Kristuksen kuva muukalaisessa

Aloitin syksyllä uuden harrastuksen, kuntonyrkkeilyn. Ryhmäämme osallistui alusta saakka reipas nuori japanilainen nainen. Ennakkokäsitykseni oli, että hän on shintolainen tai buddhalainen. Olimme usein harjoitusparina ja hän laittoi minut koville
Erään kerran olin laittanut päälleni vanhan t-paidan. Siinä luki ”Kristus kaikille – japaninlähetys 100 vuotta”. Harjoitusvastustajani tunnisti tekstin. Kävi ilmi, että hän on kristitty, tuntee SLEY:n lähettejä ja osallistuu Evankelisten opiskelijoiden toimintaan. Ennakkokäsitykseni oli mennyt harhaan. Taas.
Meidän kaikkien tulisi katsoa toisinaan peiliin ja haastaa ennakkoluulojamme. Olen järkyttyneenä havainnut, kuinka tunnustavaksi kristityksi itseään luottavat niin sanottuihin vaihtoehtomedioihin (kuten MV-lehti ja Uberuutiset), vaikka näiden tehtävänä on kahdeksannen käskyn vastaisesti levittää valhetta ja vihaa maahanmuuttajista. Samaan aikaan kristityt t päivittelevät, kun kolmas vaihtoehtomedia (Magneettimedia) lietsoo juutalaisvastaisuutta. Onko niin, että joitain ihmisiä saa vihata, mutta toisia ei?
Sanon suoraan: kaikenlainen vihanlietsonta, mustamaalaaminen ja valehteleminen lähimmäisistämme on syntiä. Raamatun mukaan ” Kun muukalainen asuu luonasi teidän maassanne, älkää sortako häntä. Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niin kuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niin kuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” Rakkauden kaksoiskäsky koskee kaikkia. Et voi sanoa olevasi kristitty ja rakastavasi Jumalaa yli kaiken, jos samaan aikaan vihaat lähimmäistäsi.
Minulla on työhuoneestani tietokoneen vieressä kortti, jossa on Torinon käärinliinan kuva ja rukous: ”Isä, käärinliinan kuva muistuttaa meitä Poikasi kärsimyksestä, kun hän otti päälleen koko maailman synnin. Auta meitä näkemään hänen kuvansa jokaisessa vastaantulevassa niin että voimme palvella Häntä ja kuuluttaa Hänen rakkauttaan. Ja anna meille ilo katsellä Hänen säteileviä kasvojaan, joka on kuolleista noussut ja elää ja hallitsee sinun kanssasi ikuisesti. Amen.”

Julkaistu Sanansaattaja-lehdessä 6.4.2016

  1. Raamattu, niin VT kuin UT on tarkoitettu Jumalan Seurakunnalle. Tätä edusti VT:n aikana Jumalan valittu kansa, Israelin kansa. Kansan keskelle muutti ulkomaalaisia ja heitä määritellään kahteen kategoriaan. Niitä, jotka eivät omaksuneet juutalaisuutta uskontona ja niihin, jotka omaksuivat niinkuin on kirjoitettu, eli he halusivat tulla “uskoon”.
    Tätä ensinmainittuakin ryhmää määrättiin kohdeltavan hyvin, sillä ehdolla, että he eivät nousseet Jumalan Seurakunnan ohjeita vastaan, eivätkä houkutelleet pois uskosta.

    Suomi valtiona ei edusta Jumalan Seurakuntaa. Se on peltoa, jossa kasvaa uskovia ja jumalattomia. Samoin on laita kirkoissa, joihin liitytään ulkoisen riitin perusteella, riitin, joka on ihmisteko toiselle ihmiselle, joka ihminen yleensä on tietämättömyyden tilassa.

    Jos valtio ottaa ohjeekseen Kymmenen Käskyä ja tekee raamatulliset lait ja valvoo niiden noudattamista, siitä seuraa vain hyvää,… mutta, se ei vaikuta mitään ihmisen tärkeimpään, eli iankaikkisuuteen ja paikkaan missä se tullaan viettämään.

    Uudessa kuin Vanhassa Testamentissa on selkeä, ehdoton ilmoitus, että Jumala/Jeesus ei rukoile kuin omiensa puolesta eikä kuule jumalattoman, uskomattoman rukousta. Uudestisyntymätön ihminen kohtaa Jumalan kutsun, on Isän vedossa. Jos hän sen hylkää, Hän ei ole niitä, joiden puolesta Jeesus rukoilee ja joiden rukouksen Hän kuulee. Tällainen ihminen ei kirkasta, eli ei heijasta mitään taivaallista. Hän ei ole viesti Isän sydämeltä. Hän on Jumalan luomistyön todistus, muttei iankaikkisuuden perillinen. Näille julistetaan Evankeliumia, jonka voimasta ja jonka vastaanotettuaan he säteilevät ja ovat viestejä Isän sydämeltä.

    Valehtelukäsky on yhdeksäs (9.) käskysana.

    • Isä, käärinliinan kuva muistuttaa meitä Poikasi kärsimyksestä, kun hän otti päälleen koko maailman synnin. Auta meitä näkemään hänen kuvansa jokaisessa vastaantulevassa …”

      Tämä on rukous, joka tiivistää kysymyksen, ”missä näemme Jeesuksen?”
      Jumala näkyy pojassaan Jeesuksessa, kun Hän on muuttanut ihmiseen asumaan.

      Hukkuvia sieluja kyllä näemme ja heidän kohtalonsa näkeminen saattaa meidät julistamaan Evankeliumia.

    • Kyllä, mutta aivan kuten näemme Kristuksessa Jumalan kuvan, näemme Jumalan kuvan jokaisessa luodussa.

    • Jeesus on Jumala, vaikka Hän ei ole Isä. Jeesus on vain omissaan, eikä näyttäydy kaikissa luoduissa.

      Tämä asia on Raamatussa.

    • Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Myös Jeesus on ihminen, vaikkei ole luotu. Tämä asia on Raamatussa.

  2. Ville Hassinen,

    Valtioitten lait usein ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa.
    Vasta viime vuosina Suomessa on alettu säätämään jumalattomia lakeja. Siitä sitten on samalla tavoin haittaa kuin jumalisuudesta on hyötyä.

    ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.”

    Eli on suorastaan surkuteltavaa vaeltaa jumalisesti ja säätää lakeja, jotka ovat raamatullisia, mutta tehdä se muuttumattomalla sydämellä ja rauhoittaa muitakin.

    • Kimmo,
      Mielestäni hyvin löysää ”teologisesti”, mitää tulee oppi-väittämääsi, koskien ”alttarikutsua”.

      Esim. minun seurakunnassani saarnataan Evankeliumia ja siihen sisältyy kutsu syntisille parannukseen. Moni tulee rukoushuoneemme etuosaan, ensimmäiseen penkkiin ja siinä rukoilemme heidän puolestaan. Jotkut haluavat polvistua ja jotkut ovat istuallaan.

      Alttarikutsu on ”kaanaan kieltä”, mutta kaikki sen ymmärtävät sen merkityksen, kun sitä esim. helluntaiseurakunnassa käytetään.

  3. Kimmo:
    “Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Myös Jeesus on ihminen, vaikkei ole luotu. Tämä asia on Raamatussa.”
    ——

    Mielestäni tässä on kyse siitä, että kenestä näkyy Kristus. Sanoin, että hänestä, jossa Jeesus on sisäisesti.
    Suosittelen pysyä tässä tärkeimmässä tai ainoassa ihmiselle tärkeässä asiassa.

    Jumalan ihmiseen laittama Henki on kuollut kunnes se syntyy uudesti Ylhäältä. Se ei synny vastentahtoisesti tai tietämättä.

    • Jo toinen vastaus, mikä n ä y t t ä ä pysyvän asiassa, vaan ei pysy.

      Yritän selittää, että Jeesus näkyy, koska Hän asuu uudestisyntyneessä. Uskon kyllä, että muutamassa prosentissa lapsikastettuja Hän asuu, mutta noin 95 prosenttia lapsikastettuja eivät ole Raamatun opettamia Jeesuksen asumia temppeleitä.

      Joh. 14:23
      ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan”

      1.Kor.3:16,17
      16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
      17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

      1.Kor.6:19,20
      19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
      20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

      Niinkuin jo totesin, niin uskon, että Jeesus asuu sinussa, vaikka Hän kasteessa ole sinuun muuttanut, vaan kun olet uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä.

    • Näin on. Ja kansaan vaikutetaan mielikuvilla, ei faktoilla. Esim. HUS:n neulakohun jälkeen MV-lehti antoi ymmärtää, että hoitaja olisi ollut tummaihoinen. Tämä ei perustunut mihinkään faktaan, mutta mielikuva meni läpi.

  4. Valtioitten lait usein ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa. Vasta viime vuosina Suomessa on alettu säätämään jumalattomia lakeja. Siitä sitten on samalla tavoin haittaa kuin jumalisuudesta on hyötyä.

    Väärin ainakin Suomen kohdalta: Suomen lainsäädäntö kun lepää Valituksen jälkeiseltä ajalta asti esikristillisten Roomalaisen ja germaanisen oikeuden pohjalla.

    • ”Raamatullisuutta” peräsi Jumala jo Kainilta, eli ohjasi vastustamaan syntiä, joka väijyi ovella.

      Ihmiseen on asennettu taju oikeasta ja väärästä ja siksi lymyttiin, kun oltiin oltu tottelemattomia, tehty sitä, mikä oli kielletty.

      Nooan aikana oltiin tultu tilaan, että ihminen pahuus oli laillistettu. Sitten Sodoma-Gomorra tuhoutui vähän sen jälkeen, kun kaupungin miehet yrittivät homostella Jumalan lähettämien sanansaattajien kanssa. Eli ihmisessä turmeltuu ihmistä suojeleva oikean ja väärän taju.

      Kansakuntaa, ihmiskuntaa pitää pystyssä tässä ajassa Jumalan Seurakunnan rukoukset. Saman tahon rukoukset vaikuttivat Suomen tasavallan olemassaolon NL:n, natsi-saksan ja liittoutuneitten myllerryksessä.

      Niin Germaanisessa kuin roomalaisessa oikeuksissa pyritään suojelemaan aabeleita kaineilta sekä kriminalisoimaan luonnottomuudet jne. Tällainen edustaa raamatullisuutta.

Jaatila Kimmo
Jaatila Kimmo
Keski-ikäinen, keskiluokkainen ja keskinkertainen. Kahden pojan isä, aviomies. opettaja, pastori ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostunut mies. Blogissani käsittelen opettamista, kasvattamista, arvoja, politiikkaa ja kirkollista elämää. Joskus vakavasti,joskus irvaillen. Kuvia en kumartele enkä suosiota hae.