Kristuksen täysi valta tulee esiin

 

Kuvassa prinsessa Colette kotioloissamme.

Kirkkovuoden loppu  on lähellä. Yksi kierros pelastuksen keskeistä sanomaa ollaan saattamassa päätökseen. Sitten alkaa uusi kirkkovuosi ja sen mukana uusi kierros Jumalan ihanan ilmoituksen keskeisten asioiden esillä pitoa.  Kirkkovuoden viimeinen sunnuntai on Kristuksen kuninkuuden sunnuntaita eli Tuomiosunnuntaita.

Vietämme sitä SUNNUNTAINA 20.11.2022 . Pyhän aiheena on ”Kristus, kaikkeuden Herra”. Kerromme siis että Jeesuksen täysi valta tulee esiin.

Sunnuntain introituslaulu kuuluu seuraavasti:

Antifoni:

Herra hallitsee ikuisesti,
oikeus on hänen valtaistuimensa perusta.
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti,
langettaa kansoille oikeat tuomiot.

Ps. 9:8–9

Psalmi:

Herra, kuule rukoukseni, ota vastaan pyyntöni!
Sinä uskollinen, sinä vanhurskas, vastaa minulle!
  Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle,
  sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön.
Vihamieheni vainoaa henkeäni,
hän polkee elämäni jalkoihinsa,
  hän suistaa minut pimeyteen,
  kauan sitten kuolleitten joukkoon.
Voimani ovat lopussa,
sydämeni jähmettyy.
  Minä muistelen menneitä aikoja,
  mietin kaikkia tekojasi,
  ajattelen sinun kättesi töitä.
Minä kohotan käteni sinun puoleesi,
sieluni janoaa sinua kuin kuivunut maa.
  Vastaa minulle, Herra! Vastaa pian,
  kauan en enää jaksa!
Älä kätke minulta kasvojasi,
muutoin olen haudan partaalla.
  Sinuun minä turvaan –  
  osoita laupeutesi jo aamuvarhaisesta!
Sinun puoleesi minä käännyn –  
opeta minulle tie, jota kulkea!
  Herra, pelasta minut vihollisteni käsistä!
  Sinun luonasi olen turvassa.
Sinä olet minun Jumalani –
opeta minua täyttämään tahtosi!
Sinun hyvä henkesi johdattakoon minua tasaista tietä.

Ps. 143:1–10

  Kunnia Isälle ja Pojalle
  ja Pyhälle Hengelle,
niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Antifoni toistetaan

Herra hallitsee ikuisesti,
oikeus on hänen valtaistuimensa perusta.
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti,
langettaa kansoille oikeat tuomiot.

Ps. 9:8–9

Jumala on uskollinen

Jumala pitää huolta kansastaan.  Hän on luottamuksemme arvoinen. Minkä hän lupaa sen hän pitää. Hänen sanansa on turvallinen ja luja, voimallinen meitä tukemaan ja lohduttamaan.

Jumalan uskollisuuteen tarttuu meidän uskomme. Usko ei ole meidän tekomme. Se ei ole suoritus eikä ansio.  Se on kaiken toivonsa panemista Jumalan omaan uskollisuuteen.  Vain hänen armostaan ja rakkaudestaan elämämme on Jumalan hyvyydestä osallinen.  Hänen mielisuosionsa on vapautemme ja elämämme tarkoitus.

Jumala vanhurskauttaa

Jumala hyväksyy meidät yhteyteensä yksistään Kristuksen täytetyn sovintotyön perusteella. Vapahtajamme armo ja laupeus annetaan  meille lahjana.   Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, on kaiken keskus. Hän yksin on koko maailman toivo ja tulevaisuus.   Jumalan sana ja sakramentit liittättävät meidät Vapahtajamme kanssa. Hänen seurassaan ja hänen lupaustensa varassa saamme elää turvallisina.

Uskossa tiedämme, että Kristuksen tullessa takaisin kunniassaan kohtaamme hänet, joka meitä rakastaan ja joka on meidät omakseen ottanut, pelastuksen osallisuuteen johdattanut.  Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, niin silloin elämämme on arvokasta. Sen merkitys nousee Jumalan suosion osallisuudesta.

Vapauttava tuomio on Jumalan teko

Me ihmiset olemme syntisiä, puutteellisia, vajavaisia, keskeneräisiä ja muutoinkin kaikenlaista vikaa täynnä. Siksi myös maailmassa on niin paljon hätää ja ahdistusta. Tahtoen tai tahtomattamme teemme sellaista, mikä loukkaa toista ihmistä ja saa aikaan kiusaa ja harmia. Tämän toteaa psalmimmekin.  Siinä todetaan, että kaikki ovat pois poikenneita.

  Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle,
sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön.

Tätä psalmiamme apostoli Paavali käyttää perustelunaan sanoessaan,  että kaikki ihmiset ovat syyllisiä Jumalan täydellisen oikeudenmukaisuuden rinnalla.

 

10  Onhan kirjoitettu:

– Ei ole yhtäkään vanhurskasta,

11ei yhtäkään ymmärtäväistä,

ei ketään, joka etsii Jumalaa.

12Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi.

Ei ole ketään, joka tekee hyvää,

ei ainoatakaan.

Room. 3:10-12

Mutta nytpä Jeesus on vapauttanut meidät synnin syytöksistä. Siksi saamme turvallisesti kohdata hänet. Hänen anteeksiantamuksensa suo täyden armahduksen ja anteeksiannon.  Tämä armahdus on rajaton. Siksi emme pelkää, vaan rohkeasti käymme Vapahtajaamme vastaan. Hän tulee luoksemme. Hän vapauttaa omansa.

Pyhä Paavali sanoo

22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, 23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta 24  mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. 

Room. 3: 22-24

 Kristuksen takaisin tulo

Jeesuksen  takaisin tullessaan kaikki muuttuu. Usko muuttuu näkemiseksi. Vajavaisuus muuttuu täydelliseksi. Synnin valta kukistetaan lopullisesti. Kuoleman valta voitetaan.  Saatanan kaikki kiukuttelu loppuu täydellisesti.  Kaikki kyyneleet pyyhitään pois. Täydellinen ilo ja onni ovat kaikki kaikessa.

Tätä odotellessamme saamme lausua psalmimme sanoin:

  Sinuun minä turvaan –
osoita laupeutesi jo aamuvarhaisesta!
Sinun puoleesi minä käännyn –
opeta minulle tie, jota kulkea!

 

 

 

 

 

  1. Matias Roto kirjoitat:””Tämä lahja omistetaan ilman tekoja yksistään uskon kautta. Usko ei ole ihmisen teko, vaan luottamuksensa ja toivonsa paneminen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen täytettyyn sovintotyöhön.””

    Ethän pane toivoasi tuohon vaan isiltä saatuun kasteesi, siis eikö ymmärryksesi sano mitään siitä mitä tänä päivänä uutisissa sanottiin että kirkkoon kastettujen vauvojen määrä on vähentynyt, kuka tuon vaikuttaa, kuka siis todella päättää vauvojen kastattamisesta? Onko tuo lasku Jumalan syytä vaiko ihmisten eli vanhempien?

    Jos vataat vanhempien niin eikö silloin kaste perustelusi pohja putoa pois eli kaste ei olekkaan TÄYSIN Jumalan työtä?

    • Ari

      1)

      Toisin kuin mielettömyyksissäsi kuvittelet, niin toivoni perusta on nimenomaan kasteessa lahjaksi saatu Jumalan lapseuteen ja tähän sisältyvä usko Jeesuksen armotyöhön.

      2)

      Kasteiden määrän väheneminen on seurausta siitä, etteivät vanhemmat ymmärrä kasteen merkitystä pelastuksen osallisuuteen saattamisessa.

      3)

      Asetat Jumalan ja vanhempien välisen vaikutuksen väärällä tavalla vastakohdikseen. On mieletöntä panna vanhempien valintaa ja Jumalan valintaa ikään kuin toisensa pois sulkeviksi suureiksi.

      Toimit kuin sellainen joka kuvittelee raudan kovuuden ja lämpötilan olevan toinen toistaan pois sulkevia. Raudan kovuus on suhteessa esimerkiksi kesäisen voin tai timantin kovuuteen. Lämpötila puolestaan on suhteessa kuumaan tai kylmään. Maailmankuvallisesti väitteessäsi jää näkemättä, että Jumalan kaikkivaltius ei kasva eikä vähene sen mukaan mitä ihminen tekee tai jättää tekemättä eikä myöskään sen mukaan mitä ihminen päättää tai jättää päättämättä eikä myöskään mitä ihminen tuntee tai ei tunne, tahtoo tai ei tahdo.

      Logiikkasi on yhtä mieletön kuin sanoisit, että junan kulkeminen raiteilla olisi riippuvainen siitä onko kiskoilla tuolla hetkellä lepäävä muurahainen myönteisesti tai kielteisesti asennoitunut junan kulkuun.

      Kaste on välttämätön pelastukseen.

      Tämä tulee esille 1. Piet. 3:21 jakeesta

      ” Vesi pelastaa kasteena ” vuoden 1938 käännös.

      ”Kaste pelastaa ” vuoden 1992 käännös.

      Saman sanoo Markuksen evankeliumi ” Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu.” Alkukielessä nämä verbit ovat aoristi muodossa eli siis niiden ajankohtaa ei ole pienimmässäkään määrin määritelty, vaan todetaan ainoastaan, että nämä molemmat ovat todellisuutta pelastuksen tilanteessa.

      Jottet vastoin Markuksen kastekäskyä ala vääntelemään ja -sanan puhuvan muka niiden järjestyksestä, voimme verrata tähän sitä, että elääkseen ihmisen vartalossa pitää olla pää JA keskiruumiin oleelliset osat.

      Ja -sanalla ei ole mitään ajallista merkitystä ihmisen elämälle. Vain sillä on merkitystä, että molemmat osat ovat tallella.

    • Matias Roto toteat minulle:””Asetat Jumalan ja vanhempien välisen vaikutuksen väärällä tavalla vastakohdikseen.””

      Ei tässä ole kyse minusta vaan väitteestäsi että kaste on TÄYSIN Jumalan työtä, siis voisitko edes kerran rehellisesti sanoa oman väitteesi olevan väärän, siis kasteesta päättää vanhemmat?

      Jos kaste olisi TÄYSIN Jumalan työtä niin eihän siihen voi ihminen mitään vaikuttaa, eihän?

    • Ari

      Jo edellä kerroin, että asetat yhteen sopimattomat asiat vastakkain aivan virheellisen kuvitelman vallassa.

      Jumalan työ ei todellakaan ole sen varassa, miten ihminen päättää, toimiiko Jumala vai eikö. Verratkaamme paljon mitättömämpään seikkaan, nimittäin auringonpaisteeseen. Ihminen ei todellakaan voi päättää paistaako aurinko tänään vai eikö paista. Kuitenkin auringon paiste on paljon, paljon, paljon mitättömämpi voima kuin Jumalan voima ja vaikutusvalta. Jumala on Luoja ja kaiken ylläpitäjä. Aurinko on vain luotu, Jumalan luoma.

      Sen sijaan ihminen voi jonkin verran vaikuttaa siihen, pysyykö hän auringon paisteessa vai oleskeleeko hän varjossa. Sen sijaan ihminen ei voi sen paremmin suurentaa kuin pienentääkään auringosta tulevaa säteilyä, vaikka voikin säätää sen valon pääsyä itseensä.

      Kaste on alusta loppuun asti Jumalan teko. Kasteen toimittava pappi toimii vain Jumalan kätenä ja äänenä kasteen toimituksen toteuttamisessa. Teko ei ole papin vaan hän on vain välikappale Jumalan työssä. Työ on Jumalan. Siksi kaste on suurempi kuin taivas ja maa.

      Luonnollinen syntymä antaa vain katoavan elämän, joka kerran päättyy. Kaiken lisäksi tässä ajallisessa elämässä on tyytyväisyyden ja ilojen lisäksi myös surua ja muita vaivoja.

      Kaste antaa iankaikkisen elämän joka ei koskaan pääty. Kaiken lisäksi se on ikuista onnea, riemua ja autuutta, ilman pienintäkään surua, kyyneltä tai muuta häiritsevää riesaa. Kaikki on täydellistä. Tähän Jumalan tekoon saamme panna täyden luottamuksemme. Jumala on uskollinen. Hän ei huoju eikä heilu. Hän on suora ja reilu. Hän itse vastaa sanastaan. Siksi sydämemme pohjasta saamme onnesta ilakoiden sanoa: Olen kastettu. Olen Jumalan lapsi, ikuisen elämän perillinen. Tulevaisuuden ja toivon omakseni saanut, Jumalan pelastuksen osallinen.

  2. Matias Roto toteat minulle:””Jottet vastoin Markuksen kastekäskyä ala vääntelemään ja -sanan puhuvan muka niiden järjestyksestä, voimme verrata tähän sitä, että elääkseen ihmisen vartalossa pitää olla pää JA keskiruumiin oleelliset osat.

    Ja -sanalla ei ole mitään ajallista merkitystä ihmisen elämälle. Vain sillä on merkitystä, että molemmat osat ovat tallella.””

    Yrität opettaa minulle suomen kieltä, siis kannattaisi kyllä hiukan ajatella mitä kirjoittaa.

    Siis onko mielestäsi aivan sama kun äiti sanoo lapselle ”riisu vaatteet JA ota suihku”, niin etkö todellakaan ymmärrä tästä että on eriasia jos ei tee näitä asioita tietyssä järjestyksessä, vai onko mielestäsi sama jos ottaa suihkun ja riisuu vaatteet vasta sen jälkeen?

    Esimerkissäsi ei ole verbejä, siis verbi on teon sana joka osoittaa tekemistä, puhun niinkuin sinä minulle eli kuin ”mitään ymmärtämättömälle”.

    • Ari

      Markuksen evankeliumin kastekäskyn verbien aikamuoto on AORISTI eli nimenomaan sellainen muoto joka sanoo, ettei noiden tapahtumien ajankohdalla ole pienintäkään merkitystä. Sanan mukaisesti ne ovat AJATTOMIA eli ajan suhteen määrittelemättömiä eli siis sellaisia, joiden ajankohdasta ei puhuta pienimmässäkään määrin, ei sitten höytävän pölähtävää.
      Näiden toiminnan tekemisestä tai tapahtumisesta tai niiden voimassa olosta todetaan vain että ne ovat todellisesti toteutuneessa tilassa.

      Jos tätä verbin muotoa halutaan saada käännöksessä läpi, niin pitäisi sanoa jotain sellaista kuin ”se, joka on uskossa ja joka jossain vaiheessa elämäänsä on tullut kastetuksi, pelastuu” tai ”sekä usko että kaste kuuluvat siihen, että on pelastuksesta osallinen” tai ”pelastuksen antaa sellainen usko, joka liittyy kasteeseen” tai muu sellainen tapa, missä nämä kaksi liittyvät yhteiseen Jumalan lahjaksi antamaan pelastukseen.

      Aivan historian kulkuun liittyvä todellisuus on se, että vänkäämääsi aikajärjestystä ei kukaan koko maailmanhistorian aikana ole maininnut ennen kuin juutalaisia vastaan nostaneen kansankiihotuksen takia vuoden 1518 Augsburgin valtiopäivillä virastaan pois potkittu yliopistomies, Ingolstadtin yliopiston vararehtori Hubmeier saksalaisen talonpoikaiskapinan aikana rupesi tällaista opettamaan toimittaen pääsiäisenä 1525 noin 300 hengen joukon yhteisen uudelleen kasteen maitokannua kastemaljana käyttäen sekä tämän jälkeen vuosina 1525-1527 julkaisten tämän uuden keksimänsä opin puolesta kirjasia. Kapinan johtoon pyrkineenä (vaikkakin epäonnistuneena) hänet tuomittiin kuolemaan kapinallisena 10.3.1528.

      Koko yhteinen kirkko on Markuksen evankeliumin kohdan perusteella aina opettanut, että KASTE. PELASTAA.

      Vain ja ainoastaan kapinahenkisen yliopistomiehen Hubmeierin seuraajat ovat pilkkoneet uskon saamisen kasteen pelastussanomasta irralliseksi tapahtumaksi. Tämän teorian ongelma on verrattavissa sellaiseen että ihmisen pään synnyttämät ajatukset voisivat muka toimia jo ennen kuin pään biologinen kehitys on päässyt käyntiin.

  3. Matias Roto toteat minulle:””Jo edellä kerroin, että asetat yhteen sopimattomat asiat vastakkain aivan virheellisen kuvitelman vallassa.

    Jumalan työ ei todellakaan ole sen varassa, miten ihminen päättää, toimiiko Jumala vai eikö.””

    Etkö nyt ymmärrä mitä tarkoitan eli JOS kaste olisi TÄYSIN Jumalan työtä niin ihminen ei voisi sitä estää, mutta nyt vanhemmat päättävät kastetaanko vauva vai ei, siis he pystyvät estämään kasteen, joten kaste ei ole TÄYSIN Jumalan työtä, mot.

    • Ari

      Jälleen jankutat.

      Ei ole sinun vallassasi mennä keskellä pimeää yötä paistattelemaan aurinkokylpyä kirkkaan taivaan alla. Jumala on pannut sitä varten päivän. (En puhu nyt Lapin oloista vaan eteläisemmistä maapallomme osista.)

      Kasteen voima ei vähene tippaakaan siitä, jos vanhemmat kieltävät lapseltaan kasteen. Kaste pysyy voimassaan.

      Vanhempien teon takia lapsi ainoastaan jää yksistään Jumalan vallassa olevan pelastuksen ulkopuolelle. Lapsi jää taivasten valtakunnan ulkopuolelle aina siihen asti kunnes hän myöhemmin elämässään saa kasteen kautta uudestisyntymisen lahjan. Vasta kasteessa ihminen syntyy uudesti.

    • Matias Roto siis nyt ymmärrän ettet ole ymmärtänyt mitä haen, siis kun kerran vanhemmat voivat päättää kastetaanko vauva vai ei niin silloinhan he joko pelastavat vauvansa tai sitten eivät, ihminenko nyt peöastaa toisen?

    • Ari

      Miksi koko ajan tuot esille sellaista uskonkäsitystä, missä ihmisen oma teko, siis ihmisen oma ratkaisu, muka olisi komentelemassa Jumalaa.

      Ihmisen tahdonratkaisua pelastuksen perustana pitävä käsitys kehitettiin vasta noin 1840 teinoilla. Ennen tuota pitäydyttiin siihen, että Pyhä Henki synnyttää uskon missä ja milloin hän itse haluaa, kunhan ihminen vain on päässyt sanan ja sakramenttien osallisuuteen.

      Panenpa tähän Augsburgin tunnustuksesta tämän kohdan, missä se on selkeästi kuvattu.

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon (vanhurskauden lahjoittava usko), on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.

      Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.

      Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

    • Matias Roto eikö kastekäsityksessäsi juuri vanhemmat komentele Jumalaa että Hänen täytyy pelastaa kastettu vauva, kun taas jos ei kasteta niin Jumala ei voi pelastaa vauvaa, onko todella näin?

    • Ari

      Unohdat Jumalan voiman ja ihmisen voiman välisen eron.

      Tottelemattomuus Jumalaa vastaan tuottaa tuomio. Kastekäsky on voimassa koko ajan ja kaste on koko ajan voimallinen. Mutta jos ihminen ei usko Jumalan sanaa vaan toimii Jumalaa vastaan kapinoiden, niin silloin hän saa asianmukaisen tuomionsa.

      Jumala on kaikkivaltias. Hän voi mitä tahtoo. Hän on kuitenkin antanut kastekäskynsä pyhässä sanassaan. On siis tottelemattomuuden syntiä jättää toteuttamatta hänen säätämänsä kastetoimitus. Sellainen asenne tulee esille myös Jeremian kirjassa.

      Jeremia 5:23

      Mutta tällä kansalla on tottelematon ja kapinallinen sydän. Kaikki ovat luopuneet minusta ja lähteneet omille teilleen.

    • Matias Roto mieti nyt ihan itse, siis kun kastetut vanhemmat jättävät kastattamatta vauvansa niin eikö kasteoppisi mukaan vanhemmat pelastu ja vauva ei, siis vauva kärsii vanhempien teosta?

    • Ari

      Miksi teet erottelun vanhempien ja lasten välillä. Siinä et viisaasti tee.

      Jos vanhempien epäuskon takia lapsi jää kastamatta, niin saman epäuskon takia myös vanhemmat ovat luopuneet toivonsa panemisesta Vapahtajamme hyvyyteen ja armolupauksiin. Epäusko tuo epäuskoisen hedelmiä.

      Uskon hedelmä puolestaan tuo siunauksen koko perheelle. ”Usko Jeesukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi.”

    • Matias Roto siis nyt ei kaste pelastakkaan kun täytyy olla myös usko, siis ihmisen oma tekoa, ota näistä venkuroinnistasi selvää, mahdatko todella ymmärtää itsekkään mitä tarkoitat, epäilen?

      Nyt ei kannata kertoa että Jumala antaa uskon eikä näin ollen usko ole ihmisen omaa tekoa, eihän Jumala anna epäuskoa?

      Eikö sinua ihmetytä että kun kerran Jumalan tahto on että kaikki tulisivat pelastukseen niin miksi kaikkia vauvoja ei kasteta, kenen syytä?

    • Ari

      Kasteen hylkääminen on epäuskon aikaansaannosta.

      Markuksen kastekäskyssä todetaan että usko pelastaa, kun se ottaa omakseen kasteessa annetun pelastuksen, muta sellainen epäusko missä tämä pelastus torjutaan vie kadotukseen.

      On pelkkää ilkeilyäsi väittää, että muka olisin aikaisemmin torjunut uskon. Kuvitelmasi on oman kieroutuneen teologiasi tuotetta.

      Virheellinen ja täysin nurinkurinen on myös väitteesi, että usko muka olisi omaa tekoa.

      Paavalihan sanoo, että se, joka EI TÖITÄ. TEE, vaan USKOO Jeesukseen pelastuu. Room. 4:5.

      Siispä Jumalan armo sulkee pois omien tekojen tien, koska armo otetaan vastaan uskosta.

      Samaten kasteen armo sulkee pois omien tekojen tien, kun kasteen vedellä pesu antaa uudestisyntymän ja Pyhän Hengen uudistuksen. Tiit. 3:5.

  4. Matias Roto mietippä nyt seuraavia Jeesuksen sanoja:

    39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
    40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
    41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.(Joh.9)

    Jeesus tuli parantamaan eli ne jotka eivät näe näkisivät, mutta toisaalta Hän kuitenkin sanoo että ne jotka näkevät tulisivat sokeiksi, mitä tämä sinulle tarkoittaa?

    Minulle sen että kun elin 40 vuotta sokeana, en kuullut enkä nähnyt sitä mitä Jumalan tahto olisi niin Jeesus paransi että nyt näen ja kuulen, minulla oli paatunut sydän.

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi. Onnittelut siitä että olet ruokonnut elämääsi. On hycä että tuo on auttanut eteenpäin elämän tiellä. Siitä onnittelut sinulle ja siunauksen toivotukset.

      Olisi hyvä jos tämä elämäntapojen siistiminen ulottuisi myös Raamatun sanan ymmärtämiseen, niin ettet enää menisi minkä tahansa mieleen johtuvan selityksen mukana milloin minnekin päin vinksalleen tuota kohtaa tulkitessasi. Olen nimittäin huomannut että tuot esille hyvin eritasoisia tekstin vierestä meneviä kuvitelmia, toisinaan kivoja oivalluksiakin, mutta toisinaan täysin päin puuta ajoneuvon jysäyttäen.

      Oleellistahan meidän elämässämme on se, että kulkee totuuden ja oikeuden tietä. Jos on ajanut ojaan, niin on hyvä että pääsee sieltä myös ylös. Tänään tätini luona käydessäni hän mainitsi tapauksesta, jolloin nostin erään auton ojasta, kun satuin paikalle kävelemään. On hyvä jos saa apua onnettomuuden sattuessa, mutta tiellä kulkemisen tarkoitus ei ole ojaan ajo ja kokeilu pääseekö sieltä ylös, vaan tarkoituksena ja pyrkimyksenä on pysyä turvallisesti tiellä koko matkan ajan.

      Mikäli tiedän niin tuon auton tielle nostamisen jälkeen auton kuljettaja osasi suunnistaa kotiinsa. Olisi hyvä että myös sinä oppisit ymmärtämään oikean suunnan taivaan tiellä, niin että pääsisit yhdessä koko Jumalan kansan eli siis kirkon kanssa taivaan kotiin, kun Pyhä Henki nostaa koko kirkon taivaan iloon.

      Muista että koko kirkko on yksi kansa. Herran siunauksen Raamatun sanan mukainen ilmaus ”Herra siunatkoon SINUA!” tarkoittaa yhtestä kirkkoa eli Herran kansaa. Kirkko sana on vain lyhenne kreikan kielen sanasta ”kyriake ekklesia” eli siis Herran kansa.

      Luukas puhuu kokonaisen kansan pelastuksesta. Yksilön pelastus on osallisuutta KOKO KANSAN pelastuksesta.

      Luukkaan evankeliumi:

      1:77 antaaksesi hänen ( Jumalan) KANSALLEEN pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,

      Sitten kehotukseesi, että minun pitäisi tutkia:

      Johanneksen kertomuksen sokeasta, joka sai näkönsä, on ollut tutkisteluni kohteena jopa monella kielellä ja monen eri kielellä olevien pätevien selitystoesten avulla lukien. Erityisesti mieleeni jäi erään vironkielisen selitysteoksen selkeä esitys.

      Olen tutkistellut sitä myös alkukielellä kreikaksi ja olen saarnannut siitä.

      Pienenä muistona nuoruuteni ajalta. Vapaaehtoisena asevelvollisena minulla oli jotoksilla mukanani pieni Johanneksen evankeliumi rintataskussani. Kun meillä oli pieniä muutaman minuutin taukoja, niin pidin tapanani lukea siitä muutaman jakeen. Olen siis sisäistänyt vuoden 1938 käännöksen mukaisen Johanneksen evankeliumin toistettuani sen tekstiä lukemattoman monia kertoja jo tuohon mennessä, kun nuorena kokelaana toimin ”loppusodan” toisen puolen komentajana ja sen jälkeen upseerina pääsin siviiliin.

    • Matias Roto mitä tämä merkitsee ja milloin Jeesus parantaa:””, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’””?

    • Matias Roto siis mielestäsi vauvakastetut ovat jo parannettuja eikä heidän tarvitse enää tulla Jeesuksen parantamiksi, näinkö ajattelet/uskot?

      Kuinka sitten tuolla naapuri on mennyt ”desatanoimaan” toista maata jossa on samaa kirkkoa olevia vauvakastettuja, onko myös näiden sydämet parannettu?

      Jos edellä olevaa ei ymmärrä niin kyllä silloin on vielä sokea ja kuuro ja tarvitsee Jeesusta parantajaksi.

    • Ari

      Jotta välttäisit muutaman kerran esittämäsi väärinkäsityksesi siitä, että viisaus muka olisi pahasta, panen tähän Luukkaan evankeliumin opetusta näkyviin:

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi (Jeesus) kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      7:35 Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty.”

      11:31 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä ( Jeesus ) on enempi kuin Salomo.

      11:49 Sentähden Jumalan viisaus sanookin: ’Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

      21:15 Sillä minä ( Jeesus ) annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

    • Ari

      Miksi yrität tehdä tyhjäksi KASTEEN oleellisen sisällön, nimittäin sen antaman USKON ja tähän liittyvän jokapäiväiseen PARANNUKSEN.

      Edellä olevassa puheenvuorossa halvennat kasteen antamaa lahjaa täysin vääristyneillä väitteilläsi. Torjut Jumalan lahjan ja heität sen menemään ikään kuin se olisi arvoton roska ja sen sijaan yrität hamuta jostain muualta, edes vähäistä korvausta siitä, että torjuit elämäsi suurimman aarteen ja kultakimpaleen, joka on arvokkaampi kuin kaikki aarteet, mitä taivas ja maa päällänsä kantavat.

      Tässä neljä kysymystä ja niihin liittyvät vastaukset

      1) Mitä on kaste?

      Vastaus:

      Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.

      Mikä sitten on tämä Jumalan sana?

      Vastaus:

      Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

      2) Mitä kaste antaa ja hyödyttää?

      Vastaus:

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset?

      Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      3) Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus?

      Vastaus:

      Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja ”uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä”,

      niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: ”Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.”

      4) Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee?

      Vastaus:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      Missä se on kirjoitettuna?

      Vastaus:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

  5. Ari

    Syytät väärää puuta suurilla syytöksilläsi maailmassa vallitsevaa vääryyttä vastaan.

    Jotta oppisit ymmärtämään koko ihmiskuntaa vaivaavaa pahuutta, niin sinussa, minussa ja kaikissa muissakin maailman ihmisissä, niin lue uudelleen ylhäällä olevasta blogitekstistäni se vääjäämätön todellisuus, että me kaikki, koko ihmiskunta, olemme Jumalan tahdosta pois poikenneita. Siksi tarvitsemme joka päivä parannusta, kuten edellä kirjoitin.

    Jotta oppisit ymmärtämään elämän realiteetin ota opiksesi Jeesus Siirakin opetus.

    Sir. 51: 23 – 26.

    Viisauden opettajan kutsu

    23 Tulkaa minun luokseni, oppimattomat,
    majoittukaa taloon, jossa opetan!

    24 Kuinka kauan olette ilman kaikkea tätä
    ja kärsitte polttavaa janoa?

    25 Tästä olen puhunut, tämän vuoksi olen avannut suuni:
    Hankkikaa viisautta! Siihen ette tarvitse rahaa.

    26 Taivuttakaa niskanne ikeen alle,
    ottakaa opetukset vastaan;
    viisaus on lähellänne, löydätte sen kyllä.

    • Matias Roto toteat minulle:””Syytät väärää puuta suurilla syytöksilläsi maailmassa vallitsevaa vääryyttä vastaan.””

      En ole sokea eli ymmärrän miksi maailmassa pahuus vallitsee, sillä ei ole rakkautta eli Jeesus ei ole parantanut pahaa tekevien sydäntä.

      Room. 13:10
      Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

    • Ari

      Aivan oikein: Rakkaus on lain täyttymys.

      Mutta, mutta:

      Missä on sinun rakkautesi langennutta ihmistä kohtaan?

      Muista, että kaikki ovat poikenneet pois. Ei ole yhden yhtäkään, joka tekee sitä, mikä hyvää on.

      Tuossa sanassa ”kaikki” olemme myös me, sinä ja minä, mukana

    • Joh. 5:42
      mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Room. 13:10
      Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys

      Tuossa on kiteytettynä evankeliumin voima eli ihminen jolla ei ole voimaa/rakkautta saa Jeesuksen parantamana Jumalan rakkauden Pyhän Hengen kautta eli tuleekin sydämen halu elää Jumalan tahdossa Jumalan voimalla/rakkaudella.

    • Ari

      Hyviä raamatunkohtia tuot esille. Kun nämä asettaa oikeisiin yhteyksiinsä, niin silloinhan kirkko rakentuu Jumalan suuressa rakkauden yhteydessä. Mutta jos kuvittelee näiden jättävän kirkon ulkopuolelle, niin silloin noihin sisältyvä rakkauden sanoma jää pelkäksi sanahelinäksi ilman pienintäkään kosketusta arkiseen elämän todellisuuteen.

      Jumalan rakkaus nimittäin vetää ihmistä aitoon yhteyteen toinen toisensa kanssa ihan elämän reaalisessa todellisuudessa eikä vain ihanteen tasolla.

      Jumala ei tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyvät hänen omikseen ja saavat iankaikkisen autuuden. Hes. 33:11: ”Niin totta kuin minä elän, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää.” (Joh. 3:16) ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

      Sen tähden Jumala määrättömässä hyvyydessään ja laupeudessaan antaa julkisesti saarnata jumalallista, iankaikkista lakiaan ja ihmeellistä suunnitelmaansa pelastaa meidät, toisin sanoen pyhää evankeliumia, joka yksin tekee autuaaksi, se kun puhuu Jumalan iankaikkisesta Pojasta, meidän ainoasta vapahtajastamme ja pelastajastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Näin Jumala kokoaa itselleen ihmiskunnasta kirkon eli iankaikkisen seurakunnan, näin hän synnyttää ihmisten sydämessä oikeaa parannusta eli synnintuntoa ja uskoa Jumalan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen. Jumala tahtoo käyttää yksinomaan näitä välineitä, nimittäin pyhää sanaansa, kun sitä kuullaan saarnattavan tai kun sitä luetaan, sekä sakramentteja, kun niitä hänen sanansa mukaan käytetään. Millään muulla keinolla Jumala ei kutsu ihmisiä iankaikkiseen pelastukseen, vedä heitä luokseen, käännytä, uudestisynnytä eikä pyhitä.

    • Ari

      Opettele sinäkin näkemään evankeliumin avaruus, jotta näkisit kuinka Jumalan pyhä kansa pyrkii voittamaan kaikkia yhteyteensä ketään pois sulkematta.

      Hyvän ystäväni Valma Luukan tuomiosunnuntain saarnassa kerrotaan, miten evankeliumi on avointa. Kutsu ei ole rajoittava vaan sitä tarjotaan kaikille, joilla on korvat kuulla. Ketään mukaan tulijaa EI heitetä ulos.

      ”Jumala on lähettänyt monenlaisten lahjojen kanssa varustettuja profeettoja, evankelistoja, äitejä ja isiä, jotka ovat rakkauden hengessä kutsuneet ihmisiä tulemaan sisälle armohuoneeseen, lammastarhaan, jossa on ravittu ja hoidettu haavoitettuja ja syntien riivaamia ihmispoloisia. Ketään tulijaa ei ole heitetty ulos, vaan tuhlaajalapset ovat saaneet täyden ylläpidon ja uudet vaatteet ja alkamisen mahdollisuudet Isän kodissa. Jo kotiportilla on synnit annettu anteeksi Jeesuksen veressä ja otettu lapseksi ilman ehtoja.”

      https://www.luukanvalma.com/44039

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25