Kristuksen täysi valta tulee esiin
Kuvassa prinsessa Colette kotioloissamme.
Kirkkovuoden loppu on lähellä. Yksi kierros pelastuksen keskeistä sanomaa ollaan saattamassa päätökseen. Sitten alkaa uusi kirkkovuosi ja sen mukana uusi kierros Jumalan ihanan ilmoituksen keskeisten asioiden esillä pitoa. Kirkkovuoden viimeinen sunnuntai on Kristuksen kuninkuuden sunnuntaita eli Tuomiosunnuntaita.
Vietämme sitä SUNNUNTAINA 20.11.2022 . Pyhän aiheena on "Kristus, kaikkeuden Herra". Kerromme siis että Jeesuksen täysi valta tulee esiin.
Sunnuntain introituslaulu kuuluu seuraavasti:
Antifoni:
Herra hallitsee ikuisesti,
oikeus on hänen valtaistuimensa perusta.
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti,
langettaa kansoille oikeat tuomiot.
Ps. 9:8–9
Psalmi:
Herra, kuule rukoukseni, ota vastaan pyyntöni!
Sinä uskollinen, sinä vanhurskas, vastaa minulle!
Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle,
sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön.
Vihamieheni vainoaa henkeäni,
hän polkee elämäni jalkoihinsa,
hän suistaa minut pimeyteen,
kauan sitten kuolleitten joukkoon.
Voimani ovat lopussa,
sydämeni jähmettyy.
Minä muistelen menneitä aikoja,
mietin kaikkia tekojasi,
ajattelen sinun kättesi töitä.
Minä kohotan käteni sinun puoleesi,
sieluni janoaa sinua kuin kuivunut maa.
Vastaa minulle, Herra! Vastaa pian,
kauan en enää jaksa!
Älä kätke minulta kasvojasi,
muutoin olen haudan partaalla.
Sinuun minä turvaan –
osoita laupeutesi jo aamuvarhaisesta!
Sinun puoleesi minä käännyn –
opeta minulle tie, jota kulkea!
Herra, pelasta minut vihollisteni käsistä!
Sinun luonasi olen turvassa.
Sinä olet minun Jumalani –
opeta minua täyttämään tahtosi!
Sinun hyvä henkesi johdattakoon minua tasaista tietä.
Ps. 143:1–10
Kunnia Isälle ja Pojalle
ja Pyhälle Hengelle,
niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
Antifoni toistetaan
Herra hallitsee ikuisesti,
oikeus on hänen valtaistuimensa perusta.
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti,
langettaa kansoille oikeat tuomiot.
Ps. 9:8–9
Jumala on uskollinen
Jumala pitää huolta kansastaan. Hän on luottamuksemme arvoinen. Minkä hän lupaa sen hän pitää. Hänen sanansa on turvallinen ja luja, voimallinen meitä tukemaan ja lohduttamaan.
Jumalan uskollisuuteen tarttuu meidän uskomme. Usko ei ole meidän tekomme. Se ei ole suoritus eikä ansio. Se on kaiken toivonsa panemista Jumalan omaan uskollisuuteen. Vain hänen armostaan ja rakkaudestaan elämämme on Jumalan hyvyydestä osallinen. Hänen mielisuosionsa on vapautemme ja elämämme tarkoitus.
Jumala vanhurskauttaa
Jumala hyväksyy meidät yhteyteensä yksistään Kristuksen täytetyn sovintotyön perusteella. Vapahtajamme armo ja laupeus annetaan meille lahjana. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, on kaiken keskus. Hän yksin on koko maailman toivo ja tulevaisuus. Jumalan sana ja sakramentit liittättävät meidät Vapahtajamme kanssa. Hänen seurassaan ja hänen lupaustensa varassa saamme elää turvallisina.
Uskossa tiedämme, että Kristuksen tullessa takaisin kunniassaan kohtaamme hänet, joka meitä rakastaan ja joka on meidät omakseen ottanut, pelastuksen osallisuuteen johdattanut. Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, niin silloin elämämme on arvokasta. Sen merkitys nousee Jumalan suosion osallisuudesta.
Vapauttava tuomio on Jumalan teko
Me ihmiset olemme syntisiä, puutteellisia, vajavaisia, keskeneräisiä ja muutoinkin kaikenlaista vikaa täynnä. Siksi myös maailmassa on niin paljon hätää ja ahdistusta. Tahtoen tai tahtomattamme teemme sellaista, mikä loukkaa toista ihmistä ja saa aikaan kiusaa ja harmia. Tämän toteaa psalmimmekin. Siinä todetaan, että kaikki ovat pois poikenneita.
Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle,
sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön.
Tätä psalmiamme apostoli Paavali käyttää perustelunaan sanoessaan, että kaikki ihmiset ovat syyllisiä Jumalan täydellisen oikeudenmukaisuuden rinnalla.
10 Onhan kirjoitettu:
– Ei ole yhtäkään vanhurskasta,
11ei yhtäkään ymmärtäväistä,
ei ketään, joka etsii Jumalaa.
12Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi.
Ei ole ketään, joka tekee hyvää,
ei ainoatakaan.
Room. 3:10-12
Mutta nytpä Jeesus on vapauttanut meidät synnin syytöksistä. Siksi saamme turvallisesti kohdata hänet. Hänen anteeksiantamuksensa suo täyden armahduksen ja anteeksiannon. Tämä armahdus on rajaton. Siksi emme pelkää, vaan rohkeasti käymme Vapahtajaamme vastaan. Hän tulee luoksemme. Hän vapauttaa omansa.
Pyhä Paavali sanoo
22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, 23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta 24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
Room. 3: 22-24
Kristuksen takaisin tulo
Jeesuksen takaisin tullessaan kaikki muuttuu. Usko muuttuu näkemiseksi. Vajavaisuus muuttuu täydelliseksi. Synnin valta kukistetaan lopullisesti. Kuoleman valta voitetaan. Saatanan kaikki kiukuttelu loppuu täydellisesti. Kaikki kyyneleet pyyhitään pois. Täydellinen ilo ja onni ovat kaikki kaikessa.
Tätä odotellessamme saamme lausua psalmimme sanoin:
Sinuun minä turvaan –
osoita laupeutesi jo aamuvarhaisesta!
Sinun puoleesi minä käännyn –
opeta minulle tie, jota kulkea!
59 kommenttia
Matias Roto toteat minulle:””Jottet vastoin Markuksen kastekäskyä ala vääntelemään ja -sanan puhuvan muka niiden järjestyksestä, voimme verrata tähän sitä, että elääkseen ihmisen vartalossa pitää olla pää JA keskiruumiin oleelliset osat.
Ja -sanalla ei ole mitään ajallista merkitystä ihmisen elämälle. Vain sillä on merkitystä, että molemmat osat ovat tallella.””
Yrität opettaa minulle suomen kieltä, siis kannattaisi kyllä hiukan ajatella mitä kirjoittaa.
Siis onko mielestäsi aivan sama kun äiti sanoo lapselle ”riisu vaatteet JA ota suihku”, niin etkö todellakaan ymmärrä tästä että on eriasia jos ei tee näitä asioita tietyssä järjestyksessä, vai onko mielestäsi sama jos ottaa suihkun ja riisuu vaatteet vasta sen jälkeen?
Esimerkissäsi ei ole verbejä, siis verbi on teon sana joka osoittaa tekemistä, puhun niinkuin sinä minulle eli kuin ”mitään ymmärtämättömälle”.
Matias Roto toteat minulle:””Jo edellä kerroin, että asetat yhteen sopimattomat asiat vastakkain aivan virheellisen kuvitelman vallassa.
Jumalan työ ei todellakaan ole sen varassa, miten ihminen päättää, toimiiko Jumala vai eikö.””
Etkö nyt ymmärrä mitä tarkoitan eli JOS kaste olisi TÄYSIN Jumalan työtä niin ihminen ei voisi sitä estää, mutta nyt vanhemmat päättävät kastetaanko vauva vai ei, siis he pystyvät estämään kasteen, joten kaste ei ole TÄYSIN Jumalan työtä, mot.
Matias Roto mietippä nyt seuraavia Jeesuksen sanoja:
39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”. 40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?” 41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.(Joh.9)
Jeesus tuli parantamaan eli ne jotka eivät näe näkisivät, mutta toisaalta Hän kuitenkin sanoo että ne jotka näkevät tulisivat sokeiksi, mitä tämä sinulle tarkoittaa?
Minulle sen että kun elin 40 vuotta sokeana, en kuullut enkä nähnyt sitä mitä Jumalan tahto olisi niin Jeesus paransi että nyt näen ja kuulen, minulla oli paatunut sydän.
Matt. 13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Ari
Syytät väärää puuta suurilla syytöksilläsi maailmassa vallitsevaa vääryyttä vastaan.
Jotta oppisit ymmärtämään koko ihmiskuntaa vaivaavaa pahuutta, niin sinussa, minussa ja kaikissa muissakin maailman ihmisissä, niin lue uudelleen ylhäällä olevasta blogitekstistäni se vääjäämätön todellisuus, että me kaikki, koko ihmiskunta, olemme Jumalan tahdosta pois poikenneita. Siksi tarvitsemme joka päivä parannusta, kuten edellä kirjoitin.
Jotta oppisit ymmärtämään elämän realiteetin ota opiksesi Jeesus Siirakin opetus.
Sir. 51: 23 – 26.
Viisauden opettajan kutsu
23 Tulkaa minun luokseni, oppimattomat, majoittukaa taloon, jossa opetan!
24 Kuinka kauan olette ilman kaikkea tätä ja kärsitte polttavaa janoa?
25 Tästä olen puhunut, tämän vuoksi olen avannut suuni: Hankkikaa viisautta! Siihen ette tarvitse rahaa.
26 Taivuttakaa niskanne ikeen alle, ottakaa opetukset vastaan; viisaus on lähellänne, löydätte sen kyllä.
Olen poistanut Arin puheenvuoron, koska siinä ei ollut mitään asiaa, vaan ainoastaan pilkkaa Jumalan kansaa vastaan.
Tässä on hakusanana ”pilkka” raamatunkohtahakemistossa.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=pilkka&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Tarkoitukseni on opettaa ettei pidä pilkata ketään.
Matias Roto kirjoitat:””Tämä lahja omistetaan ilman tekoja yksistään uskon kautta. Usko ei ole ihmisen teko, vaan luottamuksensa ja toivonsa paneminen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen täytettyyn sovintotyöhön.””
Ethän pane toivoasi tuohon vaan isiltä saatuun kasteesi, siis eikö ymmärryksesi sano mitään siitä mitä tänä päivänä uutisissa sanottiin että kirkkoon kastettujen vauvojen määrä on vähentynyt, kuka tuon vaikuttaa, kuka siis todella päättää vauvojen kastattamisesta? Onko tuo lasku Jumalan syytä vaiko ihmisten eli vanhempien?
Jos vataat vanhempien niin eikö silloin kaste perustelusi pohja putoa pois eli kaste ei olekkaan TÄYSIN Jumalan työtä?
Ilmoita asiaton kommentti