Luterilaisuus nojaa edelleen raamattukysymykseen
Luterilaisen reformaation yksi keskeisistä käsitteistä on ollut sola scriptura (yksin kirjoituksista). Käsitteellä tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan Raamattu on kirkon ainoa opin normi. Reformaation periaateisiin kuului ettei kirkon historian aikana kertyneelle traditiolle annettu normiasemaa ohi Raamatun. Selvää myös oli, ettei kirkkoa jatkossakaan voida uudistaa ohi Raamatun.
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen asema on tulkita Raamattua. Luterilaisen käsityksen mukaan ne tulkitsevat Raamattua oikein. Tunnustuskirjat eivät lisää oppiin mitään mitä ei voitaisi perustella myös suoraan Raamatulla. Vastaava pätee vähintäänkin yhtä vahvana kirkon vanhoihin uskontunnustuksiin. Esimerkiksi Nikean uskontunnustuksessa ei ole sanaakaan jolle ei löytyisi perustetta suoraan Raamatusta. Myös filioque -lisäykselle (ja pojasta) löytyy peruste Raamatusta. Tosin perusteltua on myös se, ettei lisäystä olisi välttämättä lausuttava.
Mikä merkitys luterilaisen kirkon identiteetille olisi, jos aivan virallisella kirkolliskokouspäätöksellä etsittäisiin jumalanpalveluselämään teologisia perusteluja ohi Raamatun?
Entäpä jos jumalanpalveluksesta vaikkapa poistettaisiin tekstejä ja rukouksia sillä perusteella, että ne vaikuttavat Raamattua tuntemattomalle kirkon jäsenelle vaikeaselkoisilta tai jopa vastenmielisiltä? Entäpä jos kirkon jäsen jumalanpalvelukseen tultuaan havahtuisi toteamaan ettei usko niin kuin kirkko opettaa? Tulisiko kirkon muuttaa opetustaan tämän Raamattua tuntemattoman tai siitä piittaamattoman jäsenen uskon mukaiseksi? Ei kai sentään. Oikeampaa olisi kait vakuuttaa tämä kirkon oppiin nähden epäuskoinen siihen, että kirkon usko on raamatunmukaista ja totta.
Pitämällä kiinni Raamatusta kirkko varmastikin menettää jäseniä, mutta olemalla uskollinen sanomalleen kirkko voi myöskin saada heidät takaisin.
Kirkko on Kristuksen morsian. Lyhyellä aikavälillä lankeaminen kilpakosijan pauloihin voit tuoda kirkon jäsenille kaikenlaista kivaa, mutta lopulta on kuitenkin palattava oman sulhasen luo. Muutoin koittaa turmio. Parempi tietenkin että harharetki jää kokonaan väliin. Tältä harharetkeltä kirkko säästyy jos pidetään tiukasti kiinni raamattukysymyksestä.
Eväät kirkon uudistamiselle ajanmukaiseksi on löydettävä vain ja ainoastaan siitä Raamatusta jonka tuoreimmat kirjoitukset on kirjoitettu lähes kaksi tuhatta vuotta sitten. Mitään lisäämättä ja mitään pois ottamatta. Pyhä Henki siinä auttakoon.
53 kommenttia
Joitakin raamatunkohtia täydennykseksi kommenteissa käytyyn vuoropuheluun Pyhän Hengen osallisuudesta Raamatun kirjoituksiin.
Evankeliumitekstien mukaan Jeesus Kristus itse opetti että Vanhan testamentin kirjoissa kerrotaan hänestä profeettojen suulla.
”25 Silloin Jeesus sanoi heille: ”Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet? 26 Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa.” 27 Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu. ” (Luuk 24:25-27)
Samaa vakuutti myös heprealaiskirjeen kirjoittaja.
1 Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, 2 mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. (Hebr 1;1-2)
Myös Uuden testamentin kirjetekstit ovat pyhiä kirjoituksia.
”14 Rakkaat ystävät! Kun te tätä kaikkea odotatte, pyrkikää siihen, että Herra aikanaan voisi havaita teidät puhtaiksi ja moitteettomiksi ja teillä olisi rauha. 15 Ja pitäkää sitä pelastuksenanne, että Herra on kärsivällinen. Näinhän myös rakas veljemme Paavali on hänelle annetun viisauden mukaisesti teille kirjoittanut. 16 Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia.”(2. Piet. 3:14-16)
”6 Minulle sanottiin: ”Nämä sanat ovat luotettavat ja todet. Herra Jumala, joka antaa Henkensä profeetoille, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. 7 Minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa varteen tämän kirjan ennussanat. 8 Minä, Johannes, olen kaiken tämän kuullut ja nähnyt. Kuultuani ja nähtyäni sen minä heittäydyin kasvoilleni kumartaakseni enkeliä, joka oli sen minulle näyttänyt.” (Ilm . 22:6-8)
Raamatusta ei pidä ottaa mitään pois, eikä panna mitään lisää.
”18 Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. 19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu. ” (Ilm. 22:18-19)
Jukka kirjoittaa edellä:
” a)Ainoa mahdollinen tapa lukea Raamattua on kukea sitä kirjaimellisesti ja b)ainoa mahdollinen tapa ymmärtää lukemaansa on tulkita sitä. c)Jokainen sana ja lause joka on Raamattuun kirjoitettu myös Raamattuun kuuluu. Mitään ei pidä jätää pois eikä mitään lisätä. d)Oikean opin löytämiseksi tarvitaan sekä eksegetiikkaa että dogmatiikkaa.”
Uskon, että voin tuoda tähän näkemystä, minkä Raamatun luku vaikuttaa. Näin uskon.
Jaoin kirjoittamasi neljään osaan. a) Tähän voi yhtyä koko sydämestään. b) Tähän ei voi yhtyä ollenkaan. c) Nämä kaksi lausetta ovat täydellisesti, Kirjoitusten linjalla, vt. Ilm 22:18,19 ja 5. Moos. 12:32. d) Eksegetiikka ja dogmatiikka, niinkuin niitä teologisissa tiedekunnissa opetetaan, sisältää mutkaisia polkuja muiden kirjojen kautta Raamattuun. Kun näitä pidetään välttämättöminä, niin koen, että Jeesuksen lupaus Opastajasta, Pyhästä Hengestä, kaikkeen ja koko Totuuteen, turhentuu.
Kohdistus on tässä ensin esille nostettu Totuus, joka kuitenkin samantien ammutaan alas.
Kiitos Jukalle hyvästä blogitekstistä. Kasteesta voisin sanoa yhtä ja toista, mutta jätän toiseen kertaan. Suosittelen teille Kivimäen kritiikoille vaikkapa Matti Väisäsen viimeisimpiä kastekirjoja. Niissä kun käydään perusteellisesti läpi nimenomaan Uuden testamentin kreikan ja sen kieliopin avulla argumentoiden perustelut luterilaisen kirkon (ja muidenkin vanhojen kirkkojen) kastekäsitykselle ja kastekäytännölle.
Reijo Mänttäri. Olet siis sitä mieltä, että sillä, miten Kirjoitusten inspiroidut kirjoittajat käyttivät kreikan kieltä ei ole mitään merkitystä?
Luterilaisuuden ja Tunnustuskirjojen heikkous on sitoutuminen Raamattuun . Loppuiko ilmoitus todellakin apostollisiin isiin? Eikö Jumala tee jatkuvasti töitä maailmassa ja eikö meidän ongelmamme ole ymmärtää miten ja missä muodossa Hänen sanomaansa on luettavissa kaikessa ja kaikkialla?
Yksi kommentti on vielä laitettava, ettei jää väärää käsitystä. jeesuksen sanoja on kirjattu kahdessa evankeliumissa: Matteus ja Markus.
Matteus: Kastakaa ja opettakaa, tehdään kansoista opetuslapsia. Markus: Joka uskoo ja kastetaan…
Kumpikaan evankelista ei liitä syntien anteeksiantamusta näihin. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja toteaa, ettei ilman veren vuodatusta ole yhtään syntienanteeksiantamusta. Siis vesi ei sitä tee olipa sitä vähän tai paljon.
Kastakaa ja opettakaa sopii lapsena suoritettavan kasteen perustaksi ja sen tyhjäksi tekeminen on syntiä. Joka uskoo ja kasteaan sopii siihen kun syntinen ihminen saa synninhätäänsä anteeksiantamuksen ja uskon, jsota Korneliuksen kotiseuroissa tapahtui. Pietari todistaa siitä, että Jumala puhdisti uskolla heidön sydämensä.
Nyt siis jokainen uskostaan luopunut ja uudistunut voidaan kastaa, jos ihminen sitä haluaa niinkuin monet pahantekijät erityisesti haluavat haudata vanhan elämänsä. Jos sitä estetään sekin on syntiä, kun Jumalan armovälineitä rajoitetaan. Armovälineet todistava armosta eivät siis ole itse armo. Armon antaa Juamala suoraan taivaasta me voimme vain todistaa siitä. Siis puheet lapsikastelusta ja uittoseroista, joita jotkut käyttävät, ovat Jumalan pilkkaa ja suurta syntiä. Kuitenkin lapsena suoritettava kaste on kantanut huonoa hedelmää, kun opetuksesta ei ole pidetty vaaria. Ja sekin on syntiä.
Ilmoita asiaton kommentti