LUKIJAKYSYMYS NRO 2: Mitä uskontosokeudesta seuraa?

On olemassa monenlaista sokeutta: lumisokeutta, värisokeutta, sanasokeutta, vauhtisokeutta ja nyt myös uskontosokeutta.

Jeesuksen mukaan sokean ei pidä taluttaa sokeaa. Hän saattoi tarkoittaa ns. uskontosokeita päättäjiä,  jotka tällä hetkellä aikovat Suomessa tehdä koulujen uskonnonopetuksesta nössömössöä sekoittamalla puurot ja vellit keskenään. Sokeilla sokeitten taluttajilla pruukaa olla tapana humpsahtaa samaan kuoppaan, vaikka kumpikaan ei olisi sitä toiselle kaivanut.

Pitäisikö tässä nousta barrikadeille, lähteä soitellen sotaan vai rukoilla Jeesuksen tavoin: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät”?

  1. Äh, minä taas äänessä… mutta tunnustan käynneni lukiossa sekä yhden luterilaisen uskonnonkurssin, ja yhden katolisen uskonnonkurssin… sattumalta. Valaisevaa oli. Ei pidä sekoittaa, sillä nämä ovat erilaisia opetuksiltaan. Toinen kiinnittää huomiota kaikkeen teologisiin asiohin tieteen kautta ja toinen oman kirkon opetukseen kautta. Hyvä pitää erillä.

    Korjasin hieman sanasokeuttani.

  2. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt.+15%3A1&rnd=1366435525718

    Mitä tuo Matteuksen kohta oikein tarkoittaa ja kuinka se näkyy tänä päivänä?

    Fariseukset olivat huolissaan ettei opetuslapset pesseet käsiä ennen ruokailua (perinnäissääntö), mutta Jeesus Sanoi että he itse kumoavat Jumalan Sanan perinnäissäännöillään kuten ”vanhempien kunnioituksen” eli Jumalan lain.

    Tänä päivänä on tärkeää ”uskonnollisille” että lapset kastetaan (perinnäissääntö),mutta esim esivallan kunnioitus ei (Jumalan laki), peittäähän ”kasteenarmo” (perinnäissääntö) kaikki synnit???

  3. Katja: Niin, uumoillusta uudesta oppiaineesta mahtaisi syntyä aikamoinen sekametelisoppa?

    Ari: Miksi näet punaista? Lukijakysymys tarkoittaa sitä, että Ruttopuiston rovasti kysyy – ja lukijat toivon mukaan vastaavat. Tiedoksesi: Kasteen armoon palaamisella tarkoitetaan ihmisen jokapäiväistä parannuksentekoa. Tieto varmasta anteeksiannosta ei tee synnintunnustustamme turhaksi vaan pikemminkin mahdolliseksi.

    Lauri: Perinteisesti puhutaan siitä, että koulussa opitaan elämää (eikä koulua) varten. Ja että kyse on yleissivistykseen kuuluvasta asiasta, kun uskonnonopetuksesta puhutaan. Pelkkä ulkokohtainen esittely ei kerro, millä tavalla nämä asiat voisivat oikeasti elää ja toimia elämässä. Kuka ja missä voisi opettaa esim. Ars Moriendia, kuolemisen taitoa?

Kirjoittaja

Kiuru Hannu rovasti Ruttopuiston
Kiuru Hannu rovasti Ruttopuistonhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121