Miksi pahuuden voimat tempaa ihmisen järkyttäviin tekoihin?

Viime sunnuntaina Rautavaaralla sattuneen kuolonkolarin taustat alkavat selvitä. Liikenneonnettomuudessa kuoli nurmeslainen nainen sekä hänen kolme lastaan. Ylen uutisen mukaan poliisi epäilee, että nainen ajoi henkilöautonsa tahallaan päin linja-autoa, jonka kyydissä oli perheen isä. Menehtyneistä lapsista kaksi nuorinta oli linja-autossa olleen miehen. Poliisi on päässyt kuulustelemaan perheen isää, jonka kertomuksen mukaan sunnuntain kuolonkolaria edelsi riita perheen kotona. Perheen isä suunnitteli eroa avovaimostaan.

Kyseessä on siis perhetragedia. Samalla kuitenkin loukkaantui myös yhdeksän perheen ulkopuolista ihmistä. Tekotapansa vuoksi tilanne vertautuu esimerkiksi koulusurmiin, jossa tekijä lopuksi surmaa itsensä. Jäljelle jää vain yksi kysymys: Miksi? Miksi ihminen päätyy tuhoamaan oman elämänsä ja samalla mahdollisemman monta muuta elämää? Riittääkö ”äkillinen mielenhäiriö” selitykseksi? Miksi paha ottaa ihmisen valtaansa?

En niinkään nyt haluaisi setviä tämän yksitäisen perheen tragediaa, vaan pohtia hieman yleisemmällä tasolla, miksi pahuuden voimat kääntyvät ihmisessä rakkauden voimaa suuremmiksi?

  1. Lauri Lahtinen, siis kuinka selität että Jumala on sinua ”varjellut” joutumasta noihin pahan töihin ja näitä toisia ei, MIKSI EI, oletko sinä uskonut oikealla tavalla vai toiset väärällä, siis kun/jos teillä on sama perusta eli luterilainen????? Kuinka siis selität että Jumala on ”sallinut” toisen eämän mennä niin pitkälle pahuuden töissä ja SINUA on varjellut, MISSÄ ERO??????

    Tässä tuleekin ”tekopyhyys” esille, ollaan jo vauvasta niin pyhiä että kelvataan Jumalalle ja toiset tekevät tekoja jotka erottavat Jumalasta VAI EROTTAVATKO??????

    • Pasanen! Sinä olet tainnut ottaa oppia nykytoimittajilta, jotka luulevat, että ilkeys on ammattitaitoa. En puhunut mitään kenenkään uskosta, mutta Jumalan varjeluksen sinunkin pitäisi tietää, jos olet sitä mitä sanot olevasi.

      Kaikki lapset eivät saa kristillistä opetusta lapsenna eivätkä siksi aina ymmärrä noudattaa kristillisiä moraaliarvoja, siksi pitää olla kylvöä, että kaikki saisivat tiedon asioista ja voisivat ojentautua sen mukaan. Monelle pahantekijälle pahantekeminen on normaalia elämää, koska heille on tehty pahaa, syytä en ala arvailemaan.

  2. Lauri Lahtinen, siis opetuksestako kaikki on kiinni, olet sitä mieltä että oikealla opetuksella voi ”pelastaa” toisen eli saada Jumalan ”varjellus” toiselle??????????????????

    Onko kaikki lähtökohdiltaan samanarvoisia eli ”hyvää maaperää”, mutta kun toisille ei opeteta niin se maaperä ei kanna hedelmää??????

    Miksi minä tein pahuuden tekoja VAIKKA minulle pienenä opetetttiin pyhäkoulussa ja sitten rippikoulussa, miksi en ”kuullu ja nähnyt”????? Miksi en kantanut hyvää hedelmää, olinko hyvää maaperää?????

    Kannatko sinä hyvää hedelmää?????

    Vai onko koko lapsikaste harhaa ja teko vanhurskautta????

  3. Älä viitti yrittää kaivaa vahaa-aatamia lähimmäisistäsi esille. Kaste ei liity tähän mitenkään. Sun rammarineula on kaivanut sen kasteraidan niin syväksi, ettet pääse siitä pois.

    Vertailun vuoksi sanon, en moiti kun ei ole varaa, mutta olen kohdannut vankilassa helluntailaisiakin, ei kaikki rikolliset eli kiinni jääneet oloe luterilaisia eikä vapaa
    -ajattelijoita. Siellä on kaikkea. En pidä kovin hyvänä suosituksena,kun joku sanoo, että olen käynyt kasteella ja kokenut sitä ja tätä, mutta välillä menee huonommin.

    Sensijaan ole kohdannut jonkin, joka on avoimesti tunnustanut luopion tiensä ja kysellyt, ottaako Isä takaisin ja silloin syntyy taivaassa juhla ja itsekkin saa keidashetken.

  4. Lauri Lahtinen, vai on mun krammarin levy kulunut, kuitenkin asia on yhä ajankohtainen, evankeliumi, siis kun ”yritetään” löytää mädästä hedelmästä jotain hyvää ja iloitaan että kyllä me oomme löytäneet, niin onko se Raamatun mukaista, siis kun historiasta voi selkeästi lukea esim ns ”uskonpuhdistuksen” hedelmiä niin kuinka sotien, vainojen, uskoonpakottamisien jne… keskeltä voi löytää iankaikkista elämää, eikö ko asiat ole merkki pahuuden uskonnosta jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan rakkauden kanssa??????

    Matt.7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

  5. Minun kokemukseni on sen kaltainen, että täällä siviilissä olen kohdannut Jeesuksen Herrakseen tunnustavia kristittyjä monessa nimikkeessä. Samoin olen kohdannut erilaisista taustoista olevia tuomittuja.En ole havainnut, että kasteen aika tai tapa varjelisi pahalta. Eikä myöskään kokonaan kastamattomat ole sen runsaammin edustettuna siinä noi 3500 hengen joukossa, joka on vankiloiden kirjoissa. Syyt ovat muualla ja myös varjelus yksilöllistä. Jumalan mieltä tässä asiassa en pysty kertomaan, koska yksinkertaisesti en sitä tiedä.

  6. Lauri Lahtinen, voin sanoa että Raamattu kertoo selkeästi kuinka asiat ovat, ihminen on paatunut sydämeltään siihen asti kunnes Jeesus parantaa, tämä tapahtuu vain ja ainoastaan Jeesuksen Sanojen kautta ja voimasta, siis kun Jeesus selkeästi julisti:”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin ei ole muuta tapaa päästä Jumalan valtakuntaan.

    Tämän Pietari selkästi sanoitti ensimmäisenä helluntaina:

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” Ap.t.2

    Saatana on temmannut ”jumalan valtakunnan” itselleen perustaen omia ”kirkkoja” niinkuin Jeesus selkeästi Sanoo EVANKELIUMISSA:

    Matt. 11:12
    Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

    Ensin saatana yritti vainoilla hävittää kaikki Jeesuksen seuraajat, mutta kun ei onnistunut niin perusti oman ”kirkon” eli katolisen kirkon jonka perustalta (lapsikaste) on myös luterilainen ”kirkko”.

    Puhut ”luopioista” kun kerrot vankilassa olevista, entä kuinka on esim piista joka tekee aviorikoksen, onko hän luopio vai ei ole saanut ”oikeaa opetusta”???????

  7. Luopiosta. Minä en edes tiennyt tällaista sanaa ennenkuin tustuin heluntailsisiin. Minä en tiennyt kyseisen henkilön taustasta yhtään mitään. Pidin Alfa-luennon aiheesta miksi Jeesus kuoli? Henkilö regoi voimakkaasti puhuttuun sanaan ja itse ihan oma-aaloitteisesti kertoi tämän asian ja me rukoilimme yhdessä ja siunasimme häntä. Mitkään muiden ihmisten synnit eivät kuulu tähän keskusteluun. Minusta tällainen keskustelu on erittäin vastenmielistä, mutta koska Jeeus rakastaa myös Pasasta, niin olen vähän ottanut osaa. Nyt koitan oplla jatkamatta, koska minun ei tarvitse saada viimeistä sanaa.

  8. Jokaisen ihmisen Jeesus on sovittanut ristinkuolemallaan, niin ettei Jumala tahdo yhdenkään hukkuvan (Joh.3:16). Kuitenkin rakkaus on vapaaehtoinen: ”Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme” (Rm.6:23), tämän lahjan ihminen saan ottaa vastaan tai hylätä. Mutta meidän, armon kokeneiden uskovien, ihana kutsumus on Evankeliumin julistaminen sydämen rakkaudella sanoin, teoin ja koko elämällämme. Näin kylvämme Sanan siementä. Rukoillen ja armon ja totuuden Sanalla kohtaamme niin langenneet ja vastustajatkin. Emme tiedä syitä, miksi paha saa vallan toisissa, mutta Jumala tunteen jokaisen ja tahtoo pelastaa jokaisen.

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.