Kriisi mahdollisen ja mahdottoman rajalla
80 vuotta sitten
Kirjoitan tätä maaliskuun 13. päivänä 2020. On talvisodan päättymispäivä. Talvisota alkoi 30.11.1939. Neuvostoliitto hyökkäsi maahamme ilman sodanjulistusta. Sota päättyi 105 päivää myöhemmin, 13.3.1940.
Tuosta on nyt kulunut 80 vuotta. Päivää ennen, 12.3.1940, oli solmittu Moskovan rauhansopimus.
Olen toiminut Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piirin veljespappina ja olen tavannut monia sotainvalideja eri puolilla maakuntaa. Tänä talvenakin helmikuussa kiersin kaikissa piirin alueen paikallisten osastojen vuosikokouksissa, yhtä lukuunottamatta, jonka hoiti paikallinen veljespappi. Kerroin Abrahamista, hänen eri elämänvaiheistaan ja niiden merkityksestä meidän aikaamme.
Pidän arvossa sitä, että näin Jumalan sanan saarnalla saan palvella kunniakansalaisiamme, jotka aikoinaan urhoollisesti puolustivat maatamme. Me nuoremmat saamme olla kiitollisia heille siitä, että maamme on vapaa.
Herra isänmaatamme siunatkoon!
Korona virus ja tämä päivä
Ajankohtaisena uutisaiheena on ollut koronavirus, joka on levinnyt laajalle eri puolille maailmaa. Viime päivinä tämän vaikutukset ovat alkaneet näkyä myös meidänkin maassamme. Yleisötilaisuuksia on alettu perua ja erilaisia vastaanottoja on vähennetty.
Minun kohdallani tämä näkyy aivan tänäänkin.
Olimme sopineet Varsinais-Suomen keskustan Kirkollisasiain toimikunnan vierailun eduskuntaan tänään 13.3.2020. Olimme suunnitelleet tapaamisen puolueemme Varsinais-Suomen ja Satakunnan vaalipiirien kansanedustajien kanssa. Koronaviruksen takia tämä kuitenkin piti jättää tällä erää ja siirtää myöhempään ajankohtaan. Turvallisuusmääräykset tiukentuivat viikon aikana päivä päivältä, ja toissapäivänä tulleet uudet ohjeet siirsivät myös meidän neuvottelumme epidemian jälkeiseen aikaan.
Jumala eduskuntaamme siunatkoon, aivan kaikkia, jotka siellä työtä tekevät, niin edustajia kuin virkamiehiäkin, ja suokoon heille terveyttä ja voimia tehdä hyviä päätöksiä kansakuntamme hyväksi.
Kristittyjen vainoa maailmalla
Ylihuomenna vietettävän Oculi -sunnuntain lukukappaleessa profeetta Jeremia on joutunut vainon kohteeksi.
Jumalan kansan vaino ei ole vain menneen ajan ilmiö. Meidänkin aikanamme kristityt ovat joutuneet kärsimään vainoja eri puolilla maailmaa.
Nostan tähän luettavaksemme ajankohtaisen raportin vainojen tämän hetken tilanteesta:
OPEN DOORS
World Watch List 2020 raportointikausi: 1.11.2018 - 31.10.2019
Päivittäin keskimäärin kahdeksan kristittyä tapetaan uskonsa tähden ja 23 kristittyä raiskataan tai häiritään seksuaalisesti uskonvakaumuksensa tähden.
Joka viikko keskimäärin 182 kirkkoon tai kristittyjen rakennukseen sekä 102 kristityn kotiin tai yritykseen hyökätään (ml. ilkivalta ja tuhopoltot).
Joka kuukausi keskimäärin 309 kristittyä vangitaan epäoikeudenmukai sesti uskonvakaumuksensa perusteella.
Yhteensä vuoden aikana vähintään:
• 2 983 kristittyä tapettiin
8 537 kristittyä raiskattiin tai koki seksuaalista häirintää• 9488 kirkkoon tai kristilliseen rakennukseen hyökättiin
3711 kristittyä vangittiin 1 052 kristittyä kaapattiin 5 294 kristityn kotiin, kauppaan tai yritykseen hyökättiin (ml. ilkivalta ja tuhopoltot)Open Doors julkaisee ainoastaan dokumentoidut tapaukset.
Todelliset luvut ovat todennäköisesti paljon suuremmat.
Ylihuomisen lukukappaleessa Jeremia on joutunut sellaisen tuomioistuimen eteen jossa kanteen nostaneet vaativat kuolemantuomiota profeetalle. Jeremia kuitenkin puolustautuu ja vilpittömällä kertomisellaan vakuuttaa sekä suuren kuulijana olleen kansan että kansansa johtajat. Nämä julistavat profeetan syyttömäksi.
Sunnuntai 15.03.2020
3. paastonajan sunnuntai (Oculi)
Jeesus, Pahan vallan voittaja
1. lukukappale: Jer. 26:12-16
Lukukappaleessa on muutama yhteiskunnan virkamiesryhmä, joiden tehtävät on hyvä selittää nykyajan ihmisille.
Papisto oli juutalainen uhreja toimittava henkilökunta. He järjestivtä uhrieläinten teurastuksen, ruuan valmistuksen sekä ruokailun aikaisen liturgisen ohjelma sekä rukoukset, laulut ja tarvittavan Jumalan sanan julistuksen.
Profeetat olivat virkaansa virallisesti valtuutettuja Jumalan sanan julistajia. Heidän profetiansa antoi neuvoja ihmisille. Monissa ratkaisevissa tilanteissa kansa kääntyi heidän puoleensa neuvoa kysymään.
Kansan johtajat olivat kuninkaan virkamiehiä, jotka hoitivat kuninkaan toimivaltaan kuuluvia pienempiä kysymyksiä.
Jeremia oli julistanut kansalle tuomiota. Mikäli parannusta ei tule, niin temppeli hävitetään ja kansa joutuu pakkosiirtolaisuuteen. Mutta mikäli kansa tekee parannuksen, niin Jumala kääntää mielensä ja antaa kansalle armahduksen niin, että tuomio väistyy ja kansa saa tulevaisuuden ja toivon.
Tilanne oli todella kriittinen. Aluksi näytti siltä että Jeremia tapetaan uskonsa takia. Uskollisuus Jumalan sanalle näytti johtavan hänet markttyyrikuolemaan.
Mutta Jumala antoi Jeremialle vapauden. Kansa ja kansan hallinnolliset johtajat vakuuttuivat siitä, että Jeremia puhui aidosti ja rehellisesti Jumalalta saamansa sanomaa ja julisti Jumalan sanaa uskollisesti.
Syytökset jäivät tällä erää syrjään ja Jumalan sana osoittautui voimakkaammaksi kuin pahan vallan työkkäykset.
17 kommenttia
Hyvää huomenta Matias.
Katsotaan Jeremiasta
” 8Sentähden näin sanoo Herra Sebaot: Koska te ette ole kuulleet minun sanojani, niin katso, minä lähetän sanan, minä nostan kaikki pohjanpuolen kansanheimot, sanoo Herra, sanan Nebukadressarille, Baabelin kuninkaalle, palvelijalleni, ja tuon heidät tätä maata ja sen asukkaita vastaan ja kaikkia näitä ympärillä olevia kansoja vastaan. Ja nämä minä vihin tuhon omiksi ja teen heidät kauhistukseksi, ivan vihellykseksi ja ikuisiksi raunioiksi. 10
Minä hävitän heidän keskuudestaan riemun ja ilon huudon, huudon yljälle ja huudon morsiamelle, käsikivien äänen ja lampun valon. 11Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi. 13Ja minä tuotan sen maan ylitse kaikki sanani, jotka minä olen puhunut sitä vastaan, kaiken, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, mitä Jeremia on ennustanut kaikkia niitä kansoja vastaan. ”
Tämän mukaan Jeremia lähettää sanan Baabelin kuninkaalle, jota hän sanoo palvelijakseen ja käskee heitä hyökkäämään maahan joka ei tottele hänen sanaansa. Ja tuhoamaan sen kokonaan. Voiko tällaista miestä kunnioittaa. Kansan petturi.
Eikä siinä kaikki. Hän aikoo myös kostaa hyökkääjälle sen pahat teot niin että se ei koskaan enää nouse. Ensin käskee ja sitten kostaa. Toisessa paikassa Jeremia sanoo: Vaikka minä rankaisenkin tätä kansaa ensin, niin älkää luulko, että minä jätän muut rankaisematta. Outo mies.
Kun puhutaan kristittyjen vainoista, niin pitä muistaa, että kristityt hyökkäsivät ensin juutalaisia vastaan, ja Jeremian mukaan, ’ älkää luulko että jätän muut rankaisematta. ’
Tai, kun puhutaan Neuvostoliiton hyökkäyksesta, meidän pitäisi kysyä, mitä pahaa me olimme tehneet, kuka nosti meitä vastaan suuren kansan?
Matias
”Profetiassa tulee näkyviin se, että keskellä suuriakin myllerryksiä Jumala itse johtaa koko maailmamme menoa, myös kansojen kohtalot ovat hänen kädessään. Profetia kertoo Jumalan rajattomasta kaikkivaltiudesta.”
Emme kai me voida ajatella, että aina kun joku hyökkää Israeliin, se on Jumalan tahto, ja rangaistus heidän synneistään, mutta jos joku huökkää Suomeen se onkin viholliseen pahuus joka sen saa aikaan. Se ei voi olla näin. Tämä ei ole tasapuolista ajattelua.
Ikäänkuin ’mehän emme ole mitään pahaa tehneet’ , kuten esim. jakaneet ihmisiä ylhäisiin ja alhaisiin, säätyihin ja rahvaisiin ja asettaneet alhaiset palvelemaan ylhäisiä, jotka elävät alhaisten kustannuksella. Rahvasta on peloteltu helvetillä ja kaiken menetyksellä, jos eivät ole kuuliaisia esivallalle ja papistolle.
Kun sitten sota koittaa, rahvas on kyllä kelvannut eturintamaan, pyssyn ruuaksi. Kyllä meillä on ollut epäoikeudenmukaisuutta, mutta sitä on sanottu Jumalan säätämykseksi. ’ Pysy sillä paikalla mihin olet syntynyt.’ Köyhän oli vaikea päästä esim. opiskelmaan. Vain rikkailla oli varaa kouluttautua.
”Myrskyn tullessa saimme turvan ylhäältä.”
Ilman sarvia ja hampaita sanoisin, että kansa/rahvas, oli se joka uhrasi henkensä ja terveytensä maan puolesta ja ylhäisten puolesta. Tosin, ei heillä ollut muuta mahdollisuutta, jos et lähtenyt sinut ammuttiin, jos menit sinut ammuttiin.
Kristityille Messia on jo tullut ja he eivät enää tee syntiä ja vaikka tekisivätkin on heidät ostettu vapaiksi. Paitsi tietysti rahvas joka saa aina kuulla syntisyydestään.
Tuo ei kuitenkaan ole Messiaan tehtävä raamatullisesti, vaan hänen tehtävänsä on saattaa maailmaan oikeudenmukaisuus. Yksi ihminen sitä ei voi tehdä, joten voitaneen puhua Messiaanisesta ajasta, jolloin ihmiset yhdessä toimivat maailman parantamisen puolesta ja Rauhan puolesta. Silloin sillä voi olla toteutumisen mahdollisuus.
HaShem nimi
Suurimman riidan aiheuttaa nimi, eli missä nimessä pitäisi olla. Onko se JHWH, vai Jeesus, Allah, Krisna, Kristus, Sebaot= Tsevaot. Sen jälkeen huristaan siitä, mitä missäkin nimessä saa, tai ei saa. Mikä on oikea, mikä väärä nimi, ketä saa olla ja ketä joutaa helvetiin. kenet saa polkea jalkoihin ja rikkoa kuin saviruukut.
Itse en välitä nimestä, enkä taistelusta sen puolesta. Minulle nimi voisi olla vaikka Shalom, joka merkitsee Rauhaa, läheisille ja kaukaisille. Ei kuoleman rauhaa, vaan sellaista minkä maailma voi antaa, koska täällä me sitä tarvitsemme.
Itse olen saanut elää Rauhan ajassa, mutta se ei poista sitä, ettenkö tuntisi maailmassa vallitsevan sodan aiheuttamia kauheuksia myös omana ahdistuksena, koska empatia on sitä, että pystyy asettumaan toisen asemaan. Sitä joko on, tai ei ole. Minun on vaikea kuvitella, että Jumala olisi niin tunteeton, että ohjailisi maailmaa aiheuttamalla sotia, kuten profeetat näyttävät ajattelevan. Sodat ovat ihmisen vallakäytön näytelmiä, koska miesten pitää saada seikkailua, kilpailua ja voittoja.
Sota on aina, ’ jumalatonta menoa,’ ei jumalallista. Sodan aloittaja on syy sotimiseen. Vaikka saksalainen sanoisikin, että sota alkaa vasta puolustuksesta, mikä tarkoittaa, että jos valloittajan annetaan vain kävellä maahan, ei tarvitse sotia.
Eikö meillä pitäisi muuttaa käsitys myös fariseuksista, jotka jo tuolloin ymmärsivät käsien pesun tärkeyden. Jeesus ei oikein hyväksynyt ohjetta, vaan kimmastui kun fariseukset ihmettelivät, että miksi sinun joukkosi eivät pese käsiään, kun alkavat aterioimaan. Lisäksi herjataan, kuinka juutalaiset torilta tullessakin pesevät kätensä. Ikäänkuin naurettavana asiana.
Käsien pesu on nyt hyvin ajakohtainen asia.
Hyvää huomenta Matias
Ei meillä ole mitään tietoa siitä, miten fariseukset pesivät kätensä ja ruukkunsa. Erilaisten pahantahtoisten luulojen esittäminen Jeesuksen puolustukseksi ei mene minulla läpi. En ole lukenut mistään, että he pesivät kuitenkin väärin. Pääasia, että sellainen tapa oli olemassa ja vielä toistuvana. Muitakin puhtaussäädöksiä oli, mutta ei meidän kannata nyt niihin puuttua. Kreikkalaisilla oli Asklepios ja tyttärensä Hygieia. Lääketieteen jumala, ja puhtauden ja terveyden jumalatar.
Jeesus opetti jalkojen pesua, muusta ei ollut väliä. Se mikä suusta menee sisään ei hänen mielestään saastuttanut. Käsien pesussa ei ole kyse synnistä, eikä sen pesemisestä, vaan ihan muusta, kuten viruksisita ja bakteereista, joista voi sairastua. Ennaltaehkäisyä. Kuten myös laki, kun tietää mitä ei ole hyvä tehdä, ei sitten tee sitä, tai mitä on hyvä tehdä ja tekee sitten sitä. Kukin kykyjensä mukaan.
Puhuit kasteesta. Eikö juuri kaste ole vain päälaen hipaisu. Syntyvä lapsi on tietysti liman ja veren peitossa, mutta vauva pestään heti synnyttyään kokonaisuudessaan, ei se enää ole likainen/ saastainen. Se on kuin puhdas paperi johon elämä alkaa kirjoittamaan tarinaa, hänen elämäntarinaa. Päälaen hipaisu vesitilkalla ei muuta häntä mitenkään, hän ei ymmärrä sen merkitystä. Kaste on nykyisellään vain jäsenkeräystä kirkolle.
Aikoinaan on ajateltu, että lapsi naisesta syntyneenä on perisynnin saastuttama, ja tulee pimeydestä ( kohtu) valkeuteen, kasteessa hänet siirretään isän valtakuntaan. ( aurinko paistaa ) Tämä on naisten halveksimista. Kohtukateutta.
Tertulliannuksen mukaan, ” Nainen on perkeleen porttikäyvä, joka niin helposti houkutteli miehen, jumalan kuvan, syntiin. ” Useimmiten aviomiehet kuitenkin haluavat perillisen, ei siihen tarvitse houkutella.
Matias
” Kun Jeesus ylitti perinnäiset rajat ja toimi niin köyhien kuin rikkaiden, niin hyvämaineisten kuin halveksittujen, niin yhteiskuntaan hyvin sopeutuneitten kuin syrjäytyneitten parissa mitään eroa tekemättä, niin toisinaan tämä ärsytti sellaisia fariseuksia, jotka pyrkivät pönkittämään omaa asemaansa eristäytymällä näistä “huonommista”. ”
Essealaisilla köyhyys oli valinta, kuten myös luostariveljillä vieläkin, he haluavat eristäytyä, elää askeesissa ja rukouksissa. Essealaisilla oli hyvin ankarat säännöt, esimerkiksi sapatin suhteen ja elämän muutenkin. Päivät kuluivat tietyn rituaalin mukaan. Työnteko, peseytyminen, ruokailu, työnteko, peseytyminen, ruokailu. Pidettiinkö heitä huononpina, en tiedä, mutta ainakaan he eivät syöneet ja juoneet syntisten kanssa, vaan omassa seurassaan, Jos joku vieras tuli, hänelle tarjottiin myös ruokaa. Yksinkertaista ruokaa. He odottivat Messiasta, ja Herodes saattoi vainota heitä, koska ei halunnut menettää asemaansa kuninkaana. He käyttivät sanoja ” valon lapset” ja ” pimeyden lapset. ”
Voi olla. että fariseukset oli ’erotettu ryhmä’ lainselitykseen, he perustivat kouluja ja halusivat opettaa kansaa. Ensin oli Toora kuoluja, myöhemmin tuli kristillisiä Katekeettakouluja ja vielä myöhemmin Koraanikouluja ja vielä myöhemmin yleisiä kouluja. Kreikkalaisilla oli kouluja myös mutta ainakin alkuaikoina niihin pääsi vain ylemmän luokan, ns. vapaiden miesten jälkeläiset. Orjilla ei ollut mitään oikeuksia.
Oman aseman pönkittämiseksi voi sanoa myös fariseusten haukkumista, eikö vain ?
Ja naisnäkökulmasta voisi sanoa, että tuskin kukaan pitäisi meitä naisia hurskaina jos viihtyisimme syömässä ja juomassa ’syntisten’ kanssa, mikä jeesukselle lasketaan hyveeksi. Naisille siitä tulisi huono maine. Mikään ei ole yksiselitteistä. Juomingeista seuraa aina kaikenlaista, kuten vaikka itsekontrollin menetys.
Seura voi tehdä myös kaltaisekseen, ( Huono seura, hyvät tavat turmelee ) joten eikö kannata vähän katsoa mihin seuraan liittyy. Jeesuksen äitikin oli huolissaan ja tuli hakemaan poikaansa pois. Me äidit tietysti toivomme, etteivät lapset sorru huonoon seuraan ja pilaa elämäänsä.
Matias,
”4) Nimen omaan Jumalan lapsena meidät on kutsuttu rauhaa rakentamaan. Jeesus puhuu siitä, että hän antaa meille rauhansa. Tämä Jumalan rauha on meille valitettavan usein riitelyn ja tappelun vaivaamalle ihmiskunnalle vetoomus rauhan tekemiseen niin yksittäisinä ihmisinä kuin yhteisöinä ja kokonaisena ihmiskuntana. ”
Voi Matias, kun kirjoitukset sanovat toista.
Matteus / Jeesus ” 10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 10:35 Sillä minä olen tullut ’nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.’ 10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. ”
VT lohduttaa: Malakia 4 :5
4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. 4:6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.
Oculi sunnuntain lyhyt esittely sekä tekstit on mahdollista lukea osoitteesta
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20200315
Open Doors tiedot löytyvät osoiteesta
https://docs.google.com/document/d/1WXlhi5A1-6OAHQaacEaLpZz3b8rucybtkh9xoPmmz8E/edit
Ilmoita asiaton kommentti