Mikä on kirkon virallinen kanta tuhanteen paljaaseen pahvipyllyyn Helsingin tuomiokirkon portailla 10.5.2015?

 

Jokainen ihminen syntyy pylly paljaana. Ihmislapsi on niin avuton, ettei osaa aluksi kakata kuin vaippoihin. Myöhemmin hän osaa istua potalla, mutta omaa pyllyään hän ei osaa pyyhkiä vaan tarvitsee toisten apua.

Kun tulee laskiainen, ihminen ei tahdo olla laiskiainen vaan hänen tekee mielensä mennä laskemaan mäkeä. Perinteisesti mäkeä on laskettu perskohtaisesti kukin omalla pyllyllään. Myös Tuomiokirkon portailta.

Kun ihmisestä tulee nuori kapinallinen, hän haistattaa muilla huilut. Kansainvälinen keskisormi-käsimerkki on uudempaa vastakulttuuria, vanhempaa oli pyllistää halveksivasti kaikelle sellaiselle, mikä kenkutti. Nuoret pojat lähinnä halusivat esitellä mahdollisia pyllykarvojaan auktoriteeteille. Pyllistely loukkasi, suorastaan järkytti vanhempaa väkeä. Juuri siksi silleen tehtiinkin.

Vaikka emme tahtoisikaan vanhemmalla iällä enää pyllistellä kenellekään, niin kumartaessamme jotakin me väistämättä näytämme takapuoltamme toisille.

Mitä taas tulee tähän Mikä-sen-nimi-nyt-olikaan-artistiin, niin hän on todennäköisesti tahtonut tuoda kuvassa esiin parhaan puolensa. Yhden ainoan puolen, takapuolen, mutta sen sitten kunnolla 1000-kertaisesti.

Lahtelainen festivaalijärjestäjä tahtoi tulla ihan pääkaupunkiin asti tekemään lähestulkoon ilmaista kampanjaa laittamalla pahvipyllyjä näkyville paikoille näkyviin. Mitään lupia ei keneltäkään kysytty, koska tiedettiin, ettei sellaisia myönnettäisi, mutta lehdistöä yllättäen muistettiin informoida. Iltapäivälehdet, sanomalehdet (suurimmasta pienimpään) vievät olemattomien stringien ilosanomaa eteenpäin ihan ilman rahatta ja hinnatta.

Olemme Kirkon Hätäaputoimistossa tulleet siihen tulokseen, että annamme lahtelaisille anteeksi tämän mainospläjäyksen, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät. Mutta tällainen ei sitten saa enää koskaan toistua!

Me emme kirkkona tässä asiassa provosoidu, vaikka provosoidaan. Harmittelemme vain sitä, että kesäaikana tällaisetkin onnettomat räpellykset menevät mediassa läpi. Parasta varmasti olisi ollut, että kärpäsestä ei olisi tehty härkästä vaan olisi helsinkiläisellä ylimielisyydellä jätetty lahtelaisten manööveri kokonaan noteeraamatta. Silloin olisi jäänyt ilmainen mainos saamatta.

 

Helsinki 100615

Ruttopuiston rovasti

Suomen kirkon Hätäaputoimiston

pikalausuntoautomaatio-osaston

vara-apulaisjohtajan sijainen

 

PS: Tässä muutama linkki päivän turhimpaan  puheenaiheeseen:

http://nyt.fi/a1305962000172

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015061019836642_uu.shtml

  1. Blogisti antaa hieman väärän kuvan tapahtuneesta. Sama tyylikäs pylly markkinointi levitettiin myös muun muassa Kallioon, Pasilaan, Punavuoreen, Hakaniemeen ja Itäkeskukseen. Kun kirkko haluaa olla aktiivisesti mukana yhteiskunnan asioissa mm. esittämässä omia ajatuksiaan hallitukselle niin on aivan luonnollista, että markkinointikamppanja koskettaa myös kirkon aluetta. Kokonaan toinen asia on, että sillä ei ollut lupaa Helsingin kaupungilta.

    Kirkon virallinen johtopäätös pitäisiu olla valtion ja kirkon erottaminen toisistaan ja kirkon keskittyä Jeesuksen vahvistaman Korkeimman tahdon lähimmäisen rakkaude merkityksen markkinoimiseen yhteiskunnassamme.

    • Reino: tuhat pyllyä kokoontui ensin aamuyöstä Tuomiokirkon portaille aamuhartauteen. Sieltä missio jatkui eri puolille stadia.

      Johdonmukaisempaa kuin kirkon ja valtion eron vaatiminen olisi tässä keissistä kirkon ja mainostoimistojen ero, sillä sellainenkin kytkös on olemassa.

      Varsinainen pointti tässä on se,että Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto (featuring vaarapj. Petri Laaksonen) päättää Tuomiokirkon portaitten käytöstä, ei esim. kaupunki. Saati sitten Kirkko ja kaupunki päätoimittaja Simolan johdolla.

      Mutta mistäpä lahtelaiset olisivat sen tienneet…

  2. Onhan kirkollakin (vai pitäisikö sanoa kirkossakin) ollut oma pyllynkuvakohu. Miltei päivälleen kolme vuotta sitten Loviisan seurakunta olisi kortit oikein pelaamalla saanut vielä enemmän julkisuutta pyllynkuvillaan, jos vain olisi rohjennut tehdä radikaalimpia päätöksiä. Vaan seurakuntapa näkikin vain epäonnistuneen työsuorituksen, ei siihen liittyvää Tarkoitus pyhittää keinot- mahdollisuutta.

    Muistin virkistykseksi Apu-lehden artikkeli Taivaallisista takapuolista:

    http://www.apu.fi/artikkeli/taivaalliset-takapuolet

    • Tykkään ajatuskokeista, Juhani. Esittämäsi on sellainen. Tosin luulen, että rähinälle on jo Suomessa hankittu hyvät pohjat. Pyllykuvat tulivat aivan puskista, salaa. Eihän aikeista vihjaistu muille kuin medialle…

    • Juhani Ketomäki :”Jos kirkon portaille olisi levitetty Tom of Finlandin kuvia natsi upseereista , kukaan ei uskaltaisi olla huolissaan.”

      Entä jos kirkon portaille olisi levitetty kuvia vaikka reumaa potevasta vanhasta naisesta, joka talkootyönä pesee kirkon vessaa kommunistisessa valtiossa, joka on nykyajan muotitrendin mukaisesti ”mediaseksikkäästi uskontoneutraali”.

      Lähetyshiippakunnan sivustolla kyseisen seurakunnan naispuolinen henkilö [jota en voi olla ihailematta] kysyy :”Oletko koskaan kuullut puhuttavan kenestäkään uskovasta, joka olisi pyytänyt Jumalalta vessan siivoamisen armolahjaa? Ja toiseksi: mikä on se armolahja jolla Herra tahtoisi sinun omaa seurakuntaasi palvelevan?”

  3. Askola ei uskalla ainakaan tuomita tempausta koska hän pelkää että kohta portaille ilmestyy Tom of Finlandin homopornoa ja siitä hän ei uskalla pahaa sanaa sanoa. Sama pelko vaivaa muitakin ns liberaaleja. Seurakuntaneuvosto pääsi pälkähästä keksimällä että kuva on kaupallinen ja näin se voidaan kieltää. Neuvosto kuitenkin unohti että Tom of Finlandin pornoa ei myöskään voida sallia koska Finlayson on tehnyt siitä kaupallista.

    • Juhani Ketomäki :”Askola ei uskalla ainakaan tuomita tempausta koska hän pelkää että kohta portaille ilmestyy Tom of Finlandin homopornoa ja siitä hän ei uskalla pahaa sanaa sanoa.”

      Päätellen siitä, että evl.kirkko hyväksyy seurakunnissaan pornomessuille osallistumisen, se ilmeisesti hyväksyy mitä tahansa. Ilmeisesti evl.kirkon ainoa tavoite on se, että ”kun raha veroina tai kolehteina kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.”

    • Korjaus edelliseen viestiin: Ilmeisesti evl.kirkko hyväksyy mitä tahansa paitsi Lähetyshiippakunnan, joka tunnollisimmin on sitoutunut noudattamaan evl.kirkon dogneja.

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121