Mikä on jutun juoni?

En ymmärrä ollenkaan, en käsitä, en hiffaa, puhumattakaan hokaamisesta. Sellainen kuin viime viikko vl-uutisineen ja tiedotustilaisuuksineen olikin, sunnuntaina useissa saarnoissa käsiteltiin Kristuksen kirkkolakia. Ystäväni ovat olleet kuulolla ja kertoneet, itselläni seurapolut ovat kertakaikkisen umpiruohottuneita.

Minun korviini alkavat pikkuhiljaa kuulostamaan kirosanoilta kaksi asiaa: vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi ja nk. Kristuksen kirkkolaki. Näitten kahden sanan avittamana päästään pahan aiheuttamisessa tosi pitkälle ja aiheutetaan henkisiä kärsimyksiä ihmisille kehdosta hautaan.

Ensin itse määritellään, mikä kaikki on syntiä, miten pitää ajatella, puhua ja toimittaa ja sitten jos ei toimi määrittelyn mukaisesti, aletaan soveltamaan Kristuksen kirkkolakia! Miten kertakaikkisen väärin! 

Oikeasti kyseessä on ihan jokin muu, kuin Kristuksen kirkkolaki. Paremminkin SRK-laki, jota sovelletaan kaikkein hanakimmin silloin, kun joku uhkaa ajatuksillaan, puheillaan tai toiminnallaan yhteisöä. Tottelemattomuus seurakuntaa/yhteisöä/organisaatiota vastaan, on pahempi kuin tottelemattomuus Jumalan antamaa kymmentä käskyä vastaan.

Esimerkiksi sellainen teko, että vaikkapa maalaat kynnet punaisiksi, katsotaan heti epäuskon merkiksi, mutta väkivalta lähimmäistä kohtaan, katsotaan vain lihan heikkoudesta johtuvaksi lankeemukseksi. Punaiset kynnet saavat osakseen ankaran kovistelun ja hoitoprosessin nk. Kristuksen kirkkolain mukaan ja väkivaltateko saa osakseen heti etulahjana armahduksen ja sillä tavalla se halutaan hoitaakin alta pois. 

Mutta, mutta, itse asiaan. Tuota nk. Kristuksen kirkkolakia käytetään nyt parhaillaan eräällä paikkakunnalla. Syynä ei ole rikkomus kymmentä käskyä vastaan, vaan paikallista ry:tä vastaan. Taas jälleen kerran näin. Homma on edetessään saanut ihan järkyttäviä piirteitä. 

Miksi ihmeessä toimitaan edelleenkin sillä tavalla, että kohta taas jälleen kerran isot otsikot huutavat vl-liikkeen julmuuksia? Siksikö, että toteutuu ajatus: maailma pilkkaa meitä ja sen kuuluukin pilkata, koska olemme uskovaisia. Jumalan seurakunnan tärkein tunnusmerkki on se, että maailma pilkkaa.

Kumpi Sinusta on pahempi asia, se, että eräs ihminen on laitettu roikkumaan pikkuhiljaa kiristyvään hirteen, vai se, että minä kerron siitä?

Jos minun kertomani on pahempi, voit laittaa Ylläpidolle viestiä, että tämä kirjoitus pitää poistaa heti.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Yksi asia lukuisten muiden ohella tuli mieleen. Vl-liikkeessä ei tämä systeemi ole aina ollut buumina vaan on alkanut 1970-luvulla? Joku uusi juttu? Selittäisi sen, että vielä kuuluvat tähän ”ulkonaiseen kirkkoon”? Miksi ihmeessä he muuten ovat vielä mukana siinä eivätkä perusta omaa sellaista mielestään oikeaa kirkkoa?

    Suurempi kysymys. Miten ihmessä esim. ev.lut. kirkon piispan synninpäästö iljettiin julistaa epäpäteväksi ja tämä tavallinen kirkko, johon minä kuulun, ei siihen juuri reagoinut? Olen löytänyt muutaman kommentin vain tällä foorumilla. Ehkä muualla enempi?

    Seuraavaksi tarraankin myös näihin ”ulkonaisen kirkon” pappeihin ja vähän jututan, että hei, mikä, mikä, mikä homma tää hulabaloo oikein on? Että kirkossa on ihan eri kategorioihin kuuluvia seurakuntalaisia jne.!? Oikeastaan aika karmeata…

  2. Tarja, Kristuksen kirkkolailla tarkotetaan Jeesuksen opetusta, joka löytyy Matteuksen evankeliumista (18:15-18): ”Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä ’jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla’. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. 18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.”

  3. Elias:”Ihan selvästi tässä on käynyt niin, että kun ei ikävää asiaa voida (enää) kiistää, koetetaan huomio saada pois itse asiasta mollaamalla sitä, joka asian toi framille. Totuudenpuhuja ei ennenkään ole yösijaa saanut.”

    Tarja: ”Ongelmahan näyttää olevan, että näihin epäkohtiin eli ihmisten julmaan kiusaamiseen, lasten hyväksikäyttöön jne ei saisi kukaan puuttua! Arvostan kaikkia niitä, jotka ovat uskaltaneet tuoda näin vakavia asioita julkisuuteen.”

    Kun näillä ilmeisesti viitataan minuunkin, haluan terottaa, että vanhoillislestadiolaisuuden piirissä tapahtunut lasten hyväksikäyttörikosten tuleminen julkisuuteen on ollut erittäin tärkeää ja tervetullutta. On hirvittävää, että pienet lapset ovat jääneet yksin kammottavien kokemustensa jälkeen.

    Mielestäni ikävät tapaukset eivät kuitenkaan poista meidän vanhoillislestadiolaisten oikeutta kommentoida sellaista kirjoittelua, joka tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja yleistävältä.

  4. ”Ikävää Ari, kun koet ikävänä sen, että epäkohdista keskustellaan”
    Onko tämä aitoa tunnetta?

    M i k s i, oi miksi ette sitten keskity näihin epäkohtiin??

    Puutuin tuossa toisessa ketjussa Heino Korpelan aika merkillisiin väitteisiin.
    Mitä sain vastaukseksi? Hurskaisiin lauseisiin kiedottua veetuilua ja väitteen siitä, että olen sala-VL!

    Täällä on ollut tarvetta käydä asiallista pohdintaa VL:en opillisista asioista. Kerran hyvä keskustelu katkesi kesken. Sitä valitteli lisä´kseni joku muukin. Se ei kai sitten sopinut Vuokon ajatuksiin ja blogin tavoitteisiin. Siihen olisi tarvetta.

    EN siis vastusta epäkohdista ja opillisesta traditiosta keskustelmista.
    Kovin poleemisessa atmosfäärissä se toisin voi jäädä haaveeksi.
    >>>Ihan selvästi tässä on käynyt niin, että kun ei ikävää asiaa voida (enää) kiistää, koetetaan huomio saada pois itse asiasta mollaamalla sitä, joka asian toi framille.>>>>

    Kyllä on helpolla kuitattu!
    Kannattaisi lukea tarkemmin, ettei syyllistyisi moisiin latteuksiin!!

  5. Tarja sanoi ällistyneensä ja päässeensä nyt alkuun….
    Kannattaa tustua pietismin kirkko-käsitteeseen esism. Spenerin ja Francken ajattelussa. Niitä on suomalaisissakin tutkimuksissa paljon märehditty. Francken mukaan kirkko on sama kuin kääntyneet Jumalan lapset. Todellinen kirkko on ulkonaisen kirkon sisällä….

    Vanhoilliset lähtevät omassa kirkko-opissaan tästä.

  6. Jorma Ojala: ”Täällä on ollut tarvetta käydä asiallista pohdintaa VL:en opillisista asioista. Kerran hyvä keskustelu katkesi kesken. Sitä valitteli lisä´kseni joku muukin.”

    Niin, ketkähän täällä ovat vaihtaneet keskustelun kohteeksi blogin aiheen sijaan blogistin?

    Ettei minua syytettäisi vihjailusta, annan kaksi esimerkkiä: Kari-Matti Laaksonen ja Timo Engel.

  7. Muistatte tietenkin, mihin hommiin Jeesus kehoitti synnittömiä. Niinpä, heittämään ensimmäisen kiven. Ei ole minulla asiaa siihen joukkoon.

    Aika moni meistä saattaa kokea välillä minun laillani, että vähän lipsahti mopo raiteilta. Perin inhimillistä.

    Meidät Vuokon blogipostauksista keskustelelijat voitaisiin luokitella entisiin vanhoillislestadiolaisiin, vanhoillislestadiolaisiin sekä muihin, jonka joukon voisi jakaa vanhoillislestadiolaisuudesta aika paljon tietäviin ja vanhoillislestadiolaisuudesta aika vähän tietäviin.

    Kaikki lienemme tasa-arvoisia siinä, että emme kelpaisi Jeesuksen mainitsemiksi ensimmäisen kiven heittäjiksi.

    Eikös jätetä kivet kasaan ja keskitytä keskustelemaan. Meistä ei kukaan pysty objektiiviseen totuuteen, mutta silti kannattaa vaihtaa ajatuksia.

    Minä tunnustan oppineeni muidenkin kuin vanhoillislestadiolaisten kommenteista. Lämpimät kiitokset teille näitä kehittymistilaisuuksista!

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.