Koronavirusepidemia on myös Jumalan puhetta kristityille.
Elämme kaikkia koskettavan koronavirusepidemian varjossa. Se synnyttää paljon inhimillistä pelkoa ja hätää. Tässä ajassa erityisesti kristityt on kutsuttu olemaan toivon tuojina. Mutta samalla epidemia on mielestäni myös erityinen puhuttelu Kristuksen seurakunnalle.
Kirkolle annettiin tehtävä julistaa Jumalan tahtoa maailmassa, siis tehtävä kutsua ihmisiä Jumalan valtakuntaan, tekemään parannus ja uskomaan Kristukseen. Sen sijaan, että Jumala olisi tuominnut maailman, hän lähetti Poikansa kuolemaan sen puolesta sekä lähetti kirkon julistamaan Kristuksessa lahjoitettua anteeksiantamusta ja tarjoamaan Jumalan valtakunnan elämää.
Uskon, että Jumalalla on syynsä, miksi hän on tämän maailmanlaajuisen Koronavirus-epidemian kohdalla nostanut pois suojelevan kätensä maailman yltä, ja antanut oikeuden Saatanalle levittää kuolemaa ja saattaa koko maailman pelon valtaan. Tajuamme konkreettisesti, kuinka voimaton ihminen on.
Kirkon historiassa kriisit on aina ymmärretty Jumalan puhutteluna. Kristityt ovat ymmärtäneet, että Jumala kutsuu luokseen myös katastrofien kautta.
Nyt, koronaviruksen kohdatessa me useimmat perinteiset kirkkokunnat olemme jonkinlaisessa hengellisessä kriisissä. Elettyämme länsimaisen hyvinvoinnin keskellä olemme luoneet - kelpaat sellaisena kuin olet- evankeliumin, jolla olemme pyrkineet pitämään ihmisiä kirkon jäseninä.
Käytännössä olemme luoneet oman kevyt-evankeliumin, jossa ihminen tarpeineen on kaiken keskipisteessä. Nyt epidemian keskellä kohtaamme sen karun todellisuuden, että suvereenin Jumalan huomion keskipiste ei olekaan meidän ihmisten maanpäällisen elämän helppous tai pituus. Vaan ihmisen pelastaminen. Opetettuamme pitkään toisin olemme nyt arkoja sanomaan, että tämä katastrofi onkin Jumalan katastrofi. Tämä on Jumalan kutsu meille kristityille ja ihmiskunnalle tulla takaisin Jumalan yhteyteen.
Siksi useimmat hengelliset johtajat ovat myös kädettömiä selittämään, onko epidemian takana Jumala, vaikka tuo kysymys on useimpien ihmisten mielessä. Länsimaisen sosiaaliturvan ja poikkeuksellisen rauhanajan keskellä kristinuskon pyhä ja armahtava Jumala onkin muokkautunut pick and mix uskonnoksi, joka ei kykene antamaan maailmalle mitään selitystä siitä, miksi paha vaikuttaa.
Kristittyinä me pyrimme ymmärtämään asioita Raamatun valossa. Näen, että Jumalan sana, rukous ja Kristuksen seuraaminen ovat vaihtuneet kirkon harrastamiseen ja muotojäsenyyteen. Myös globaali kirkko on paljolti maallistunut ja hylännyt alkuperäisen parannuksen sanoman julistamisen, Jumala ravistelee ja herättelee tämän vuoksi ei vain kirkkoa vaan koko maailmaa.
Siksi enemmänkin, kuin viesti maailmalle, koronaepidemia onkin mielestäni Jumalan viimeisiä varoituksia maailmanlaajuiselle kristikunnalle. Palata takaisin kutsuunsa. Muistamme, kuinka profeetta Joona lähti kutsumustaan pakoon, astui laivaan ja joutui myrskyyn paetessaan Jumalaa. Siellä laivassa hän joutui myöntämään matkakumppaneilleen, että myrsky oli hänen syytään, ja ratkaisuna oli hänen heittämisensä mereen. Silloin myrsky rauhoittui. Valas nielaisi Joonan, oksensi myöhemmin rannalle, ja Joona katui ja lähti toteuttamaan Jumalan antamaa tehtävää.
Mutta kyseessä on enemmän kuin varoitus. Olisiko niin, että samalla kun nyt yhä useammat ihmiset ovat sulkeutuneet koteihinsa ja yhteiskunnan toiminta on pysähtynyt, niin Jumala käytännössä tekee kirkossa uskonpuhdistusta, jota emme huomaa, Sormen napsauksella Jumala siirsi sivuun messut, urkujen soiton ja papin puheet. Jumala osoittaa, että hengellisen elämän ydin ei ole se, mitä tapahtuu kirkkorakennuksessa, vaan se, miten elämme Kristuksen kanssa arjessa.
Siihen kuuluu Jumalan Sana, rukous, yhteys ja tarvitsevien auttaminen. Ja koti. Siis kaikki, mitä nyt tapahtuu, ei olekaan katastrofia, vaan Jumala käyttää katastrofia ennallistaakseen niitä arvoja, joista Raamattu puhuu ja jotka olivat totta varhaiskirkossa. Asiat, jotka ovat peittyneet itse luomamme tradition alle, jossa kirkko on ottanut usein Jumalan paikan.
Maailmanlaajan katastrofin keskellä meille avautuu mahdollisuus löytää uudelleen se, että sana kirkko merkitsee Jumalan kansaa, ei organisaatiota tai rakennusta. Kansaa, jota Jumala nyt kokoaa yhteen hävittäen raja-aitoja, ja toisaalta tuoden esiin rajan uskovan ja uskomattoman välillä. Näin, vaikka kansankirkko viime aikoina on rakentunut juuri tämän rajan häivyttämiseen.
En usko, että tämä epidemia on vielä lopunaikojen vitsaus. Mutta se on kyllä alkusoitto siihen, mitä tapahtuu tulevina vuosina, ja mihin meidän tulisi valmistautua. Tämä epidemia on meille kristityille annettu ylimääräinen armonaika, ehkä viimeinen mahdollisuus palata takaisin Kristuksen luo ja Raamattuun. Ottaa paikkamme kärsivien ihmisten keskellä.
Nyt kun maailmamme kohtaa suurimman katastrofin sitten toisen maailmansodan, on todennäköistä, että kristikunta jakautuu leireihin. Toiset sanovat, Jumala on puolellamme, ei hätää, ja pitäytyvät syvemmälle perinteeseen. Rukoillen, että kaikki palaisi ennalleen, näkemättä Jumalan kättä kokonaisuudessa. Toiset taas tulkitsevat tapahtumat Jumalan kutsuksi tehdä parannus ja palata Raamattuun. Hylätä se osa perinnettä, joka peittää alkuperäisen elämäntavan ja etsiä uusi tapa elää Kristittynä arjessa Kristuksen kanssa. Mahdollisesti olemme siirtymässä kirkkokuntien jälkeiseen aikaan, jossa Kristuksen seuraajiksi itsensä kokevat tunnistavat toinen toisensa. Aikaan, jossa heille Jumalan valtakunta antaa vahvemman identiteetin kuin kirkkokuntaisuus.
Uskon, että Jumala salliessaan tämän katastrofin, kutsuu kirkkoa takaisin luokseen, puhuttelee kansoja ja itse aloittaa reformaation, jota eivät johda ihmiset, vaan hän itse.
59 kommenttia
Joko korona johtuu Jumalasta tai sitten ei. Jumalan antaman rangaistuksen vaihtaminen ’puhutteluksi’ tai vastaavaksi on pelkkää eufemismia.
Klassisen luterilaisen näkemyksen mukaan Jumala puhuttelee ihmisiä ikään kuin molempia käsiä käyttäen. Vasemmalla hän kurittaa, rankaisee ja lyö. Oikealla hän parantaa, lohduttaa ja nostaa. Kummatkin ovat hengellisessä käytössä. Jumala on samalla ”oikeakätinen” eli haluaa ihmisen parasta silloinkin, kun meistä näyttää ja tuntuu ihan muulta. Sitten tehdään joskus myös ero Jumalan epäuskoisia rankaisevan ankaruuden JA Jumalan uskovaisia kasvattavan ankaruuden välillä. (Näin 1800-luvun herätyskristillisessä kirjallisuudessa). Ja huomatkaa nyt, että tämä edellä oleva on hengellisen todellisuuden ja kokemuksen kuvausta, joka ei korvaa tai kiistä esim. tieteellisiä selityksiä tai viranomsistoimenpiteitä.
Ihmiskunta on käynyt läpi lukemattomia viruskatastrofeja. Niihin on menehtynyt miljoonia Mutta henkiin jääneille on syntynyt immuniteetti. Näin tulee nytkin käymään. Lopullisesti korona virusepidemia tullaan voittamaan rokotusten ansiosta. Niitä kehitetään kovalla vauhdilla. Kuolleisuus ei tule olemaan sotien luokaa, kaukana niistä.
Mutta sitten Vuorisen kirjoitus. Odotinkin että jotain tällaista tulisi ja olisi ollut kummallista jollei joku kristitty olisi kirjoitellut yllä olevalla tavalla. Toisaalta se on merkki aidosta raamatullisesta elämäntulkinnasta ja toisaalta juuri sellaista tekstiä joka vierauttaa ”tavalliset” ihmiset siitä mitä uskonnot voisivat tarjota.
Olen muuten samaa mieltä siitä ,että nykyisin törmää vesitettyihin hyvää tarkoittaviin kristillisiin sanomiin . Mutta mitä niitä haukkumaan, nehän ovat tulkintaa siitä mitä nuo hempeämieliset luulevat ihmisten haluavan kuulla. Hehän yrittävät vetää sanomallaan sellaisia ihmisiä kirkon piiriin jotka eivät siitä muuten välitä. Olen vakuuttunut siitä että heidän motiivinsa ovat yhtä aitoja kun noiden parannusta julistavien saarnaajien.
Ei, koronavirus ei ole ylhäältä lähetetty sanoma parannuksen teon ja Jumalan puoleen kääntymisen välttämättömyydestä. Se on virusten taistelua elinmahdollisuuksista , jota varten ne tarvitsevat isäntäkehon pysyäkseen hengissä ja lisääntyäkseen. Ihmiskeho on ekosysteemi lukemattomille bakteeri , virus ja muille mikro-organismille. Joskus tämä hyödyttää kehoa joskus se on liikaa sille ja se menehtyy.
Kiitos, Hannu, että rohkenit tuoda esiin mielipiteesi. Taidamme olla aika yksin tällä puolen rintamaa.
Olen luullut olevani luterilainen, mutta en kai sitten ole, kun ajattelen Jumalan olevan ehdottoman hyvyyden lähde, kaikenlainen rankaiseminen tässä ajassa päättyi Golgatalle. Jumala sallii asioita, mutta ei lähetä niitä. Ihmiskunnan kärsimykset johtuvat suurelta osin sen omista teoista, niin tämäkin pandemia.
Voi Sari Sari, teit sen taas. Nyt on niin, että Sinä otit ensin kantaa minun viestiini ja alat sitten pyytää tai mielummin komennella missä diskurssissa minun pitäsi sinun mukaasi keskustella… Tämä on ollut havaittu tapasi pitkään manipuloida keskusteluja omille raiteillesi. Eli mitäpä jos m i n ä pyydän Sinua tarkastelamaan asiaa vaikka Theodokian ongelman ja siinä nimen oman i h m i s e n näkökulmasta eli siitä näkökulmasta mistä minä keskustelen kun kerran minun viestiin otit kantaa. Bonjasitko?
Monet Raamatun ennustukset ovat käyneet toteen, osa odottaa vielä täyttymistaan. Tärkeintä on meille jokaiselle, että meillä olisi suhde Jeesukseen kunnossa, jotta pelastuisimme. Jeesus on luvannut,että me pelastumme uskonkautta.
Nooan päivinä ihmiset eivät uskoneet, että tuomio oli tuleva maan päälle. He viettivät aikaansa huvituksissa na uraen hullulle profeetalle, joka saarnasi näystä. Raamattu sanoo, että he eivät tieenneet ennen kuin tulva tuli ja vei hedät mennessään. Jeesus sanoi, että miehet ja naiset jatkavat samalla tavalla seksiään, kapinointiaan, väkivaltaansa ja siveettömyyttään, kunnes tulee loppu. He eivät hyväksy näkyjä tai ennustuksia lähestyvästä tuomiosta. Vaikka tällainen sanoma saa osakseen älymystön ja kirkkojen johtajien pilkan ja halveksunnan, nykynuorten suuri enemmistö on silti kiinnostunut Ilmestyskirjan ennustuksista. Nykyään on monia ajattelevia tiedemiehiä, käyttäytymisen tutkijoita ja tekniikan asiantuntijoita, jotka myös varoittavat siitä että maailman historia todennäköisesti saa väkivaltaisen lopun lähitulevaisuudessa. tämän näyn sanomaa saatetaan kutsua kiihkomieliseksi yritykseksi pelotella kääntymättömiä. Toiset syyttävät sitä siksi, että siinä puhutaan niin paljon ”vihasta ja tuomiosta”. Ihmiset haluavat niin usein nähdä ainoastaan Jumalan toisen puolen- Hänen rakkautensa ja armonsa. Mutta Jumalalla on toisetkin kasvot. Jopa Jumalan sanan pintapuolinen tarkastelu todistaa tämän helposti. Apostli Paavali sanoi: ” Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan” (2.Kor.5:11) Lainattu David Wilkerson kirjasta NÄKY
Poimin vielä blogistasi lauseita, jotka ovat mielestäni vakavasti otettavia viestejä kirkolle. Lainaan tähän:
”Elettyämme länsimaisen hyvinvoinnin keskellä olemme luoneet – kelpaat sellaisena kuin olet- evankeliumin, jolla olemme pyrkineet pitämään ihmisiä kirkon jäseninä….oman kevyt-evankeliumin, jossa ihminen tarpeineen on kaiken keskipisteessä.
”Länsimaisen sosiaaliturvan ja poikkeuksellisen rauhanajan keskellä kristinuskon pyhä ja armahtava Jumala onkin muokkautunut pick and mix uskonnoksi, joka ei kykene antamaan maailmalle mitään selitystä siitä, miksi paha vaikuttaa.
”Jumala siirsi sivuun messut, urkujen soiton ja papin puheet. Jumala osoittaa, että hengellisen elämän ydin ei ole se, mitä tapahtuu kirkkorakennuksessa, vaan se, miten elämme Kristuksen kanssa arjessa.
”Epidemia on mielestäni myös erityinen puhuttelu Kristuksen seurakunnalle… Kirkon historiassa kriisit on aina ymmärretty Jumalan puhutteluna…Se on alkusoitto siihen, mitä tapahtuu tulevina vuosina, ja mihin meidän tulisi valmistautua.
Toteat, että tämä on ehkä viimeinen mahdollisuus palata Kristuksen luo ja Raamattuun. Ehkä – mutta varauksellisesti, kun emme tiedä JUmalan aikataluja.
Raamatussa on kuvaus Jumalan omaisuuskansan Israelin lähdöstä ulos Egyptin orjuudesta. Sen muistaminenhan on edelleen juutalaisten tärkein vuotuinen juhla. Ja se oli esikuva siitä, kuinka kerran Jumalan todellinen kansa lähtee vapauteen synnin orjuudesta.
Kun Israel tuolloin lähti matkaan kohti luvattua maata, lähtöä edelsivät monet suuret vitsaukset. Niin tapahtuu Raamatun mukaan myös silloin, kun Jumalan koko kansan vapautuminen alkaa tapahtua. Itse ajattelen, että tämä on yksi niitä. Ilmastonmuutos myös, ehkä tsunamitkin. Emme tiedä, paljonko niitä on vielä tulossa ja minkälaisin aikavälein. Mutta niitä ei pidä jäädä vain ihmettelemään ja kauhistelemaan, on valmistauduttava, jotta olisi valmis pääsemään mukaan.
Kärsimys kuuluu tähän Jumalan luomaan parhaaseen mahdolliseen maailmaan, joko luonnonlaeista johtuen tai ihmisen pahuudesta tai heikkoudesta johtuen. Turha hengellistää koronaa itseään sen enempää kuin muutakaan elämää. Koronan muistutus kuolevaisuudestamme on tärkeä. Sitä kuolevaisuutta ja ”päiviensä laskemista” on tärkeää käydä läpi Jumalan edessä. Lisäksi luotan siihen, että Jumala on kärsivien vierellä.
Hengellistämistä on, jos jonkin epidemian synty ja leviäminen selitetään yksioikoisesti rangaistukseksi ihmisten synneistä JA tällä selityksellä korvataan tieteellinen selitys. Ja tieteellisen hoidon asemesta kehotetaan vaikkapa paastoon ja rukoilemiseen.
Sen sijaan ei ole hengellistämistä, jos kristittynä kysyy, onko Jumalalla jotakin sanottavaa koronaepidemian kautta meille ihmisille noin yleensä ja kristityille erityisesti. Ja tekee tämän Raamatun valossa. Kristillisessä uskossa on aina kyse myös elämän ilmiöiden tulkinnasta.
Kristillisen uskon – erityisesti luterilaisuuden – mukaan Jumalan puhuttelu tähtää aina johonkin hyvään. Erityisesti siihen, että ihmiset palaisivat Hänen yhteyteensä (=kääntyisivät tai tekisivät parannuksen).
Ilmoita asiaton kommentti