Koti, uskonto, isänmaa?

BLM tai #Metoo ovat suurelle osalle tänä päivänä tiivistyksiä tärkeästä tasa-arvosta, myös minulle. Samalla Koti, uskonto ja isänmaa vivahtavat monien mielissä vältettävään nationalismiin, jossa kuuluu kylmiä kaikuja 30-luvun oikeistoradikalismista ja ulkoparlamentarismista, kuten kapinahankkeista ja kyydityksistä. Voiko vierastuksessa olla kyse enemmän mielikuvista kuin itse asiasta?

Koti viittaa mielessäni lähimpään elämänpiiriin, esimerkiksi vanhempiin, lapsiin, puolisoon ja muihin läheisiin, sekä asuntoon ja asuinkuntaan. Uskonto puolestaan viittaa uskoon tai muuhun itselle tärkeään vakaumukseen. Isänmaa taas viittaa demokratiaan sekä sen pohjana olevaan valtiosääntöön ja parlamentaariseen hallintojärjestelmään.

Viime kädessä näin ymmärretty isänmaa turvaa myös oikeudet, kuten uskonnon- ja mielipiteen vapauden, sekä hengen ja omaisuuden turvan, ja vielä yksityisyyden suojan, kuten avioliiton ja kotirauhan. Jokainen säädetyn iän saavuttanut Suomen kansalainen on äänioikeutettu ja siten osallinen päättämään maan ja kotikuntansa asioista. Isänmaan arvostus ei poista vastuuta hädänalaisista lähellä ja kaukana. Myös Suomeen maahanmuuttajina tulleilla on oikeus tuntea olevansa uuden isänmaansa kansalaisia. Näitä asioita muistamme kiitollisina, kun vietämme Suomen itsenäisyyden 103. vuotispäivää ensi sunnuntaina, toisena adventtina.
_ _ _
Tämä ei riitä kaikille, vaan jotkut osallistuvat laittomiin mielenosoituksiin ja tukkivat vilkasliikenteisen kadun. Jotkut menevät vielä pidemmälle riehumalla ja vahingoittamalla toisten omaisuutta sekä vastustamalla virkavaltaa. - Jotkut anarkistit eivät ole sen kummempia kuin 1930-luvun tai nykypäivän äärioikeistolaiset.

Teemu Keskisarja toteaa Ilta-Sanomien kolumnissaan (1.12.), että "Kansallissosialismi ja kommunismi olivat totalitaarisina ideologioina sisarukset ja elokuun 1939 (Stalinin-Hitlerin) hyökkäämättömyyssopimuksessa aviopari." Stalin ja Hitler yhteensä aiheuttivat yli 60 miljoonan ihmisen tuhon, mutta Stalin oli näistä kahdesta tuhoisampi.

Keskisarja viittaa kaksoisstandardiin suhtautumisessa edellisiin ideologioihin ja toteaa, että "Natsismin kanssa flirttailu on kaasukammion katkuinen ajatusrikos, mutta Kommunismin kanssa parittelu ei tunnu missään." - "Edistyksellinen nuoriso on pahuusjärjestyksestä liikuttavan varma kuten 1970-luvulla".

Keskisarja kysyy, kuinka tulisi suhtautua näihin äärimmäisempiin lähimmäisiin? Hänellä on unelma: "Itsenäisyyspäivän kulkueessa uuskommunistitytöt ja uusnatsipojat, anarkistisiskot, Odin-veikot ja säyseät muunsukupuoliset kiakkovieraat marssivat käsi kädessä."
_ _ _
Saska Saarikoski kirjoittaa rakentavasti kolumnissaan (HS 3.12.) konservatiivien ja liberaalien suhteesta, mutta toteaa samalla, että "höyrypäillä on omat tiensä".

Hänelle konservatiivi edustaa järkeä ja liberaali sydäntä. Molempia tarvitaan: "Ellei ihminen ole nuorena radikaali, hänellä ei ole sydäntä, mutta ellei ihminen ole vanhana konservatiivi, hänellä ei ole järkeä." Moni tunnistaa vuosien myötä itsessään muutoksen haikaillessaan vanhoja aikoja, mutta tunnustaa samalla, ettei kelloja voi kääntää taaksepäin. Siksi konservatiivi joutuu kirjaamaan mielessään tappioita uudistusten edetessä, toteaa Saarikoski.

"Ehkä aivan kaikkia yhteiskunnallisia uudistuksia ei kuitenkaan tarvitsisi nähdä valon ja pimeyden välisenä taisteluna. Voisi ymmärtää, että myös perinteisiin arvoihin uskovilla saattaa olla ajatteluunsa omat syynsä," kirjoittaa Saarikoksi ja jatkaa, ettei konservatiivi enää ole metsän pelottavin peto.

Sen sijaan hän viittaa siihen, että 1800-luvun romantiikan noidankattilasta syntyivät nationalismi, kommunismi, rasismi ja fasismi. "Niissä maailmaa ei vie eteenpäin järki vaan tunne, ei evoluutio vaan revoluutio, eivät yleiset periaatteet vaan lauman voima. Se pata kuplii taas monessa paikassa. Padasta nousevat höyryt sekoittavat tehokkaasti ihmisten päitä." Missä ovat tämän vuosikymmenen höyrypäät? Saarikoski sanoo, että kiihkoilijoissa on lajista riippumatta samaa - "asia, jonka sanominen ääneen on varmin tapa saada heidät kaikki kimppuunsa."
_ _ _
Itse tunnistan perinteisten arvojen merkityksen, kuten vastuunotto, rehellisyys ja ahkeruus yhteiseksi parhaaksi. Samoin tärkeää on huolehtia tulevaisuuden rakentajista. Perustana ovat syntyvät lapset ja heidän kasvupaikkanaan perheet. Jostain syystä liberaalit eivät yleensä tuo esiin näitä arvoja, vaikka käytännössä toimisivatkin niiden mukaisesti?

Joissakin asioissa arvoni poikkeavat perinteisistä. Pidän tärkeänä esimerkiksi elinympäristöjen suojelua, kulutuksen leikkaamista, kiertotaloutta, öljyn ja kivihiilen polton lopettamista, metsien ja merien tuhon lakkaamista, koska on tärkeää huolehtia tulevaisuudesta.

Elinvoimaisuuden säilyttäminen on osa kokonaisturvallisuutta. Jostain syystä kaikki konservatiivit eivät tunnu arvostavan näitä asioita? Mutta niistä huolehtimalla lapsenlapset voivat viettää kodin, uskonnon ja isänmaan juhlaa myös 6.12.2120. Olisivatko luontoa uhkaava tuho ja kaukaisten lähimmäisten hätä silloin myös hellittäneet?

20 kommenttia

  • Samuel Kettunen sanoo:

    On tämän elämän ajan asioita yhteiskunnassa, jossa voi olla hyvällä omallatunnolla jompaakumpaa mieltä. On kuitenkin monia asioita, joista voi olla vaan sitä toista mieltä. Nämä perusteellisesti yhteiskunnan perustaa muuttavat asiat, joita usein kutsutaan konservatiivien kannoiksi tai jopa fundamentalismiksi, ovat monesti ihan Raamattusta nousevia kysymyksiä avioliitosta, sukupuolesta, pappeudesta, elämän pyhyydestä jne.

    Näistä ei voi kristityksi kutsuttu perääntyä kieltämättä tunnustustaan ja loppuviimeksi Herraansa ja Luojaansa. Siinä sitä ollaan tai sitten ei olla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Samuel Kettunen sanoo:

      Kirjoitusvirhe, piti olla yhteiskunnan perustaa kannattavat asiat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Särkiö sanoo:

      Kiitos Samuel tärkeästä täydennyksestä. Tässä tekstissä en tarkastellut lähemmin Raamatun vaikutusta arvojen perusteluna. On selvää, että monet perinteiset arvot nousevat Raamatusta, erityisesti 10 Käskystä, kuten hengen, avioliiton, omaisuuden ja maineen suoja, samoin lepopäivän ja vanhempien merkitys. Kuningaskäsky antaa suunnan kaikille muille käskyille: “Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia.” Tämän käskyn rikkominen näkyy esimerkiksi rahan ja talouden vallan korostumisena yli kaiken. Sen edessä muut arvot joutuvat väistymään: luonto kärsii ja sen mukana ihminen.

      Myös liberaalit arvot voivat nousta Raamatun perustalta, kuten Jeesuksen Vuorisaarnasta ja rakkauden kaksoiskäskystä: “Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” Joskus sitä kuulee laajennettavan Rakkauden kolmoiskäskyksi, jolloin painotus on itsen rakastamisessa. Jumalan rakastaminen ja Hänen asettamansa elämän oma laki tahtovat unohtua. Ihminen ja vapaus normeista tulevat silloin kaiken mitaksi. Uskon, että sekä liberaaleilla että konservatiivisilla arvoilla on raamatullinen pohjansa – niin läpeensä kristinusko on kulttuurimme hedelmöittänyt. Ihmisen itsekkyyden vaikutus on kuitenkin himmentänyt raamatullisen lähtökohdan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tulee nyt kumminkin muistaa, että suuri ellei suurin osa ns. kristilisistä arvoista ovat olleet ns. univversaaliarvoina olemassa jos ennen kristinuskoa (myös Suomessa ) ja varsin monet tulivat vaikutamaan v a s t a ateistis-deistisen v a l i s t u k s e n reformoitua Euroopan ajattelun ja käytänteet. Oikeusperiaateiden historiasta kiinnostuneen kannatta tutustua yleisesitykseen nimellä ‘Johdatus Suomen oikeusjärjestelmään I II ( toim. Pekka Timonen) ja Lars Björnen teokseen Den nordiska rättsvetenskapens historia, 1995-2007.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Jumala on konservatiivi ? Ihmisen aivot kuitenkin kehittyvät, jos niitä vain käyttää. Ja kun aivot kehittyvät, tulee uusia ajatuksia ja vanhat ja tunkkaiset jäävät historiaan. Niin elämä tulee helpommaksi tuleville polville. Heidän ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta.

    “Vastuunotto, rehellisyys ja ahkeruus” ovat tärkeitä arvoja, mutta niin itsestäänselviä, että niitä ei tarvitse erikseen nostaa esille. Koskee kaikkia ihmisiä, mutta kaikki eivät yllä niihin. Kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämässä. Oli sitten konservatiivi tai liberaali.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Ennen oli kotiteollisuus ja talouskouluja joissa opittiin vaatimattomat tarpeet ja aineet tekemään ja siunaamaan riittäviksi lähtökohdiksi. Opittiin mm. Välttämään syömäköyhyyttä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jori Mäntysalo sanoo:

    Isänmaa. Onko se jotenkin “pyhä” asia, ja on ehdottoman tärkeää että vielä 6.12.2120 on olemassa itsenäinen Suomi?

    Minulle se on välinearvo. En minä halua heiluttaa siniristilippua tai mitään lippua. Minä haluan paistaa makkaraa metsässä, nähdä lasten leikkivän keinussa, tehdä työtä ja saada ruokaa, päästä hoitoon jos sairastun, jne jne. Valtiot, talousjärjestelmät ja muut ovat välineitä tälle.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Särkiö sanoo:

      Kyllä, itsenäinen Suomi on tärkeä asia, koska se mahdollistaa useimmille hyvän elämän.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Tuori sanoo:

      Kiitokset Pekka Särkiölle hyvästä ajankohtaisesta blogista. En lähde Jori Mäntysalon kanssa kiistelemään siitä, onko itsenäisyys jokin itseisarvo vai välinearvo, mutta totean, että se on yksi edellytys sille, että voit vapaasti tehdä kaikkea, mitä kerroit haluavasi. Ei kannata myöskään vähätellä sitä, miten itsenäisyytemme aivan ihmeellisesti saavutettiin vuonna 1917 – 1918 ja säilytettiin vuosina 1939 – 1945. Pyhyys on siinä, että kansa rukoili tasavallan presidenttiä myöten, ja kansa pelastui. Itsenäinenkin valtio voi romahtaa, jos sen kansa lakkaa huolehtimasta omasta itsenäisyydestään ja kukin nauttii vain omista eduistaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Tuori sanoo:

      Anteeksi kirjoitusvirhe, po. Pekka Särkiölle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Pyhyys on siinä, että kansa rukoili tasavallan presidenttiä myöten, ja kansa pelastui.”

      Tarkoitatko sitä,että ne kansat jotka eivät pelastuneet eivät myöskään rukoilleet?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Tuori sanoo:

      Seppo Heinolalle: Tarkoitin vain sitä, mitä kirjoitin. Tiedän, että sota-aikana rukoiltiin paljon, ja paljon tapahtui myös ihmeellisiä asioita. Puhutaankin aivan aiheellisesti Talvisodan ihmeestä. Vastaavasti kesän 1944 taisteluissa ja rauhaan johtaneissa tapahtumissa Suomen kohtalo oli arkisesti sanoen “hiuskarvan varassa”, mutta minun mielestäni Taivaan Isän johdatuksessa. Uskokoon ken haluaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kumman puolueellinen tuo Taivaan Isä kun toisia vilpittömiä rukoilijoita auttoi ja toisia ei. Ja toisaalta säästi sodalta kansoja joissa häntä ei rukoiltu ollenkaan. Logiikka muistutta tässä kohtaa mielestäni sattuvasyti kertomusta miehestä ja hänen koirastaam: MIES: “Kuulehan sie ku miul o sit hyvä ja tottelevaine koira. Katos ku mie sano sill jotta tule kuule sie Musti tänn tai ole kuule Musti sie siel nii se oli kuule siell…”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauno Seppänen sanoo:

      Risto Tuori, isäni oli sotaveteraani. Hän osallistui sekä jatkosotaan että Lapin sotaan. Kunnioitan kaikkia sotaveteraaneja ja heidän saavutustaan : edelleen itsenäistä Suomea.

      Varmasti sota-aikana rukoiltiin paljon, ja tapahtui myös paljon ihmeellisiä asioita. Juhani Rekola palveli sota-aikana rintamalla pappina. Hän näki, kuinka kirouksia syytävä purnaaja palasi ehjänä etulinjasta, kun taas Jumalan varjelusta rukoillut uskovainen sotilas jäi kaatuneena kentälle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Tuori sanoo:

      Kiitos Rauno Seppäselle kommentista. Minäkin kunnioitan ja kiitän syvästi sotaveteraaneja, lottia ja kaikkia niin rintamalla kuin kotiseudulla työtä tehneitä suomalaisia. Jos olisimme tuolloin menettäneet itsenäisyytemme, vanhempani olisi taustansa johdosta todennäköisesti viety Siperiaan, jolloin elämäni olisi alkanut aivan toisella tavalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Samuel Pihkala sanoo:

    Blogista- BLM ja MeToo kertoo tasa-arvosta. Elämme, kuitenkin maailmassa, jossa media ja se ensimmäinen uutinen asiasta muovaa meidän ajatuksia ja asialle on valmis vasta -argumentti ,joko vastustat tai olet puolella. Medialukutaito ja faktantarkistusta olisi jokaisen hyvä harrastaa. Pahimmassa tapauksessa toimittaja tekee jo uutisesta lähtökohtaisesti asenteellisesti puolueellisen. Kukaanhan järkevä ihminen ei kannata rotusyrjintää eikä minkään ihmisryhmän halveksuntaa. USA ssa Obama moitti juuri BLM kannattajia mielenosoituksissa käytetyissä kylteissä olevista iskulauseista, joissa oli ihmisarvoa halveksiviä tekstejä ja sanoi että olisimme voittaneet selvemmin ,jos näitä ei olisi. BLM myös osallistui Antifan (äärivasemmistolainen terrorijärjestö) kanssa anarkistisiin tekoihin vaalien yhteydessä. (olen valottanut näitä asioita omalla blogillani). Riippumattomat mediatalot ja netissä luettavat eri uutiset ympäri maailmaa antaa usein samasta uutisesta laajempaa näkökulmaa. Maailma ei ole niin yksioikoinen , että hyvältä näyttävä on hyvä

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Maailma ei ole myöskään niin yksioikoinen, että vain virheetön olisi hyvää ja kaikkea muuta tulee vastustaa ‘vasemmistoaatteen’ ilmnentymänä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Vielä hän ilmoitti: Arvoisa ylipäälliikö, Herra presidentti! Tehtävä suoritettu, viikon kertausharjoitus annetun käskyn mukaisesti. Palaan huollon ja logistiikan tehtäviin paikkaan X.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Särkiö sanoo:

    Juuri näin Werner, sotilaat ajattelevat usein ilman mutkia: hyvää kannattaa puolustaa. Yhteiskuntaa kannattavien rakenteiden romahtaminen iskee myös omia läheisiä vastaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Presidentti Kyösti Kallion itsenäisyyspäiväpuhe 6.12.1939

    https://youtu.be/Q_RcAkgV52k

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pekka Särkiö
    Pekka Särkiö

    Kenttäpiispa ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.