Minä olen tässä!

Tätä lausetta olemme toistaneet koulutuksen ensimmäisenä päivänä uudelleen ja uudelleen. Lause sopii erinomaisesti jokapäiväiseen elämäntapaan, joka hetkeen, joka tilanteeseen, älä jännitä, sinä olet hyvä, rauhoitu, vedä henkeä. Niin kouluttaja kannusti meitä. Tuntemaan lattia jalkapohjilla, kasvonliikkeillä, käsillä rintakehän päällä. Ei liian hitaasti, ei liian nopeasti. Puhumaan niin että kuulija kokee sen mitä puhut.

Lapsena olin ujo. Olen sitä vielä edelleenkin. Koulussa en pitänyt lainkaan esitelmienpidosta. Enkä myöskään esillä olemisesta. Mutsi hämmästelee nykytilannetta. Olen hiljalleen voittanut ujouteni. Olen oppinut olemaan ihmisten edessä sellaisena kuin olen. Tuo opeteltu lause kiinnostaa ja sytyttää. Haluan oppia paljon uusia asioita. Vuoden 2015 ikävyydet ovat aina kuitenkin mielessä. Olen kirjoittanut paljon mitä on tapahtunut viime parin vuoden aikana. Olenko kirjoittanut ne tunteet jo pois? Miltä tuntuu puhua kipeistä asioista radiohartaudessa?

Kun sain kuulla että olen mukana radion hartauspuhujien koulutuksessa, tiesin heti mistä kirjoitan ja puhun. Siitä huolimatta itku yllätti, tunteet heräsivät, kyyneleet palasivat silmänkulmaan. Silloin kun piti lukea teksti täällä koulutuksessa ääneen muille ensimmäistä kertaa. Silloin pelkäsin pystynkö tähän, olemaan näin avoin ja käsittelemään pakahduttavia tunteita. Toivon että pystyn, uskon ja luotan siihen. Viime aikoina minua on lohduttanut ja tukenut J.L. Runebergin virren 410 6.säkeistö: ”Vaan viimein löysit minutkin, sain vielä työhön tulla. Et maksa niin kuin ansaitsin, on armopalkka mulla. Nyt, Jeesus, tahto vahvista, tee minut ahkeraksi, niin että voisin palvella nimesi kunniaksi”. Lopputuloksen kuulee maaliskuussa.

 

Juha Vähäkangas

pastori,

Karjasillan seurakunta, Oulu

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Niin, tai oikeastaan tähän saumaan sopisi ”vaihda pornolehtesi Raamattuun”-teema paremmin. 🙂 Kirkon edustajien kannattaakin ottaa mukaan Raamattuja edustamaan kirkon kantaa. Kun heiltä kysytään, mihin he perustavat näkemyksensä niin he voivat sanoa Raamattuun ja antaa sen kysyjälle lähempää tutustumista varten.

    • Joku painoi paniikkinapppulaa. Juttu häipyi mutta haisu jäi…

      ”27.10.2014 13:45 – Johannes Ijäs Kotimaa
      Laajasalo: Kirkon tabu ei ole seksi vaan Jeesus
      Teemu Laajasalo kommentoi Seksimessuja
      Kirkon ei pitäisi mennä Sexhibition-messuille, Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo sanoo Kotimaa24:lle. Seksistä puhuminen imee Laajasalon mielestä ”kirkosta kaiken hapen”. ”

    • Kyllä uutinen on esillä, mutta sitä ei voi kommentoida, huomasin. En kyllä aikonutkaan kommentoida, kun uutinen on niin seikkaperäinen ja mielestäni asiallinen.

  1. Tämä on mielenkiintoinen kommenttiketju. Tässä toistuu useaan kertaan sellainen ajatus, että kirkon sisällä olisi monenlaisia mielipiteitä seksijutuista, mutta tämän lisäksi kirkolla on jokin virallinen seksioppi, jonka – yllätys yllätys – väitetään olevan konservatiivisten arvojen mukainen.

    Pettymykseksi kaikille konservatiiveille totetan, että rippikoulussa jo reilu 20 vuotta sitten opetettiin, että ihminen saa nauttia seksuaalisuudesta ja että seksiä voi harrastaa muutenkin kuin avioliitossa. Eli se siitä kirkon ”virallisesta” näkemyksestä ainoaksi oikeaksi tavaksi harrastaa seksiä.

    Se myös mietityttää, että haluavatko konservatiivit kytätä toisten ihmisten seksielämää vai onko kyse siitä, että he ovat niin haparoivia omassaan, että pitää jatkuvasti kysellä sitä, miten kirkko neuvoo seksiä harrastamaan.

  2. Jusu Vihervaara:
    ”Se myös mietityttää, että haluavatko konservatiivit kytätä toisten ihmisten seksielämää vai onko kyse siitä, että he ovat niin haparoivia omassaan, että pitää jatkuvasti kysellä sitä, miten kirkko neuvoo seksiä harrastamaan.”

    -Sinä ainankin jaksat kytätä mitä konservatiivit on mieltä näistä SETAN jutuista. Onko taustalla epävarmuus oikeassaolostasi?

    • Jospa ’konservatiivit’ joskus todella kirjoittaisivat mielipiteitään Setan ’jutuista’ eivätkä tyytyisi ilmaisemaan pahaa mieltään järjestön olemassaolosta ja sen oletetusta soluttautumisesta kirkon hallintoon!

  3. Jusu V: ” mutta tämän lisäksi kirkolla on jokin virallinen seksioppi, jonka – yllätys yllätys – väitetään olevan konservatiivisten arvojen mukainen.”

    Ei kai tuon olettamuksen mikään ”yllätys” pitäisi olla, kun kirkko on perinteisesti opettanut seksiasioista konservatiiviseen tapaan. Nykytilanne on kieltämättä aika hämmentävä. Ei varmaan pitäisikään puhua enää ”kirkon” opista, kun kirkko itsekään ei tunnu olevan siitä perillä.

    Mutta kai annat tässä(kin) asiassa konservatiiveille oikeuden olla konservatiivisella kannalla seksin suhteen? Ja viitata tarvittaessa myös Raamattuun.

    • Tämä kirkon ”vapautuminen” alkoi tosiaan joskus 30v sitten, jolloin Raamattu paiskattiin nurkkaan, ja sen myötä piittaaminen apostolisesta suksessiosta papinvirkaan liittyen. Sen jälkeen alettiinkin innolla ”vapauttamaan” monia muitakin asioita, kun mihinkään ei tarvinnut ottaa huomioon ”what will Jesus do”, riitti kun nappasi ajassa virtaavia aatteita. Luonnollisena seurauksena tästä on nykyinen homoliittokohkaus, ja kaiken muunkin kristillisen seksuaalietiikan kyseenalaistaminen.

    • Mitä on kristillinen seksuaalietiikka? ”Kuinka kaunis olet, kuinka suloinen, sinä rakkaus, riemuinesi! – Sinun vartesi on kuin palmupuu, ja sinun rintasi niinkuin rypäleet. Minä ajattelin: nousen palmupuuhun, tartun sen oksiin; olkoot silloin rintasi niinkuin viinirypäleet ja henkesi tuoksu kuin omenain tuoksu. Ja olkoon suusi kuin jalo viini.”

  4. ”Se myös mietityttää, että haluavatko konservatiivit kytätä toisten ihmisten seksielämää vai onko kyse siitä, että he ovat niin haparoivia omassaan, että pitää jatkuvasti kysellä sitä, miten kirkko neuvoo seksiä harrastamaan.”

    Minusta, jos mietit tällaista, niin kannattaisi pitää mietinnöt itselläsi. Tai sitten sinun täytyy sietää tulkintoja ja spekulaatiota omista ajatuksistasi, niiden taustoista ja tarpeestasi kytätä. Tuollaista ei tosiaan ole pakko sanoa, vaikka esitätkin asian muka-pohdiskelevasti.

    Oletko huomannut, että konservatiivit eivät enää etsi vastauksia kirkon ”virallisesta” opista? Konservatiivien mielestä kirkko on luopunut Raamatun opetuksesta. Miksi siis konservatiivit kysyisivät ”kirkolta” yhtään mitään?

    Ja vastaus ”pohdintaasi” siitä ovatko konservatiivit haparoivia seksielämässään ja siksi kyttäävät toisen seksielämää: eivät ole ja se ei ole syynä konservatiiviseen asenteeseen.

    • ”Ja vastaus “pohdintaasi” siitä ovatko konservatiivit haparoivia seksielämässään ja siksi kyttäävät toisen seksielämää: eivät ole ja se ei ole syynä konservatiiviseen asenteeseen.”

      Tarkennus: vaihtoehdot olivat siis mielestäsi, että konservatiivit haluavat muuten vain kytätä toisten seksielämää tai sitten ovat haparoivia omassa seksielämässään ja siksi ”kyselevät kirkolta”.

      Kuten todettua, tilanne ei ole viimeksimainitun kaltainen. Konservatiivit eivät kysele kirkolta.

      ”Asiallinen” Jusu V jälleen kehissä omine tulkintoineen 🙂 Anteeksi nyt vain, mutta koko ajan huomautat muille, että ”tuo on vain omaa tulkintaasi.” Niin on tuokin mitä oletat konsujen asenteiden taustalla olevan. Ja sen levitteleminen ”faktana” kaikkien nähtäväksi ei ole asiallista.

    • OIen ollut huomaavinani, että konservatiivit ovat koko päivän tärisseet siitä, että kirkko ei ole tarpeeksi ankara ja tuomitseva antaessaan ohjeita siitä, miten seksiä tulee harrastaa.

      Toistan kysymyksen: haluavatko konservatiivit kirkon tuomitsevan muiden ihmisten seksin harrastamista vai kaipaavatko konservatiivit kirkon kaitsentaa omaan seksielämäänsä?

    • Jusu!:

      ”Toistan kysymyksen: haluavatko konservatiivit kirkon tuomitsevan muiden ihmisten seksin harrastamista vai kaipaavatko konservatiivit kirkon kaitsentaa omaan seksielämäänsä?”

      Itse olen konservatiivi ja meille on yhden tekevää, mitä ihmiset tekevät makuuhuoneissaan kunhan eivät loukkaa tai satuta ketään.

      Konservatiivin elämänohje on älä koske toimivaan systeemiin ja sen usein siteeraamatta jäänyt jatko on ja korjaa toimimaton viivytyksettä. Kolmas elämänohje on että mitään kokeiluja ei tehdä tuotantoympäristössä vaan ne tehdään omassa testiympäristössään ja portataan sieltä tuotantoon jos niistä saadaan positiivisia tuloksia.

      Pätee niin luonnontieteissä kuin ihmistieteissäkin. Marxin ja sosialismin epäonni oli siinä, että kommunistit jättivät rottakokeet väliin ja kokeilivat suoraan ihmisillä.

    • ”Toistan kysymyksen: haluavatko konservatiivit kirkon tuomitsevan muiden ihmisten seksin harrastamista vai kaipaavatko konservatiivit kirkon kaitsentaa omaan seksielämäänsä?” Jusu Vihervaara

      Vastaus on, ei kumpaakaan. Haukkumasi konservatiivit haluavat, että kirkko pitäytyy Raamatun mukaiseen tiedotukseen koskien myös ihmisen seksuaalisuutta.
      Sitten on jokaisen ihmisen oma vastuu kaita itseään niin, että toimii oikein.

    • Muuten, minkä puolesta sinä Jusu olet täällä tärissyt koko päivän? Kommenttejasi on jokseenkin paljon.

    • En nyt Salme käy laskemaan kumpi meistä on ollut tänään enemmän äänessä, mutta minunkin mielestäni seksin harrastamisesta on kiva puhua.

    • Jusu, olen huomannut, että puhut mielelläsi seksin harrastamisesta. Minä taas puhun siitä, miten kirkkomme ottaa kantaa seksuaalisuuteen ja vaikkapa avioliittoon.

  5. erotiikkamessut on saman kaltainen asia kun leikkisi tulen kanssa.Huonosti käy jos sinne menee.siellä on niin väkevä pahan henki. Lyhyt ilo josta seuraa ijankaikkinen kuolema, jos Jumala ei herätä ja armoansa anna. Niillä messuilla pitäisi kirkon saarnatata synti synniksi ja katuvaiselle synnit anteeksi.epäilen suuresti että näin ei tapahdu.Herra armahda .

    • ”Niillä messuilla pitäisi kirkon saarnatata synti synniksi ja katuvaiselle synnit anteeksi.” Jos olet tuota mieltä, ryhdy toimeen. Pitääkö kristityn paeta pahaa henkeä vai käydä sen kimppuun? ”Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.”

  6. Raamattu sanoo: ”Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna, sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee” (Heb.13:4). Jokainen on vastuussa omista synneistään. Mutta sitä uskovina vastustamme, että haureellista homoutta halutaan luvalliseksi parisuhteeksi, sillä se saastuttaa kansamme. Varmaan haureelliset vaativat siksi niin kovaäänisinä muka oikeuksiaan, että he yrittävät sillä sammuttaa omantuntonsa äänen.

    • Kumpi sitten on todella haureellista, kestävä, uskollinen parisuhde kahden naisen tai kahden miehen välillä vai parisuhteen kieltämisestä johtuva lyhyiden ja satunnaisten suhteiden kierre? Seksuaalivähemmistöt ovat olleet kansamme parissa aina, nyt heille suodaan mahdollisuus muuhunkin kuin haureellisuuteen. Minusta tämä on kansamme puhdistumista eikä suinkaan saastumista.

  7. Ryhtyessäni blogeja väsäämään ajattelin oppivani näin tietämään, mitä oikeasti ajattelen mistäkin. Nyt vasta tajuan miten omista innostuksista ja kiinnostuksieni kohteista kirjoittaessani lukijoillani on parempi kuva siitä kuka olen, kuin minulla.
    Alkuun olin kovin kiinnostunut tapaamaan toisia. Jolloin voisin nähdä millaisia he todella ovat. Nyt olen päässyt senkin näkemään joidenkin kohdalla. Mitään uutta en näissä kohtaamisissa ole löytänyt. Kirjoittajat ovat osoittautuneet tismalleen siksi, miksi ovat kirjoituksillaan tutuksi tulleet. Toisaalta tämän tajuaminen on pelottavaa. Sillä lomat lukijanikin ovat päässeet pääni sisään.
    Toisaalta innostavaa jatkaa eteenpäin. Vahinko on jo tapahtunut. Perääntyä ei kannata. Jatkaminen antaa myös mahdollisuuden uuden ja tuntemattoman kohtaamiseen. Enpä olisi tuotakaan tajunnut, jolle olisi tähän ryhtynyt.

Vähäkangas Juha
Vähäkangas Juha
Tere! Toimin seurakuntapastorina Oulun Karjasillan seurakunnassa. Sain pappisvihkimyksen 1998. Tyäalani on kulttuurityö, Blogissa kerron iloista ja suruista, minkälaisia yllätyksiä elämässä kokeekaan, miten olen selviytynyt elämäni suurimmasta katastrofista.