Kirkollinen akti!

 

On kysymys

Amerikan evankelisluterilainen kirkon ELCA:n piispanvirkaan asettamisesta.  Ensimmäinen transsukupuolinen piispa. Vt. Kotimaan artikkeli 25/5/21, nettijulkaisun etusivulla.

Tämä kirkollinen akti on jatkoa Etelä-Kalifornian ja Texasin ELCA:n piispan tunnuttautumisesta homoseksuaaliksi. Ensimmäinen on ollut miehen kanssa naimisissa parisenkymmentä vuotta ja toinen naisen kanssa naimisissa (kaksi tytärtä) vuoteen 2015 asti, jolloin hän tuli “kaapista” ulos. 

Texasin piispan, Kevin Kanouse’n ulostulo ajoittui  Veli-Matti Kärkkäisen evlut papiksi vihkimisen ajalliseen yhteyteen. Kanousesta sitten tulikin Kärkkäisen työtoveri toisen homoseksuaalipiispan, Guy Erwin’n lisäksi.  Siirtonsa yhteydessä hän ilmoitti RV:n haastattelussa, että lapsikaste ei hänelle ole koskaan ollut ongelma, vaikka hän siihen asti oli Jeesuksen asettamasta järjestyksestä opettanut. Eli kaikkea ei tarvi kaivella, antaa asioiden tulla ilmeiseksi, ja esille. 

Helluntaiherätys järjestää entisten helluntainuorten retrofestivaalit elokuun 7-8 päivinä ja siellä on puhujana mm. Kärkkäinen. Tietysti hänen statuksensa on “entinen helluntainuori”, eli osallistumaan kelpuutus. 

Tunnen helluntailiikkeet  Suomessa niinkuin muuallakin. Pidän Kärkkäisen mukana-olon edustavan valoa, mikä onkin pimeyttä. Synnin hedelmiä ei kehoiteta hoitamaan, vaan pysyä niistä erossa, etteivät ne saisi kasvualustaa  paikallisissa Seurakunnissamme.

 

 

 

    • Sami,

      Kauhistelet kanssani, kyllä se tuo lohtua!

      Tällainen sukupuolettomuus ja sukupuolisuus vähän niinkuin miltä milloinkin tuntuu, nousee ikäänkuin yli äyräitten. Jeesuskin mainitsi sopimattomuudesta aviolliseen yhdyselämään, mikä voi olla omasta halusta, hyvästäkin halusta, koska kaikkien sukupuolinen hinku ei ole niin vimmattua.

      Raamattua lukemalla voidaan päätellä, että on ollut Jumalalle vihkiytyneitä, joiden sukupuoliset halut nousi pintaan, mutta he löysivät tyydytyksen haluilleenkin, jopa niin että se tuntui suloisalta. Sitä kyllä tyhmät, ihmiset vain lihallisten halujensa ohjaamat, tuntevat niinkuin Sananlaskuissa, eli se suorastaan kauhistuttaa, näitä.

      Snl.13:19 Tyydytetty halu on sielulle suloinen, pahan karttaminen tyhmille kauhistus.

    • Samuel Kettunen 25.05.2021 21:35

      ”Yhtä ikävää kuin tuo lapsikasteen halveksunta, joka taisi olla se omena tässä jutussa.”

      Usko, kun sanon, että se ei ole tämän jutun ’omena’.

      Kärkkäisen kaveruus sinne missä tavallaan ollaan valmiit jopa ”miesenkeleihin” ryhtymään, vt. Sodoman miesten uhkaukset Lootille, ellei hän tuo enkeleitä ulos, vt. 1.Moos.19:5.

      Tämä ei ole ainoa kohta VT:n puolella missä nainen ei ”riittänyt”. Niin ja sitten tullaan tasoon, missä mies ei riitä …

    • Pahuutta asiassa edustaa tämä Sinun Paajanen asenteesi, sillä syntymässään jonkin ominaisuuden Luojaltaan saanut ihminen ei harjoita tuota ominaisuutta kantaessaan pahuutta. Sinä sen sijaan voit valita puhutko tai ajatteletko ihmisistä hyvää vai pahaa.

    • ’Avioon kelpaamaton’ on sievistelevä käännös eunukista. Suorasukaisempi olisi ’kuohilas’. On siis kysymys peruuttamattomasta toimenpiteestä eikä mistään ’miltä milloinkin tuntuu’ -asiasta.

    • Martti Pentti,
      26.05.2021 05:59

      Olisit aivan hyvin voinut lukea kaikki ”eunouchos”-sanan selitykset ja huomioida Matt. 19:12 Jeesuksen luettelemat kolme ryhmää, joihin eunouchos/eunouchizo – sanaa käytetään, eli,
      äitinsa kohdusta saakka, eli syntyneet kykenemättömiksi/
      kastroidut (ihmisten kuohimat)/
      vapaaehtoisesti pidättäytyvät/

      Nämä ihmiset sitten itseensä soveltavat sen mikä heidän tapaukseensa soveltuu.

      Tiedän ihmisiä, jotka ovat miehiä (pappi) vailla sukupuolista yhdyntää naisten kanssa, mutteivät ole homoja, miesten kanssa makaavia, niinkuin VT sen määrittelee.

      Jokainen eunukkityyppi elää miehenä, kuka enemmän kuka vähemmän maskuliinisesti. Tämän ryhmän ihminen voi alkaa harrastaa jotain luonnottomuutta niinkuin heterokin. Uskovalle eunukille se on synnin hedelmä, eli hedelmä, mikä kasvaa erossa Jeesuksesta. Eli ei voi enää sanoa, että ”minun onneni on olla Jumalaa lähellä”.

      Tapauksia ei ole paljon, mutta niitä voidaan synnyttää, ikäänkuin ”sponsoroida” harvinaista asiaa, niin, että vähä saa paljon julkisuutta.

    • Miksi kolmas ryhmä tarkoittaisi ’vapaaehtoista pidättäytymistä’? Kirkkohistoria tuntee henkilöitä, jotka ovat antaneet kastroida itsensä (vai suorittivatko toimenpiteen itselleen itse?) päästäkseen eroon sukupuolisesta tarpeistaan, joita pitivät ’lihan himoina’. Askeesin jyrkästä muodosta on kysymys. Kelpaamattomuus ei käännöksessä tarkoita asennoitumista – omaa tai ympäristön – vaan todellista kyvyttömyyttä.

    • Mites a-seksuaaliset miehet, tekevätkö he syntiä kun eivät täytä luomiskertomuksen vaatimusta naiseen yhtymisestä? Luomiskertomushan ei tunne selibaattia!!!! Selvä käsky: Liittyköön!!!!

  1. Minulle lasten kastaminen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole pimeyttä, vaan Kristuksen lähetyskäskyn toteuttamista. Toinen blogissa esiintyvä asia on negatiivinen Luojan tarkoittaman järjestyksen suhteen. Nämä kaksi edellä mainittua eivät ole millään tavoin samanarvoiset, eivätkä ole samaan nippuun niputettavissa. Blogisti voisi täsmentää mitä hän tarkoittaa.

  2. Erkko J. ja Kari P.,

    Halusin tuoda sen yhteisön, mihin Kärkkäinen lähti. hänen tasoiselle ja hänen taustoillaan ei ole mahdollista, että hän ymmärtää sen pappisyhteyden edustavan suurempaa valoa. Tässä on kyllä ”ytimessä” lapsikastekin, mikä asettuu samanlaisen hyväksynnän kohteeksi kuin mainittujen piispojen perverssiys.

    Tiedät, että nk. evankeelis-helluntailiikkeissä ei kasteta uskoviksi. Jos kastetaan ilman vanhurskautus-klausuulia, niinkuin tekee valdolainen kirkko ja metodistitkin, niin ei ole lapsikastekaan kauhistus.

    Kuitenkaan vain vähässä väärää ei ole, kun puhutaan sielun, ihmisen vanhurskautuksesta.

    Haluaisin, että nyt tässä yhteydessä ja koskien perverssiyttä hengellisessä johdossa ja koskien Kärkkäistä, niin hänen ympäristössään, mihin hän on siirtynyt ei ole valkeutta. On vain valoa, mikä onkin pimeyttä.

    Kärkkäisen oma tila ja pyrkimykset tulevat esille, jos hän hakeutuu Jumalan Seurakunnan yhteyteen. Näin uskon.

    • Homoliitot eivät tue luomista. Siinä olen kanssasi samaa mieltä. Haluat samassa yhteydessä kuitenkin ”sivaltaa” luterilaista käsitystä, ja annat ymmärtää, että pastorin väärään siirtymisen perustana on ollut lapsikasteen hyväksyminen?

      Mänttäri:”Tiedät, että nk. evankeelis-helluntailiikkeissä ei kasteta uskoviksi. Jos kastetaan ilman vanhurskautus-klausuulia, niinkuin tekee valdolainen kirkko ja metodistitkin, niin ei ole lapsikastekaan kauhistus.”

      Helluntailiikkeessä kastetaan uskoviksi myös niitä, jotka sanovat olevansa uudestisyntyneitä, mutta eivät myöhemmän kertomuksensa mukaan kuitenkaan olleet.

      Perustelet helluntailaisten kastetta siten, että väärä käyttö ei tee tyhjäksi oikeaa. Olen samaa mieltä luterilaisesta kasteesta. Lapsena kastettu on saanut oikean kasteen. Väärä käyttö on luopua kalliista perinnöstä, jonka Kristus on hankkinut. Tuhlaajapojalla ja tytöllä on herätyksen kautta palaamisen oikeus. Ymmärrykseni mukaan helluntailaiset luopiot voivat myös palata? Heitä ei kasteta uudelleen, vai kastetaanko?

      Kastekäsitys erottaa, sen haluat mainita jokaisella blogilla.

    • Kari P.,

      Kohdistus tässä blogissani on Kotimaan artikkeli uuden piispan transseksuaalisuus ja hänen ”esityslistansa”, eli agenda. Tätä edelsi kaksi tapausta, jotka olisivat ”kykeneviä” enkeleihinkin ryhtymään. Lue tuo edellä viittaamani 1.Moos.19 kertomus Lootin luona majailevista enkeleistä, mieshahmossa.

      Pyydän, että jätät lapsikasteen yhtä vähälle huomiolla tässä yhteydessä, kuin minäkin. Se ei ole jutun ”pihvi ei omena”.

    • Seppo H.,

      Olen sinullekin joskus kertonut kuinka paljon seurakunnissa, mihin olen kuulunut olemme haluneet tukea ihmisiä, jotka ovat sekavuudessa, mutta haluavat selvyyteen. Esille ottamani piispat ovat unohtaneet mistä he ovat nousseet (jos ovat nousseetkaan) ja eivät halua edes kuulla Jumalan muuttavasta, auttavasta Voimasta, joka on jokaista varten. Ei näitä tapauksia ole massaksi asti, vaan niitä on juuri sen verran kuin Jeesuskin mainitsee. Jokaista varten on rinnallakulkija, joka haluaa pois vankeudesta.

    • Jumala eikä kukaan ihminenkään ole Mänttäri tehnyt yhdestäkään aidosta homosta tai lesbosta uudelleen heteroa (kuten ei ole ihmekasvattanut yhdellekään mestatulle uutta päätä.) Kun tämä tosiasia havaittiin jopa umpikristillinen USA kielsi ns. eheytyshoidot ihmisille vaarallisia.

  3. Isän ja Pojan nimeen ja ….

    Kumpikaan, Isä tai Poika, ei ole nimi, ne ovat sukupuolen ilmauksia, tiedetään, että kysmys on miehistä, koska nainen ei voi olla kumpaakaan.

    Mutta entäs jos lapsella ei ole isää, eli ei ole poikaa, josta tuli isä ja jonka nimiin lapsi kastettaisiin? Esim. poika Virtanen, josta tulee isä Virtanen.

    Silloin lapsi kastetaan Äidin isän nimeen, koska se on Äidin sukunimi, silloin se onkin synti ja huorinteko ja lapsi on äpärä ja tuhoon tuomittu kuin Mooabin kansa, joka syntyi Lootin tyttären lapsesta??

    Ajatellaan, että äidin isä on myös lapsen isä, ja Lootin tapaus on toistunut, nainen on vietellyt isänsä. Sehän ei pidä paikkaansa, kysymys on vain nimestä, eli suvun nimestä. Lapsen isoisän nimestä.

    • Riitta,

      vaikuttaa, että olet vimmoissasi.

      Yritän sanoa jotain sen lievennykseksi:

      On siis kysymys Kärkkäisestä, teologista, nyt papistakin, luterilaisesta. Hän on myös ekumenisti, ekumenian opettaja Helsingin teologisessa tiedekunnassa. Hänen alkaessaan opettamaan ekumeniaa Helsingin teologisessa tiedekunnassa, hän ei enää kuulunut mihinkään paikalliseen helluntaiseurakuntaan, ei Suomessa eikä USA:ssa, mutta edusti helluntailiikettä erilaisissa katolis-luterilaisissa symposiumeissa ja kirjallisissa yhteyksissä.

      Kärkkäisen takana on ura helluntaiseurakunnnan työntekijänä ja lähetyssaarnajana. Hän rakensi opistomme Ison Kirjan opinto-ohjelman ja saarnasi ja opetti niinkuin helluntalaiset opettaa tulla uskoon jonka jälkeen aletaan vaeltamaan Jeesus-nimistä tietä, jossa ensimmäinen etappi, yleensä, on vesikaste upottamalla.

      Vuonna 2015 RV:n jäähyväishaastattelussa hän kertoi pappisvihkimyksestään, johon hänet oli kutsunut ja rohkaissut Gay Erwin, piispa ja aktiivinen homo. Myös hän mainitsi Texasin olevan syy tulevana toimipisteenä evlut pappina, Kevin Kanouse’n yhteydessä, jonka homoksi-julkaisu oli samoihin aikoihin. Samassa haastattelussa hän paljasti, että lapsikaste on aina?? hänelle sopinut, vaikka on muuta opettanut!

      Toivoisin, että arvostaisit paneutumistani sinulle vastaamiseen. Kaikki tiedot tässä ovat julkista ja näyttävästi julkaistua tietoa, mutta olisi annettu asioiden olla, ellei Kärkkäinen toisi terveisiä uudesta ”valostaan” elokuun alun, entisten helluntainuuorten retrojuhlien yhtenä puhujana.

      Kyllä luterilaisuuden keskeinen teema on lapsikaste, eli uskovaksi kastaminen ja sitä evlut kirkko julistaa ja on sen ”päällä”.

      Lapsikaste tulee ja tuodaan esille evlut yhteyksissä, jokaisessa messussa.

  4. Enpä olisi uskonut, että tällaisia ”päästöjä” tulee itseään ihmisinä (uskovina) pitävien näppäimistöiltä. Olen käynyt Nykissä lesbosynagoogassa, hyvä oli meno. Ja koska nainen olisi mihinkään ”riittänyt” ? Muuhun kuin korjaamaan jäljet ja sitomaan haavat.

    Mutta onneksi lapsuudessa laitettiiin se ainoa poika, joka osallistui kotileikkiin, koiraksi, pöydän alle. Ei kelvannut edes isäksi.

    Ehdotan, että blogi poistetaan.

  5. Tiedämmehän Riitta hyvin sen miten harhaanjohtavaa on väite että vain aikuiskaste olisi oikea kaste. Joten ei meidän tarvitse kummeksua sitä, että Reijo kovin innokkaasti hyökkää uskoamme vastaan. Jos aikuiskastetta ei Helluntaiopissa olisi, niin mitään ristiriitaa kirkon ja heidän välillä ei olisi. Joten totta kai se on heille erityisen merkityksellinen väite. Koko heidän oppinsa lepää tuon yhden väitteen varassa, jota he eivät kykene aukottomasti pelkästään Raamatulla perustelemaan. Nyt kun Reijo tahallaan pyrkii meitä ja uskoamme loukkaamaan, niin kyllä se pitää koettaa armollisesti sivuuttamaan. Heidän uskonsa kun näyttää perustuvan kasteeseen, eikä Evankeliumiin. Juuri niin kuin he väittävät meidän uskovan. On tosi surullista, että uskovat joudumme tämmöisiin rajakahakoihin ihan turhan takia ja annamme Viholliselle suuren riemun aiheen.

    • Pekka,

      Uitit lohtua ja oikeaa käsitystä asiasta, nimittäin kasteesta.

      Haluan hieman ryhdistää:

      En hyökkää muuta kuin vastaan hyökkäämisiin, mikä minulle ei ole mikään tavaton asetelma. Harhaanjohtava-kasteoppi on itseäänpalveleva ilmaisu, eikä liity nk. evankelis-helluntalaiseen Seurakuntaan ja opetukseen siellä.

      Kun teet väittämiä, vaikka vain lohduttaaksesi Riittaa, niin todellinen, eli totuus täytyy olla perusta. Todellinen totuus Totuudesta on luettavissa Raamatusta ja voit verrata sitä helluntaiseurakuntien kotisivuilla olevaan, usein 13 painotukseen Raamatusta, kuten:

      Uskoontulo

      Vesikaste

      Henkikaste/Armolahjat

      Paikallisseurakunta, uskovien

      Leivänmurtaminen/ ehtoollinen

      Tässä muutama kohta, joiden alku on Apt. 2. luku ja riittää yksimielisyyden löytämiseen, eikä pitäisi tuottaa surua.

      Suurin onglema on kuitenkin alku, eli uskoontulo, mikä on Pyhän Hengen työ niissä, jotka ovat vastanneet Isän vetoon. Jos tätä ei ole alussa, niin keskustelut ovat eri pohjalla ja ilo yhteisestä uskosta kaikkoaa.

      Paavi sanoi Laajasalon delegatiolle toissavuonna, että meidät, RKK ja Evlut, yhdistää kaste. Se on sama ”liima” kuin ekumeniassa, mikä onkin sananmukaisesti (oikumene) oppi tämän maailmanajan yhteydestä.

      ”Nyt kun Reijo tahallaan pyrkii meitä ja uskoamme loukkaamaan, niin kyllä se pitää koettaa armollisesti sivuuttamaan. Heidän uskonsa kun näyttää perustuvan kasteeseen, eikä Evankeliumiin. Juuri niin kuin he väittävät meidän uskovan.”

      Pekka-Veli, vaikka tämä onkin teidän välistä viestintää, niin haluan huomauttaa, ettei ole perää, että tahallisesti pyrkisin teidän uskoanne loukkaamaan. Jos tarkoitat evlut-kirkon uskoa, eli usko perusteita, niin käymällä läpi Uuden Testamentin reitityksen Armonistuimelle, Jeesuksen pelastettavaksi, niin tätä selittäessä on todennäköistä että sakramentaalinen autuutus-oppi loukkaantuu. Mutta pyydän, ettet väittäisi minun tahallani tällaiseen pyrkivän.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.