Kohti totalitaarista sukupuolettomuutta?

WC:t sukupuolettomiksi, samoin sosiaaliturvatunnukset ja etunimet. Liikennemerkin tytöltä pitäisi poistaa hame. Ensi sunnuntaina koululaisen askarteleman onnittelukortin saa ”läheinen henkilö”. Jatkossa isät jäävät isänpäivän vieton sivuhenkilöiksi?

Viime aikojen esitykset tasa-arvon ja vähemmistöjen oikeuksien edistämisestä saavat minut lievästi kohottamaan kulmakarvoja. Mistä oikein on kyse?
– – –
Olen tallettanut pöytälaatikkoon neljän lapseni vuosien varrella askartelemat isänpäiväkortit. Haparoivalla käsialalla piirretyt kauniit sanat isälle liikuttavat vielä vuosien päästä. Isä saattaa olla perheessä etäisempi vanhempi – ainakin äitiin verrattuna. Siksi isänpäivällä on suuri merkitys muistuttaessaan sekä isiä että muita perheenjäseniä isän merkityksestä perheen yhteydelle. Ehkä isänpäivän kakku ja kortti saavat isän tsemppaamaan:”yritän olla enemmän läsnä, kuunnella lapsia sekä tukea heitä harrastuksissa ja koulunkäynnissä”?

Luulen, että moni isä on körttiläisittäin aika pienellä paikalla siinä, kuinka on onnistunut olemaan läsnä lapsensa elämässä. Isänpäivän aseman heikentäminen ei helpota tätä tunnetta. Isänpäivän merkityksen heikkeneminen voi olla osa kehitystä, jossa isä muuttuu aiempaa enemmän sivulliseksi perheensä ja lastensa elämässä.

– – –
Nyt isänpäivän muistamista kouluissa kyseenalaistetaan tasa-arvolla ja vähemmistöjen oikeuksilla: koska kaikilla ei ole isää, ei ole oikein koulussa valmistautua isänpäivään.

Samankaltainen perustelu esitettiin aiemmin uskonnollisen ohjelman riisumiselle koulutyöstä: Suvivirsi, Enkeli taivaan ja vapaaehtoinen koulukirkko pois, koska joidenkin oppilaiden vanhemmat eivät halua niitä.
Oletettu vähemmistön suoja sekä suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon ajaminen olivat johtamassa hiljaisen enemmistön oikeuksien polkemiseen.

Lopulta hiljainen enemmistö huomasi, että jotain oli pielessä. Ei kai suvaitsevaisuuden täydy merkitä oman kulttuurin ja juurien kieltämistä? Sen jälkeen Opetushallitus on antanut mahdollisuuden jonkin virren laulamiseen osana suomalaista kulttuuria tai vapaaehtoiseen tilaisuuteen kirkossa, kun sille on uskonnoton vaihtoehto. Se ei ole suvaitsemattomuutta vaan aidosti moninaisuuden arvostamista.
– – –
Totalitaariset järjestelmät ovat seuranneet 1900-luvulla toisiaan. Kommunismi – ja hetken aikaa myös kansallissosialismi 1932-45 – pitivät suurta osaa Eurooppaa pihdeissään. Neuvostoliiton hajoaminen 1991 merkitsi miljoonille ihmisille vapautumista. Alun perin Lokakuun vallankumouksen ja sen jälkeisen Neuvostoliiton oli tarkoitus toteuttaa Ranskan Suuren vallankumouksen ideaaleja vapaudesta, veljeydestä ja tasa-arvosta.

Ne kääntyivät kuitenkin vastakohdikseen: vapaus vankileireiksi, veljeys vainoksi ja tasa-arvo puolue-eliitin etuoikeuksiksi. Mikä erikoista, länsimaiden vasemmistointellektuellit eivät tätä havainneet, vaan ihailivat kritiikittömästi neuvostojärjestelmää.
_ _ _

Seuraava totalitaarinen järjestelmä kasvoi II Maailmansodan murskatuille raunioille. Yltiöliberaali markkinatalous on lisännyt rahan määrää, liikkeitä ja spekulaatiota. Valtavia omaisuuksia syntyy tyhjästä. Hintana on jatkuvan kasvun pakko, joka merkitsee luonnon ryöstämistä yli kestokyvyn ja valtiuoiden velkaantumista.

Aineeton kasvu on jäänyt ajatukseksi. Käytännössä kalliota louhitaan, öljyä pumpataan, meriä ryöstökalastetaan, hiiltä poltetaan kiihtyvällä vauhdilla. Lupaus ikuisesta onnesta maan päällä on kääntymässä polttavaksi helvetiksi samalla kun ilmasto kuumenee ja pakolaiset etsivät yhä suuremmin joukoin elinkelpoista asuinaluetta.
_ _ _
Onko uusi totalitaarinen järjestelmä jo varttumassa jossakin? Joidenkin mielestä se on äärifeminismi. Feminismi korostaa naisten aseman parantamista, mikä lisää oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Äärifeminismi menee tässä äärimmäisyyteen. Onko kyse vain heteromiesten liioitellusta pelosta?

Feministinen kirjallisuus on korostanut naisen ja miehen eroja sekä naisen alistettua asemaa, josta naisen täytyy vapautua. Ajatus muistuttaa Marxin luokkateoriaa ja proletariaatin vapautusta. Tähän päästään vallankumouksella ja aiempien rakenteiden murskaamisella. Neuvostoliitossa aiemmat luokat: porvarit, sivistyneistö, papit, munkit ja nunnat sekä maata omistavat talonpojat – lopulta myös kansanviholliset, kuten suomalalaiset – tuhottiin armotta. Neuvostot ottivat vallan. Massat ohjattiin tottelemaan terrorilla ja pelolla sekä jakamalla harvoille etuoikeuksia.
_ _ _
Yksi monista feminismin taustaa selittävistä kirjoista on Riane Eislerin ”The Chalice and the Blade” (1987, Satu Hassin suomennos Malja ja miekka 1988). Lyhyesti kyse on teoriasta, jonka mukaan miehet ovat hallineet ihmiskuntaa pronssikaudelta lähtien.Tästä on seurannut sotaa ja kärsimystä. Miesten hegemoniaa edelsi rauhanomainen matriarkaatti. Sitä kuvastavat vaikkapa kivikautiset naisfiguriinit, kuten Willendorfin runsasmuotoinen ”Venus”.Tämä historian tulkinta on kiistanalainen ja perustuu olemattomalle näytölle.

Ajatus miekasta ja maljasta kuvastaa miehen ja naisen keskinäistä dynamiikkaa: penetroituva heteromies on lähtökohtaisesti väkivaltainen, kuin lihaan työntyvä miekka. Nainen taas on vastaanottava malja.

Matriarkaatin uusi nousu palauttaa rauhan, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden. Sitä ennen on kuitenkin murskattava mieshegemonia. Miehen valtaa symboloi pystyssä seisova fallos, joka on kaadettava. Miekka on – niin – katkaistava. Miten se tapahtuu?

Ensin on murskattava olemassa olevat rakenteet. Mies-nais -jaotteluun perustuva sukupuolijärjestelmä on kiistettävä. Ei ole kahta sukupuolta, vaan on lukemattomia sukupuolia. Naisen ja miehen lisäksi on muu. Biologinen – ulkoisiin piirteisiin perustuva sukupuoli ei merkitse mitään, koska ihmisellä on kiistämätön oikeus päätää itse sukupuolestaan. Yhteiskunnalla taas on velvollisuus erilaisilla hoidoilla toteuttaa ihmisen kokemusta omasta sukupuolestaan – katkaista miekka, tai takoa uusi. Tämä ihmisen – naisen – valta miesvoiman symboliin demystifioi miehen hegemoniaa.
_ _ _
Edellisen feministisen paradigman mukaan – kun miekka on kerran katkaistu – tulee malja toimeen ilman miekkaa. Heteronormatiivinen ajatus ihmisen lisääntymisestä ja sen biologisesta perustasta miehen ja naisen suhteessa kuuluu vanhan regimén murskattaviin myytteihin. Tilalle astuu uusi totuus ihmisen mahdollisuudesta lisääntyä lukemattomin eri tavoin, ilman miestä.

– Tosin tällöin unohtuu, että jokaisen syntyvän lapsen takana on biologiselta isältä periytyvä siittiö. Mutta ei tätä miestä tarvitse ottaa lukuun. Hän on vain käväissyt lisääntymisklinikalla antamassa lahjansa – kuin haikara lasten sadussa vauvanyytteineen?
_ _ _
Mitäpä jos kuitenkin arvostetaan toisiamme miehinä ja naisina. Yhdessä Jumalan luomina rakennetaan parempaa huomista – ja piirretään sille isälle ja ukille kortti sunnuntaiksi.

  1. Hyvä kirjoitus, kiitos. Voisi kommentoida enempikin vaan muutama aatos.

    Äitien- ja isäpäivät siinä missä ystävänpäiväkin ovat alunperin puhtaasti kaupallisia viritelmiä. Jos kuitenkin niitä haluaa viettää niin mikäs siinä. Ihan kaunis tilaisuus osoittaa rakkautta, jos se muuten jää vähemmälle. Jos siis isänpäivä on pannassa niin seuraavaksi tietysti äitienpäivä myös. Ehkä siirrytään sitten kukin halunsa mukaan vain viettämään ystävänpäivää tai muuta sensellaista, jolloin kohde voi olla kuka tahansa. Mene tiedä. Varmaa on ainoastaan, että kauppa tilaisuuteen tarttuu :D.

    Mitä telaketjufeminismiin tulee niin se alkaa jo kyllästyttää. Hyvinvointivaltioiden naisihmiset melskaavat jatkuvasti huono-osaisuudesta, vaikka naiset kuinka ovat jo presidenttejä, piispoja, eduskunnan puhemiehiä ja pankkien pääjohtajia jne.

    Odotan, milloin he todella lähtevät vaikuttamaan sinne, missä asiat ovat toisin kuten monessa vaikkapa Aasian ja Afrikan maassa, jossa edelleen karmealla tavalla tyttöjä myydään orjiksi ja takapihalla poltetaan epäkelpoja vaimoja tai roiskitaan happoa naamalle jne. Toki poikiakin orjiksi myydään vaan tytöt tuntuvat olevan aina ne pääsääntöiset uhrit. Viimeisimmät raportit näin Nepalista. Aivan karmeata. Niille tantereille vaan taistelemaan pois turvallisista länsisivistyksen kehdoista, jos luonto periksi antaa eikä henkiriepu paljoa paina. Siellä sitä julistusta todella tarvitaan!

    ”Matriarkaatin uusi nousu palauttaa rauhan, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden.” Enpä ole toistaiseksi huomannut, että naisten pääsy tasa-arvoisesti korkeisiin asemiin maailmanlaajuisesti eri paikoissa mitenkään radikaalisti systeemejä olisi muuttanut. Tosin toivoa sopii, että kunhan kolmansissa maissa tasa-arvo joskus edistyy, niin jonkinlaista muutosta parempaan naisten osalta voisi tapahtua siellä paikallisesti.

    Mitä tähän sukupuolineutraaliin hössötykseen tulee niin siitä vaan. Tosiasiasta ei kuitenkaan sitten millään mihinkään päästä, että lasten tekemiseen tarvitaan mies ja nainen vaikka kuinka epätasaarvoiselta se tuntuukin. Ja ihan oman kokemukseni mukaan lapselle on todella tärkeä tietää, ketkä biologiset vanhemmat ovat. Se oli minulle muutens ensin yllätys, kun siihen törmäsin aikanaan useamman kerran. Tuskinpa tilanne siitä muuttuu vaan sehän on oma arvailuni.

    • Kiitos Tarja hyvästä kommentista. Olen samaa mieltä, että kolmansien maiden naisten ja tyttöjen oloissa olisi paljon parannettavaa. Samoin näen, ettei naisten pääsy valtaan välttämättä tuo parempaa tai rauhanomaisempaa hallintoa kuin miesten valta. Ang Sun See Kuy , Imelda Markos, Bhutto, Thatcher …

  2. Pekka Särkiö

    ”Mitäpä jos kuitenkin arvostetaan toisiamme miehinä ja naisina. Yhdessä Jumalan luomina rakennetaan parempaa huomista – ja piirretään sille isälle ja ukille kortti sunnuntaiksi.”

    Juuri noin. En ole huomannut, että uusi totalitaarinen äärifeministinen järjestelmä jo varttumassa jossakin.

    ”Feminismi korostaa naisten aseman parantamista, mikä lisää oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa.” Eikö juuri em. feminismi ole ollut suuri siunaus Suomen puolustusvoimille? On saatu joukkoihin motivoituneita maanpuolustajia. Blogissa oli hyviä ajatuksia, mutta tuli tunne, että siinä oli myös heteromiehen liioiteltua pelkoa.

    • Kyllä naisilla on tärkeä merkitys puolustusvoimille. Viime vuonna haki eniten naisia vapaaehtoiseen palvelukseen vuoden 1997 jälkeen, yli 1200. Tosin miesikäluokat riittävät hyvin joukkotuotantoon. Naisten suurin merkitys onkin kokonaismaanpuolustuksessa.

  3. Blogi kuvaa realistisesti sitä kehitystä, mikä on johtanut nykypäivän ihmeellisiin muutoksiin koskien ihmisen elämää miehenä ja naisena.
    Kysymyshän on perimmiltään siitä, että miehet täytyy saada painettua alas. Tarja kuvaa oivasti sitä, missä ja miten naiset ovat alistettuja, mutta enpähän minäkään ole huomannut, että juuri kukaan täällä olisi heistä huolissaan.

    En usko, että kukaan alkaa häivyttämään äitienpäivän viettoa pois. Miksi? Koska äiti on nainen. Lapsella voi olla virallisesti huoltajana kaksi äitiä, mutta isästä ei lapselle tarvitse kertoa. Lapsi voi yrittää aikuisikään ehdittyään alkaa etsi biologista isäänsä. Tällainen käytäntö on julmaa lasta kohtaan.

    TV:ssä pyörii ohjelmia ”Isää etsimässä”. Sotien jälkeen Suomeen syntyi useita saksalaisten sotilaiden kanssa alkunsa saneita lapsia. Myös nämä lapset ovat halunneet etsiä biologisia isiään voidakseen tuntea itsensä kokonaisiksi. Kuitenkin yhteiskunnassa sallitaan kehitys, mikä heikentää isien asemaa ja arvovaltaa.

    Kiitos blogistille asian esille ottamisesta ja realistisesta kuvauksesta.

    • Äitiyslaki valmisteltiin edellisellä eduskuntakaudella oikeusministeriössä virkatyönä. Päivi Räsäsen vastustuksen vuoksi se jäi antamatta eduskunnalle. Nyt se on kansalaisaloitteen kautta samansisltöisenä eduskunnan käsittelyssä. Laki muuttaa voimaan tullessaan nykykäytäntöä niin, ettei biologisen äidin puolison tarvitse oikeusprosessin kautta hakea päätöstä, jolla hänestä tulee lapsen toinen huoltaja, vaan se hoituu ilmoituksella. Tämä on lapsen edun mukaista.

      Edellä oleva sen varalta, jos joku sattuu tarttumaan Salme K:n vinkkiin ja lukemaan Mika Niikon – mielestäni harhaisen – blogin.

    • Kiitos Salme. Ihmisellä on tarve tietää biologisesta isästään, kuten esimerkkisi, TV-ohjelma osoittaa.

  4. Kenttäpiipa Pekka Särkiö :”Yhdessä Jumalan luomina rakennetaan parempaa huomista – ja piirretään sille isälle ja ukille kortti sunnuntaiksi.”

    Isänpäivää odotellessa pieni katkelma lapsemme kauan sitten pitämästä onnittelupuheesta isälleen: ”Fraktaalit, kuten sanottu, ovat uskomattomia, kauniita. Mutta sen lisäksi ne kätkevät sisimpäänsä ihmeen. Jos otat fraktaalista minkä tahansa kuvion tai kiehkuran ja sukellat tarpeeksi syvälle, löydät pohjalta sen alkuperäisen kuvan, alkuperäisen teeman. Se pysyy samana eikä muutu.

    Kun minä katson minun silmilläni Sinun fraktaaliasi tarpeeksi läheltä, näen kuvan. Sen nimi on isä. Ennen kaikkea ja kaiken jälkeen Sinä olet ollut ja tulet aina olemaan minulle isä.”

  5. Yhdestä asiasta olen iloinen. Paikallislehdessä mainostetaan Isänpäivälounaita eri puolilla kuntaa olevissa ravintoloissa. Ei mitään lähimmäisenpäivälounaita vaan Isänpäivän. Lähimmäisen päivä on joka päivä, kuten tietysti isänpäiväkin isien osalta, mutta valtakunnallinen isänpäivä on vain kerran vuodessa.

    Tuttuni (mieshenkilö) tekee sijaiusuuksia päiväkodeissa. Lapset ovat riemuissaan kun saavat leikkiä miehen kanssa, joka jaksaa eri tavoin nostella ja kannella lapsia. Muut hoitajatkin ovat iloisia, samoin vanhemmat, että hoitajana on välillä myös mies.

    • Salme Kaikusalo: ”Se on “kolmas sukupuoli”. Ehkä sille kuitenkin keksitään jokin lyhyempi nimitys?”

      No eikö Saksassa ole sellainen jo keksittykin: der-maskuliini, die-feminiini ja das-neutri.

    • Voi olla. Minä en osaa saksan kieltä ollenkaan. Luin koulussa muita kieliä kuten englantia ja ranskaa.

    • Varhaiskasvatuksessa miehiä on selvästi liian vähän. Harvat miespuoliset lastentarhanopettajat ja seurakunnan lastenohjaajat kertovat, kuinka miehen – isän – ikävä tulee esille syliin pyrkivissä lapsissa.

    • Johan se on saksan kieliopissakin: maskuliini, feminiini ja neutri. Mahdetaanko kolmannesta sukupuolesta käyttää pronominia ’es’?

  6. Tämä Saksan päätös kolmannen sukupuolen sisällyttämisestä lakiin on periaattellisesti merkittävä. Sillä haetaan oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa.

    Varmaankin myös Suomessa on tahoja, jotka pyrkivät saamaan kolmannen sukupuolen lakiin.

    Samalla on varauduttava siihen, että nousee keskustelu kolmannen sukupuolen suhteesta asevelvollisuuteen, jonka laki säätää nyt 18-60-vuotiaille miehille.

    Ratkaisu saattaa olla – tasa-arvosyistä joko asevelvollisuus tai kriisiaikoihin valmistava 1-3kk palvelus, joka tulisi koskemaan niitä naisia ja muun sukupuolisia, jotka eivät suorita asevelvollisuutta. Järjestelmä (kouluttajat, tilat, varusteet ja kalusto) maksaa. Tyhjät varuskunnat on jo ehditty myydä muuhun käyttöön. Mahdollisesti ne on osaksi ostettavissa käyttöön?

    Mikä olisi koulutuksen sisältönä? Ehkä samankaltaiset asiat kuin väestönsuojelujoukoilla tai lotilla: palo, pelastus, suojelu (säteily, taistelukaasut), ensiapu, muonitus, energia- ja vesihuolto, tuotantoeläinten evakuointi ja hoito, kuolonuhrien huolto, siviiliväestön evakuointi, tilapäismajoitus, pakolaisten haltuunotto.

    Ilmastonmuutoksen mahdollinen riistäytyminen käsistä voi synnyttää ennen näkemättömän kriisin, johon yhdistyy sodan ja terrorismin kaltaista väkivaltaa, massiivista pakolaisuutta ja tuonnin katkeamista, mikä kriisiyttää mm. ruoka-, rehu-, energia- ja polttoainehuollon. Näihin varautuminen edellyttää koko väestön kouluttamista.

  7. Kolmannen sukupuolen määritteleminen osaksi virallisia käytäntöjä on vastakkainen ajatukselle ’sukupuolettomuudesta’. Pidän sitä oikeudenmukaisena. Tietysti riippuu paljon siitä, miten ajatusta toteutetaan ja miten se otetaan vastaan. Jos tuloksena on kolme eriarvoista ihmisryhmää: hallitsevat miehet, hallittavat naiset ja hyljeksittävät muut, ajatus on kääntynyt irvikuvakseen.

    • Olen Martti periaatteessa samaa mieltä, että eri ihmisryhmien on oltava tasa-arvoisia. Siksi on syytä varautua myös esimerkiksi keskusteluun asevelvollisuudesta/kansalaispalvelusta.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.