheessa. Ne eivät ole luotettavia ja tulee käyttää hyvin harkiten.

      Ne toki käyvät hyvin lähteinä, jos analyysin aiheena olisi Venäjän ortodoksisen kirkon asenteellisuus suhteessa ekumeeniseen patriarkaattiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Ahlbäck sanoo:

      Susanna. En ole teillä töissä. Kirjoitan toki jatkossa teille palkkioperusteisesti, jos haluatte.

      Julkaisen aiheesta halutessani. Hyvä, kun blogikirjoitus laittoi vauhtia. Toimittajanne ensimmäinen vastaus ei ollut kovinkaan tasokas.

      Sähköpostitse lähestymme piakkoin taas lehteä. Pari asiaa jäi vielä käsittelemättä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Haukka sanoo:

    Journalismi on vaikea laji. Minusta on hyvä että prosessia avattiin. Lopputulos on mielestäni hyvä.

    Rauhallista syntymäjuhlan odotusta

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Ahlbäck sanoo:

      Valitettavasti yllä selostettu ei ollut jutun ainoa ongelma, vaikka toki perustavanlaatuinen. Oikaisu oli valitettavasti puolittainen. Asiassa ollaan yhteydessä lehteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Lars Ahlbäck sanoo:

    Post scriptum

    Aamun Koitto julkaisi 2.12.2021 oikaisun.

    Valitettavasti oikaisu oli vajavainen, eikä ollut riittävän yksiselitteinen.

    Oikaisussa ei tullut ilmi, mitä lehti varsinaisesti pahoitteli.

    Se ei tuo esiin Aamun Koiton virhettä siinä, ettei lainausta ole pyritty tarkastamaan mahdollisimman hyvin.

    Oikaisussa mainitut mediat suhtautuvat jopa vihamielisesti patriarkka Bartolomeokseen. Matkan tapahtumat ja erityisesti lausunnot olisi tullut pyrkiä varmistamaan myös muista, mieluummin asianosaisten lähteistä.

    Oikaisu ei valitettavasti ota kantaa jutussa esitetyn, patriarkan (virheellisesti lainattua) lausuntoa tulkinneen analyysin omaperäisyyteen. Siinä on ilmeistä yhtenevyyttä venäläisten medioiden julkaisemiin analyyseihin.

    Vaikuttaa siltä, että lehti käytti patriarkan Yhdysvaltain vierailun selostamiseen ainoastaan venäläisiä medioita ja levitti edelleen niiden mahdollisesti tarkoituksellisesti vääristelemiä tietoja.

    Patriarkan matkaa selostivat reaaliaikaisesti myös muut uutislähteet.

    Oikaisu tällaisenaan ei ole riittävän yksiselitteinen ja on puolittainen.

    Jutun heikkolaatuisuus on oma lukunsa.

    Esim. katolilaiset muodostavat n. 21 % (tarkalleen 20,8 %) Yhdysvaltojen väestöstä. Jutussa muu luku.

    Ihmisryhmän nimittäminen jutussa laittomaksi on tyylitöntä, jopa loukkaavaa.

    Ilmaisu lahkot jutussa on virheellinen, mutta myös sopimaton Suomen ortodoksisen kirkon ekumeenisten sitoumuksien vuoksi.

    Jutussa käytetty nimitys lahkot kattavat nyt esim. luterilaiset ja anglikaanit (episkopaalit).

    Amerikkalaisen uskonnollisuuden suurin päälinja on evankelikaaliset protestantit, joiden jälkeen katoliset ja perinteiset protestanttiset yhteisöt (esim. jo mainitut luterilaiset ja anglikaanit).

    Ilmiönä merkittävä on nones, joilla tarkoitetaan ihmisiä, jotka eivät sitoudu mihinkään tunnustuskuntaan, mutta eivät välttämättä julistaudu uskonnottomiksi tai ateisteiksi. Heitä on yhtä paljon kuin katolisia. Kyseessä on kasvava joukko.

    Juttu, joka käsittelee Yhdysvaltain valtiollista suhdetta uskontoon ilman riittävää uskonnon ja valtion peruslaillisen separaation käsittelyä on perustavanlaatuisesti puutteellinen.

    Huonon tai hyvän laadun, joka ei ole makukysymys, voi tunnistaa esimerkiksi siitä, kuinka kirjoitus onnistuu kuvailemaan tapahtuman kontekstia, joka tässä tapauksessa on yhdysvaltalainen uskonnollisuus tänään.

    In God We Trust -teksti dollarin setelissä on siinä täysin anekdotaalinen argumentti, siinä missä karibialaiset lahkot.

    Lehdelle lähetetyt huomiot 2.12.2021. Lyhennetty ja muokattu. Kirjoittajina Lars Ahlbäck ja Petteri Lalu.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari Haukka sanoo:

      Kiitän kirjoittajia keskustelun avaamisesta. Pari kommenttia.

      Ei Ihmisryhmän nimittäminen ”laittomaksi” ole tyylitöntä vaan kyse on objektiivisesta asiantilan toteamisesta. He ovat tulleet maahan ilman asianomaista lupaa. Jokaisella maalla on oikeus päättää millä kriteereillä hyväksyy siirtolaisia. Toinen juttu on keskustella, mitkä maahantulon ehdot ovat oikeita, se kuitenkin lienee osa USA:n sisäpolitiikkaa,

      Käsittääkseni kaikki ”protestantit” ovat ortodoksisesta näkökulmasta lahkoja, kun taas karibialaiset afrikkalaisperäiset uskonnot kuten ”woodoo” tms. eivät ole ”lahkoja” vaan muita uskontoja, rinnastettavissa hindulaisuuteen, mormonismiin, ateismiin ja muihin ei-kristillisiin uskontoihin.

      Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa, että Suomessa on oltava todella tarkkana venäläisten lähteiden kanssa. Kaipaisin esim. artikkeli aiheesta, missä määrin koko Venäjän ortodoksinen kirkko on Putinin taskussa. Olen melko varma että siellä on ryhmiä, jotka eivät ole tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen, jossa kirkko on alistettu valtion propagandan välineeksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Jari: Huomasitko uusimmasta Kotimaa-lehdestä Jussi Rytkösen kirjoittaman artikkelin juuri tuosta aiheesta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari Haukka sanoo:

      En lue Kotimaa-lehteä, on maksullinen ja otsikoiden perusteella siinä on kovin vähän minua kiinnostavaa sisältöä. Mielestäni lehti tuntuu ajavan melko yksipuolisesti ateistis-nihilististä valtiokirkko agendaa, mihin vapaassa Suomessa toki on oikeus.

      Jussi Rytkönen on käsittääkseni pätevä kirjoittaja, jolla varmaan on hyvä käsitys asiasta, maksumuurin takia juttu ei ole verkossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Ahlbäck sanoo:

      Jari. On tyylikästä lähteä siitä, että epäilyä laittomasta teosta ei käytetä ihmiseen tai ihmisryhmään viittaavana nimityksenä.

      Laiton maahanmuutto on tosiasia, silti ihmiset eivät milloinkaan ole laittomia.

      Suomen ortodoksinen kirkko on sitoutunut ekumenian hyvissä käytännöissä kunnioittamaan kunkin kirkon ja kristillisen yhteisön itseymmärrystä ja identiteettiä.

      Sen mukaisesti ”emme hyväksy julistusta tai tiedotusta, joka korostaa oman kirkkokunnan tai kristillisen yhteisön ihannekuvaa ja antaa toisista kielteisen kuvan”.

      Lahkoiksi nimittely on ristiriidassa tämän kanssa.

      Kommentti on Petteri Lalun ja Lars Ahlbäckin yhteisesti laatima.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Ahlbäck sanoo:

      P.S. Käsittääkseni lehden digitilauksen saa viikoksi tutustumistarjouksena hintaan 1,95€.

      Tarjous taitaa tulla, kun menee maksullisen digijutun kautta eteenpäin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Hyrsky sanoo:

    Jari Haukka kommentoi käsityksenään Kotimaasta : ”Mielestäni lehti tuntuu ajavan melko yksipuolisesti ateistis-nihilististä valtiokirkko agendaa, mihin vapaassa Suomessa toki on oikeus.” Tämä sen jälkeen, kun hän ilmoittaa, että ei lue kyseistä lehteä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Lars Ahlbäck

    Lähihoitaja, sairaanhoidon opiskelija ja teologian maisteri.