Miksi aina juutalaiset?

K24 julkaisi uutisen ”Unesco kiistämässä Jerusalemin Temppelivuoren juutalaisuuden”, jossa toimittaja Jussi Rytkönen toi esiin YK:n kulttuurijärjestö Unescon poliittisen sidonnaisuuden vihervasemmiston ja arabimaiden agendaan: Israelin ja juutalaisten hallitseva läsnäolo Jerusalemin pyhiltä paikoilta on saatava loppumaan.

Unesco turvautui historian uudelleen tulkintaan, jota Israelia erityisesti inhoavat islamilaiset arabivaltiot ovat hellineet: Jerusalemin Temppelivuorella ei ole koskaan ollutkaan mitään juutalaista kulttuuria. Ajanlasku alkaa siitä, kun Muhammed valtasi Mekan n. 1380 vuotta sitten. Sitä ennen oli islamilaisen ja nykyisen unescolaisen käsityksen mukaan vain pimeyttä.

Tarja Aarnio kysyi artikkelin yhteydessä omassa kommentissaan oikeutetusti: miksi aina juutalaiset? Dos. Eero Kuparinen kirjassaan ”Aleksandriasta Auschwitziin, antisemitismin pitkä historia” (1999) kuvaa hyvin näitä syitä.

Yksi selitysmalli on juutalaisten erilainen asema muiden kansojen keskuudessa. Juutalaiset ovat kautta aikojen olleet vähemmistö valtaväestön joukossa, hieman kummallinen ryhmä, joka on eristäytynyt muista eikä ole suostunut täydellisesti assimiloitumaan kristittyjen tai muslimien joukkoon. Juutalaisten poikkeavuus ja eristäytyminen ovat useiden tutkijoiden mukaan syitä, jotka ovat johtaneet antisemitismiin.

Toinen selitys löytyy juutalaisten taloudellisesta asemasta. Kaikki juutalaiset eivät ole olleet rikkaita, mutta on huomion arvoista, kuinka tyypillistä heille on ollut toimia juuri rahatalouden pyörittäjinä, kun kristityiltä ja muslimeilta on rahan lainaamisessa koron ottaminen ollut kiellettyä. Rahanvälittäjänä toiminut juutalainen on voitu nähdä välittäjävähemmistöön kuuluvaksi ”koronkiskuriksi”.

Eliitti hyödynsi rahataloudessa toimivia juutalaisia sekä taloudellisesti että poliittisesti, mutta rahvaan viha kohdistui eliitin asemasta välittäjävähemmistöön, juutalaisiin. Kautta historian juutalaiset ovat olleet sopiva syntipukki rahvaalle, jos asiat ovat menneet huonosti. Etenkin uudemmalla ajalla on selkeästi nähtävissä se, että jos valtiolla on mennyt taloudellisesti huonosti, antisemitistiset puolueet ja järjestöt ovat kasvattaneet suosiotaan ja päinvastoin. Tähän saakka Kuparinen.

Kolmas syy liittyy oman käsitykseni mukaan Israelin valtioon. Kun se aggressiivisesti puolustaa juutalaisten olemassaolo-oikeutta ja etuja omassa maassaan, se joutuu vastaamaan poliittiseen paineeseen arabinaapuriensa taholta. Näiden intressissä on ”palauttaa” maa sen ”alkuperäisille asukkaille”: palestiinalaisille arabeille.

Israelin valtion olemassaolo-oikeus ei ole riippuvainen ainoastaan maan rajojen ulkopuolelta tulevasta paineesta, vaan myös maan sisällä elävän palestiinalaisarabien kasvaneesta poliittisesta paineesta. Siinä Israelin valtio nähdään ”katastrofina” (arab. al-naqba) ja ainoa hyvä juutalainen on kuollut juutalainen (Hamasin oppikirjat).

Israelin valtio toimii kiistämättä miehittäjänä Jordan-joen Länsirannan alueella ja pitää Gazan aluetta saarroksissa. Poliittista ratkaisua ei ole toistaiseksi tähän surkeaan tilanteeseen löytynyt. Monia hyviä yrityksiä on ollut, mutta ”läheltä piti” -tilanteita ei lasketa (kuten Camp Davidin ja Oslon sopimukset).

Kun poliittista ratkaisua ei löydy neuvottelujen avulla, sellaista haetaan painostamalla Israelia taloudellisesti ja kulttuurisesti (sotilaallisesti se on turhaa). Unescon tapa toimia tässä asiassa heijastelee politiikkaan liittyvää kulttuurista painostusta, jossa kielletään historian uudella tulkinnalla Israelin omistusoikeus juutalaisen uskon kannalta keskeisille paikoille: Temppelivuorelle.

Näinhän mm. Venäjän presidentti Putin on tehnyt Ukrainalle suhteessa Krimiin. Näin myös nykyisen Venäjän edeltäjä Neuvostoliitto teki valloitussodissaan valtaamilleen alueille, kuten Suomessa Karjalan kannakselle ja Petsamolle. Toiselle valtiolle kuuluvasta alueesta riisuttiin nopeasti pois kaikki kulttuuriset merkit, mitkä viittaisivat sen entisiin omistajiin. Missään ei saanut näkyä, että täällä on eletty jo ennen meitä.

Helsingissä sentään seisoo Venäjän tsaarin patsas keskellä Senaatintoria, eikä Kauppatorin obeliskin kaksipäistä kotkaa ole poistettu kaupunkikuvasta. Puhumattakaan eri puolella Suomea olevista Ruotsin vallan symboleista. Aito demokratia sietää monikulttuurisuutta ja arvostaa historiaansa silloinkin, kun se muistuttaa kansakunnalle sen vähemmän itsenäisistä vaiheista. Venäläinen ja ruotsalainen kulttuuri ovat osa Suomen arvokasta historiaa.

Krimin niemimaasta sen sijaan on aitovenäläiseen ja epädemokraattiseen tapaan tehty historian uudelleen tulkinnalla isovenäläisen nationalismin etuvartio. Krimin alkuperäiset asukkaat, tataarit, on tässä historian katsannossa jo pyyhitty pois kartalta ja liitetty osaksi suurta Venäläistä narratiivia, jossa tataaritkin on pelastettu pahantahtoisilta ukrainalaisilta. Mikä olisi tässä tilanteessa Unescon vastaus?

Voisiko Unesco linjata, että Krimin omistajuus kuuluu vain sorretuille tataareille, jotka ovat joutuneet sekä Neuvosto-Ukrainan että Putinin Venäjän häikäilemättömän suurvaltapolitiikan uhreiksi? Ukrainalaisethan tekivät jo neuvostoajalla tataareista maattomia ja hävittivät heidän kulttuurinsa Krimiltä näkymättömiin osana suurvallan politiikkaa.

Jos Unesco nyt kirjoittaisi Krimin kulttuurista tavalla, jossa vain yhden (poliittisesti tarkoituksenmukaisen) osapuolen kulttuuri ja historia tunnustetaan, se tunnustaisi samalla, etteivät kaikki kulttuurit olisikaan yhtä arvokkaita ja suojelemisen arvoisia. Taustalla haiskahtaisi ääri-islamilainen ajattelu, jossa historia ja kulttuuri pitää puhdistaa epämieluisista piirteistä, jotta ei tarvitsisi tunnustaa tosiasioita: täällä on eletty ennenkin.

Ukrainalaisten osuus alueen juutalaisväestön hävittämisessä ei myöskään ole ollut vähäinen eikä kunniakas. Tässä ukrainalaiset ja venäläiset pogromeineen ovat olleet yhtä tehokkaita.

Eikä pidä unohtaa, että Venäjällä on omat kulttuuriset, sotilaspoliittiset ja taloudelliset intressinsä myös Lähi-idässä ja varsinkin Jerusalemissa. Öljymäellä kimaltelee uutuuttaan Putinin järjestämillä rahoilla lehtikullalla silatut ortodoksikirkon kupolit. Ne kilpailevat loistossaan temppelivuorella sijaitsevan Kalliomoskeijan kultakupolin kanssa. Venäjän on vahvasti läsnä Pyhässä kaupungissa. Juutalaisen kulttuurin kieltäminen Jerusalemin pyhillä paikoilla palvelee hyvin näitä Venäjän intressejä.

Putinilla voisi olla syynsä ukrainalaisten väheksymiseen Krimillä, mutta tataarien unohdus Krimin kulttuuriperinteen muokkaajana voisi aidosti nousta myös Unescon huoleksi. Paitsi, jos Unescon tarkoitusperät eivät ole puhtaasti kulttuurisia, vaan poliittisia. Rahoittajat on syytä pitää tyytyväisinä, ja silloin Unesconkin katsannossa kulttuuri ja historia pitää unohtaa talouden realiteettien edessä.

Näin on käymässä myös Jerusalemin pyhillä paikoilla. Toisin kuin menneinä vuosisatoina, juutalaiset eivät enää rahoita länsimaiden kulttuuritoimintaa eivätkä siten myöskään Unescon toimintaa. Rahoittajat tulevat aivan muualta. Unescon tympeän poliittisen linjauksen takaa löytyvät nämä uudet rahoittajat ja järjestön puolestapuhujat. Siinä eivät juutalainen kulttuuri ja historia paljon paina. Money talks.

    • Olihan tuossa Krimin tataareistakin. Eiväthän hekään ole alkuperäisasukkaita, vaan tulivat Krimille 1200-luvulla.

    • Tämä blogikirjoitus pohjautuu Unescon uudelleen muotoiltuun historian kirjoitukseen koskien juutalaisia ja heidän elinalueitaan. Saamelaisten huono kohtelu voi olla toisen blogin kommentoinnin aihe. Ei siis viedä keskustelua sivuraiteille.

  1. Kiitokset Jounille hyvästä blogista.

    Kuparisen kirja on hyvä, samoin Myllykosken & Lundgrenin, erityisesti jälkimmäinen kuvaa kristinuskon ei aina niin päivänvaloa kestävää suhtautumista juutalaisiin ja juutalaisuuteen.

    Elämme siinäkin suhteessa pluralistista aikaa, että ennen niin yksiniittisen antisemitistinen äärioikeisto on jakautunut kahtia: on vaikea epäinhimillistää samanaikaisesti sekä juutalaisia ja juutalaisuutta että arabeja ja islamia.

    Juutalaisuus niin etnisenä ryhmänä kuin uskontonakin ei kuitenkaan syntipukkiudestaan huolimatta ole ollut pariin viime vuosisataan kaikkein marginaalisimpia ryhmiä. Kansallissosialistinen Saksa tappoi minkä ehti – ja suunnitelmallisesti – kaikki kynsiinsä saamansa romaanit viimeiseen naiseen, mieheen ja lapseen.

    Hassu ajatusleikki: parinkymmentä astetta pakkasta. Ei asuntoa, ei lämpöä, ei terveydenhuoltoa ja ruokakin vähän niin ja näin. Voisiko mitään muuta etnistä ryhmää lapsineen ja vanhuksineen jättää hyytävän kylmälle kadulle kuin mustalaiset, tässä
    tapauksessa Romanian romaanit? Tämä siis tapahtui Suomessa v. 2016.

    Martti Pentin huomio oli mitä aiheellisin.

    • Heitteille jättöjä löytyy varmaan pilvin pimein kaikkien maiden suhtautumisessa milloin mihinkin ryhmään. Mutta niistä voidaan varmaan keskustella jossain toisessa kontekstissa?

      Hitlerin ensisijainen eliminointityö kohdistui nimenomaan juutalaisiin. On surullista, että siinä sivussa esim. romanit kokivat saman kohtelun. Kaikkien kokema kärsimys on yhtä suuri. Syystä tai toisesta juutalaisiin kohdistuva vaino ei ota laantuakseen vaan se vahvistuu nykypäivinä taas pelottavan paljon ympäri maailmaa. Se, että YK:n järjestö Unesco suostuu tieten tahtoen historian vääristelyyn, on kyllä oireellisen pelottavaa.

    • Ei millään pahalla, Salme, mutta Turtiaisen kirjoituskin käsitteli myös muita verrannollisia kansojen kohteluita, joten niistä keskusteleminen on tässä aivan paikallaan.

    • Tuo on totta Teemu.

      Olen vain huomannut, että melko usein käy niin, että kun uutisoidaan jonkin ryhmän asioista niin kohta löytyy mukaan muita ryhmiä, joita kerrotaan kaltoinkohdellun yhtä paljon tai vielä enemmän. Näin alkuperäinen asia voi jäädä sivuun ja käsittelemättä.

      Kaikkien ihmisten kärsimykset ovat samanarvoisia ja tärkeitä käsitellä – kukin vuorollaan.

    • Tämä kieltämättä menee hiukan blogin aiheesta toiseen (vai meneekö?), mutta niin juutalaisten kuin romaanienkin joukkolahtaamisen osittain mahdollisti niin sanottu hyvien ihmisten silmien sulkeminen siltä, minkä edessään näkee.

      Ei tästä aiheesta tämän enempää tässä, silti yksi hassu kysymys: kun kunta lukitsee ovensa, hyvät, kunnolliset ja rehelliset ihmiset sulkevat silmänsä ja kulkevat ohi, niin kuka pysähtyy?

    • Sanotaanko niin, että omaan juutalaisuuteen paitsi hyvin myönteisen, myös erittäin läheisen suhteen enkä voisi edes kuvitella unissanikaan kyseenalaistavani Israelin valtion oikeutta olemassaoloon.

      Olet ainakin Juhani rehellinen ja suorapuheinen ”rasismissasi,” etkä verhoa sitä kristillisen hyveellisyyden teennäiseen kaapuun.

    • Vaikea sitä onkin ymmärtää: YK:n alkuperäisen jakosuunnitelman mukaan Israelin valtion rajat kulkivat aivan muualla.

      Länsiranta kiinnostaa Israelia lähinnä vain yhdestä syystä: siellä sijaitsevat alueen parhaat pohjavesialueet.

      Myös Jordan-joen vedet ovat öljyäkin arvokkaampaa sekä Länsirannan että Jordan-joen Itärannan maanviljelyksille.

      Tässä nyt muutama syy Israelin miehitykselle Länsirannalla.

    • Sama ongelma minullakin. Israelhan valtasi Länsirannan Jordanialta ns. kuuden päivän sodassa vuonna 1967, Jordanian hyökättyä ensin Israelin kimppuun yhdessä Syyrian kanssa (tosin Israel oli ennen sitä tehnyt ennalta ehkäisevän iskun Egyptiä vastaan, vastatoimena Egyptin armeijan laajamittaiselle liikekannallepanolle). Jos Israel olisi hyökännyt Jordanian kimppuun olisi ehkä perusteltua puhua miehityksestä, mutta nythän Jordania oli hyökkäävä osapuoli.

  2. Täallaista tietoa löytyy:

    Kansainvälinen oikeus (International Law) on se lakiperusta, jolle juutalaiset siirtokunnat Länsirannalla ovat alun perin rakentuneet vuodesta 1920 alkaen.

    Kansainväliseen oikeuteen sisältyvien sopimusten ketju, jolla juutalaisten asutusoikeus Länsirannalla on syntynyt.

    a. Monet kansainväliset sopimukset (treaties) ovat osa kansainvälistä oikeutta:
    Sources of international law include treaties, international customs, general principles of law as recognized around the world, the decisions of national and lower courts, and scholarly writings. https://en.wikipedia.org/wiki/Sources_of_international_law

    b. Kansainväliseen oikeuteen sisältyvät kansainväliset sopimukset löytyvät tuolta: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_treaties#1900.E2.80.931999
    Löydämme em. listasta vuoden 1920 Sévresin sopimuksen.

    1. San Remon konferenssissa 1920 päätettiin mandaattien perustamisesta entisille Ottomaanien Turkin alueille. San Remon päätökset saivat Sévresin sopimuksessa kansainvälisen oikeuden aseman:
    The San Remo conference was an international meeting of the post-World War I Allied Supreme Council, held at Villa Devachan in Sanremo, Italy, from 19 to 26 April 1920.
    Resolutions passed at this conference determined the allocation of Class ”A” League of Nations mandates for administration of the partitioning of the Ottoman Empire territories in the Middle East. https://en.wikipedia.org/wiki/San_Remo_conference
    The conference decisions were embodied in the Treaty of Sèvres (Sévresin sopimus)

    ​2. Sévresin sopimus on yksi kansainvälisen oikeuden muodostavista sopimuksista. Sévresissä Turkki luopui kaikista oikeuksistaan Palestiinaan Iso-Britannian hyväksi:
    The Treaty of Sèvres (10 August 1920) was one of a series of treaties[2] that the nations constituting the Central Powers signed subsequent to their defeat in World War I. https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_S%C3%A8vres

    3. Kansainliiton v.1922 vahvistama Palestiinan mandaatti syntyi San Remon konferenssin ja Sévresin sopimuksen tuloksena:
    British Mandate for Palestine (legal instrument)
    The Mandate instrument passed by the League of Nations granting Britain a mandate over the territories of the Ottoman Empire, that today are the State of Israel, the West Bank, the Gaza Strip and Jordan. https://en.wikipedia.org/wiki/British_Mandate_for_Palestine_(legal_instrument)

    Palestiinan mandaatti tunnustaa juutalaisten asutusoikeuden koko Palestiinan alueella. YK:n peruskirjan artikla 80 sementoi Palestiinan mandaatin (international instrument) kumoamattomaksi. Myös YK:n peruskirja on osa kansainvälistä oikeutta. Juutalaisten asutusoikeus Länsirannalla on oikeudelliselta perustaltaan vahva.

  3. Itse asiassa osa Länsirantaa on Palestiinalaishallinnon alaisuudessa, ei enää suinkaan Israelin miehittämä .. Elintaso ja hyvinvointi ei tässä tilanteessa ole suinkaan kohentunut, kuten ei myöskään Gazan alueella. Päinvastoin: korruptoitunut hallinto on pannut taskuunsa suuria avustussummia EU:lta ja muilta länsimailta…
    Johdonmukainen pyrkimys yrittää pimittää ja kieltää juutalaisten historiallinen yhteys Temppelivuoreen on käsittämätön, mutta toisaalta… ei yllätä.

  4. Christer Lindholm: ”Jos Israel olisi hyökännyt Jordanian kimppuun olisi ehkä perusteltua puhua miehityksestä, mutta nythän Jordania oli hyökkäävä osapuoli.”

    Tämä pitää paikkansa. On kuitenkin otettava huomioon, että Israel ei missään vaiheessa ole liittänyt näitä alueita osaksi Israelin valiota.

    Jos ne eivät ole osa Israelin valtiota, eivätkä miehitettyjä alueita ja osittain jo palestiinalaisille viranomaisille luovutettuja autonomisia alueita, mutta virallisesti vielä Jordanian kuningaskunnan alueita, joita Israelin valtio ja armeija valvoo, kuinka tätä aluetta (Länsirantaa) kokonaisuutena pitäisi kutsua?

    ”Kiistanalaiset alueet”..?

    • Israelin miehet – varmaan myös naiset – kuitenkin pitävät siellä järjestystä. Mitä muuta se on kuin miehitystä?

    • Onhan se hyvä, että joku pitää jossain järjestystä. Muilla palestiinalaisalueilla järjestystä taitaa pitää lähinnä Hamas tms. ja heidän järjestyksensä on lähempänä kaaosta kuin hyvää hallintoa.

    • ”Heidän järjestyksensä on lähempänä kaaosta kuin hyvää hallintoa.” Oletko käynyt tutustumassa asiaan paikan päällä?

    • En ole itse käynyt, mutta olen lukenut raportteja ja kuunnellut paikan päältä lähetettyjä uutisia.

Turtiainen Jouni
Turtiainen Jouni
Espoonlahden ev.lut. seurakunnan kirkkoherra, joka asuu pappisvaimonsa kanssa kahden Helsingissä. Kolme aikuista lasta. Ympärivuotinen pyöräilijä.