kristinuskon kirja.
Kristinuskomme käsitykset ovat nyt hajaantuneet lähes 1000 eri uskontokuntaan. Hajaannus jatkuu myös voimakkaana kirkosta eroamisen suhteen, mikä johtuu kirkon rakentaman oppijärjestelmän käsittämyyksistä. Ihmisten hallitsemiksi ja alistamiseksi kehitetty oppijärjestelmä on tullut tiensä päähän. Mikään mahti maailmassa ei voi estää sen luhistumista seuraavan 100 vuoden aikana.
On todella tarvetta palata kristinuskon alkujuurille 2000 vuoden taakse oivaltaen, mitä Jumala lähettiläämsä Jeesuksen kautta oikein halusi ilmoittaa. Jumalan tahto valitettavasti perustuu kokonaan perimätietoon Jeesuksen aikaisten kyvyttlmlldestä huomata hänen merkityksensä, ehkä puolisoaan Mariaa lukuunottamatta.
Jeesus. Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä. Lähimmäisen rakkauden hengessä. Ei muuten planeetallamme. Sen ymmärtäminen on kunkin ihmisen oma käsitys. Me kaikki ihmiset synnymme samanarvoisina ja myös lähdemme täältä samanarvoisina.Sen jälkeen me olemme Jumalan omia, jos olemme.
44 kommenttia
On omituista, että Reino Suni käyttää ilmaisua ”kristinuskomme”, vaikka hänen uskontonsa poikkeaa selvästi siitä kristinuskosta, joka perustuu raamatun kanonisiin kirjoituksiin ja niihin perustuviin ekumeenisiin uskontunnustuksiin.
Kieltämättä parempikin ilmaisu olisi löydettävissä uskossa Korkeimpaan kun kristinusko. Kristisusko ilmaisuni perustuu tiedeihmisten käsityksiin Jesuksesta kirjoitettuihin 20 evankeliumiin ja muuhun sen ajan uskottaviin teksteihin. Tiedeihmisten käsityksen mukaan evankeliumeissa on noin 15 prosentin verran realistisuutta, pohjalla Johanneksen evankelumi noin prosentin verran. Siis minulla lähtökohtana Korkeimman sanansaattajan tavallisen ihmisen Jeesuksen sanonnat, luonnollisesti oma ajattelu perustana.
Raamatun kertoma kristisusko on aivan oma lukunsa.
Jeesus Kristus on vain este ihmisen ja Jumalan suoralle yhteydelle. Lisäki se on antisemitismin alkaja ja ylläpitäjä.
Kehoitus syödä ihmisen pojan lihaa ja juoda hänen vertansa ei ole Raamatun mukaista toimintaa. Se on tietysti evankeliumin mukaista ja selvä kehoitus ja ehkä nälänhädän tai jonkin muun kuttuurin järkyttävä tapa perkata sukulaiset ja syödä, mutta minulle se on kauhistus. Sopii vain toivoa, että niin kauheaa nälnhätää ei koskaan tulisi, että pitäisi syödä ihmistä.
Ymmärrän kyllä kehoituksen syödä sanaa ja viisautta, mutta en sitä että pitäisi syödä ihmistä. Melkein pelottaa seura, joka innostuu asiasta silmät kiiluen ja pyhää henkeä höyryten. Se ei ole tervettä henkeä.
Tarja,Jeesus itse sanoi:”Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”Ja mitä ehtoolliseen tulee,pilkkaat tahallisesti ”syömistä ja juomista”.Raamatusta kyllä voi lukea tyhmempikin,mitä se tarkoittaa.Mutta ilmeisesti haluat vain ymmärtää väärin ja pilkata.
Juha Heinilä toteaa:””Reino, miksi kannatat gnostilaisuutta? Minulle Raamattu riittää, enkä lue gnostilaisia teoksia.””
Nyt taisi sammakko lipsahtaa Heinilän suusta, siis eikö nyt kuitenkin ole joitakin muita teoksia joita Heinilä lukee ja joihin hän luottaa, tunnustuskirjat ja Lutherin teokset?
Erkko Järvinen ”Tarja,Jeesus itse sanoi:”Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”Ja mitä ehtoolliseen tulee,pilkkaat tahallisesti ”syömistä ja juomista”.Raamatusta kyllä voi lukea tyhmempikin,mitä se tarkoittaa.Mutta ilmeisesti haluat vain ymmärtää väärin ja pilkata.”
Minulla ei ole Isää, enkä tiedä kuka on Jeesuksen isä, joten isä on minulle täysin tuntematon käsite. Ellen sitten väittäisi Aabrahamia isäkseni ja siihen ei Jeesusta tarvita. Kun te joskus heräätte, niin ehkä te sitten huomaatte veren kuvitteellisenkin juominsen vain vampyyrien kauhuleffa-aiheeksi, mutta nyt teidät on pimenentty tälle tosiasialle. Teillä ei ole naisnäkökulmaa, ja siksi teidän näkemykset ja uskomukset ovat yksipuolisia, koska ilman naista mies on vain puolikas.
Olen samaa mieltä kuin evankeliumissa kansa joka sanoo Jeesukselle, ”Sinussa on riivaaja.”
Erkko: ” Raamatussa voi lukea tyhmenpikin, mitä se tarkoittaa ” siis ehtoollinen.
Ja mitä se sitten tarkoittaa? Totinen ruoka, mitä on totinen ruoka? Sitäkö, että kauhistuttaa kehoituksen kuuleminenkin, kuten kerrotaan, että suurin osa paikalla olijoista, eli kehoituksen kuulijoista lähti pois, eikä enää seurannut häntä.
Kirkkomme papiksi vihitystä ei oikoisesti voi sanoa Hänen olevan sakraali Ihminen oikeudella toimia sakramenttien vahvistajana.
Periaatteessa toimituksissa rukoillaan Jumalan siunausta mutta Ehtoollisessa kyllä saamme uskoa iänkaikkiseen elämään ja tätä voi kutsua lupaukseksi.
Hienosäätöä jotenkin tarvittaisiin.
Sepon käännös ei ole oikein: ” Onnellisia ovat nuo köyhät hengelle, sillä heidän on kuningaskunta taivasten.” Tulkintasi muuttaa alkuperäisen ajatuksen.
Oikea tulkinta on: Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Esim. ”Hengellinen köyhyys ( oman vajavaisuuden ymmärtäminen) taitaa tulla uskoon tulemisen perässä”. Toki myös etsikko aikaa elävä on hengellisesti köyhät, apua avuksi huutavat”. Hyvä tulkinta Karilta.
Reino, tilastojen mukaan kristittyjen osuus maailman ihmisten vakaamuksista kasvaa. Knostolaisuus taas on kuoleva lahko.
Ilmoita asiaton kommentti