Kristuksen oppi
Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra. Opeta minulle hyvä ymmärrys ja tieto, sillä sinun käskyihisi minä panen uskallukseni. Ennenkuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi. Sinä olet hyvä, ja hyvin sinä teet; opeta minulle käskysi. Julkeat tahraavat minua valheillansa, mutta minä otan sinun asetuksistasi vaarin kaikesta sydämestäni. Heidän sydämensä on turta kuin ihra, mutta minä iloitsen sinun laistasi. Hyvä oli minulle, että minut nöyryytettiin: niin minä opin sinun käskysi. Sinun suusi laki on minulle kalliimpi kuin tuhannet kappaleet kultaa ja hopeata. (Ps. 119:65-72)
Miksi koko Pyhä Raamattu (laki ja evankeliumi) kuuluu Kristuksen oppiin?
Miksi uskot (tai et usko), että koko Pyhä Raamattu on kokonaan totta (vert. ps. 119:160 ja Joh. 17:17)?
Mikä meille on tärkeintä Kristuksen opissa?
Miten ymmärrämme lakihenkisyyden; mitä on lain alla oleminen; mitä on omavanhurskaus?
Miksi maailmaa rakastavat vihaavat Kristuksen oppia ja niitä, jotka seuraavat Kristusta?
Kaikki julkaistut blogini:
202 kommenttia
Olen ajatellut, että tuo Arkin ”Terva” (pelastus) on maailman ja taivaan välissä, kuten se jätti Jumalan Sanaan uskomattomat maailmaan ja erotti hukuttavan veden ja arkin henkilöt toisistaan. Jeesuksestakin puhutaan välimiehenä Ihmisen ja Jumalan välissä. Ne jotka ovat Jeesuksessa, ovat tuon Arkin Pelastuksen suojissa, kun Jumalan säätämä tuhon päivä tulee. Herran päivä, suuri ja peljättävä.
”Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee kuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
Sentähden herpoavat kaikki kädet, ja kaikki ihmissydämet raukeavat. He peljästyvät, kivut ja tuskat valtaavat heidät, he vääntelehtivät kuin synnyttäjä, tuijottavat toisiinsa tyrmistyneinä, kasvot tulenkarvaisina. Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset. Sillä taivaan tähdet ja Kalevanmiekat eivät loista valollansa, aurinko on pimeä noustessansa, kuu ei kirkkaana kumota. Minä kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden. Minä teen kuolevaiset harvinaisemmiksi kuin puhdas kulta, ihmiset harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta. Sentähden minä järisytän taivaat, ja maa järkkyy paikaltansa Herran Sebaotin kiivaudesta, hänen vihansa hehkun päivänä. Jes.13:6-13
Ei Nooa tervaa tietenkään käyttänyt, vaan maapihkaa eli asfalttia eli pikeä. Olisi ollut kenties mahdotonta polttaa tervaa.
Kenelle Hitler omisti kirjansa “Mein Kampf”?
Hyllyssäni on kirjan suomenkielinen toinen painos, joka on painettu WSOY:n laakapainossa 1941 suomentajana Lauri Hirvensalo. Samoissa kansissa on sekä teoksen ensimmäinen osa ”Tilinteko” että toinen osa ”Kansallissosialistinen liike”. Kirjan ensimmäisellä osalla on erillinen omistuskirjoitus, joka kuuluu seuraavasti:
>> Marraskuun 9 p:nä 1923, klo 12.30 päivällä kaatuivat Feldherrnhallen edustalla ja entisen sotaministeriön pihalla Münchenissä seuraavat miehet kansansa ylösnousemuksen uskossa.
Alfarth, Felix, kauppias, s. 5.7.1901 Bauriedl, Andreas, hatuntekijä, s. 4.5.1879 Casella, Theodor, pankkivirkailija, s. 8.8.1900 Ehrlich, Wilhelm, pankkivirkailija, s. 19.8.1894 Faust, Martin, pankkivirkailija, 27.1.1901 Hechenberger, Anton, lukkoseppä, s. 28. 9. 1902 Körner, Oskar, kauppias, s. 4.1.1875 Kuhn, Karl, hovimestari, s. 26.7.1897 Laforce, Karl, insin. ylioppilas, s. 28.10.1904 Neubauer, Kurt, palvelija, s. 27.3.1899 Pape, Claus Von, kauppias, s. 16.8.1904 Pfordten, Theodor von der, ylimaakunnanoikeudenneuvos, s. 14.5.1873 Rickmers, Joh., ratsumestari e.v.p., s. 7.5.1881 Scheubner-Richter, Max Erwin von, insin. tohtori, s. 9.1.1884 Stransky, Lorenz, Ritter von, insinööri, s. 14.3.1899 Wolf, Wilhelm, kauppias, s. 19.10.1898
Ns. kansalliset viranomaiset eivät sallineet haudata näitä kaatuneita sankareita yhteiseen hautaan.
Niin omistan heille yhteiseksi muistoksi tämän kirjan ensimmäisen osan, jonka veritodistajina he ainian kulkekoot valon näyttäjinä liikkeemme kannattajien edellä.
Landsberg a. L., Linnavankeudessa, 16.10.1924 Adolf Hitler >>
Kirjan toisen osan alussa ei ole erillistä omistuskirjoitusta. Osan lopussa (ennen loppusanoja) on kuitenkin seuraava kappale:
>> Ne kuusitoista sankaria, joille olen omistanut tämän teoksen ensimmäisen osan, tahdon tämän toisen osan lopussa osoittaa meidän oppimme kannattajille ja sen puolesta taistelijoille niiksi sankareiksi, jotka mitä selvimmin asiastaan tietoisina uhrasivat itsensä meidän kaikkien puolesta. Heidän täytyy alati kutsua niitä, jotka pyrkivät horjumaan ja ovat heikkoja, täyttämään velvollisuutensa, velvollisuuden, jonka he itse täyttivät parhaassa uskossa ja viimeistä johtopäätöstä myöten. Ja heidän joukkoonsa minun pitää lukea myös se mies, joka eräänä parhaimmista runoillaan ja ajatuksillaan ja lopulta myöskin teollaan uhrasi elämänsä oman ja meidän kansamme heräämiselle: DIETRICH ECKART. >>
Dietrich Eckart (23.3.1868–26.12.1923). osallistui mainittuun Münchenin Hitler-Ludendorff-Putschiin 9.11.1923. Hänet vangittiin ja vietiin Hitlerin ym. kanssa Landsbergin vankilaan. Eckart päästettiin kuitenkin pian vapaaksi sairauden perusteella. Hän kuoli pian tämän jälkeen sydänkohtaukseen 26.12.1923.
————-
Aiemmin tässä ketjussa Juha Heinilä kirjoitti: ”Adolf Hitler omisti Mein Kampfinsa oppi-isälleen Charles Robert Darwinille.” ja Martti Pentti korjasi: ”Tuo asia piti tarkistaa. A. H. omisti teoksensa Taisteluni Dietrich Eckartille.”
Juha ei siis ollut ”edes väärässä” ja Martti oli melkein oikeassa 😉 Toivottavasti kukaan ei enää mainitse Darwinia Mein Kampfin omistuskirjoitusten yhteydessä.
P.S. Toivottavasti kukaan ei myöskään väitä, että Hitler kirjassaan olisi ylistänyt Lutherin antisemitismiä! Mein Kampfista on vain yksi maininta Lutherista. Se on teoksen ensimmäisessä osassa luvussa 8 ”Poliittinen toimintani alkaa”. Siinä Hitler puhuu ”tämän maailman suurista taistelijoista” ja kirjoittaa:
“Mutta näitä eivät ole yksinomaan todella suuret valtiomiehet, vaan myöskin kaikki muut suuret uudistajat. Fredrik Suuren rinnalla ovat tällä tavoin niin hyvin Martti Luther kuin Richard Wagnerkin.”
Jumala oli ilmoittanut Nooalle hukuttavansa ja hävittävänsä turmeltuneen maailman; mutta vierii sata vuotta, eikä kukaan saa sen toteutumista nähdä ja kansa piti Nooaa valheenpuhujana. Nooa oli varma Jumalan sanasta ja oli uskollinen Jumalalle, hän toimi uskollisesti sata vuotta ennen kuin tapahtui Jumalan sanan mukaisesti. Meidän aikamme muistuttaa paljon Nooan päivien ja Lootin päivien aikaa. Odotammeko varmana Jeesuksen Kristuksen tulemista suurella voimalla ja kunniassa, kuten Nooa odotti Jumalan sanan toteutumista?
Jeesus sanoo: ”Niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan päivinä: he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.” (Luuk. 17:26-35)
Ilmoita asiaton kommentti