Mikä on jutun juoni?

En ymmärrä ollenkaan, en käsitä, en hiffaa, puhumattakaan hokaamisesta. Sellainen kuin viime viikko vl-uutisineen ja tiedotustilaisuuksineen olikin, sunnuntaina useissa saarnoissa käsiteltiin Kristuksen kirkkolakia. Ystäväni ovat olleet kuulolla ja kertoneet, itselläni seurapolut ovat kertakaikkisen umpiruohottuneita.

Minun korviini alkavat pikkuhiljaa kuulostamaan kirosanoilta kaksi asiaa: vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi ja nk. Kristuksen kirkkolaki. Näitten kahden sanan avittamana päästään pahan aiheuttamisessa tosi pitkälle ja aiheutetaan henkisiä kärsimyksiä ihmisille kehdosta hautaan.

Ensin itse määritellään, mikä kaikki on syntiä, miten pitää ajatella, puhua ja toimittaa ja sitten jos ei toimi määrittelyn mukaisesti, aletaan soveltamaan Kristuksen kirkkolakia! Miten kertakaikkisen väärin! 

Oikeasti kyseessä on ihan jokin muu, kuin Kristuksen kirkkolaki. Paremminkin SRK-laki, jota sovelletaan kaikkein hanakimmin silloin, kun joku uhkaa ajatuksillaan, puheillaan tai toiminnallaan yhteisöä. Tottelemattomuus seurakuntaa/yhteisöä/organisaatiota vastaan, on pahempi kuin tottelemattomuus Jumalan antamaa kymmentä käskyä vastaan.

Esimerkiksi sellainen teko, että vaikkapa maalaat kynnet punaisiksi, katsotaan heti epäuskon merkiksi, mutta väkivalta lähimmäistä kohtaan, katsotaan vain lihan heikkoudesta johtuvaksi lankeemukseksi. Punaiset kynnet saavat osakseen ankaran kovistelun ja hoitoprosessin nk. Kristuksen kirkkolain mukaan ja väkivaltateko saa osakseen heti etulahjana armahduksen ja sillä tavalla se halutaan hoitaakin alta pois. 

Mutta, mutta, itse asiaan. Tuota nk. Kristuksen kirkkolakia käytetään nyt parhaillaan eräällä paikkakunnalla. Syynä ei ole rikkomus kymmentä käskyä vastaan, vaan paikallista ry:tä vastaan. Taas jälleen kerran näin. Homma on edetessään saanut ihan järkyttäviä piirteitä. 

Miksi ihmeessä toimitaan edelleenkin sillä tavalla, että kohta taas jälleen kerran isot otsikot huutavat vl-liikkeen julmuuksia? Siksikö, että toteutuu ajatus: maailma pilkkaa meitä ja sen kuuluukin pilkata, koska olemme uskovaisia. Jumalan seurakunnan tärkein tunnusmerkki on se, että maailma pilkkaa.

Kumpi Sinusta on pahempi asia, se, että eräs ihminen on laitettu roikkumaan pikkuhiljaa kiristyvään hirteen, vai se, että minä kerron siitä?

Jos minun kertomani on pahempi, voit laittaa Ylläpidolle viestiä, että tämä kirjoitus pitää poistaa heti.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Heikki, toki on oikeus kommentoida ja jopa tarvetta siihen. Etten sanoisi ’sosiaalinen tilaus’. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pääosa nyky-vl:ien kommenteista on sisällöltään ’meillä ei ainakaan ole ongelmia, meillä on liikkeessä hyvä olla’ – asian kertomista. Enemmän kaipaisin ajatuksia siitä, mitä aiotte tehdä näille kiistatta ilmenneille ongelmille. Onko esim. johtopaikoille tarkoitus haalia uusia ihmisiä? Aiotteko etsiä hiljaisiksi peloteltuja hyväksikäytettyjä ja tarjota heille tukea?

    Ja huom: en väitä, että ongelmat ry:illä tai perheiden seksuaalisen väärinkäytön osalta olisivat yleisempiä tai tyypillisempiä kuin muuallakaan ihmisten parissa yhdistyksissä ja perheissä. Mutta kiistatta teillä niitä on, ja vaikka niitä olisi vain yksi perhe ja yksi Lempäälä, on niihin syytä puuttua. Miten aiotte sen tehdä?

  2. Minä en ole koskaa törmännyt siihen, että Vuokko olisi väittänyt omaa kokemustaan kaikkien vl:en kokemukseksi.

    Liikkeen sisällä olevien olen taas nähnyt usein (etupäässä liikkeen omissa julkaisuissa ja livenä) puhuvan ja kirjoittavan siitä, kuinka moni ei ymmärrä että ”meillä uskovaisilla on täällä hyvä olla”, eli he yleistävät oman hyvän olonsa koskettamaan kaikkia liikkeen jäseniä.

  3. Kommentti s-postini kautta:

    ”Heikki Honkala:
    ”Kun näillä ilmeisesti viitataan minuunkin, haluan terottaa, että vanhoillislestadiolaisuuden piirissä tapahtunut lasten hyväksikäyttörikosten tuleminen julkisuuteen on ollut erittäin tärkeää ja tervetullutta. On hirvittävää, että pienet lapset ovat jääneet yksin kammottavien kokemustensa jälkeen. Mielestäni ikävät tapaukset eivät kuitenkaan poista meidän vanhoillislestadiolaisten oikeutta kommentoida sellaista kirjoittelua, joka tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja yleistävältä.”

    No miksi ette antaneet näitä asioita selvittää jo silloin 1980-luvulla, kun ne otti Pirkka-lehti esille? Valehteluksi leimattiin tieto ja kiistettiin kaikin keinoin, vaikka varmasti siitä oli jo silloin keskuudessanne tietoa. (Muistelen, että jo Eino Vaherjoki olisi tuskaillut ”voi tätä pedofilian määrää tässä liikkeessä”.)
    Kuinkahan monta/montakymmentä lasta olisi voitu pelastaa, kun tuo homma olisi otettu ”luupin alle”.

    Entäpä tämä Kristuksen kirkkolaki, mitä sitten jos sitä on käytettykin vuosikymmeniä väärin?
    Sen varjolla hoidettiin kymmeniä vuosia kaikki TV:n omistajat ulos liikkeestä. Aivan sama, vaikka se ei olisi ollut omassa käytössä, mutta kun se löytyi samasta talosta! Miten on tänään, vl:t kehuskelevat kuinka TV ei ole ollut koskaan kielletty, vain ohjelmat. Eikö kannattaisi olla rehellinen?

    Minusta, vl-kodin lapsesta, tuntuu kovin epäoikeudenmuksiselta ja yleistävältä tämä nyky-vl:ien touhu.
    Ei ole siitä rehellisyydestä tietokaan, johon minutkin vl-kodissa kasvatettiin!”

  4. Elias, kiitos kommentistasi. Jos läsnäoloni täällä edellyttää minulta kykyä vastata koko vanhoillislestadiolaisuuden puolesta esittämiisi kysymyksiin, tämä ei liene minun paikkani.

    Minusta on outoa, ettei täällä saisi kertoa myönteisistä kokemuksista vanhoillislestadiolaisena vanhoillislestadiolaisten joukossa. En oikein usko, että K24 haluaisi asettaa tällaista sihtiä näihin keskusteluihin. En usko, että Vuokkokaan.

  5. Matti: ”Minä en ole koskaa törmännyt siihen, että Vuokko olisi väittänyt omaa kokemustaan kaikkien vl:en kokemukseksi. Liikkeen sisällä olevien olen taas nähnyt usein (etupäässä liikkeen omissa julkaisuissa ja livenä) puhuvan ja kirjoittavan siitä, kuinka moni ei ymmärrä että ”meillä uskovaisilla on täällä hyvä olla”, eli he yleistävät oman hyvän olonsa koskettamaan kaikkia liikkeen jäseniä.”

    Matti, viitannet minuun ehkä muiden mukana. Kiitos kommentistasi. Jos sinulla on tullut tuollainen käsitys kommenteistani, haluan täsmentää, että kirjoitan omista kokemuksistani siksi, että voin seistä niiden takana. Olen nimenomaan halunnut välttää yleistäviä mainintoja näiden yhteydessä. Jos sellaisia löydät teksteistäni, pyytäisin sinua ystävällisesti tiedottamaan minulle.

  6. Heikki, ei sinun tarvitse vastata koko vanhoillislestadiolaisten puolesta, vaan omastasi. Luulin muotoilevani kysymykset sellaisiksi, että niihin voi vastata ihan yksityishenkilönä (muutkin kuin Heikki H.). Kyllähän hyväksikäytettyä voi lohduttaa ja hänen apunaan oikeutta hakea kuka vain. Johtokunnan jäseniinkin on jokaisella jäsenellä mahdollisuus vaikuttaa. Nämä vain esimerkkeinä.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.