Kuka puuttuu?
Lähiviikkoina jumalanpalveluksissa paneudutaan väkeen, joka kokoontui Jeesus-lapsen ympärille. Mukana oli ihmisiä yötyössä, vaativien asiantuntijatehtävien osaajia ja tietysti pyhä perhe – juuri syntyneeseen seurakunnan päähän vahvasti sitoutuneita ihmisiä. Ilmiö on jatkunut 2000 vuotta. Vapahtajan ympärille kokoontuu yhä monimuotoinen joukko, jota yhdistää lähinnä Jumala ja ihmisyys.
Onko tie joillekin avoimempi kuin toisille? ”Ketkä puuttuvat seurakunnastasi? Miksi?” Tätä kysyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uusi tulevaisuusselonteko Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa.
Ketkä puuttuvat ja mistä he löytyvät? Löytyvätkö he riveiltä tai rivien välistä?
Nelivuotiskertomus Haastettu kirkko herättää kysymyksiä mahdollisista puuttujista. Se kertoo, että lähes jokainen seurakunta tekee säännöllistä yhteistyötä peruskoulujen ja lukioiden kanssa. Ammatillisten oppilaitosten kanssa vastaavaa yhteistyötä tekee sen sijaan joka toinen seurakunta. Lisäksi kerrotaan mm. että lapsi- ja nuorisotyön strategia on vaikuttanut vähintään jossain määrin neljään seurakuntaan viidestä, mutta työttömyystyön strategialla ei ole ollut mitään vaikutusta kahteen seurakuntaan kolmesta. Haastetun kirkon sivuilta löytyy näiden mainittujen huomioiden lisäksi monia muita kysymyksen siemeniä.
Olisi väärin laatia pitkälle meneviä johtopäätöksiä tällaisten irrallisten tietojen pohjalta. Jokaisen käyrän tai numeron takana on monimutkaisten riippuvuussuhteiden maailma. Toisaalta olisi väärin ohittaa tilastojen viesti. Miksi luvuissa on huomattavia eroja? Mikä selittää erot oppilaitosten kanssa tehtävän yhteistyön säännöllisyydessä? Miksi työttömyystyön strategia jää vieraaksi? Kertovatko luvut siitä, että jotkut todella puuttuvat tai ovat vaarassa puuttua? Missä ovat suurimmat haasteemme? Mihin meidän pitäisi panostaa jatkossa enemmän, mistä pitäisi vähentää? Mitä voimme oppia, ottaa huomioon ja tehdä toisin?
Hiljattain julkaistu tutkimus Kuka seisoo leipäjonossa? toteaa, että yhteiskunnan eri ryhmät ymmärtävät toisiaan huonosti. Rikkaiden maailma on vieras köyhille ja päinvastoin. Huonoimmassa asemassa olevat jäävät suuressa määrin vieraiksi huolellisellekin tutkijalle. Yhteiskunta muuttuu yhä monimuotoisemmaksi ja pirstaleisemmaksi. Tilanne haastaa kirkon harjoittamaan identiteettiään inhimillisten rajojen ylittäjänä ja yhteyden rakentajana. Jos puutumme toisiltamme, emme opi ymmärtämään toisiamme. Vieraus voi johtaa merkityksettömyyteen tai pelkoon ja vihaan.
Ketkä puuttuvat seurakunnastani? Keneltä minä puutun? Mitä rajoja – fyysisiä tai asenteista löytyviä – minun on ylitettävä, jotta yhteys on mahdollinen?
Vastasyntyneen Jeesuksen ympärille kokoontuneet ihmiset ennakoivat tulevaisuutta: perillä Vapahtajan ympärille kokoontuvia ihmisiä. Johanneksen ilmestyksen 7. luvussa kuvataan pelastettujen joukkoa, jossa on ihmisiä kaikista maista, kansoista ja heimoista, ja he puhuvat kaikkia kieliä. Meidät on lähetetty rakentamaan siltoja, jotta tuo erilaisten välinen yhteys voisi näkyä seurakunnissamme jo nyt – jouluna, loppiaisena ja vuoden muina päivinä.
14 kommenttia
Näissä kirkollisissa tietoisku-blogeissa on vähän sellainen tylsä maneeri viedä tekstiä eteenpäin tolkuttomalla määrällä kysymyksiä. Tässäkin blogissa 15 kpl.
En edes uskalla arvata sitä määrää, mikä pelkästään evl kirkon piirissä vuosittain tuotetaan täysin tarpeettomia selvityksiä,strategioita, raportteja, selontekoja, analyyseja jne…
Nähtyäni Englanissa seurakunnan, jonka missio oli suuntautua ulospäin, en enää yhtään ihmettele mikä kirkossamme on pahiten pielessä. Tuossa seurakunnassa on useita isojakin tiimejä, joilla on toimintaansa täysi seurakunnan tuki. Aktiivisuus ja innokkuus oli käsinkosketeltavaa myös jumalanpalveluksessa.Kirkko pullisteli nuoria perheitä. Miehiä oli huomattavan paljon. Vastatessani Suomessa erään seurakunnan äiti-lapsitoiminnasta sain tarkat ohjeet montako, miten, paljonko ja muita määräyksiä ja ehtoja miltei loputtomasti. Lapsia sai olla vain tietty määrä. Hoitajia piti olla tarpeeksi ym. Hienoa sinänsä. Ikävä puoli steriilisyydessä vain oli toiminnan rajaaminen vainin hyvin pienelle ryhmälle. Englanissa taasen vastaava toimita oli lähtenyt liikkeelle vanhempien tarpeista. Mukana oli silloin kaiketi 70 äitiä lapsineen. Lisää tuli kokoajan. Yksi tiimi hoiti tätä projektia. Erilaisia tiimejä on tuossa kaupungissa paljon. Kukin tiimi hoitaa jotakin osa-aluetta hyvin itsenäisesti. Työntekijät ovat tukena ja mahdollistajina. Eivät varsinaisina toteuttajina. Mitetin meidän diakoniaa jospa: Diakoni kouluttaisi ryhmän tekemään kotikäytejä. Tällöin käytien määrä voitaisiin moninkertaistaa. Diakoni toimisi vain tuon ryhmän tukena. Tämä vaatisi ihan uudenlaista ajattelua ja toimintakultuuria. Mikäli haluamme tehdä työmme steriilisti. Se jää sisäpiirin harrastukseksi. Jos haluamme lähteä ulos, niin olisi uskallettava luopua tietystä ainoan oikea tavan mallista.
Helposti tulee sellanen olo, että monesti ollaan kuin kuvanveistäjiä. Ateljeen tuodaan kivi, josta aletaan suunnitella ja hahmotella ja lopulta päästään veistämään, mutta se viimeistely vie paljon aikaa ja työ on tärkeää. Onhan se tärkeän tuntuista, kun tehdään strategioita ja sovelluksia ja niitä muotoillaan ja viilataan ja tehdään tärkeitä tunteja kokoushuoneissa. Kun strategia on valmis, paljon aikaa on mennyt, mutta varsinaiseen kohteeseen ei ole vielä koskettu.
Jeesuksen ohjelmajulistus (Lk.4:18,19) on ihana ja ihmisten tositarpeet täyttävä: ”Herran Henki on Minun päälläni, sillä Hän on voidellut Minut.” Evankeliumia julistetaan aidosti vain Pyhän Hengen voimassa ja voitelussa. Evankeliumi julistetaan ”köyhille”. llosanoma Jeesuksesta kelpaa parhaiten köyhille, osattomille ja syrjäytyneille. Evankeliumi tuo ”vangituille vapautusta”. Jeesus tahtoo vapauttaa synnin vangit teoistaan himoistaan. Evankeliumi tarjoaa ”Sokeille näkönsä saamista”. Synti on sokeutta, jossa kaikki vääräkin on luvallista. Jeesus antaa näön, jossa ihminen näkee syntinsä ja tulee Jeesuksen luo. Vain evankeliumissa on tosi tasa-arvo, jossa ketään ei sorreta. Evankeliumi kertoo ilosanoman, että ”Herran otollisena vuotena” Jeesus tulee noutamaan omansa Taivaaseen.
Miksi ihmisiä ei voida kohdata, palvella ja auttaa ilman, että siitä tarvitsee tehdä selontekoja, raportteja ja strategioita?
Ilmoita asiaton kommentti