Lähetyskäskyn kokonaisobjekti

Kansat kaikkineen evankeliumin valoon

Nyt Ruotsista on yksi mies ja meillä kaikilla on yksi Jumala”, sanoi Uppsalan kokouksen puheenjohtaja vuonna 1593, kun kokouksessa oli hyväksytty tunnustuskirjojen Uppsalan kokouksen päätös.

(Nu är Sverige vordet en man och alla hava vi en Gud.)

Kokonainen kansa oli virallisesti omaksunut luterilaisen opin.

Lähetyskäskyssä Jeesus antoi tehtäväksi tehdä kaikki kansat kokonaisina kansoina opetuslapsikseen. Suomennoksessa käskyssä käytetään kokonaisobjektia. Kansat on kasteen kautta opetuslapseutettava kokonaisina kansoina: ”Panta ta ethne”, ”kaikki kansat”.

Tutkin kerran miten tämä yhteisöllisyys näkyy muutamassa afrikkalaisessa raamatunkäännöksessä. Tulos oli ilahduttava. Afrikkalainen elämänmuoto on yhteisöllistä. Siksi myöskin lähetyskäskyn kokonaisvaltaisuus tulee esille raikkaan ehyenä.

http://www.roto.nu/doku.php/text006

Lähetyskäsky sisältyy Pyhän Kolminaisuuden päivän evankeliumiin Matt. 28:16-20.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Kokonainen kansa oli virallisesti omaksunut luterilaisen opin.”

    Pakotettu ”omaksumaan” kirkon kurinpidollisten seuraamusten uhalla ja peloteltu vielä varmuuden vuoksi uimaretkillä ja kärventymisellä helvetin tulisessa järvessä ellei omaksu.

    Silloin kun kansa on oppimatonta, se on myös herkkä uskomaan mitä tahansa lukeneitten pappien syöttämää puppua henkiolennoista ja helvetin tulisista järvistä.

    Onneksi nykyään on jo toisin. Kehitysmaissa, joissa kansan sivistystaso on vielä alhainen uskonnollisuus voi vielä lisääntyä, mutta kehittyneet länsimaat sekularisoituvat jo kovaa vauhtia.

    • Kimmo

      Väität että oppimaton kansa on herkkä uskomaan mitä tahansa uskonnollista.

      Nuorten keskuudessa tehdyn nuorisobarometrin mukaan asia on juuri päinvastoin: Kaikkein vähiten uskonnollisia ovat sellaiset nuoret, joilla ei ole tutkintoa eivätkä he opiskele.

      Näin siis ihmisten kesken. Jumalan edessä ei kuitenkaan ole mitään eroa. Hänen rakkautensa kuuluu jokaiselle ihmiselle yhtä suuressa määrin. Siksipä ihminen voi rohkeasti heittäytyä Jumalan rakkauden syliin ja antaa elämänsä Jumalan turviin olipa hän sitten paljon tai väehmmän oppinut.

    • ”Maailmanlaajuisesti ateismi on menettänyt eniten asemiaan maailman uskontojen joukossa ja tulee jatkossakin menettämään suhteellista osuuttaan.”

      Enhän minä ateismista ole mitään puhunut. Miksi sinä sen tähän vedit?

    • HS kirjoittaa sunnuntaina 24.5. että yhdysvaltalaisen tutkimustoimisto PEW:n raportin mukaan Islamin usko leviää voimakkaimmin ja siitä tulee ennen pitkää maailman suurin uskonto.

    • Uskonnot menettävät auktoriteettiaan kaikissa yhteiskunnallisen elämän muodoissa ja hallinnossa sitä mukaa kun yhteiskunnat kehittyvät rationalisaation ja modernisaation vaikutuksesta.

      Vain 27% suomalaisista ilmoittaa uskovansa kristinuskon Jumalaan ja kuitenkin vielä 75% kuuluu kirkkoon. Tästä on helppo vetää johtopäätös, että monien kirkon jäsentenkin elämään uskonnolla on sekularisoituvassa yhteiskunnassamme enää vain hyvin kapea kosketuspinta. Lähinnä vain hää- ja hautajaisrituaalien toimeenpanijana.

    • ”kadotuksesta”

      Kadotus? Onko se joku TV ohjelma? Niin kuin ”Pudotus” tai jotain sen kaltaista kenties.

    • ”Joka on kastettu ja uskoo Häneen pelastuu.”

      Entäs ne miljardit ihmiset, jotka kuolivat ennen kuin kasteesta ja Jeesuksesta tiedettiin mitään?

  2. Jeesus Kristus on ainoa pelastus. Vain hänen ansiostaan meillä on iankaikkinen elämä.

    Kristuksen yhteyteen liittäminen tapahtuu pyhässä kasteen toimituksessa. Siksi kaste on ratkaiseva rajapyykki ikuisen elämän saamisen tai sen ulkopuolelle jäämisen välillä.

    Usko on turvautumista eli luottamuksensa panemista Kristuksen suureen armoon ja rakkauteen. Hänen turvallisilla käsivarsillaan saamme elämämme elää, kun pyhän kasteen kautta olemme tulleet hänen yhteyteensä.

  3. Kimmo W

    PEW :in raportti on täysin linjassa muiden vastaavien raporttien kanssa. Näin oli jo viime vuosituhannen loppupuolella julkaistuissa riittävän perusteellisesti ja oikean metodin mukaisesti tehdyissä raporteissa.

    Islamin leviämistä edistää se että islamissa valtioiden varoja käytetään suuria summia heidän lähetystyönsä tukemisessa. Islamissahan sekä politiikka, filosofia että uskonto ovat saman perustavan näkemyksen eri ilmentymiä. Uskonto ja vallankäyttö kuuluvat yhteen. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Jo Muhammed oli valtiomies, josta elämänsä lopulla tuli koko Arabian hallitsija.

  4. Kirkon jäsenyys ei ole ainoastaan mielipidekysymys vaan myös pelastuskysymys.

    Kirkon jäsenyyttä ja uskon syvyysastetta voi verrata vaikkapa kiinteistön omistamiseen.

    Sellainen joka kuvittelee omistavansa talon, mutta jolla ei ole lainhuutoa kyseiseen taloon pettää itseään. Samalla tavoin sellainen joka kuvittelee uskovansa muttei ole kirkon jäsen elää epärealistisessa uskonkäsityksessä. Vanhat kirkon opettajat ovat nimittäin selkeästi sanoneet: ”Extra ecclesiam nulla salus”, ”kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.”

    Sellainen joka omaa sekä kiinnityksen että käyttää taloa saa talon käytöstä täyden hyödyn. Tämä on sellainen joka on kirkon jäsen ja myös osallistuu kirkon toimintaan. Hän saa riemuita yhteisestä uskosta ja kristittyjen yhteydestä.

    Sellainen joka ei mitenkään käytä taloa vaikka hänellä kylläkin on siihen lainhuudatus, jää kaikista talon tarjoamista mahdollisuuksista paitsi. Tällaisessa tilanteessa ovat ne jotka sisäisesti ovat vieraantuneet kirkosta vaikka ulkonaisesti kuuluvatkin kirkon jäsenyyteen. Tämä on kuitenkin paljon parempi tilanne kuin ensimmäisen ryhmän tilanne. Sillä kohta kun huomaa että ulkona alkaa olla paleltavan kylmää voi käydä käyttämään omistamaansa taloa ja asettua asumaan. Näin myös kirkon jäsenellä ovat ovet avoinna kaikkien niiden etujen saamiseen mitä osallistumisesta yhteiseen jumalanpalvelukseen sisältyy. Pelastuksen kaikki suuret lahjat ovat avoimesti tarjolla ja niiden varassa elämisen voi aloittaa milloin tahansa.

    Ja koska kirkon jäsen on aina osallinen kasteen suuresta lahjasta, jossa koko pelastuksen osallisuus jo on ihmiselle ojennettu, niin matka uskoon on lyhyt: Lahja on jo annettu, nyt tarvitaan vain se että se otetaan käyttöön, saa aloittaa uskon lahjan käyttämisen ja rohkeasti heittäytyä Jumalan turvallisten käsivarsien varaan koko elämällänsä painolla.

    • Roto: ”Samalla tavoin sellainen joka kuvittelee uskovansa muttei ole kirkon jäsen elää epärealistisessa uskonkäsityksessä.”

      Jaa, että ilmaiseksi – ilman kirkon jäsenmaksun maksamista – uskominen ja pelastuminen Helvetistä ei ole mahdollista, vaan ensin on jäsenmaksut maksettava, ennen kuin homma toimii. Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu….

      Roto: “Extra ecclesiam nulla salus”

      Tämähän hokema edustaa nykyään vain roomalaiskatolisen kirkon virallista kantaa, jonka mukaan muut kristinuskon haarat, kuten luterilaisuus, ovat harhaoppisia ja niiden tunnustajat joutuvat Helvettiin.

      Roto: ”Sillä kohta kun huomaa että ulkona alkaa olla paleltavan kylmää voi käydä käyttämään omistamaansa taloa ja asettua asumaan.”

      Höpö, höpö. En tiedä yhtäkään kirkkoa Suomessa, jossa vaikkapa asunnottomat, kylmältä suojaa etsivät voisivat viettää yönsä talvipakkasilla.

  5. Kimmo W

    Jotta ymmärtäisit että uskomme painopiste on Jumalan antamassa pelastuksessa eikä tuomioissa annan pienen otteen luterilaisista tunnustuskirjoista:

    Nyt on Kristus annettu meille poistamaan nämä synnit ja rangaistukset ja hävittämään Perkeleen vallan, synnin ja kuoleman.

    Tunnustuskirjoissamme sanotaan myös:

    Aivan varmaa on, että pelastuksen lupaus koskee myös lapsia. Mutta eihän se koske niitä, jotka ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, missä ei ole sanaa eikä sakramentteja, koska Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta, tämän Kristuksen käskyn (Matt. 28:19) mukaisesti: ”Kastakaa kaikki kansat.” Samoin kuin tässä annetaan kaikille pelastus, samoin annetaan kaikille kaste: miehille, naisille, lapsille, myös aivan pienille.

    Näin siis tunnustuskirjoissamme todetaan että Jumalan tarkoitus ei ole meidän tuomitsemisemme vaan meidän pelastumisemme. Samaten niissä sanotaan että tämä pelastus annetaan meille kasteen kautta. Edelleen todetaan että kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta siitä yksinkertaisesta syystä että ulkopuoliset eivät ole osallisia sakramenttien pelastavasta vaikutuksesta, joiden välityksellä meille Kristuksen tekemä pelastustyö välitetään.

    • ”Jumalan tarkoitus ei ole meidän tuomitsemisemme vaan meidän pelastumisemme”……. ”ei ole pelastusta siitä yksinkertaisesta syystä että ulkopuoliset eivät ole osallisia sakramenttien pelastavasta vaikutuksesta, joiden välityksellä meille Kristuksen tekemä pelastustyö välitetään.”

      Luterilaisen kirkon sakramenttien, siis sen, että pappi läträä vettä vauvan päähän ja ehtoollisella harjoitetaan kannibalismia popsimalla Jeesuksen lihaa ja juomalla Hänen vertaan pitäisi sitten pelastaa helvetin tuskilta??? Ja tämä kaikki vain kirkon jäsenmaksua vastaan (olisi minun kohdaltani 794 €/v.). Ei ihan halpaa tunnu olevan se pelastuminenkaan. No, kaikkihan tässä maailmassa maksaa.

  6. Kimmo

    Herjaava kielenkäyttösi pyhistä sakramenteista jääköön omaan arvoonsa. Sinun on kuitenkin hyvä muistaa, että sakramentit ovat pyhiä toimituksia.

    Sakramentit ovat armovälineitä. Näin ollen ne välittävät Jumalan antaman pelastuksen.

    1) Kaste antaa pelastuksen. Tämän kertoo esim. Ensimmäisen Pietarin kirjen luvussa kolme seuraavat sanat:

    21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, 22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.

    2) Herran pyhä ehtoollinen antaa iankaikkisen elämän. Tämän kertoo esimerkiksi Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumin luvussa kuusi:

    54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. 55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. 56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. 57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. 58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.”

    Yhteenvetona voimme sanoa, että suuriarvoisia ovat Jumalan lupaukset, jotka sisältyvät sakramentteihin.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25