Kristus nousi kuolleista!

Iloitkaa, sillä Kristus nousi kuolleista! Kuolema, synti ja paha on kukistettu viattoman uhrilla! Jumala kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan toi toivon ja ikuisen elämän lupauksen!

”Kristus nousi kuolleista ja hävitti voimasi.
Kristus nousi kuolleista ja pahuuden henget tuhoutuivat.
Kristus nousi kuolleista ja elämä hallitsee.
Kristus nousi kuolleista, eikä kukaan kuollut ole haudassa.”

(Ote Johannes Krysostomoksen pääsiäissaarnasta: http://www.ortodoksi.net/liturgiset_tekstit/suuri_viikko/JK_paasiaissaarna.htm)

Hyvää pääsiäistä!

    • Reino, minä en löydä evankeliumeista, että Jeesus sanoisi ristillä ”henkeni, tänä päivänä”. Mitä kohtaa tarkoitat?

      Suomennoksissa tietenkin sana ’henki’ viittaa elämään. Esim. sanapari ”heittää henkensä” tarkoittaa kuolemista.

      Jeesuksen kohdalla hengen antaminen Isän käsiin Luukkaan tekstissä on ymmärrettävästi merkitsee elämän antamista Jumalan turvaan, ei mistään ”hengestä” luopumista. Jeesuksen kohdalla hän antaa elämänsä ja kuolemansa Jumalan päätösvaltaan, ja osoittaa syvää luottamusta Isää kohtaan jopa kuollessaan. Luottamus Jumalan huolenpitoon on vaikuttava.

  1. Ville Hassinen.

    ” Henkeni, Tänä päivänä ”. Olen sen termin saanut tutkiessani 2005-10 2000 vuoden takaisia tapahtumia. Se on realistinen termi vaikka se ei nykyisissä Raamattuun otettujen evankeliumien käännöksissä sananmukaisesti esiintyisikään.

    Pekke Pesonen.

    Sinun on syytä perehtyä arvostettujen tutkijoiden voisi sanoa yksimieliseen käsitykseen Johanneksen evankeliumista. Esim. Lontoon Jeesus Seminaari 1985.

    • Ei sitä tietääkseni esiinny alkukielisissä teksteissä vai?

      Nyt se on Reino hyvä sinun lisäyksesi ja kerrot, miten itse asiasta ajattelet. Kirkon edustamaa linjaa ensimmäinen kommenttisi ei edusta.

    • Tervehdys vaan Ville.

      Tosiaan en osaa sanoa mistä on peräisin tekstini. Minun peruslähtökohtana on Jeesuksen mahdollisimman todenperäinen sanoma joka luonnollisesti perustuu tutkijoiden tuloksiin. Tutkijoiden käsityksistä sen verran , että esim. Lontoon Jeesus Seminaarin 1985 tuloksista pidän jokseenkin luotettavina missä he ovat yli 50 prosenttisesti samaa mieltä. Itse en luonnollisestikaan ole keksinyt mitään. Kuten olet todennut uskoni Korkeimpaan ei perustu alkuunkaan kirkon oppiin. Mukavaa kesän odotusta sinulle Ville.

      Kuten eräässä ketjussa mainitsin niin en valitettavasti tutkimuskauteni aikana 2005 – 2010 kirjoittanut yläs kaikkia lähteitäni.

Hassinen Ville
Hassinen Ville
Kuopiolaissyntyinen ja neljänkymmenen alkupuolella oleva seurakuntapappi ja sivutoiminen tutkijanplanttu. Aikansa Pohjois-Karjalan laulumaita kierreltyään olen palannut kotiseuduilleni vaatimattomien (ja niitten oekeetten) ihmisten pariin Savoon Kuopion kupeeseen seurakuntapapiksi. Kirjoittelen osin seurakuntatyön näkökulmasta, milloin sitten eksyn naputtelemaan pohdiskellen ja sukeltelen syvempiin uomiin.