Mavet ha kohen – Papin kuolema
Tuttu huopahattu heilahti sivun kokoisessa kuvassa hyvästiksi. Kanadan juutalaisen kirjailija-muusikon Leonard Cohenin (1934-2016) kuolemaa ja elämäntyötä muistettiin Hesarissa kolmella sivulla.
Pitkään sairastanutta, mutta yllättäin kuollutta Cohenia luonnehdittiin vaatimattomana ja helposti lähestyttävänä. Hän halusi pysytellä sivussa kaupallisuudesta. Silti hänen monimerkityksiset laulunsa, jotka hän lauloi ”seismiseksi häiriöksi” luonnehditulla syvällä äänellään, takasivat maailmanmaineen ja suuret tulot.
Cohen oli tutustunut Zen-buddhalaisuuteen 1970-luvulla ja asettui vuosiksi buddhalaisluostariin Kaliforniassa, missä hänet vihittiin munkiksi. Perhetaustaltaan hän kuitenkin oli juutalainen ja juutalaisena hänet myös haudattiin. Äiti Masha ja isä Nathan olivat liettualaista rabbisukua. ”Kasvoin synagoogassa, jonka esi-isäni rakensivat”, on Cohen kertonut. Hänen isoisänsä oli kenties Kanadan merkittävin juutalainen. Cohen –nimi tarkoittaa juutalaista pappia.
_ _ _
Rabbiininen juutalaisuus syntyi Jerusalemin toisen temppelin hävityksen 70 jKr jälkeen. Temppelin uhrien tilalle tuli lain noudattaminen ja papiston tilalle lainopettajat. He vaalivat juutalaisten identiteettiä, jonka tunnuksia olivat esimerkiksi ympärileikkaus, Tooran lukeminen ja rukoukset, sapatin vietto lepopäivänä sekä ruokasäännöt. Hajaannuksessa eläneet juutalaiset olivat vaarassa sulautua muuhun väestöön ja menettää uskontonsa. Seka-avioliitot toista uskontoa edustavien kanssa olivat siksi kiellettyjä. Eristäytyminen muista ja pitäytyminen omaan kulttuuriinsa olivat – ja ovat edelleen - epäluulojen ja vainon syinä.
_ _ _
Lainopettajat kuljettivat pyhiä kirjoituksia kaikkialle, missä oli juutalaisia. Siten telttapyhäkkö ja Toora sekä Jumalan läsnäolo olivat siellä missä juutalaisetkin. Lainopettajien velvollisuutena ja ilona oli perehtyä syvästi Lakiin, Profeettoihin ja Kirjoituksiin, kuten esimerkiksi Psalmi 119 perusteellisesti osoittaa.
Juutalaiset murehtivat kuitenkin aina temppelin hävitystä, jopa hääseremoniassa polkemalla viinilasin rikki. Raamatun mukaan vierasmaalaiset naiset Juudan suvussa johdattivat suvun kantaisät ja kuninkaat kuten Juudan, Daavidin ja Salomon rikkomaan Jumalan tahtoa ja uhraamaan vieraille jumalille. Rangaistuksena temppeli hävitettiin (1 Kun 11:1-6; 9:1-6).
_ _ _
Prof. Timo Veijola (1947-2005) osoitti artikkelissaan vuodelta 2000 (”Die Deuteronomisten als Vorgänger der Schriftgelehrten. Ein Beitrag zur Entstehung des Judentums”), kuinka viisaus-traditio ja lainopettajan tehtävä välittyivät sukupolvien ajan satoja vuosia 500-luvun eKr Deuteronomisteilta Toisen temppelin Suuren Synagogan kautta Jeesuksen ajan lainopettajille ja myöhempään rabbiiniseen juutalaisuuteen.
Itse olen tutkinut tätä traditiolinjaa, joka osoittautuu huomattavasti leveämmäksi. Siinä keskeisenä kysymyksenä ovat kuninkaiden lankeaminen vierasmaalaisten vaimojensa uskontoon ja siitä seurannut kuninkaiden sekä valtakunnan tuho. Tätä asiaa käsittelevät – yleensä peitetysti – mm. kertomukset Juudan, Boasin, Daavidin ja Salomon lankeamisesta, sekä Salomon Sananlaskut, Saarnaaja, Laulujen Laulu ja kertomus Simsonista.
Laulujen Laulu käy läpi joukon näitä naisia viittaamalla Faraon tammaan (Salomon vaimo), kettujen kiinni ottamiseen, hiusten sitomiseen (Simsonin naiset), tuoksuaineisiin (Saban kuningatar), palmupuuhun, sinettiin ja kuolemaan (Juudan Tamar), aamuruskoon ja kuuhun (Batseba).
_ _ _
Lainopettajat välittivät tätä perinnettä, kuninkaiden kritiikkiä, sukupolvelta toiselle. Osa perinnettä oli puettu arvoitusten ja salaisuuksien muotoon, jotka eivät auennet ilman opetusta. Salomoon peitetysti viittaava Psalmi 49 alkaa introlla:
”Suuni puhuu tiedon sanoja, sydämeni pohtii viisautta.
Minä tahdon tutkistella mietelauseita, ratkoa arvoituksia lyyraa soittaen.”
Samalla tavoin alkaa Cohenin Halleluja, jossa hän avaa arvoitusta: Kuun valossa kylpevä Batseba vietteli Daavidin. Samoin Delila vangitsi Simsonin sitomalla tämän hiuksista kiinni ja leikkasi Jumalan tottelemisesta kertoneet pitkät palmikot. Simson on peitetty kuvaus Juudan viimeisestä kuninkaasta Sidkiasta, joka vietiin pronssikahleissa Babyloniin ja hänen silmänsä sokaistiin. Siten tuhoutui Juudan valtaistuin.
Now I've heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew her
She tied you
To a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah
Mavet ha kohen. Lainopettajien jälkeläinen on kuollut.
10 kommenttia
Laulujen laulua koskevaan huomioon liittyen.
Faabeleiden ja vastaavien kertomusten (kuten Gulliverin retket) avulla on ennenkin voitu kohtuullisen turvallisesti esittää kritiikkiä vallanpitäjiä kohtaan.
Avautuipa näin uusi näkökulma tuohon Raamatun kirjaan. Kiitos!
Niinpä. Gulliver oli kapteeni Lemuel Gulliver ja Lemuel oli sekin yksi kuningas Salomonin sijaisnimi. Jonathan Smith kuuluikin näkymöttömän temppelin rakentajiin . (GL=33)
Kiitos viisaasta kirjoituksesta, Pekka-piispa.
Leonard Cohen on kulkenut lauluissaan rinnallani koko aikuisen ikäni 60-luvulta tähän päivään. Nyt on minun sanottava: Lepää rauhassa, rakas ystävä. En tule unohtamaan Sinua viimeistenkään päivieni aikana.
”There is a crack in everything, That’s how the light gets in.”
Kiitos tästä Pekka-piispa – heti jakoon!
Ilmoita asiaton kommentti