Kristus, pelasta helvetistä!

Tämä on jotenkin hieno päivä tämä lankalauantai. Oikea toivon päivä kaiken epätoivon keskellä. Kristus astui alas tuonelaan, Kristus laskeutui helvettiin, vei pelastuksen myös sinne, jossa sitä todella tarvittiin ja tarvitaan!

Minusta sellaisella Kristuksella ei ole mitään arvoa, joka ei rakasta joka ikistä luotua, olipa hän sitten taivaassa, helvetissä tai täällä maan päällä. Minusta sellaisella Jumalalla ei ole mitään tekoa, joka ei pysty pelastamaan joka ikistä sielua helvetistä. Niin heikkoa Jumalaa en tarvitse.

Minä en voi kestää ajatusta siitä, että joku iloitsee omasta iankaikkisesta pelastuksestaan ja oikeasta uskostaan ajatellen samalla, että osa ihmisistä – jopa suurin osa – joutuu ikuiseen kadotukseen, ikuiseen eroon Jumalasta, helvettiin. Sellainen julmuus on niin jumalatonta, että mikään määrä raivoisia sanoja ei riitä sitä julmuutta kuvaamaan. Sellaisen ihmisen omahyväisyys, joka kuvittelee itse olevansa pelastettujen joukossa, ja silti uskoo suurimman osan porukasta olevan siellä toisella puolella, on jotakin niin kuvottavaa, ettei sille ole sanoja.

Tiedän tiedän, tottakai minä tiedän, ettei uskovan ihmisen ajatus näin kulje. Ei kukaan iloitse toisen kadotustuomiosta. Mutta kun minulle vaan on sietämätön edes se mahdollisuus, että joku muu ei pelastuisi, ja minä pelastuisin. Minä en voi uskoa Jumalaan, joka valitsee itselleen mieluiset pitämään ikuisesti kivaa keskenään. Ei ei ei. En voi uskoa siihen, en sittenkään, vaikka mieluisiksi tullan yksin armosta. Mikä armo se sellainen on, joka ei yhtäkkiä koskekaan kaikkia? Mikä armo se on, joka jättää ulkopuolelle kaikkein kärsivimmät ja haavoitetuimmat, ne jotka eivät voi mitenkään uskoa hyvään Jumalaan? Mikä sovituskuolema se on, joka ei ylläkään koskemaan kaikkia luotuja?

Mikään vetoaminen siihen, että Jumala kunnioittaa ihmisen valinnanvapautta, ei tässä kohtaa toimi. Se on vain pelkkää todellisuuspakoa. Jos Jumala on oikeasti kaikkivaltias ja oikeasti rakastaa, hän ei salli kenenkään joutua ikuiseen kadotukseen, helvettiin. Ei tavallinen perheenisäkään anna lapsen tappaa itseään valinnanvapauden nimissä. ”Jos lapsi nyt kerran tahtoo tunkea ruuvimeisselin pistorasiaan, niin onhan hänellä oltava vapaus toimia niin?!?!?!?” Jos edes maallinen isämme ei anna meille tapahtua tällaista vapaan tahdon nimissä, niin miten ihmeessä Taivaallinen Isämme muka olisi niin paljon vähemmän rakastava ja välittävä, että antaisi meidän tuosta noin vain vapaasti valita ikuisen kidutuksen ja kadotuksen?

96 KOMMENTIT

  1. Tämä Johanneksen evankeliumin alku tarjoaisi ihan hyvän aiheen keskustelevalle ja toista kunnioittavalle nettiraamattupiirille.
    Martti Pentti, olet oikeasssa, että Sana, Logos, viittaa tässä Kristukseen. Mutta maallikkotulkintani on, että ’Sana’ kyllä viittaa myös koko Jumalan ilmoitukseen Room 10: 5-13. Minulle tämä on yksi merkittävimmistä avaimista ymmärtää ”Raamatun logiikkaa”: Samoin kuin Jumala ei tullut maailmaan ihmisen kaltaisena enkelihahmona, vaan syntyi oikeaksi ihmiseksi, niin samoin Raamattu, joka on lähellä meitä, suussamme ja sydämessämme, on kokonaan Pyhä, ja samalla kokonaan inhimillinen – ei jumalallinen heijastus, vaan konkreettinen inhimillisen kulttuurin tuote virheineen ja ristiriitaisuuksineen.
    Miten sinä olet Joh 1:1-14 ymmärtänyt? Uuden Testamentin eksegeetitkin saisivat kommentoida!

  2. Onneksi pääaineeni oli VT:n eksegetiikka, niin ei tarvitse tuoda tänne mielipiteitä tai opiskeluaikaisia tietoja Joh.1:stä harhaoppisina tuomittaviksi. Niitähän kysyttiin vain UT:n pääaineopiskelijoilta…tulisikohan Mikkolan Anne kertomaan? Tai Heikki Leppä?

    Ja kyllä, Raamattu on inhimillisen kulttuurin tuote. Kristinuskon perussanoma on ihmiseksi tullut, ihmisiä lähestyvä ja ihmisiä työssään käyttävä Jumala. Ei taivaasta pudonnut jumalallisen kirjoitustaidon näytteeksi annetun elämänohjeautomaatin palvontauskonto. Sehän ei missään nimessä sulje pois sitä, etteikö Pyhä Henki vaikuttaisi sekä Raamatun kirjoittajissa että sitä lukevissa.

    Sana ja sakramentit ovat tässäkin yhtä. Niiden olemus on myös puhtaan immanentti, ellei Jumala Pyhän Henkensä vaikutuksesta tuo niihin transkendenssiä ulottuvuutta.

  3. Hyvät keskustelijat,

    Ylläpito joutuu puuttumaan keskusteluun ja poistamaan muutaman kommentin. Poistoissa on pyritty noudattamaan sitä linjaa, että Kotimaata ja Kotimaa24:ää kritisoivat kommentit on pyritty jättämään poistamatta, sillä lehteä ja sen linjaa ja toimittajien työtä saa totta kai kritisoida. Sen sijaan sellaiset kommentit tai reaktiot ja ketjut kommentteihin on pyritty poistamaan, jotka eivät pysy asiassa vaan menevät enemmänkin kommentaattorien välillä henkilökohtaiselle tasolla.

    Ylläpito toivoo, että keskustelu pysyisi tässä ketjussa hieman rauhallisempana. Kotimaata ja Kotimaa24:ää on siis lupa kritisoida, mutta joidenkin kommentaattorien keskenään olisi syytä siirtyä keskustelemaan pikemminkin substanssista.

    Ystävällisesti, Ylläpito

  4. @ ylläpito
    Joo, taisi mennä jälleen kerran pöpelikköön meikäläisenkin jutut. Tunnustan osallisuuteni, mutta kun asiaton Emilia Karhuun kohdistuva kritiikki, kaikkitietävä julistaminen ja kauniin äidinkielemme alkeelliset kirjoitusvirheet vain yksinkertaisesti ärsyttävät tämmöistä tyhmää pakanaakin. Ei pitäisi tietenkään provosoitua jos provosoidaan.

    Kimmo Wallentin MAT, MKT, MTi

Karhu Emilia
Karhu Emilia
Olen Kotimaan toimittaja.