Loppiainen lähetyksen juhla
Kengän numero 51. Lähetystilanteessa 25.5.2006 Kamerunissa.
Loppiaisen kreikankielinen nimi on epifania. Juhla on syntynyt Epyptissä toisen kristillisen vuosisadan puolivälissä. Evankeliumi oli lähtenyt maassa liikkeelle oikein hyvin ja näytti, että maa on mahdollista voittaa kristinuskolle. Ongelmia toi kuitenkin tammikuun 6. päivä, jota vietettiin erään pakanallisen jumalan kunniaksi. Silloin päätettiin vallata tuo juhla kristilliselle sanomalle. Tämän vallatun juhlan nimeksi tuli Jumalan kirkkauden ilmestys, epifania. Juhlan valtaus onnistui erinomaisesti. Näin kokonainen kansa voitettiin evankeliumille jo runsas sata vuotta tämän epifaniajuhlan tekemän parannuksen mukana. Nyt se julisti Jumalan pelastussanomaa Kristuksessa.
Jumalan kirkkauden ilmestymisen teemoiksi tulivat ensimmäisenä Jeesuksen kaste. Silloinhan taivaat aukenivat ja Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle. Samaan aikaan Taivaan Isä julisti, että Jeesus on Jumalan Poika. Pyhä kolmiyhteisyys siis tuotiin julki.
Toiseksi teemaksi tuli Jeesuksen syntymä. Tämä on sitten noin 350 siirretty joulukuun 25. päivään, kun piti vallata toinen juhla Roomassa.
Sen jälkeen tuli vielä sellaisia teemoja kuin viinin ihme Kaanaan häissä, leivän ihme, kun iso väkimäärä ruokittiin vain vähäisillä ruokatarvikkeilla, ja Beetlehemin tähti. Kuudentena teemana tuli sitten itämaiden tietäjien tulo Jeesuksen luo. Tämä merkitsi että jo pienenä vauvanakin Jeesuksen kirkkaus tuli ilmi myös muiden kansojen keskuuteen. Näin jo vanhan ajan siirtyessä keskiaikaan epifania julisti evankeliumin kuuluvan kaikille maailman kansoille.
TORSTAI 6.1.2022
Loppiainen eli Epifania
Jeesus, maailman valo
Pyhäpäivän psalmi: Ps. 72:1–3, 8–12
Ajatus vieraiden kansojen voittamisesta elävän Jumalan palvelijaksi ei suinkaan ollut uusi. Vapahtajamme työtä ennakoitiin jo Salomonin aikana, kun Saban kuningatar tuli kuulemaan Salomonin viisautta. Tuonaikainen kansainvälinen kauppa kukoisti jo Daavidin pojan aikana. Kauppa oli tavaroiden vaihtamista: "lahjojen" vaihtamista. Kun molemmat puolet olivat tyytyväisiä "lahjojen" määrien kohtuullisesta määrästä ja arvosta, niin sitten kumpikin otti saamansa lahjat vastineeksi antamilleen lahjoille.
Ikivanha perinne puhui siitä, että Salomonille ja Saban kuningattarelle syntyi poika. Tämän jälkeläisten sukupuuta ovat sitten olleet Etiopian keisarit. Etiopialaiset olivat tallettaneet sukupuun aina viime vuosisadalle asti.
Loppiaisen psalmissa Saba mainitaan yhtenä esimerkkinä Israelin kanssa yhteyttä pitävistä kansoista. Psalmin ajatus on se, että näiden kansainvälisten yhteyksien suurinpana sisältönä on Jumalan kunnian esilletulo. Tavoitteena on, että kaikki kansat palvelevat elävää Jumalaa. Jumalan kunnian ylistys siis kuuluu koko maailmalle, kaikille kansoille.
Eipä siis ihme, että Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssäkin mainitaan koko luomakunnalle, kaikille luoduille, julistettava evanekeliumi, Markuksen mukaan, ja että kaikki kansat on pyhän kasteen toimituksen välityksellä voitettava Jeesuksen opetuslapsiksi, Matteuksen mukaan. Kansojen hallitsijoidenkin on tultava Jumalan eteen, hänelle kunnian antamaan ja häntä ylistämään.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
Itämaan tietäjät tulivat Jeesus -vauvan luo Baatlehemiin Jerusalemin kautta. Yleinen ilmoitus eli taivaalla loistava tähti johdatti nämä oppineet Herodeksen luo. Sitten erityinen ilmoitus eli Raamatun pyhä sana ohjasi Beetlehemiin lasta etsimään. Tietäjät löysivät lapsen ja antoivat hänelle lahjansa.
Syvä Jumalan suuren ilmoituksen julkitulon sanoma sisältyy siihen, että tietäjät tulivat lapsen luo ja kohtasivat Jumalan. Jos me siis tahdomme kohdata Jumalan niin käykäämme ihmisen luo, lähimmäistemme luo. Jokainen ihminen on jo luomisen perusteella Jumalan kuva. Näin Jeesus -vauvassa tuli ilmi ilmoituksen syvin olemus. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin Jumalan etsiminen johtaa ihmisen luo ja ihmisen etsiminen johtaa Jumalan luo.
Epifanian Psalmi
Jumala, neuvo kuninkaalle lakisi,
opeta oikeamielisyys hallitsijalle!
Hän jakakoon kansallesi oikeutta,
köyhiä palvelijoitasi hän auttakoon,
niin vuoret kantavat rauhan hedelmää
ja oikeus verhoaa kukkulat.
Merestä mereen hän hallitkoon,
suurelta virralta maan ääriin asti.
Kumartakoot häntä aavikoitten asujat,
hänen edessään viholliset nuolkoot tomua.
Saakoon hän Tarsisin ja meren saarten lahjat,
Saban ja Seban kuninkaitten verot.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
sillä hän kuulee köyhän avunhuudot
ja rientää turvattoman auttajaksi.
Ps. 72:1–3, 8–12
79 kommenttia
Matias Roto mitä mieltä olet sellaiseta opetuksesta ettei pelastusta ole kirkon ulkopuolella?
Eikö tuossa tuomita kaikki muut kadotukseen?
Matias Roto tässä tuleekin se harha, toimiiko siis Jumala toisia vauvoja kohtaan erilailla kuin toisia?
Luterilaiset ja katolilaiset vauvat ovat etuoikutetussa asemassa kun heidät liitetään pelastukseen vanhempien suostumuksella kastattamalla heidät, näinkö se todella on?
Tuota ei tue evankeliumi, ei siis missään kohden ole ”etuoikeutettujen” ryhmää, kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, tämä on jokaisen ihmisen osa, lapset jätän Jumalan käsiin koska heistä ei selkeästi sanota kuinka heidän laita on, mutta sen kyllä ymmärrän ettei toinen ihminen voi toista pelastaa, vanhemmat kastattamalla vauvansa.
Matias Roto sanoppa mitä parannus juutalaisille merkitsi?
Mitä se oli Paavalin kohdalla?
Eikö Paavali joutunut tunnustamaan ettei ollut omassa viisaudessaan ja ymmärryksessään löytänyt Jeesusta kirjoituksista vaan vainosi Jeesuksen seuraajia, eikö tämä todista ettei evankeliumia voi ymmätää omalla viisaudella?
Matias Roto:””En halua jatkaa keskustelua keksityn nimimerkin takana vaikuttavan tyhmäksi heittäytyvän tyypin kanssa.””
Mistä moinen väite?
Siis yksinkertaisesti Raamatussa on selkeästi sanottu että kun parannuksen saarnan kuulleet tekivät todella parannuksen he tunnustivat syntinsä ja senjälkeen heidät kastettiin.
Matt. 3:6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Mark. 1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Matias Roto ”syytät” minua monesta asiasta kuten nyt ”teet täysin asian vierestä meneviä päätelmiä asioiden järjestyksestä.””
Et ota huomioon yhtään mitä Raamattu sanoo, kuten kun he tunnustivat syntinsä niin heidät kastettiin, ei tuossa ole mitään epäselvää kuinka asiat tapahtuivat.
Sitten vielä Jeesus käskee julistamaan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään, ei tuota voi millään vääntää vauvakasteeksi.
Luuk. 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Matias Roto otit sitten Mark.1.4 ja sillä yritit todistaa omaa ”agendaasi”, miksi et jatkanut lainausta niin että myös minun esilletuoma olisi tullut mukaan eli ihmise kastettiin kun he tunnustivat ensin syntinsä?
4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi. 5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.(Mark.1)
Entäpä miksi ei kaikkia kastettu vaikka nämä tulivat kasteelle?
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö, 6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. 7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? 8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, 9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: ’Onhan meillä isänä Aabraham’; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille. 10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.(Matt.3)
Matias Roto nyt jätit sitten pois ettei kaikkia kastettu, lueppa nyt kunnolla Raamattua ja ota sen sana äläkä tuo omiasi.
Saarnasiko Johannes Kastaja ”tulkaa kasteelle” vai ”tehkää parannus”?
Matias Roto kastoiko Johannes kirjanoppineet ja saddekeukset?
Ja huomaa etten tuo mitään omaa vaan sitä mitä Raamatussa on.
Nythän todistat kaikki tulleet kastettiin, mutta siinä on myös määre että kun he tunnustivat syntinsä, siis Raamatussa on.
Nyt pudotat pois vauvat, eiväthän vauvat voi tulla, heidät olisi pitänyt tuoda eikä vauvat voineet tunnustaa syntejään, mot.
Koska aina siellä täällä tapaa ajattelua, että naapurimaamme Ruotsin vaakunassa olevat kolme kruunua tarkoittaisivat kolmea itämaan tietäjää, niin voinen kertoa, että ne ovat peräisin siltä ajalta, kun kolme valtiota teki liiton keskenään. Nämä olivat Sveanmaa, Götanmaa ja Suomi . Tuohon aikaan Etelä- ja Pohjois-Suomen raja oli Aurajoki ja tuon alueen nimi on nykyisin Varsinais-Suomi.
Koska Varsinais-Suomen laulu kertoo kristinuskon merkityksestä maallemme ja kansallemme, niin panenpa tähän Varsinais-Suomen laulun sanat näkyviin
Varsinaissuomalaisten laulu
Helky laulu Auran rantain silmä kirkas salamoi,
kaiu maine kauas kantain minkä kunto kansan voi!
Täällä Suomen synnyinmuistot, täällä työn ja tiedon puistot
virttä vapauden soi virttä vapauden soi.
:,: Helky laulu, kaiu maine, virttä vapauden soi.:,:
Auran rantamilla tähti syttyi päälle Suomenmaan,
Auran rantamilta lähti onni maahan ihanaan:
Kristinuskon, tiedon valta nosti heimot kaikkialta
turvaks armaan synnyinmaan turvaks armaan synnyinmaan.
:,: Helky laulu, kaiu maine, virttä vapauden soi.:,:
Puhkes uudet tertut tuomeen, aika aatteet uudet toi,
Auran rantamilta Suomeen koitti kirkas huomenkoi.
Täällä Suomen synnyinmuistot, täällä työn ja tiedon puistot
virttä vapauden soi virttä vapauden soi.
:,: Helky laulu, kaiu maine, virttä vapauden soi.:,:
Ilmoita asiaton kommentti