Entäs jos Jeesus olisi ollut Suomen evl-kirkon työntekijä?

Jeesus oli opettanut ihmisiä koko päivän. Silloin opetuslapset tulivat hänen luokseen ja sanoivat: ” Herra, sinä olet opettanut heitä jo pitkään ja heillä on nälkä. Nyt on sinun aika tehdä tilastot. ”Niin Jeesus asettui ja alkoi laatia raporttia, strategiaa ja tilastoida ihmisiä. Mutta se oli vaikeaa, sillä heitä oli niin paljon. Opetuslapset sanoivat laskeneensa yli viisituhatta ihmistä. Lisäksi ihmisillä oli nälkä. Jeesus teki G@lile@-järjestelmään seuraavan päivän tilavarauksia läheisen vuorenrinteiltä, tarkasti syn@gog@-järjestelmästä lähialueen saarnavuorot ja luki sähköpostit Synagogahallituksen juut.fi- palvelimelta. Opetuslapset tulivat kiireesti hänen luokseen. ”Mestari. tuolla on yksi poika, jolla on viisi leipää ja kaksi kalaa.” ”Jakakaa siitä ruoka kansalle”, ohjeisti Jeesus. ”Ei käy”, vastasivat opetuslapset. ”Hänellä ei ole hygieniapassia eikä emännän antamaa perehdytyskoulutusta. Eikä hänen nimeään löydy διαι μεγα καρδια – tietokannasta. Emme voi antaa hänen jakaa leipää ilman diakoniatyöntekijöiden antamaa vapaaehtoistyön perehdytyskoulutusta.” Silloin Jeesukselle tuli hätä. Hän käski ohjata nämä viisituhatta ulos ennen kuin hälytykset pamahtaisivat päälle ja kulunvalvonta aktivoituisi. Oli näet tullut jo pimeää. Opetuslapset vastasivat hänelle: ”Herra, he ovat jo ulkona. Olet opettanut heitä ulkona koko päivän.” Tästä Jeesukselle tuli uusi huoli: mihin sarakkeeseen ulkotapahtuma kirjattaisiin?
bc jesus' birthday

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Henkilökohtaiseen isänperintööni kyllä kuuluu kirkon pilkkaaminen ja byrokratian kritisointi. Olen isänpuoleisen suvun outolintu, kun vielä kuulun kirkkoon.

  1. Lakataan jatkossa laatimasta minkäänlaisia kirkollisia tilastoja mistään. Sen sijaan keskitytään kehittämään Uskonmääränmittauslaitetta. Se voisi olla kuumemittarin tapainen puikko, jolla voisi tsekata
    – korvasta – kuunneltujen hengellisten puheitten ja musiikin määrää.
    – suusta – lähteneitten siunausten ja kirousten määrää
    – navasta – itsekeskeisyyden aste
    – kainalosta – valheenpaljastuskoe

    Ihmisten lukumääräinen laskenta loukkaa sekä niitä, jotka olivat mukana jossakin tilaisuudessa että ennen kaikkea niitä, jotka eivät olleet. Jätetään Jumalallekin jotakin duunia viimeiselle tuomiolle. Hänen arviointiperusteensa kun ovat ihan toisenlaiset kuin nämä meidän maalliseen regimenttiin kuuluvat erotteluperusteemme.

    • Kuumemittarin kaltainen laite varmaankin pitäisi olla. Eikös Jeesus tullut tulta heittämään maan päälle? Ja Laodikeastakin toivottiin Ilmestyskirjassa ”kunpa olisit kylmä tai palava!”.

    • Laitteen nimi voisi olla Predestinator. Ennaltamääräysopillinen vekotin lisäisi varmasti ihmisten uteliaisuutta perskohtaista tulevaa kohtaloaan silmällä pitäen…

  2. Kyllä Jeesuksen porukassa oli varmaan jo silloin yksi ja toinen irvileuka. Mutta luulen että blogisti on tehnyt , ihanasti ärsyttäessään kirkon hierarkiaa, ajatusvirheen.

    Jos Jeesus jeesusluontonsa kanssa inkarnoituisi tähän päivään , niin hän ei olisi kirkon palveluksessa tekemässä tilastoja ja muita kummallisuuksia. On mahdotonta ajatella , että hän olisi noin sopeutunut .Eihän hänellä sellaisena olisi mitään annettavaa tai ihmisiä ravistavaa .
    Uskon että Hänen toimintansa olisi yhtä provosoivaa kuin vanhaan aikaan mutta uudessa muodossa .Historia toistuisi ja tavalla tai toisella hänet totuuden puhujana modernilla tavalla eliminoitaisiin.

    • Jep, tätä mietinkin, joten kirjoittajan auktoriteetilla päätin sivuuttaa ongelman ja aloittaa siitä, jossa mahdoton (Jeesus olisi päässyt/halunnut/suostunut kirkon töihin) oli jo tapahtunut.

    • No ainakaan Kristillisdemokraattien jäsenkirjaa perhettä, sukua ja kotia vieroksuvalla Jeesuksella tuskin olisi.

      Ehkäpä Jeesus hakeutuisi kaikkein pelokkaimpien homovihaajien seuraan ja sanoisi: mene, äläkä enää kirjoita..

    • Teollistuminen toi ongelman: että teollisen ”liikekannallepanon” seurauksena voisi olla ihmisiä, joiden paikkaa tai roolia ei pystyisi määrittämään. Hallinnon kannalta ihmiset eivät kuitenkaan voineet vain olla ja puuhailla omiaan. Tällöin tilastointi oli tietämisen keino, jolla hämärästä joukosta ihmisiä pystyttiin tarpeen mukaan sanomaan jotakin. Eri keinoista avautui sitten reittiä myös byrokratiaan…

      Mikähän tuo nimi olisi? Kirkkohistorian tuntemus jää heikoksi, mutta Saksan suunnalta saattoi hyvinkin saada vaikutteita.

    • Isaacus Rothovius keksi kirkonkirjat Suomeen- Tämä nykyinen käsitys seurakunnasta tapahtumajärjestäjänä taas lienee saanut alkunsa pyhäkoulutoiminnan laajentamisesta kaupugistuvassa Englannissa 1700-1800 -lukujen vaihteessa. Niiden tilastoinnin syntyhistoriaa en tiedä.

Tanni Elias
Tanni Eliashttp://www.hopealampi.fi
Tampereelta Pohjois-Karjalan kautta Inariin päätynyt erityisluokanopettaja, seikkailupedagogi, teologi ja kokki, joka rakastaa kieltä, kielioppia ja on muutenkin rasittava tyyppi.