Kristillinen avioliitto – anteeksi antaminen
Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut. (Ef. 4:29-32)
Miksi anteeksi antaminen aviopuolisolle on vaikeaa; montako kertaa pitää antaa anteeksi, jos aviopuolisomme (tai lähimmäisemme) kohtelee uudelleen kaltoin (vert. Matt. 18:21-22)?
Miksi on tärkeää haluta antaa anteeksi, vaikka loukkaus vielä tekisi kipeää; mikä avuksi?
Miksi aviopuolisolle on (tai ei ole) helpompi antaa anteeksi kuin muille lähimmäisille?
Miksi meidän pitää rakastaa myös vihollisiamme ja pyrkiä elämään rauhassa kaikkien kanssa?
Miksi ei saisi antaa auringon laskea, ennen kuin olemme sopineet riitamme (vert. Ef. 4:26-27)?
Mikä tekee kristillisestä avioliitosta onnellisen?
Kaikki julkaistut blogini:
114 kommenttia
Kukahan seuraavista tunsi armon ja Totuuden.
1)Jeesuksen aikaan syntinen nainen joka jäi kiinni aviorikoksesta ja jolle olisi kuulunut lain mukaan kivitystuomio ja jolle Jeesus Sanoi:
”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”. (Joh.8:11)
2)Luterilaisessa suomessa muutama sata vuotta sitten kaksinkertaisesta (molemmat tahollaan naimisissa) aviorikoksesta tavatut saivat kuolemanrangaistuksen ilman armoa.
3)Tänä päivänä luterilaisen kirkon piispa teki kaksinkertaisen aviorikoksen ilman tuomiota.
4) Mies joka kuvitteli elävänsä hyvää elämää luterilaisen suomen lakien mukaan kuitenkin eläen haureudessa (avoliitossa) ja sen aikana osallistunut aborttiin, elämä kuitenkin romahti ja tämä mies huusi Jumalalta apua ja Jumala vastasi näyttäen hänen elämänsä omat synnit jotka erottivat hänet Jumalasta, tämä mies teki parannuksen, uskoi evankeliumin, otti kasteen ja sai Pyhän Hengen ja jatkaa Jumalan voimassa Jumalan lapsena uskoen myös Jeesuksen Sanat oman elämän kohdalle:
”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”. (Joh.8:11)
Juha Heinilä, otat VT.n puolelta psalmin eikö ko psalmi kerro ihmisestä ilman että Jeesus on parantanut paatuneen sydämen ja näin ollen ei ole Pyhää Henkeä????
Siis ihminen ennen Jeesuksen parantamista on voimaton ja ymmärtämätön palvelemaan Jumalaa, kun paha uhkaa huutaa Jumalan puoleen, mutta hyvänä päivänä ei kuule Jumalaa vaan elää oman ymmärryksensä mukaan????
Juha Heinilä, etkö huomaa kuinka nurinkurista on ”teologiasi” eli ensinnäkin julistat ettei laki ole voimassa enää sinulle (kasteessa on kaikkiensyntien anteeksianto), siis eikö se tarkoita ettei ole syntiä vaan pelkkä armo riittää, nyt sitten otat VT:n puolelta lain alaisille tarkoitetun kohdan jossa huudetaan syntejä anteeksi????
Mikä on turvasi???
Edellisissä kommenteissa tulee hyvin esille se jännite, mikä on lain ja armon välillä, uskon ja tekojen välillä. Meidän kaikkien on hyvä muistaa, että meille on annettu ruumis, mutta ei sitä ole tarkoitus uhrata ja pyhittää, kuten laki määrää, jos olemme Kristuksen omia.
Elämän salaisuus on Kristuksessa eläminen, se ei ole enää omissa teoissa ja omassa pyhityksessä vaeltamista. Olemme lihaa ja verta, kuten olemme aina olleet, mutta Hengestä syntymisen kautta Jumalan Sanan mukaan ja tähden me voimme myös nähdä ennenkaikkea syntisen luontomme vaikutukset itsessämme ja maailmassa.
Luonnollinen ihminen ei pidä omaa syntisyyttään ongelmallisena, koska kaikki muutkin tekevät vääryyttä ja sen tähden Jumalan lakia pidetään halpana ja monet vaativat jopa sen poistamista, koska kukaan ei pysty lakia noudattamaan. (Antaa vaan palaa ja kaikkein kukkien kukkia, ajattelu) Mutta kun synti virkoaa lain kautta ja minä herään huomaamaan syntini, kuten edellä Ps.51 kuvaa, niin kaikki minun verenvikoja myöten tulee valoon ja ilmeiseksi. Paavali sanoo: ”Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.” Room. 7:9-10
Kuka voi kestää, jos Jumala tuomitsee meidät tekojemme mukaan? Sen tähden meidät on Pelastettu Jumalan tahdon mukaan eikä oman tahtomme mukaan, joka on syntinen. Tätä tarkoittaa, kun sanotaan: ”Jumala vanhurskauttaa, Jumalattoman uskon kautta, Jeesuksen Kristuksen tähden.”
Hebr. kirjeessä lukee näin:
”Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi. Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä? Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä. Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala’.”
Kun hän ensin sanoo: ”Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt”, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: ”Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi”. Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa; mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle, ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
”Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan”, sanoo Herra: ”Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä”; ja: ”heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista”. Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Hebr.10.1-18
Arille vielä erikseen lempeästi ja Jeesuksen Armon mukaan sanon: ”Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.”
AAMEN!!!
Edellä oleva Galatalais kirje on kirjoitettu uskoville eli uudestisyntyneille, he ovat pukeneet Kristuksen päällensä.
Kuinka on luterilaisten, ovatko he sen tehneet, eivät sillä he luottavat kaiken perustaksi lapsikasteen jota ei mainita kertaakaan evankeliumeissa eikä muuallakkaan Raamatussa. Tämän harhan ja valheen selkeä todistus on esim ns ”uskonpuhdistuksen” jälkeiset sodat ns ”veljien” kesken, onko sodat Jumalasta vai saatanasta????
Juha Heinilä, tekeekö siis kaste ihmisestä ”kristityn” eli senjälkeen eivät teot merkkaa mitään, voi siis tappaa jopa toisia ”kristittyjä”??
Onko siis Jeesuksen Sanat lähimmäisen rakkaudesta tyhjiä eli ei niitä tarvii kuunnelle saati noudattaa??
Mitä tarkoittaa lähetyskäskyssä:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”(Matt.28)
tämä ” ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.”?????
Kuuluuko tähän pitämiseen myös lähimmäisen rakastaminen??
Entä kuinka toisten tappaminen suhtautuu tähän lähimmäisen rakkauteen????
Juha Heinilä, mitä siis kun ns ”kristitty” tappaa toisen niin mikä on hänen tilansa??
Minun mielestä uudestisyntynyt ei voi tappaa ja jos tappaisi niin hänen nimensä pyyhittäisiin elänkirjasta. Eli ns ”kristityt” jotka ovat sotineet uskonsa puolesta eivät ole olleet uudestisyntyneitä.
Ari, se, että olemme pelastettuja, sen kautta pyhitettyjä kertakaikkiaan Jeesuksen kautta, tarkoittaa myös että me olemme sitä Jumalan tahdon mukaan.
Kysynkin nyt, oletko sinä Kristitty Jumalan tahdon mukaan vai oman tahtosi mukaan? Kaste käsityksesi mukaan olet itse ottanut kasteen, etkä ole saanut sitä, kuten me monet muut täällä, tämä hämmentää minua?
Ihmisen rooli pelastuksessa on saada lahjaksi, ei ottaa lahjaksi. Ero on selvä.
”Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.” Jaak.5:16
Tuo sopii hyvin myös parisuhteen ohjeeksi. Onko suhteessa, sellainen ilmapiiri, että kummatkin voivat avoimesti puhua, esim. omasta seksuaalisuudestaan? Miten voidaan parantua, jos ei ole mitään ongelmaa? Uskalletaanko kipeätkin ongelmat ja asiat käydä yhdessä läpi, luottamuksen ilmapiirissä? Kannattaako koko talo purkaa jos yksi lankku on mätä? Olemmeko rukoilleet rohkeutta, että uskallamme avata suumme? Mitä tarkoittaa, että Jumala haluaa meiltä ”Totuutta salatuimpaan saakka”?
Olenko valmis kuulemaan toisen syvimmät tunnot ja odotukset? Entä kestääkö toinen minun toiveet ja odotukset? Kuinka niistä uskaltaa puhua, tulematta torjutuksi? Näistä puhumattomista ongelmista löytyy mielestäni, monet syyt eroihin. Rakkaus peittää kaiken, mutta se ei tarkoita, että se piilottaa kaiken, vaan päinvastoin, se nimenomaan tuo kaiken valoon. Synnin tunnustaminen toiselle on sitä, että ollaan avoimia ja rehellisiä, myös kaikkein herkimmissä asioissa, Avartakaa sydämenne, yhdessä Jumalan puoleen. Hän kyllä tuntee meidät salatuimpaan saakka, kunpa me myös itse tuntisimme itsemme ja läheisimmän, eli puolisomme. Kaikessa ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta kaikessa on hyvä ymmärtää toista ja toisen vaikeutta kohdata syvimpiä tuntojaan.
Siinä koetellaan, mutta Rakkaus kestää kaiken.
Ilmoita asiaton kommentti