Luther – evankeliumi kaikille kansoille omalla kielellä

Minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet." (Ilm. 14:6-7)

Jumalan palvelija Martti Luther

Protestanttisessa Raamatun tulkinnassa on tätä Raamatun kohtaa tulkittu profetiaksi uskonpuhdistuksesta; millä perusteella tohtori Martti Luther on (tai ei ole) tämä enkeli, jonka kautta uskonpuhdistus ja Jumalan ilmoitus evankeliumin julistamisesta kaikilla kielillä pääsi vauhtiin?

Miksi Lutherin työtä vastustettiin ja vastustetaan vielä meidänkin aikana?

Mitä hyötyä oli reformaatiosta (uskonpuhdistuksesta) koko kristikunnalle; mitä vaikutusta tällä oli myös kouluttamattomalle tavalliselle kansalle?

Matt. 24:14 on lähetyskäsky; uskonpuhdistus oli tärkeä 500 vuotta sitten, jolloin evankeliumi lähti uudelleen voimakkaasti liikkeelle ja tavoitta tavallisen kansan; mitä esteitä meidän aikana on evankeliumin eteenpäin viemisessä?

.

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Pääsiäislammas (26.3.2015)

Kristillinen avioliitto – hyvä elämä (10.4.2015)

30 kommenttia

  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Keskiaika jolloin Luther eli oli kirkko ajautunut tilanteeseen, jonka Luther halusi korjata ja hän luuli, että paavin korjata virheet kun saa kuulla miten huonosti asiat olivat. Mutta se ei toteutunut, silloin tilanne oli hyvin ristiriitainen. Kirkon uudistus kesken välit Rooman kirkon kanssa olivat poikki, ja oli erittäin suuria vaikeuksia.

    Kaiken tämän lisäksi Keski-Eurooppaa uhkaisivat turkkilaiset. Kaikkien tähän Lutherilla oli aarteena Raamattu, josta hän löysi varmuutensa. Erityisesti psalmit olivat hänelle rakkaita ja psalmi 46, josta hän sanoitti meillekin rakkaan virren: ” Jumala ompi linnamme”.

    Tällä virrellä on ollut vahva sanoma meidänkin kansan historiassa viimeisten sotiemme aikana. Esimerkiksi ennen talvisotaa, kun rauhanneuvottelijat matkustivat Moskovaan laulettiin Helsingin asemalla virsi: ” Jumala ompi linnamme”.

    Tämän virren sanomassa on turvaa meidänkin aikamme ihmisille, sillä Jeesuksen seuraajan tie ei ole ruusuilla kaunistetulla tiellä kulkemista, vaan on sen sijaan ristin tie. Paha ja sen palvelijat asuvat keskuudessamme, jotka voivat viedä maineemme ja osamme onnemme, ne heidän olkohon, mut meidän iäti on Jumalan valtakunta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Martti hyvästä kommentista. Tohtori Martti Lutherin virret ovat erinomaisia. Kun Saatana ja hänen joukkonsa käy kimppuun, niin meidän taistelulaulumme on Jumala ompi linnamme. Jumalan kämmenellä on autuasta olla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Teemu Kakkuri sanoo:

    Reformaattorit eivät aavistaneet, millaisia joukkotiedotusvälineitä tulevaisuudessa tulisi olemaan. Ne omakieliset Raamatutkin levisivät itse asiassa van harvoille; lukutaito oli harvinaista, kirjapainot hitaita ja paperi kallista. Vasta 1800-luvulla levisivät suuret kansanpainokset. Sitten tulivatkin radio, satelliitit ja internet.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Teemu, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Alussa ei ollut mitään. Suomessa oman uskonpuhdistajamme Mikael Agricolan piti luoda kirjakieli tyhjästä. Hänen kirjoittama Abckiria ilmestyi vuonna 1543, joka oli ensimmäinen kirja suomeksi. Siitä sitten suomalaiset oppivat lukemaan ja saivat hyvää kristillistä opetusta. Sitten tuli Uusi Testamentti ja vähän päästä Biblia. Tänäpänä meillä osataan lukea ja meillä on Raamatut ja netit. Paljon on maailma kehittynyt niistä Lutherin ja Agricolan ajoista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Teemu Kakkuri sanoo:

      Ensimmäisten kirjojen painokset olivat pieniä. ABC kiriaa painettiin ehkä 200-300. Ei niitä kansalle riittänyt, hyvä jos jokaiseen seurakuntaan saatiin oma Uusi testamentti. Lukutaidolla tarkoitettiin aina 1700-luvun lopulle saakka ukolukua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Teemu. Joo painokset eivät olleet aluksi suuria. Minulla on Agricolan 24 sivuisesta Abckiriasta näköispainos. Täyttä asiaa koko kiria. Epäilemättä yhtä painettua Abckiriaa luki moni kristitty. Väitän, että ne olivat niin luetut kiriat, että ne lukemisesta kuluivat puhki. Kirian asiat oli helppo oppia ulkoa ja yhtä tärkeää oli oppia kiriaimet. Minäkin harjoittelin lukemaan Abckiriasta kiriaimet ja uskonopin, jotta pystyisin lukemaan Agricolan kääntämää Uutta Testamenttia, Biblian 1642 käännöstä ja piispa Eerik Soralaisen postilloja. Munkin (Minun) Biblia painaa noin 8 kiloa, joten täyttä Jumalan sanaa siihen on kirjoitettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Juha Heinilä :”…meidän taistelulaulumme on Jumala ompi linnamme. Jumalan kämmenellä on autuasta olla.”

    Talvisodan päättymisen muistopäivän kunniaksi kiitos kaikille heille, jotka kodin ja isänmaan lisäksi puolustivat myös uskontoa:

    https://www.youtube.com/watch?v=FYGAD9s277E

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Martti Lutherin yksikertainen löyttö löytyi Raamatusta, joka mullisti sen aikaisen kristillisyyden. Sen sai aikaan yksin evankeliumin ihana aarre. Siihen aikaan katolinen kirkko kauppasi aneita, joiden avulla voitiin lyhentää omaa ja lähimmäisten oloa kiirastulessa.

    Lutherin löytö oli: Jumalan kanssa ei voi käydä kauppaa. Hän antaa synnit anteeksi ilmaiseksi Kristuksen tähden.Me ihmiset emme voi antaa elämän uhria, että pelastuisimme. Ei lainkaan vaan siksi, että olen pelastettu. Kaikki kristityn hyvät työt nousevat siitä, että olen pelastettu.

    Jumalan seuraaminen ei edellytä meiltä lähtöä pois lähimmäistemme luota luostareihin, pois pahasta maailmasta ja mennä palvelemaan yksin Jumalaa. Ei vaan meidät on pelastettu palveleman toinen toisiamme, se on kristittyjen oikeaa Jumalan palvelemista. Tällaiset asiat olivat reformaation sydänääniä. olta valona ja suolana tässä pahassa maailmanajassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Protestanttisessa Raamatun tulkinnassa on tätä Raamatun kohtaa tulkittu profetiaksi uskonpuhdistuksesta; millä perusteella tohtori Martti Luther on (tai ei ole) tämä enkeli, jonka kautta uskonpuhdistus ja Jumalan ilmoitus evankeliumin julistamisesta kaikilla kielillä pääsi vauhtiin?

    Ajattelen, että tohtori Martti Luther on tämä enkeli ja tämä kohta on profetia uskonpuhdistuksesta. Ennen uskonpuhdistusta evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta oli kansoilta piilossa. Raamatun profetiat täyttyvät ja tämäkin oli Jumalan suurta suunnitelmaa, josta iso kiitos kuuluu Jumalalle!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Kukahan tämä enkeli sitten on, jos edellinen oli Martti Luther? “Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: ‘Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä.'” Minusta on jokseenkin turhaa sovitella historian henkilöitä Ilmestyskirjan näkyihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos hyvästä kommentista, Martti Pentti. Toki on niin, että meidän näkökyky ei ole täydellinen ja me voimme vääristää totuutta tekemällä omia päätelmiä. Silti olen sitä mieltä, että uskonpuhdistuksen aikana evankeliumia alettiin julistaa koko kansalle puhtaasti. Tuhat vuotta oli evankeliumi piilossa ja nyt siitä pääsee osalliseksi kaikki kansat. Toki vielä on joitain heimoja ja kieliä, joiden kielelle evankeliumi pitää kääntää ja viedä. Jeesuksen Kristuksen antama kaste- ja lähetyskäsky on edelleen ajankohtainen ja tarpeellinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ehdotan, että tutustut syvällisemmin kirkkohistoriaan! Tuollaiset yksinkertaiset yleistykset ovat harvoin lähelläkään totuutta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Lisätieto ei ole kenellekään pahaksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Miksi Lutherin työtä vastustettiin ja vastustetaan vielä meidänkin aikana?

    Usko hyvään armolliseen Jumalaan on monille vierasta. Moni haluaa omatekoisilla tikapuilla päätä taivaaseen. Ehkä kun oikein kovasti yritän, niin sen pitäisi riittää. Tämmöinen ajattelu ei sovi evankeliumiin. Pelastumme yksin Kristuksen ansiosta. Kaikki on armoa. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastut!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Lutherin opetuksen ydin: jumalattoman vanhurskauttaminen ilman tekoja uskon kautta Jeesukseen, ja sen uskonkin ydin Kristus Jeesus itse. Ja Jumala vaikuttaa milloin hyväksi näkee synnyttää elävän uskon ; Kristus–uskon evankeliumissa. Ja “täyttä evankeliumia” ovat kaste, Herran Ehtoollinen, rippi ja rippiin kuuluvat synninpäästön sanat. Laki näyttää synnin, vanhurskauden ja tuomion. Evankelimia on Kristus itse. Laki riisuu, murskaa ja tappaa ja evankeliumi Kristuksen verestä, Golgatasta lain täyttämisestä ja ylösnousemuksen aamusta saattaa armahdetun syntisen asemaan, joka kestää viimeisenä päivänä. Alkuperäinen klassinen kristinusko tuntee vain jumalattoman armahtamisen luetun vanhurskauden perusteella. Tämä opetus on kristikunnan eri puolilla siirretty syrjään. Puheet Kristuksen “ominaisuuksien” “siirtämisestä” uskovaan, ovat sekoittavaa synkretismiä ja filosofista mystiikkaa.

    Jumala armahtaa siis lain riisuman syntisen ( Luther: tappaman ). Se on suvereeni Jumalan “tuomiotoimi” ( vanhat postillojen kirjoittajat puhuvat ” taivaan foorumista”,” jossa jumalaton julistetaan “taivaskelpoiseksi”. Armahdettu syntinen tuntee Kristuksen omana Vapahtajana ja mikä parasta: Jeesus tunnustaa armahdetun omaksi “lampaakseen”. Lammas kuulee Hyvän Paimenen äänen ja koskaa joudu hukkaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Hiljattain edesmennyt Tuomo Mannermaa puhuu tunnetussa “In ipsa” kirjassaan vanhurskauttamisests tavalla, joka minulle on jäänyt suureksi “käsittämättömyydeksi”: kuinks syntisestä ihmisestä voi “kehittyä “jumala” ja kuinka Kristuksen jumalalliset “ominaisuudet” voivat siirtyä. “unionissa” syntiseen ihmiseen. Eikö pareminkin kysymys ole jumalattoman armahtamisesta, jossa ihminen jää edelleenkin syntiseksi, mutta armahdetuksi, syntinsä anteeksisaaneeksi? Kristuksen kaltaisuus tulee esille ajanrajan toisella puolella. Jeesuksen oma voi hetkittäin elää todeksi syntien anteeksisaamisen iloa: pääasiasssa joutuu kulkemaan polkuansa Jumalan sanan ja sakramenttien lupausten varassa. Ei ole ollenkaan niin kuivaa ja ilosta köyhää kuin joku kuvittelee; sopivasti surua ja itkun kyyneleitä ja sopivasti Pyhän Hengen vaikuttamaa iloa!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Luther puhuu vuonna 1518 julkaisemassaan saarnassa Kahdesta vanhurskaudesta (sermo de duplici iustita ) otsikon mukaisesti kahdesta vanhursakaudesta Lutherin mukaan ensimmäinen vanhurskaus ( iustitia prima ) on “vierasta” ja “ulkopäin vuodatettua”. Se on vanhurskautta, jonka kautta “Kristus itse on vanhurskas ja jolla hän vanhurskauttaa meidät uskossa”.

    Miten tämä ensimmäinen vanhurskaus annetaan ? Tähän hän itse tässä lainaamassani saarnassa vastaa :Tämä vanhurskaus annetaan ihmiselle kasteessa ja jokaisena aidon katumuksen hetkenä, jotta ihminen voisi luottavaisesti kerskata Kristuksessa ja sanoa; Minun omani on Kristuksen elämä, teot, sanat ja kärsimys yhtä läheisesti kuin jos itse olisin elänyt hänen elämänsä.

    Kuten sulhanen omistaa kaiken, mikä on morsiamen, siten myös kastettu omistaa kaiken, mitä Kristus on ja mitä hän on tehnyt. “Kaikki, mikä on Kristuksen on myös meidän” Koska tämä vanhurskaus on vierasta eli Kristuksen, siksi se on myös täydellistä. Mitään ei puutu.

    Siksi myös synergismi voitetaan. “Tämä on siis vieras vanhurskaus, joka on vuodatettu meihin yksin armosta ilman omaa myötävaikutustamme ja jonka avulla Isä vetää meidät Kristuksen puoleen. Vieras vanhurskaus on vastapainona perisynnille, jota voidaan myös kutsua ” vieraaksi” koska se on periytynyt meille ilman omaa myötävaikutustamme. Tämä ensimmäinen vanhurskaus on myös toisen vanhurskauden eli tämänhetkisen vanhurskautemme perusta ja alkulähde. ( Lainaus osasta Martti Lutherin pitämästä saarnasta v.1518 )

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Joskus olen pysähtynyt viimeisen tuomion kuvaukseen. Ne jotka Jeesus tunustaa omikseen, seuraajikseen ovat hämmästyttävän tietämättömiä hyvistä teoistaan, joita ovat tehneet ( vanhurskaus on ollut “tosivierasta” vanhurskautta! ). Taas ne, jotka ovat kovasti tietoisia tekemistään hyvistä teoista, joutuvat väärälle puolelle jakolinjaa! Merkillinen “tuomiotoimi”, Ennenkuin “tuomiotoimi” on päässyt alkamaan “syylliset” ja “syyttömät” ( Kristuksen veren kautta armahdetut) ovat jo. “valmiina” omissa “aitioissaan”.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Sakari, hyvästä kommentista, jossa on paljon pohdittavaa. Itse ajattelen niin, että kaikkivaltiaan Jumalan tahto tapahtuu viimeisellä tuomiolla, ei meidän oma. Ilman armoa meistä jokainen olisi kadotukseen menevien joukossa. Eikä meistä kukaan omin teoin ansaitse sen parempaa. Onhan se käsittämätöntä, jos itse olemme siellä pelastettujen joukossa, koska tiedämme omat tekomme. Ainostaan Jumalan valmistamat teot kestävät viimeisellä tuomiolla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Juha Heinilä
    Juha Heinilä

    Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit