Lammastarhan paimenet

Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä. Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä. (Hes. 34:10-12 / FB38)

Minkälaista paimenta Jumala rakastaa?

Miten tunnistat oikean paimenen äänen?

Miksi meidän pitää olla kuuliainen Jumalalle, eikä pälpättää omiamme?

Miksi on hyvä, että seurakunnissa on paimenia, jotka rakastavat jokaista seurakuntalaista?

 

  1. Jeesus on Hyvä paimen.


    Jeesus sanoi:
    ”Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

    Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.” (‭‭Joh. 10:11‭-‬18‬ ‭/ FB38‬‬)

  2. Niinpä…… tuo loppuosa kertoo juuri sen, että hän itse antaa henkensä, jotta voi ottaa sen takaisin. Eihän sitä muuten voi ottaa takaisin.

    Miksi sitten syytetään juutalaisia Kristuksen murhaajiksi. Olivatko kirkkoisät jotenkin vajaita luetun ymmärtämisen suhteen.

    Ja lisäksi, voi kysyä, alkuosaan liittyen, että mitä eroa on sillä, että paimen pakenee, tai että paimen antaa henkensä ? Onko tässä kompa, joka pitäisi tajuta, koska molemissa tapauksissa lauma jää vaille paimenta.

    • Hyvä kysymys, kiitos Tarja! Jeesus ei paennut. Hänet ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, ylösnousi kolmantena päivänä. Hän on Paimen aina ja iankaikkisesti. Aluksi kaikki Paimenen laumaan kuuluvat olivat juutalaisia ja Jeesukseen ylösnousemisen jälkeen myös pakanoilla oli mahdollisuus päästä Paimenen kaitsentaan.

    • Tarja, pohdintaasi.

      Jeesus on Hyvä paimen, joka kaitsee lampaitansa.

      Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. (Hes. 34:11 / FB38)

      Jeesus kuoli koko maailman synnin tähden. Kaikki jotka kuuluvat Hänen laumaansa pelastuu, myös Jeesukseen uskovat juutalaiset.

    • Kiitos Pekka hyvästä kommentista. Apostolin tekojen 10 luvussa voimme lukea kun ensimmäisistä pakanoista tulee kristittyjä. Jumala antoi Pietarille selkeää opetusta, että pakanatkin ovat pelastukseen kelvollisia. Eli kun uskomme Herraan Jeesukseen olemme autuaita.

  3. Pekka V Pesonen

    Kiitos kauniista sanoistasi, joita hyvin harvoin kuulen.

    Täytyy kuitenkin oikaista sen verran, että minä tuon esille ihan omaa ajatteluani, oman lukemiseni pohjalta. Tapanani on miettä lauseita ymmärtääkseni mitä niissä sanotaan, kuka sanoo, ja miltä ajalta ne ovat peräisin.

    En tosiaan tiedä, onko edes olemassa mitään juutalaista ajattelua evankeliumin kirjoituksista, eivät he taidä sitä lukea.

    • Tarja, kiitos kommenteistasi. Evankelistat Matteus, Markus ja Johannes olivat juutalaisia. Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu alunperin hepreaksi ja siinä on paljon lainauksia Vanhasta Testamentista. Juutalaiset kautta aikojen ovat uskoneet tulevaa Messiaaseen, mutta vain osa pitää Jeesusta Messiaana.

    • Hyvä kommentti, kiitos Ismo. Näin on. Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on meille kaikille. Jeesus on tie totuus ja elämä. Tämä ikivanha tie vie Isän kotiin Taivaaseen.

  4. En tiedä, ovatko Matteus, Markus ja Johannes juutalaisia, jotka haukkuvat juutalaisia ja syyttävät syyttä omaa kansaansa yhdessä luomansa Jeesus henkilön kanssa. Markus nimisiä juutalaisia ei taida juurikaan olla, se on roomalainen nimi. Matteus, ei sekän kuulosta Mattatiakselta, joka on juutalainen nimi. Luukas on kreikkalainen ja häntä sanotaan myös Apostolien tekojen kirjoittajaksi.

    Vaikka olisivatkin, on muistettava, että me emme ole juutalaisia, ja siksi evankeliumin julistamisesta juutalaisherjoineen, kun me sitä julistamme, tulee rasismia ja vihapuhetta, se ei ole enää vain heidän sisäistä polemiikkia, johon meidän ei kuulu puuttua muuten kuin pelastajana ja kansan puolustajana ja totuuden etsijöinä.

    Siksi se on aihettanut juutalaisiin kohdistuvia vainoja, kansanmurhaa ja hävitystä ja vihaa, koska me olemme ulkopuolisia, jotka levittävät ikivanhoja herjoja.

    Sekin on hyvä muistaa että eivät kaikki joilla on raamatullinen nimi, ole silti juutalaisia. Jos nuo henkiöt/ apostolit olisivat olleet juutalaisia, heidän olisi luullut tuntevan maan olosuhteita ja historiaa paremmin, kuin mitä evankeliumista selviää. Esimeksiksi Rooman ja Kreikan, sekä arabien vaikutus jää lähes olemattomaksi.
    Kuten myös se, että mitään ihmisuhri kulttia Juudean maalla ei todellakaan ole ollut, se kuului kreikkalaiseen Dionysos- kulttiin ja sen farmakos-riittiin. Dionysos oli myös Jumalan (Zeus ), poika, joka jo ennen Jeesusta muutti veden viiniksi omissa häissään.

    Juutalaisilta lapsilta pitäisi kieltää evankeliumin lukeminen jo Matteuksen luvun 23 takia. Ihmettelen kyllä miten kristityt edes kehtaavat mennä käännyttämään tuollaisten tekstien uskoviksi juutalaisia. Miten sen asian valaisis’ pimeydessä vaeltaville. Jos mahdollista niin voi kuvitella, että jos se sanottaisiin omista jäsenistä omista lapsista, silloin voisi tajuta miltä se tuntisi, jos ei ole empatiakykyä ihan sisään kirjautuneena ominaisuutena lahjaksi saanut.

    • Tarja, kommenttisi ovat mielenkiintoisia, kiitos niistä. Tosin ajattelen eri lailla Jeesuksesta ja Raamatusta kuin sinä. Evankelistoilla, kuten monilla muilla UT:n henkilöillä oli sekä hepreankielinen, että kreikankielinen nimi. Se että monet fariseukset ja kirjanoppineet olivat harhassa, ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat. Jeesus, Jumalan ainoa Poika, joka oli myös juutalainen tiesi täydellisesti mitä opetti.

      Olen käynyt Israelissa muutaman kerran. Käynyt siellä useassa eri kaupungissa koko maan alueella. On hienoa käydä Raamatussa kerrotuissa paikoissa. Samoin olen käynyt Egyptissä mm. Kairossa ja Mooseksen vuorella. Matka luvattuun maahan ja siihen liittyvät asiat ovat mielenkiintoisia.

      Tarja, oletko sinä käynyt Isralissa?

  5. Meilä on tässä sanankäytössä ongelma. Sana; juutalainen, mielletään rotuun ja alkuperään kuuluvana, mutta Raamatun kielessä käsittääkseni se on laatusana, joka kuvaa ajatusmaailmaa ja mielenlaatua. Laatua, joka oli niin tarkkaan soveltanut Lain ja kirjoitukset elämäänsä, että oli mahdotonta uskoa siinä olevan jotain puutetta. Jeesuksella oli toinen tulkinta monesta asiasta. Jeesusta oli vaikea uskoa siksi, että hänet tunnettiin lapsesta asti ja hänen sukunsa, jolla suvulla ei kai ollut hengellistä auktoriteettia. Ihmiosluonto arvostaa mielellään niitä joita on nostettu johonkin asemaan

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.