Loppiainen lähetyksen juhla
Kengän numero 51. Lähetystilanteessa 25.5.2006 Kamerunissa.
Loppiaisen kreikankielinen nimi on epifania. Juhla on syntynyt Epyptissä toisen kristillisen vuosisadan puolivälissä. Evankeliumi oli lähtenyt maassa liikkeelle oikein hyvin ja näytti, että maa on mahdollista voittaa kristinuskolle. Ongelmia toi kuitenkin tammikuun 6. päivä, jota vietettiin erään pakanallisen jumalan kunniaksi. Silloin päätettiin vallata tuo juhla kristilliselle sanomalle. Tämän vallatun juhlan nimeksi tuli Jumalan kirkkauden ilmestys, epifania. Juhlan valtaus onnistui erinomaisesti. Näin kokonainen kansa voitettiin evankeliumille jo runsas sata vuotta tämän epifaniajuhlan tekemän parannuksen mukana. Nyt se julisti Jumalan pelastussanomaa Kristuksessa.
Jumalan kirkkauden ilmestymisen teemoiksi tulivat ensimmäisenä Jeesuksen kaste. Silloinhan taivaat aukenivat ja Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle. Samaan aikaan Taivaan Isä julisti, että Jeesus on Jumalan Poika. Pyhä kolmiyhteisyys siis tuotiin julki.
Toiseksi teemaksi tuli Jeesuksen syntymä. Tämä on sitten noin 350 siirretty joulukuun 25. päivään, kun piti vallata toinen juhla Roomassa.
Sen jälkeen tuli vielä sellaisia teemoja kuin viinin ihme Kaanaan häissä, leivän ihme, kun iso väkimäärä ruokittiin vain vähäisillä ruokatarvikkeilla, ja Beetlehemin tähti. Kuudentena teemana tuli sitten itämaiden tietäjien tulo Jeesuksen luo. Tämä merkitsi että jo pienenä vauvanakin Jeesuksen kirkkaus tuli ilmi myös muiden kansojen keskuuteen. Näin jo vanhan ajan siirtyessä keskiaikaan epifania julisti evankeliumin kuuluvan kaikille maailman kansoille.
TORSTAI 6.1.2022
Loppiainen eli Epifania
Jeesus, maailman valo
Pyhäpäivän psalmi: Ps. 72:1–3, 8–12
Ajatus vieraiden kansojen voittamisesta elävän Jumalan palvelijaksi ei suinkaan ollut uusi. Vapahtajamme työtä ennakoitiin jo Salomonin aikana, kun Saban kuningatar tuli kuulemaan Salomonin viisautta. Tuonaikainen kansainvälinen kauppa kukoisti jo Daavidin pojan aikana. Kauppa oli tavaroiden vaihtamista: "lahjojen" vaihtamista. Kun molemmat puolet olivat tyytyväisiä "lahjojen" määrien kohtuullisesta määrästä ja arvosta, niin sitten kumpikin otti saamansa lahjat vastineeksi antamilleen lahjoille.
Ikivanha perinne puhui siitä, että Salomonille ja Saban kuningattarelle syntyi poika. Tämän jälkeläisten sukupuuta ovat sitten olleet Etiopian keisarit. Etiopialaiset olivat tallettaneet sukupuun aina viime vuosisadalle asti.
Loppiaisen psalmissa Saba mainitaan yhtenä esimerkkinä Israelin kanssa yhteyttä pitävistä kansoista. Psalmin ajatus on se, että näiden kansainvälisten yhteyksien suurinpana sisältönä on Jumalan kunnian esilletulo. Tavoitteena on, että kaikki kansat palvelevat elävää Jumalaa. Jumalan kunnian ylistys siis kuuluu koko maailmalle, kaikille kansoille.
Eipä siis ihme, että Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssäkin mainitaan koko luomakunnalle, kaikille luoduille, julistettava evanekeliumi, Markuksen mukaan, ja että kaikki kansat on pyhän kasteen toimituksen välityksellä voitettava Jeesuksen opetuslapsiksi, Matteuksen mukaan. Kansojen hallitsijoidenkin on tultava Jumalan eteen, hänelle kunnian antamaan ja häntä ylistämään.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
Itämaan tietäjät tulivat Jeesus -vauvan luo Baatlehemiin Jerusalemin kautta. Yleinen ilmoitus eli taivaalla loistava tähti johdatti nämä oppineet Herodeksen luo. Sitten erityinen ilmoitus eli Raamatun pyhä sana ohjasi Beetlehemiin lasta etsimään. Tietäjät löysivät lapsen ja antoivat hänelle lahjansa.
Syvä Jumalan suuren ilmoituksen julkitulon sanoma sisältyy siihen, että tietäjät tulivat lapsen luo ja kohtasivat Jumalan. Jos me siis tahdomme kohdata Jumalan niin käykäämme ihmisen luo, lähimmäistemme luo. Jokainen ihminen on jo luomisen perusteella Jumalan kuva. Näin Jeesus -vauvassa tuli ilmi ilmoituksen syvin olemus. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin Jumalan etsiminen johtaa ihmisen luo ja ihmisen etsiminen johtaa Jumalan luo.
Epifanian Psalmi
Jumala, neuvo kuninkaalle lakisi,
opeta oikeamielisyys hallitsijalle!
Hän jakakoon kansallesi oikeutta,
köyhiä palvelijoitasi hän auttakoon,
niin vuoret kantavat rauhan hedelmää
ja oikeus verhoaa kukkulat.
Merestä mereen hän hallitkoon,
suurelta virralta maan ääriin asti.
Kumartakoot häntä aavikoitten asujat,
hänen edessään viholliset nuolkoot tomua.
Saakoon hän Tarsisin ja meren saarten lahjat,
Saban ja Seban kuninkaitten verot.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
sillä hän kuulee köyhän avunhuudot
ja rientää turvattoman auttajaksi.
Ps. 72:1–3, 8–12
79 kommenttia
Matias Roto selitäppä nyt kuinka Paavali (Saulus) niin korkeassa viisaudessaan vainosi Jeesuksen seuraajia jos hän olisi omalla viisaudellaan löytänyt Jeesuksen kirjoituksista?
Samoin kaikki kirjanoppineet ja fariseukset?
Jos hyväksyt Lutherin ns ”Raamatulliset perusteet vainoille niin mikä on suhteesi helluntai seurakuntaan ja varsinkin sen jäseniin jotka ovat mielestäsi ”uudestikastettuja”?
Ajatuksesi, että seuraisin jotain muuta kuin Pyhää Henkeä ja Hänen kirkastamaa Raamattua, on täysin omaa keksinöä ja vailla perusteita.
Matias Roto kuinka Paavali asian toteaa:
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 19 Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”. 20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? 21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, (1. Korinttolaiskirje 1)
Tulee vaan auttomattomasti mieleen sanaselittelysi, entäpä jos pieni lapsi,joka juuri on opetellut lukemaan, lukisi tekstejäsi, eikö sanoisi että setä ei ymmärrä mitä Raamatussa lukee?
Ilmoita asiaton kommentti