Lapsi on arvollisin
Jeesus pani lapsen opetuslasten keskelle, kun nämä keskustelivat kuka heistä on suurin.
Sunnuntai 30.09.2018
Mikkelinpäivä eli Enkelien sunnuntai
Jumalan sanansaattajat
Evankeliumi: Matt. 18:1-6 (7-9) 10
Vallan väärinkäytöstä palvelevaan rakkauteen
Opetuslasten keskuudessa syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Kilpailu vallasta voi rikkoa ihmisten välejä. Tällainen hajaannuksen estämiseksi Jeesus tarttui heti asiaan ja esti riidan syntymisen. Kukkoilevien kaverusten vastapainoksi hän pani pienen lapsen joukon keskelle ja sanoi, että tässä on paikalla olevista kaikkein arvokkain.
Sama kysymys kuin Matteuksen tekstissämme: "Kuka on suurin?" esiintyy myös Markuksen evankeliumissa:
"33 He saapuivat Kapernaumiin. Kotiin tultuaan Jeesus kysyi opetuslapsilta: "Mistä te matkalla keskustelitte?" 34 He olivat vaiti, sillä he olivat väitelleet siitä, kuka heistä oli suurin. 35 Jeesus istuutui, kokosi kaksitoista opetuslastaan ympärilleen ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija." 36 Sitten hän asetti heidän keskelleen lapsen, otti hänet syliinsä ja sanoi: 37 "Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt."
Huomaamme kuitenkin miten ensimmäisten sijojen hamuaminen on meissä ihmisissä sisäsyntyistä. Vähän myöhemmin samassa evankeliumissa, Matt. 20:20-28, tapaamme Sebedeuksen poikien äidin anomassa pojilleen kunniapaikkoja taivasten valtakunnassa.
Vanhan perinteen mukaan Sebedeuksen vaimo oli Salome ja pojat olivat Jaakob ja Johannes.
Tämä Salome oli neitsyt Marian kihlanneen Joosefin tytär. Nimittäin ensimmäisestä avioliitostaan Joosefilla oli neljä poikaa: Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, Sebedeuksen vaimo. Uudessa testamentissa näitä nimitetään Jeesuksen veljiksi ja sisariksi. Tässä seurataan juutalaista yhteisöllistä ajattelutapaa, jonka mukaisesti Jeesusta nimitettiin näiden Joosefin lasten veljeksi, koska hän kasvoi samassa lapsikatraassa.
Taivasten valtakunnassa suurin on se joka palvelee. Yhteisen hyvän edun hakeminen luo luottamusta ja vie asioiden hoitoa eteenpäin. Lapsista huolehtiminen rakentaa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kun meistä vanhemmista aika jättää, niin tulevat sukupolvet vievät maailmaamme eteenpäin.
Enkelit ovat kanssamme turvanamme
Me ihmiset emme elä yksin. Seurassamme on Jumalan enkeleitä. He varjelevat meitä vaeltaessamme ajallisessa elämässämme eteenpäin. Jumala on luonut heidät ja antanut heille palvelutehtävän. He suojelevat ja varjelevat maailmaamme, ihmiskuntaamme, kansoja, yhteisöjä, kirkkoa, seurakuntia, itsekutakin ihmistä omalla paikallaan.
Kun kokoonnumme messuun niin paikalla voi olla vähän tai paljon ihmisiä. Ihmisten määrä ei kuitenkaan koskaan voi ylittää taivaan enkelien määrää. Emme voi laskea heidän lukuaan. Niin mittaamaton on heidän joukkonsa.
Ehtoollisen vieton yhteydessä luettavassa prefaatiossa lausumme:
"Me kiitämme sinua tästä taivaan lahjasta
ja laulamme sinulle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa."
Myös perheen parissa tai yksinään toimitetussa rukoushetkessä enkelit ovat luonamme. He ovat meidän turvamme kaikissa tilanteissa.
Lutherin aamu- ja iltarukouksessa pyydämme Jumalan enkelien suojelua elämäämme, jottei elämää tuhoava Perkele pääse meitä vahingoittamaan.
Aamurukouksessa sanomme:
" --- Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”
ja iltarukouksessa:
”Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet kuluneena päivänä minua armollisesti varjellut. Pyydän sinua: anna anteeksi kaikki syntini, joilla olen vääryyttä tehnyt, ja varjele minua armollisesti tulevana yönä. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”
114 kommenttia
Juha Heinilä selkeä vastaus on kun Jeesus niin tahtoi. Huomaa ettei evankeliumi anna muuta vastausta.
Vastaa nyt edellä olevaan kysymykseeni kuinka johdonmukaisestia ajttelet evankeliumin sanasta ”eikä yhtynyt häneen ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan”?
Väitätkö että 38 käännös olisi virheellinen eikä kääntäisi oikein kohdan tarkoitusta?
Mitä sitten mielestäsi tarkoittaa ”ei tuntenut häntä”?
Mitä sitten tarkoittaa ”ei tuntenut häntä”?
Käännä nyky suomeksi?
Et kai väitä ettei todellakaan tuntenut, siis ei ollut nähnytkään?
Juha Heinilä eihän tuossa sanota etteikö Joosef olisi tuntenut Mariaa vaan ettei tuntenut ennen kuin Maria oli synnyttänyt, siis kyllä tunsi mutta vasta synnytyksen jälkeen.
Joosef otti Marian tykönsä eli he elivät yhdessä.
Tunsitko oman puolisosi ennen avioliittoleiriä?
Juha Heinilä ei muuten evankeliumissa ole mainintaa että Joosef ja Maria olisivat menneet avioliittoleirille ja näin Joosef oppinut ”tuntemaan” Marian.
Siis nyt saivarrellaan asiasta joka on käännetty 38 ja 92 selkeästi ja ei teiltä saa toista selitystä, siis selkeää mitä ko kohta tarkoittaa niin en voi mitenkään ymmärtää toisin kuin nuo suomen käännökset ovat ja ne kuitenkin tukevat muita evankeliumin kohtia kuten Jeesuksen veljistä ja sisarista.
Joosef ei pannut alkuun Jeesusta.
No ei varmaan 🙂
”Mutta mitä tulee Marian ikuiseen neitsyyteen, niin se oli vanhassa kirkossa niin perustava osa oppia Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta, että jos pappi ei siihen pitäytynyt, niin hän sai potkut.”
Olisi saanut potkut myös jos olisi selitänyt maan kiertävän aurinkoa…
Matias Roto ihmettelen miksi et ole ottanut kantaa tähän Juha Heinilän esille tuomaan ”tuntea” käännökseen eli kun vanhassa Raamatussa on yhtyä ollut käännettynä pelkästään ”tuntea”?
Sinulla on niin vahvat omat mielipiteet ja vastaukset kaikkeen joten olisi mielenkiintoista lukea tästäkin selityksesi.
Matias Roto kun Jumala salaa evankeliumin juuri viisailta ja ymmärtäväisiltä eli niiltä jotka oman järjen avulla yrittävät sitä tulkita ja ILMOITTAA lapsenmielisille, niin mitä luulet kun Jumala jotain ilmoittaa niin onko se selvää kuin pässin liha?
Juha Heinilä mitä johdonmukaisuutta tuossa on, pelkkiä olettamuksia.
Entä evankeliumin teksti:
22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: 23 ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme. 24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä 25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.(MAtt.1)
Sanoppa miten johdonmukaisesti tuon ajattelet, siis khdan ”ei yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan”?
Huomaa että tämä on selkeää evankeliumin sanaa.
Ilmoita asiaton kommentti