Kuka kertoisi "kristillisistä"?
Yritin pari viikkoa sitten haastaa kotimaa24:n seurakuntaa keskustelemaan KD-liikkestä vaaleissa. Kd-lyhenne ei tarkoita enää kansandemokraatteja, kuten ennen.Lyhenne viittaa nyt puoluekentän toiseen laitaan, kristillisdemokraatteihin. Ja harmillisen usein lehdistö ja muu media puhuu vain kristillisistä. Sana pitäisi vähintään panna lainausmerkkeihin ja sittenkin se on harhaanjohtava.
Sata vuotta sitten Suomessa toimi pieni kristillinen työväenliike, mutta tämän päivän "kristilliset" ovat selkeästi porvarillisella puolella. Puolueen perusajattelu sopii huonosti luterilaisuuden käsitykseen kahdesta regimentistä, mutta ev.lut.kirkon työntekijöiden määrä sen ehdokkaissa on kasvanut.
Näilläkin palstoilla äskettäin olleen selvityksen mukaan olisi kd-eduskuntavaaliehdokkaista 40% muita kuin luterilaisia tai ortodokseja.
Tällä kohdalla äänestäjän kuluttajasuoja horjuu. Jonkun pitäisi antaa kuluttajavalistusta ja kertoa, mitä ovat "kristilliset"? Kirkkomme intressissä olisi kertoa, ettei "kristillisillä" ole valtuutusta edustaa kirkon yhteiskunnallista ajattelua. Aikaisemmin tätä valistusta antoivat reilusti ja reippaasti piispat - miksi enää ei?
Jos he ovat vapaitten suuntien tähden vaiti - mitä ihmettelen - pitäisi jonkun toisen kertoa, missä mennään. Olisiko se sitten kirkollisen lehdistön tehtävä? Seurakuntalehtien ongelma saattaa olla, että ne jotakin Kirkko ja Kaupunkia lukuunottamatta edustavat hampaatonta journalismia.
59 kommenttia
Tuula Hölttä, minun tietääkseni Venäjä on jo maksanut Neuvostoliiton aikaiset velkansa Suomelle. Liikepankkien luottotappioista en tiedä, mutta ei Suomen valtio ole niistä vastuussa.
En ymmärrä, mikä kivi kengässäsi on Pariisin rauhansopimus. Huonostihan meille siinä kävi aluemenetysten muodossa, mutta se joka tapauksessa päätti toisen maailmansodan ja on voimassa olevaa kansainvälistä oikeutta.
Juhani Ketomäki :”Liikepankkien luottotappioista en tiedä, mutta ei Suomen valtio ole niistä vastuussa. En ymmärrä, mikä kivi kengässäsi on Pariisin rauhansopimus. Huonostihan meille siinä kävi aluemenetysten muodossa, mutta se joka tapauksessa päätti toisen maailmansodan ja on voimassa olevaa kansainvälistä oikeutta.”
Pankkitiskin takana liikepankkien luottotappioiden ”hoitamista” seuranneena minä tiedän, ja niin tietävät myös ne n. 60 000 yrittäjää, joiden elämäntyö, terveys ja henkikin uhrattiin noidenkin luottotappioiden maksamiseksi.
Viis minä alueluovutuksista veisaan, mutta kun kunnioitan kansainvälistä oikeutta, niin mielestäni tahallaan selvittämättä jätetty ja valtioita velvoittava yksityishenkilöiden epäselväksi jätetty omistusoikeus rajan taakse jääneeseen omaisuuteen pitäisi selvittää ja lakata ulkoministerin suulla puhumasta Moskovassa pelkkää pötyä evakkojen muka menetyksistään saamista ”täysistä kompensaatioista.”
Pariisin rauhansopimuksen kivi on ja tulee olemaan elämäni loppuun asti vailla minkään kansainvälisen sotarikostuomioistuimen langettamaa tuomiota Pariisin rauhansopimukseen kirjatut sotasyyllisyysartiklat, jotka syyllistävät monien muiden tavoin mm. talvisodan alkupäivinä 10-vuotiaana kylänsä tutulla leikkipaikalla lapsiryhmässä leikkineen ja venäläiskoneen tulituksen kohteeksi joutuneen isäni, joka kokemuksensa seurauksena liittyi Suomen Suojeluskunnan sotilaspoikiin, osalliseksi ihmiskunnan pahimpiin koskaan vanhenemattomiin rikoksiin.
Ja puolisoni harrastuksen seuraksena on nyt saatu ”tietää” sekin, että hän kuuluu ”saatananpalvojiin”. Hieno sukuhistoriikki suvun 1900-luvun esi-isistä tuleville sukupolville: yksi oli ortodoksinen terroristi, joka rangaistukseksi tapettiin nälkään, toinen oli ihmiskunnan pahimpiin koskaan vanhenemattomiin rikoksiin osallistunut roisto ja kolmas ”saatananpalvoja”. Vaikka eihän ”teikäläisten” irtolaiseksi tai muuksi loiseksi leimaamalta pienten lasten ”riistoporvareihin” kuuluvalta äidiltä tietysti muunlaista ”historiaa” voi odottaakaan.
Kristillisiin kuuluu sekä luterilaisia. ortodokseja, katolialiaisa että vapaiden suuntien edustajia. Mielestäni ev.lut.kirkolla ei ole yksinoikeutta kertoa, mitä kristillisyyteen sisältyy. Ts. ev-lut.kirkolla ole valtuutusta yksinään edustaa kristillistä yhteiskunnallista ajattelua.
TUULA.
kirjoittelen tätä bussissa, paluumatkalla Helsingistä. Jos siis tulee pahoja lyöntivirheiyä, ne saattavat johtua myös sivuliikunnasta.
Käytät tuota vanhaa fraasia, sitä käytti myös autuaasti edesmennyt uskonnonopettajani, naisten pappeutta kannattanut evankeelinen, Alli Autere. Kommunisti sanoisi toisen omaa omakseen ja kristitty taas: mikä on minun, on sinun. Täytyy sanoa, että pitkän elämäni varrella ei kumpiakaan ole tullut vastaan. Mutta olisiko näitä omastaan luopuvia KD-puolueessa?
SALME,
oletko koskaan ajatellut, mistä saattaisi johtua, että KD-puolueen puheenjohtajan Päivi Räsäsen julkisia esiintymisiä useamman kerran on seurannut joukkoeroaminen ev.lut kirkosta? Juha Heinilä käyttää sisäministeristä nimitystä kirkkoministeri. Kun siis kirkkoministeri, Kansanlähetyksen johtajan puoliso puhuu ev.lut.kirkon kirkolliskokouksessa, onko koskaan tullut mieleesi, että joku tavallinen kaduntallaaja saattaisi sen mielessään jotenkin liittää evlut kirkkoon?
Mitään vastuuta Niilo ja Päivi Räsäsellä näistä epäloogisista ilmiöistä ei tietenkään ole. Kaikkein ilkeimmät arvostelijat näkeväöt jotakin logiikkaa siinä, että anglosaksiset heräyskristilliset pyrkivätkin, ihan oikeasti uskovien kirkkoon. Saattaa olla, että joukkoerojen myötä vahvauskoisten %-osuus kirkossa kasvaa ja heikkouskloisten vähenee.
Heikki, et vastannut ylimielisesti.
Kun TVssä tai radiossa sanotaan ”kristilliset” niin minä en yhdistä sitä KDhen. Voihan olla, että joku niin tekee, mutta mielestäni siitä ei voi asettaa KDtä vastuuseen.
Myös esimerkiksi ”Kristilliset eläkeläiset” särähtää, ovat omineet kristillisyyden viimeisiksi vuosikseen. Toisaalta ymmärrän, että he haluavat vahvistusta uskolleen kuulumalla erikseen yhdistykseen ”kristilliset …”. Ehkä tällainen korostus saa monenkin toteamaan olevansa kastettu, siis kristillinen? Kyllä kristillisiin yhdistyksiin kuuluvalla on taka-ajatus, että kaikki kastetut eivät ole kristillisiä. Lähellä on ajatus aikuiskasteesta tai vielä pahempaa: julistautuminen oikeaksi uskovaiseksi, uskoon tulleeksi, että lapsikaste ei riitä, on aikuisena tehtävä ratkaisu ollakseen kristillinen.
Meneeköhän tämä kristillisyys-sanalla argimentointi nyt vähän yli äyriden? Miksi ihminen/ryhmä ei saisi kertoa olevansa kristillinen? Minä ainakin sanon, että olen kristitty.
Kun joku sanoo, että Suomen kansasta suuri osa kuuluu kirkkoon, niin tarkoittaako se, että he ovat kristittyjä?
Niin kaiku vastasi. 🙂
Juha Heinilä, kerrot, ettet ole minkään puolueen jäsen. Miten suhtaudut yhteiskunnalliseen osallistumiseen ylipäätään? Miten tulkitset Vanhan testamentin kohtaa Jeremian kirja 29:7.? Onko se vain historiallinen yksityiskohta, vai voisiko sillä olla jotakin viestiä meillekin, Uuden liiton ihmisille?
Ilmoita asiaton kommentti