Kirkon sanoma

Jeesus Kristus tapettiin Golgatalla ristiin naulitsemalla. Hän oli Jumala ihmisruumiissa.

Jeesus jätti enkeleiden seuran ja taivaan ilon tullessaan neitsyt Marian kohtuun. Hän alensi itsensä ja osoitti äärimmäistä uhrautumista suostuessaan osaansa tässä pahassa maailmassa. Elettyään n. 30 vuotta hän antoi tappaa itsensä meidän syntiemme kanssa. Hän koki kaiken sen tuskan ja vaivan, minkä kaikki maailman pahuus, julmuus ja raakuus saa aikaan, kun se soimaa hereillä olevaa omatuntoa. Maailman kaikkien ihmisten synti ja pahuus, sen koko historian ajalta aina maailman loppuun asti, oli yhdellä kerralla yhden miehen kannettavana. Hänelle ei ollut armoa. Jumala hylkäsi Poikansa. Hän kuoli tuon taakan kanssa ilman armoa ja meni helvettiin.

Hän nousi helvetistä elävänä ylös ja ilmestyi useille ihmisille. Hän näytti yhdelle epäilijälle tapostaan syntyneet haavat, todistaakseen olevansa se Jeesus, joka tapettiin. Hän teki yliluonnollisen ja ihmiselle käsittämättömän asian. Hän kuoli sinunkin syntiesi kanssa – tahdoit tai et – ja nyt niille, jotka uskovat tämän itselleen armoksi, eivät joudu omassa kuolemassaan kärsimään synneistään helvetin tuomiota, vaan pääsevät synneistään armahdettuna taivaaseen.

Helluntaina Pyhä Henki tuli opetuslapsiin ja he alkoivat julistaa julkisesti ja kuuluvasti tätä tapahtumaa suurella varmuudella ja ehdottomuudella. Voimme lukea Raamatusta miten Pietari kuulutti yhtään epäröimättä: ”Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.” (Ap. t. 2:1)

Pietari oli mies Kristuksen kirkossa ja hän julisti kirkon sanomaa. Kirkolla ei ollut muuta sanomaa, eikä ole edelleenkään. Sellainen kirkkolaitos, joka ei julista totena samaa kuin apostolit, ei ole Kristuksen kirkko.

  1. Kiitos Joni – näin se on. Ajattelin ensin laskea, miten monessa kohdin ns. liberaali uskonkäsitys, mikäli se kirjoitettaisiin auki teologian kielelle, eroaa blogin tekstistä, mutta mitä suotta, ei blogitekstistä kovin montaa kohtaa jäisi jäljelle.

    Toista lausetta hiukan tarkentaisin: Jeesus Kristus oli maan päällä vaeltaessaan Jumala ja ihminen ihmisruumiissa.

    • ”Toista lausetta hiukan tarkentaisin: Jeesus Kristus oli maan päällä vaeltaessaan Jumala ja ihminen ihmisruumiissa.”

      Lause varmaan perustuu joihinkin tunnustuskirjoihin, ei Ut:iin. Tällä turhennetaan se tosiasia, että Jeesus kutsui itseään ihmisen pojaksi. Paavali kutsui häntä uudeksi Aadamiksi. Ei Aadam maan päällä ollut Jumala, mutta hän lankesi Jumalasta, koska halusta tietää ja olla kuin Luojansa. Jeesus selvisi siitä, mihin Aadam lankesi. Siksi meillä on toivo, kaikilla ihmisillä riippumatta uskosta tai uskonnottomuudesta. Kaikki ihmiset ovat osallisia uuteen Aadamiin, kuten ovat osallisia vanhaan Aadamiin.

      Älkää menkö yli kirjoitetun. Blogistin tekstin lävitse paistaa voimakkaasti jonkin lahkon helvettioppi. Laitoin esille tämän perus harhan, jotta blogisti ryhtyisi käymään lävitse oppinsa perusteita laajemmin ja ottaisi edes selvää siitä, mikä on helvetti, koska se oli kaatopaikka Jeesuksen aikana. Helvettiä ei enää ole, joten sinne ei kukaan voi joutua. Tulinen järvi taasen on valmistettu perkeleelle ja hänen lähettiläilleen eikä siellä vielä ole ketään, koska perkele sanansaattajineen riehuu vapaudessa.

      Blogistin kannattaisi jättää lahkojen opit ja tunnustuskirjat ja paastota vähintään pari vuotta vedellä ja leivällä. Tarkoitan syventymistä ainoastaan pyhiin kirjoituksiin. Mitään muita mausteita ei kannata paaston aikana käyttää, ei edes voita leivän päälle. Puhun omasta kokemuksestani eikä sen toki tarvitse päteä muihin.

      Toivotan blogistille kaikkea hyvää matkallaan.

Toivonen Joni
Toivonen Joni
toivonen.je@gmail.com