Lasten kasvatus ja uskon kylvö

 

Kuvassa rakkaani Colette.  Kun tänä vuonna on seurakuntavaalien vuosi, niin kerronpa hänen olevan ehdokkaana Someron seurakunnassa neljännelle valtuustokaudelleen.  Silloin kun Somero kuului vielä Tampereen hiippakuntaan, hän oli myös hiippakuntavaltuutettu.

SUNNUNTAI 23.10.2022

20. sunnuntai helluntaista

Usko ja epäusko

Pyhäpäivän introituspsalmi on Ps. 78:1–8

Nobelin kirjallisuuden palkinnon saaja 2022 Annie Ernaux kirjoittaa teoksessaan La place  upeita ajatelmia:

”Kauneinta  maailmassa on rakkaus köyhiä kohtaan.”

”Rakkauden yhdistämä  perhe omistaa suurimman rikkauden.”

Jne.

Huolenpito toinen toisestaan kuuluu rakkauteen.  Parhain perintö tuleville polville on opettaa näille Jumalan sntamaa rakkautta.  Rakastettu nuori ei jää heitteille, vaan saa tukea koko elämäänsä.

Aito rehellisyys kuuluu rakkauteen. Siksi Jumalan sanan opetus kuuluu lapsen oikeuksiin. On turvallista opettaa heitä panemaan uskalluksensa Jumalan varaan.  Usko antaa tulevaisuuden ja toivon.

Kiinalainen viisaus sanoo, että jos tahdomme vaikuttaa tuhanteen vuoteen, kasvattakaamme lapsi.  Tämä ajatus on yleisinhimillinen. Se sisältää valtaisan sanoman.  Kasvattamalla lapsen,  annamme heille parhaan perinnön.  Tämä puolestaan kulkee eteenpäin sukupolvesta toiseen.  Näin siunauksen aallot siirtyvät  yli sukupolvien.

Psalmimme sanoo saman kauniisti  riimitellen, suloisesti sommitellen, korukirjaimin kuvaellen:

 ja käski meidän isiämme opettamaan ne lapsilleen,
  jotta tulevakin polvi ne tuntisi,
jotta vastedes syntyvätkin ne oppisivat
ja kertoisivat omille lapsilleen.
  Jumalaan heidän tulee turvautua,
  muistaa, mitä hän on tehnyt,

Jumala on kaikkivaltias. Hänen tekonsa ovat ihmeelliset. Väkevässä voimassaan hän on täynnään ihmetekoja. Pyhälle kansalleen hän on antanut rajattoman rakkautensa äärettömän avaruuden. Hänen armonsa ja laupeutensa ovat rajattomia.  Kuin rannaton aava on hänen laupeutensa laajuus, tietonsa ylenpalttinen vapautuneisuus,  kunniansa yli kaikkien avaruuksien ulottuva.

Me emme salaa niitä lapsiltamme
  vaan kerromme tulevillekin polville Herran voimasta,
  Herran teoista, ihmeistä, joita hän on tehnyt.

Jeesus opetti vertauksin. Hän asetti sanansa kuulijoitten korvien mukaan. Kansa ymmärsi mitä hän sanoi.  Suuret joukot seurasivat häntä.    Sanomansa seurasi Vanhan testamentin parasta perintöä.  Pyhä perintö kohtasi väen.  Mielet avautuivat.

Psalmissamme esiintyy sama sana, jota evankeliumeissa nimitetään ”vertauksiksi”,  sellaisella sanalla, joka meidän psalmissamme on käännetty ”arvoituksiksi”.   Yhteydestä sitten riippuu, onko kyseessä sutkaus, arvoitus, vertaus, mietelmä, sananlasku  tai muu vastaava naseva ajatuksen tiivistelmä.

Minä aion esittää viisaiden mietteitä,
  tuon julki menneisyyden arvoituksia,
vanhoja asioita, joista olemme kuulleet,
joista isämme ovat meille kertoneet.

Jumala on yksi. Hän on koko maailmankaikkeuden ainoa tosi Jumala. Siksi myös sanoma hänestä on tehtävä tiettäväksi kaikille. Ketään ei saa jättää ulkopuolelle.  Siksi kokonaisten kansojen kohtalon ohjaaminen hyvään merkitsee kokonaisten kansojen opettamista pyhään totuuden sanaan, Jumalan viisauteen, hänen sanansa tuntemiseen, Pyhän kirjan sanomaan.

Kuuntele, kansani, mitä opetan,
tarkatkaa sanojani, te kaikki.

Kansojen siunauksen saamiseksi kannattaa siis opettaa kokonaisia kansoja, kansakuntia, koko maailmaa, kaikkia ihmisiä, kaikkina aikoina.  Evankeliumin tie vie eteenpäin. Tulevaisuus on Jumalan käsissä, siksi sana hänen suurista teoistaan kuuluu jokaikiselle ihmiselle kaikkina aikoina.

Tässä sunnuntain introituspsalmi:

Kuuntele, kansani, mitä opetan,
tarkatkaa sanojani, te kaikki.
  Minä aion esittää viisaiden mietteitä,
  tuon julki menneisyyden arvoituksia,
vanhoja asioita, joista olemme kuulleet,
joista isämme ovat meille kertoneet.
  Me emme salaa niitä lapsiltamme
  vaan kerromme tulevillekin polville Herran voimasta,
  Herran teoista, ihmeistä, joita hän on tehnyt.
Hän sääti Jaakobille säädöksensä,
hän antoi Israelille lakinsa
  ja käski meidän isiämme opettamaan ne lapsilleen,
  jotta tulevakin polvi ne tuntisi,
jotta vastedes syntyvätkin ne oppisivat
ja kertoisivat omille lapsilleen.
  Jumalaan heidän tulee turvautua,
  muistaa, mitä hän on tehnyt,
  ja noudattaa hänen käskyjään,
jotta eivät olisi kuin isänsä, nuo tottelemattomat ja uppiniskaiset,
jotka häilyivät sinne tänne eivätkä pysyneet uskollisina Jumalalle.

Ps. 78:1–8

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias Roto ymmärrän närkästymisesi, olet varmasti tehnyt ja uskonut kaiken niinkuin hyvä luterilainen vain voi, kohonnut oppineisuudessa niin korkealle tasolle kuin inhimillisesti vain voi, sitten tulee täysin oppimaton (inhimillisesti) ja sanoo ettet ymmärrä evankeliumista yhtään mitään, varmasti tämä kiukuttaa?

    Tuo sama kuvaisi hyvin Jeesusta ja sen ajan kaikkia oppineita, sanoihan Jeesus että kaikki ovat poispoikenneet ja syntiä tehneet, siis kaikki, mahtoi senajan korkeasti oppineita harmittaa kun oppimaton tulee ja noin sanoo, taisi todella kiukuttaa kun oikein ristiinnaulitsivat sellaisen?

    • Ari

      Kaikki ovat poikenneet pois -lauseen on kirjoittanu Paavali.

      Väitteelläsi, etten minä muka ymmärrä yhtään mitään, kerrot vain oman hengellisen sokeutesi.

      Ei minulla ole tarvetta moisesta kiukutella. Säälittää vain sinun tapasi kulkea rätit silmillä muitten päälle kiviä heitellen.

  2. 4:1 Kuulkaa, lapset, isän kuritusta ja kuunnelkaa oppiaksenne ymmärrystä.
    4:2 Sillä minä annan teille hyvän neuvon, älkää hyljätkö minun opetustani.
    4:3 Olinhan minäkin isäni poika, hento ja äitini ainokainen.
    4:4 Ja isä minua opetti ja sanoi minulle: ”Pitäköön sydämesi minun sanoistani kiinni, noudata minun käskyjäni, niin sinä saat elää.
    4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
    4:6 Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa.
    4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
    4:8 Anna sille korkea arvo, niin se sinut korottaa, se kunnioittaa sinua, jos sen syliisi suljet;
    4:9 se panee päähäsi ihanan seppeleen ja lahjoittaa sinulle kauniin kruunun.” (Sananlaskut)

    • Kari Paukkunen tuot Sananlaskun esille ja siinä on:

      ””: ”Pitäköön sydämesi minun sanoistani kiinni, noudata minun käskyjäni, niin sinä saat elää. 4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista. 4:6 Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa. ””

      Voiko teidän uskoa sovittaa mitenkään tuohon eli vauvakasteen armoa?

    • Uskoni kohde on Herra Jeesus Kristus.

      1.Korinttolaiskirje:
1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille VIISAUDEKSI Jumalalta ja VANHURSKAUDEKSI ja PYHITYKSEKSI ja LUNASTUKSEKSI,

      Kristus antoi käskyn. Kristuksen käskyä tulee noudattaa eikä väheksyä. Raamattu opettaa koko ihmiskunnan lankeemuksesta sekä koko maailman syntien sovituksesta Jeesuksessa Kristuksessa.

    • Kari Paukkunen mitä tarkoittaa ”uskon kohde”, miten se suhteutuu Jeesuksen sanoihin?

      Jeesus sanoo itse selkeästi:

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

      Mitä on ne sanat jotka Jeesus on puhunut ja jotka tulevat tuomitsemaan ne jotka eivät ota niitä vastaan?

    • Ei kai tämä ole näin vaikeaa sinulle?

      Tarkoitan, että uskon Jeesukseen Kristukseen. Hän on minun uskoni alkaja ja täyttäjä.

      Minä olen ottanut Jeesuksen sanat vastaan ja otan edelleen. Ei tämäkään ole vaikea asia.

      Kuka on sinun uskosi kohde? Kuka on sinun Vapahtajasi?

    • Ari

      Ota itse vastaan se Raamatun sana, että kaste kuuluu lapsillekin.

      ” —— kaste ——— lapsillenne —-”

      Alkukielen lapsi -sana teknon on synnyttää verbistä tikto johdettu, joten se siis kuvaa sitä, joka on juuri tulossa tai juuri tullut äidistä ulos synnytyksen välityksellä, synnytyksen tulos, ”äskensyntynyt”, ”vauva”, ”lapsi”, ”pentu”, ”poikanen” jne

      Joten puhuaksemme Raamatun sanan todesta ottamisesta, tässä keskustelussa sinä itse puhut Raamatun sanaa epäuskosi tähden vääristellen. Sillä jos sinä USKOISIT Raamatun sanan olevan totta, niin sinä välittömästi nöyrtyisit Jumalaa kiittämään lapsena kasteessa saamastasi Jumalan lapseudesta ja myös elämään todeksi Jumalan palvelevan rakkauden.

    • Kari Paukkunen mitä sinulle tarkoittaa olet ottanut Jeesuksen sanat vastaan?

      Minulle se tarkoittaa elämistä niiden mukaan, siis esim kun Jeesus selkeääkin selkeämmin sanoo ettei huonoa hedelmää tuottavalta opettajalta tule ottaa edes yhtä kijaintakaan, niin en ota. Ajatteleppa mitä hedelmää sellainen opettaja tuottaa joka ei välitä mitä Raamattu sanoo vaan opettaa toisin, kuten että Jeesus olisi ollut korkeasti oppinut?

    • Jeesus on oppineista oppinein, viisaista viisain. Kukaan ei tunne Jumalan sanaa niin kuin itse Jumalan Sana.

      1.Korinttolaiskirje:
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

    • Kari Paukkunen sanoppa mistä Jeesuksen oppi on peräisin, onko se inhimillistä eli maasta vai onko se ylhäältä eli Jumalalta?

      Oliko Jeesus käynyt ihmiskouluja eli samoja joita fariseukset ja kirjanoppineet?

    • Ari

      Kysyt onko Jeesus käynyt ihmiskouluja. Mistä moinen koululaitoksen väheksyminen todistaa? Olitko itse koulupinnari vai ajoitko itsesi piippuun liialla pingotuksella?

      Ikivanhan perinteen mukaan, jota pidän todella tapahtuneena, Jeesuksen äiti kävi temppelissä temppelin tekstiilien kudontakoulua kolmivuotiaasta alkaen aina 12 -vuotiaaksi asti. Sen jälkeen hänelle järjestettiin kihlaus (joka noissa oloissa tarkoittaa juridista avioliittoa) Joosefin kanssa. Joosef oli Daavidin sukuun kuuluneena siirtynyt Nasaretiin Herodes Suuren vainoja pakoon. Maria oli tekemässä yhtä vaatetta temppeliä varten kun hän sai enkeli Gabrielilta ilmoituksen Jeesuksen syntymästä.

      Näin siis Jeesus on päässyt parhaan mahdollisen koulutuksen piiriin jo äidinmaidossa. Tunnettu lainalaisuus ihmisten kesken on että sivistyneitten lapset yleensä menestyvät paremmin kouluissa ja opinnoissa kuin vähemmän sivistyneitten ihmisten lapset. Näin kävi tässäkin. Jo 12 -vuotiaana Jeesus osoitti sellaista viisautta, että temppelin opettajatkin ihmettelivät hänen tietojensa syvyyttä. Yleensä rippikoulua vastaava Toora -koulu käytiin suunnilleen noissa ikäluokissa. Jeesus sai vastaavassa iässä keskustella aikansa ”professoreitten” kanssa.

      Muuten miksi annat vikoilevan asenteesi sulkea silmäsi näkemästä Raamatun sanaa Jeesuksen koulutuksesta eli viisaudessa varttumisesta.

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi VIISAUDELLA, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      Joten tässä todetaan Jeesuksen saama opetus ja sen tuloksena karttuva viisauden lisääntyminen.

      Ota siis ihmeessä rätit pois silmiltäsi ja ala tutkia Raamattua ilman harhaisia mielikuvituksen leijailuja jalat tukevasti ilmassa roikkuen.

  3. Matias Roto en viitsisi jatkuvasti aikuista miestä opettaa lukemaan, nytkin yhä uudelleen väärität Pietarin sanoja ap.t.2 eli toteat seuraavasti:

    ””Ota itse vastaan se Raamatun sana, että kaste kuuluu lapsillekin.

    ” —— kaste ——— lapsillenne —-”””(Matias Roto)

    Kyse on siis ap.t.2 ja siitä jakeet 38 ja 39 jotka kuuluvat:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    Väitteesi että kaste kuuluu lapsillenne ei ole tuosta vaan siinä sanotaan selkeällä suomen kielellä:

    ”” Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ””

    Tuossa on selkeästi sanottu että lupaus on annettu myös kuulijoiden lapsille, ei tuossa puhuta yhtään mitään että kaste olise joka olisi lapsille.

    Tällaisenko Raamatun sanan vääristelijän opetusta tulisi seurata?

    • Ari

      Kyseessä on parannuKSEN kasteen sisältämä lupaus.

      – kaste antaa paraannuksen

      – kaste antaa syntien anteeksiaantamuksen

      – kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.

      Kaikki tämä annetaan jokaiselle vauvasta vaariin eli siis niin aikuisille kuulijoille kuin koko heidän perheilleen aina vastasyntyneisiin vauvoihin asti.

      On nimittäin muistettava että jo paljon ennen Jeesuksen aikaa pakanain kääntyessä juutalaisuuteen piti aina kastaa koko perhe. Jos yksikin aiottiin jättää ulkopuolelle niin kukaan ei saanut kääntymyksen toteuttavaa kastetta, ei kukaan. Vain kokonaisina talouksina oli mahdollista saada osallisuus kääntymyksen lahjoittavasta kasteesta.

      Joten ilmaus TEILLE JA TEIDÄN LAPSILLENNE kertoo tasan tarkkaan saman todellisuuden olleen käytössä myös tässä tapauksessa. Yksikään kuulijoista ei saanut parannuksen antavaa kastetta ellei koko heidän perhettään kastettu samalla kertaa.

      Joten toisin kuin tietämättömyyttäsi ja Hubmeierin vuosina 1525-27 kirjoittamien kirjojen opetusten synnyttämän kokonaan uuden opin viettelemänä olet tulkinnut Pietarin saarnan täysin väärin. Olet tehnyt kuin Virossa oleva nurinperin talo, joka seisoo katollaan, olet kääntänyt Pietarin sanan nurin päin, kun lasten kastamisesta puhuvan sanan olet kääntänyt lasten kastamisen kielloksi.

    • Matias Roto minun eitarvitse vääristellä Raamatun sanaa kun sanon että lupaus on selkeääkin selkeämmin:

      ””: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      En muuta kirjaimenkaan vertaa Raamatun sanaa.

    • Ari

      Sanoistasi ”en viitsisi jatkuvasti aikuista miestä opettaa lukemaan,” tulee mieleeni erään ystäväni lapsen tokaisi isälleen, joka mietti yhtä teknistä ongelmaa. Poika sanoi ruotsiksi ajatuksen: ”Isä kun kasvat isoksi ja alat ymmärtää tekniikkaa.” Juuri tuollaisen pikkuvanhan pikkuvesselin tasoista on tekstisi.

      Lukemisesta ja sen osaamisesta puheen ollen: Eilen sain loppuun kahlatuksi kolme ja toissapäivänä kaksi venäjänkielistä kirjaa. Tänään toimittamassani hautauksessa siteerasi viittä kirjaa, neljää suomeksi ja yhtä ranskaksi. Miten monta kirjaa sinä olet lukenut tässä parina viime päivänä?

    • Matias Roto noinko ”tyhmänä” pidät minua etten muka huomaisi kuinka yrität ohittaa vastaamasta selkeään kysymykseen, ei asiat poistu sillä että ummistaa silmänsä niiltä.

      Siis mikä on lupaus josta Pietari puhuu?

    • Ari

      Japanilaisissa kanji merkkien oppikirjassa sanotaan, että oppiakseen yhden merkin se pitää toistaa 40 kertaa.

      Sinun kanssasi olen saanut ylittää tuon rajan hyvin paljon yli 40 toistokerran, mutta edelleenkään et ole oppinut lukemaan tekstiä sisältä niin kuin se on kirjoitettu.

      Tässäkin kieltäydyt näkemästä vastaustani. Olet kuin ihminen joka panee kätensä silmilleen ja sanoo, ettei näe mitään.

      Toistanpa vielä kerran vastauksen kysymykseesi mistä lupauksesta Pietari puhui:

      Kyseessä on parannuKSEN kasteen sisältämä lupaus.

      – kaste antaa paraannuksen

      – kaste antaa syntien anteeksiaantamuksen

      – kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.

      Tätä hetkihartauden klo 9 aamupäivän liturgiassa ei pitänytkään mikään mitättömyys, vaan yksi kansakunnan etevimmistä saarnaajista.

      Helluntaijuhlaan saattoi noihin aikoihin tulla yli miljoona kävijää. Juhlan liturgioihin valittiin saarnaajat todella huolella. Vain kaikkein parhaille annettiin mahdollisuus saarnata noissa juhlan yhteydessä pidetyissä liturgioissa.

      Pietari oli yksi heistä.

      Hänen saarnansa tuotti tulosta. Noin kolmetuhatta kuulijaa liittyi kirkkoon pyhän kasteen välityksellä. Käytännössä näitä kasteita toimitettiin pidemmän ajan kuluessa, koska perheet piti saada mukaan kokonaisina. (Poikkeuksina oli vain sellaiset tilanteet missä muuta ei voitu tehdä, kuten Etiopian rahaministerin kääntyminen Apt. 8. luvussa.)

    • Matias Roto luitko mitä kirjoitin ja ymmärsitkö sen eli kun kirjoitin etten lisää mitään Raamatun sanaan kun selitin mitä on se lupaus josta Pietari puhuu?

      Nyt sitten selittelet jotain omiasi, en todellakaan löydä sitä Raamatusta.

      Tässä on meidän ero, minä en vääristä enkä tuo mitään omaa vaan sen mitä on kirjoitettu Raamattuun, sinä taasen tuot jostain ohi Raamatun selityksiä jolla kumoat Raamatun sanan.

    • Ari

      Tietämättömyyttäsi väität, ettet muka tuo tekstiin mitään lisää.

      Toimit kuin ambopoika joka piirtää suomalaisiin järviin puita ja pensaita sekä muutamia taloja, koska hänen mielikuvansa perustuvat sadekauden tulvien luomaan näkymään kun tantereelle tulee muutama kymmenen senttiä vettä.

      Toisena vertauksena erään pojan ajatuksiin, joka sotien jälkeen sai vanhemmiltaan soiton mummolaan, missä oli käymässä. Tuo mummolassa käynnillä ollut poika kuvitteli, että isä ja äiti ryömivät puhelinlankoja pitkin mummolan puhelinkaappiin ja sieltä sitten puhuivat lapselleen.

      Juuri näin räikeästi sinun tarinasi raamatunkohtien tapahtumien muka oikeista selittävistä kertomuksista eroavat Jeesuksen ajan arkisesta elämäntodellisuudesta.

      Oletko edes kuullut sitä, että Herodes Suuri oli omana aikanaan Välimeren alueen toiseksi rikkain mies heti keisari Augustuksen jälkeen.

      Oletko tietoinen että Jeesuksen jalat voidelleen Marian nardusvoidepullon käypä hinta oli työmiehen koko vuoden palkka. Se käytettiin yhteen ainoaan voiteluun, Jeesuksen jalkojen voiteluun. Voide oli tuontitavaraa Himalajan lähellä olevilta alueilta asti.

      Joten tämä väitteistäsi, että Jeesuksen seuraajat muka olivat vain köyhiä.

  4. Matias Roto sait minut hymyilemään seuraavalla sutkauksellasi:

    ””Olet tehnyt kuin Virossa oleva nurinperin talo, joka seisoo katollaan, olet kääntänyt Pietarin sanan nurin päin, kun lasten kastamisesta puhuvan sanan olet kääntänyt lasten kastamisen kielloksi.””(Matias Roto)

    On tullut tehtyä raksa hommia koko ikä joten en kyllä noin pahasti rakentamisessakaan erehdy.

    Oma kuvitelmasi on ettei sinun eikä kenenkään vauvakastetun tarvitse tehdä parannusta koska se on annettu jo vauvana kasteessa, siis eiku syntiä tekemään kun piikki on auki, ei tarvitse nöyrtyä parannukseen eikä muuttaa mitään saa nauttia elämästä vaikka siinä sivussa lähimmäiset kärsisivätkin jopa kuolisivat (vrt ukrainan sodassa)?

    • Ari

      Tulkitset kasteen sanoman juuri Nurinperin talon rakentamisen mukaisesti.

      Kasteen armohan kutsuu JOKAPÄIVÄISEEN parannuksen tekemiseen. Tuo parannuksen tekeminen on mahdollista vain kasteen armoon turvautuen. Ilman kasteen tarjoamaa syntien anteeksiantoahan parannuksen kuvitteleminen jää vain ihmisen omaksi pöyhkeilyksi. Isälläni oli tapana sanoa, ettei mies kasva isommaksi sillä että pullistelee vatsaansa.

      Oletko huomannut, että Jeesuskin oli talontekijä arkiammatiltaan: kivitöitä kivitaloja varten ( laastia ei tuohon aikaan käytetty ), puutöitä ikkunaluukkuja yms varten ja huoneitten sisustamista joihinkin kohtiin, jne.

      Vain noin kuusi kilometriä Nasaretissa jälleenrakennettiin yhtä kaupunkia. Siellä riitti töitä niin Joosepille kuin Jeesuksellekin pitkäksi aikaa.

    • Ari

      Nurinperin talo EI ole rehdys. Se on rakennettu turistipyydykseksi.

      Käytän virhetulkintaasi vertauksena vielä suuremmista väärinkäsityksistä Raamatun selittämisessä.

      Jälleen kerran osoitus miten tietämättömyytesi muuttaa kertomusta, kun luulee jotain muuta kuin se mitä kerrotaan.

      Siksi viisas ottaa opikseen saamansa opetuksen, mutta tyhmä kieltäytyy oppia vastaanottamasta ja siksi pysyy harhoissaan.

      Ota opiksesi Etiopian rahaministerin toteamus Filippuksen kysyessä, ymmärtääkö hän mitä lukee.

      Ministeri vastasi, että ei voi ymmärtää,, ellei joku toinen opeta.

  5. Matias Roto minkälainen Jumala kuva sinulla on, jättääkö Hän lapsensa voimattomana tänne maan päälle eikä anna mitään jolla voisi elää kuten Jeesus eli, siis jättää antamatta voimaa seurata Jeesusta vaikka evankeliumissa on selkeä käsky seurata Jeesusta?

    Kuinka ”näet” edellisen siihen mitä Raamattu kertoo israelin vaiheista, kuinka Jumala vapautti egyptin orjuudesta ja johdatti luvattuun maahan antaen sen juutalaisille ja varjeli tätä kansaa kun kansa eli Jumalan tahdossa?

    • Ari

      Hän on antanut Jumalan lapseuden jo vauvana kasteessa. Olen siis hänen opetuslapsensa ja hänen seuraajansa.

      Psalmi 78 puhuu hyvin selvästi Jumalan suurista teoista. Blogini siis puhuu juuri tästä.

    • Matias Roto milloin sinusta tuli mielestäsi Jeesuksen opetuslapsi?

      Luuk. 14:33
      Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni

    • Ari

      Hepreassa ei ole vertailumuotoja. Siksi juutalainen tapa korostaa kaikkein tärrkeintä on verrata sitä toiseksi tärkeimpään.

      Niinpä tuokin Viittaamasi lause voidaan ilmaista sanomalla, että Jeesuksen opetuslapseksi tuleminen on kaikkein tärkeintä, tärkeämpää kuin mikään muu.

      Luther ilmaisee tämän saman sanomalla, että kaste on suurenpiarvoinen kuin taivas ja maa.

      Kristinoppi 1948 sanoo, Jumalan lapseksi pääseminen on elämme kallein asia.

      Kuten Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky sen ilmaisee, niin minusta tuli Jeesuksen opetuslapsi, kun minut kastettiin kolmiyhteisen Jumalan nimeen pian syntymäni jälkeen.

  6. Matias Roto toteat minulle:””Tietämättömyyttäsi väität, ettet muka tuo tekstiin mitään lisää.””

    Selitäppä nyt selkeästi mitä lisään tuohon Pietarin saarnassa olevaan lupaukseen, siis joka kuuluu:

    ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2:38)

    Tuo on suora kopiointi Raamatusta.

    • Ari

      Kyllä olen huomannut sittaattisi olevan suora lainaus Apostolien teoista.

      Ongelmasi on vain siinä ettet ymmärrä siinä olevien sanojen merkitystä. Sotket parannukseen ihmisen oman osuuden tapahtumaan jonka Jumala yksinaän tekee pyhän kasteen välityksellä.

      Kuten Paavali sanoo Tiituksen kirjeen 3. luvussa

      4 Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, 5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, ( SIIS KASTEESSA ) niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

      kOKO RAAMATUN sanoma on tämän kanssa linjassa. Jumala itse toimii. Hän tekee. Hän johtaa. Hän pelastaa. Hän kääntää meidät. Tai vieläkin selvemmin sen sanoaksemme kääntymys on sitä, että Jumala kääntää kasvonsa meidän puoleemm, kuten Herran siunauksessa sanotaan:

      HERRA kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi.”

    • Matias Roto toteat minulle:””Ongelmasi on vain siinä ettet ymmärrä siinä olevien sanojen merkitystä.””

      Nyt hyppäs kyllä aika korkealle tuo vähättelysi keskustelukumppanistasi, näytä nyt ihmeessä mitä noista sanoista en mielestäsi ymmärrä?

      Mietippä nyt mitä Jeesus sanoo parannuksesta:

      Luuk. 10:13
      Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka teissä ovat tapahtuneet, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa istuen tehneet parannuksen.

    • Ari

      Aivan yksinkertaisesti sinulta on jäänyt huomaamatta että parannus on Jumalan luoman mutta syntiin langenneen ihmisen palaamista Jumalan yhteyteen.

      Tämä pelastus annetaan lahjana kasteen toimituksessa.

      1. Piet. 3:21

      21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,

      Tässä se on sanottu.

      Jos et usko tätä Raamatun sanaa, jonka Pyhä Henki Jumalan sanana sinulle osoittaa, niin silloin juuri saat kokea sen tuomion mihin kommentissasi viittaat, kaikkine ”voi sinuineen”.

      Joten suosittelen sinulle aitoa parannuksen vastaanottamista eli Pyhän sanan todesta ottamista.

  7. Matias Roto toteat minulle:””Joten suosittelen sinulle aitoa parannuksen vastaanottamista eli Pyhän sanan todesta ottamista.””

    Pitäskö siis mnun mennä taas kasteelle, meinaan siinähän mielestäsi saadaan parannus?

    Samoin jokapäiväisessä parannuksessa varmaankin menet kasteelle joka päivä, eihän parannusta voi mielestäsi muuten saada?

    Tuot esille:

    21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. (1. Piet. 3)

    Tätäkään et ymmärrä, mistä tuossa pelastutaan eli mikä on se esikuva johon viitataan?

    Se mihin viitataan on:

    20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.(1.Piet.3)

    Siis kun kerran viittauksessa eivät pelastuneet päässeet taivaaseen vaan pelastuivat siitä saastutuksesta joka maan päällä vallisti.

    3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
    4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,(2.Piet.1)

    • Ari

      1) Kaste on yksi

      Pyhän sanan todesta ottaminen sisältää sen AINOAN AIDON KASTEEN, jonka sait jo pienenä vauvana todesta elämisen. Tuo ainoa kaste on pelastuksen osallisuutesi. Vaikka olet kuinka paljon tuosta lahjasta pois poikennut jättäessäsi käyttämättä siihen sisältyvää koko elämän pituista syntien anteeksiantoa ja Jumalan lapseutta, niin sinun oma uskottomuutesi EI OLE tehnyt tyhjäksi sitä armoa, joka yhä edelleenkin tänä päivänä on sinulle tarjona oleva pelastuksen perusta.

      Kastetta ei voi uusia. Kaste on yksi. Uudelleen kasteelle meno on epäuskon teko, vaikka sitä kuinka kuvittelisi muka uskon teoksi. Se on epäuskon sana, koska Raamattu sanoo kasteen olevan yksi. Tämä kaste puolestaan on vain yksi sen takia, että Jumala on yksi, jolloin myös se kädensija, johon usko takertuu on vain yksi. Usko on yksi. Kaikki uudet kasteeksi kutsutut seremoniat liittävätkin johonkin muuhun uskoon eli johonkin oman uskottelun varaan.

      Tämän sanoo Raamattu

      Efesolaiskirje:

      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

      2) Virheelliseen lauseenjäsennykseen perustuvia harhoja seuratessasi kadotat kasteen luonnetta kuvaavan kohdan sanoman. Se mikä jakeessa 21 seuraa kasteen pelastusta kuvaavia sanoja esitetään vain kasteen olemusta kuvaava LISÄSELITYS. Ei mitään muuta

      Tuossa lisäselityksessä torjutaan kuvitelma että kasteen pesussa olisi kysymys vain saunomaiseen tai aamu- ja iltapesuihin verrattava kylpy tai pesutapahtuma. Torjutaan siis kasteveden pitämistä tiskivetenä tai muuna huushollin puhdistukseen verrattava ulkonainen puhdistautumistoiminta.

      Sen sijaan siinä todetaan että kaste antaa LIITTOSUHTEEN ylösnousseeseen Jeesukseen. Tämän ystävyyden liiton takia meillä sitten on syntien anteeksiantamus, ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä. Kaikki nämä lahjat tulevat meille armosta, yksistään Vapahtajamme lahjana, siksi että meidät jo edellä kuvatussa KASTEEN PELASTUKSESSA on liitetty Jeesuksen yhteyteen hänen liittolaisekseen eli siis Kristuksen ruumiin jäseneksi eli siis kristikunnan jäseneksi eli siis kirkon jäseneksi.

      3) Esikuva tarkoittaa edellä kuvattua Nooan pelastumista arkin välityksellä. Vesi kannatti arkkia. Arkki pelasti Nooan ja hänen seuralaisensa, eläintarhan.

      Sanoma PELASTUKSESTA siis on se mikä yhdistää esikuvan ja tämän täyttymyksen välillä.

      Oleellinen tässä yhteydessä on NYT -sana.

      Tässä nykyisyydessä ei tehdä arkkia, ei odoteta tulvia eikä muutakaan sellaista, vaan tässä NYT -hetkessä PELASTUKSEN antaa vain ja aioastaan KASTE, jonka välityksellä meidät LIITETÄÄN Kristuksen ylösnousemuksen antamaan kokonaan uuteen elämään, elämään Jumalan lapsina.

      4) Kaikki se mitä 2. Piet. kohdassa luettelet on meille lahjoitettu nimenomaan KASTEEN toimituksessa. Kasteessa kaikki tämä on meille meidän hyväksemme lahjoitettu.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25