Kirkollinen akti!

 

On kysymys

Amerikan evankelisluterilainen kirkon ELCA:n piispanvirkaan asettamisesta.  Ensimmäinen transsukupuolinen piispa. Vt. Kotimaan artikkeli 25/5/21, nettijulkaisun etusivulla.

Tämä kirkollinen akti on jatkoa Etelä-Kalifornian ja Texasin ELCA:n piispan tunnuttautumisesta homoseksuaaliksi. Ensimmäinen on ollut miehen kanssa naimisissa parisenkymmentä vuotta ja toinen naisen kanssa naimisissa (kaksi tytärtä) vuoteen 2015 asti, jolloin hän tuli “kaapista” ulos. 

Texasin piispan, Kevin Kanouse’n ulostulo ajoittui  Veli-Matti Kärkkäisen evlut papiksi vihkimisen ajalliseen yhteyteen. Kanousesta sitten tulikin Kärkkäisen työtoveri toisen homoseksuaalipiispan, Guy Erwin’n lisäksi.  Siirtonsa yhteydessä hän ilmoitti RV:n haastattelussa, että lapsikaste ei hänelle ole koskaan ollut ongelma, vaikka hän siihen asti oli Jeesuksen asettamasta järjestyksestä opettanut. Eli kaikkea ei tarvi kaivella, antaa asioiden tulla ilmeiseksi, ja esille. 

Helluntaiherätys järjestää entisten helluntainuorten retrofestivaalit elokuun 7-8 päivinä ja siellä on puhujana mm. Kärkkäinen. Tietysti hänen statuksensa on “entinen helluntainuori”, eli osallistumaan kelpuutus. 

Tunnen helluntailiikkeet  Suomessa niinkuin muuallakin. Pidän Kärkkäisen mukana-olon edustavan valoa, mikä onkin pimeyttä. Synnin hedelmiä ei kehoiteta hoitamaan, vaan pysyä niistä erossa, etteivät ne saisi kasvualustaa  paikallisissa Seurakunnissamme.

 

 

 

    • Seuraako siunaus suoraan ohjeiden noudattamisesta vai Jumalan myöntämänä palkintona tottelevaiselle lapselleen? Tätä voisi kysyä toisestkin näkökulmasta: onko kuolema seuraus synnistä itsestään vai Jumalan langettama rangaistus tottelemattomalle? Minä uskon, että kaikki siunauksellinen on Jmalan tahdon mukaista ja kaikki kuolemaa tuottava syntiä.

    • Martti Pentti. Erikoinen kysymys sinulta, aivan kuin Jumala ei olisi lähestynyt ja puhunut sinulle.

      Annoit itse vastauksen: ” Minä uskon, että siunauksellinen on Jumalan tahdon mukaista ja kaikki kuolemaa tuottava syntiä”.

      Jos sinä uskovana ihmisenä pyydät Jumalalta apua elämäsi ongelmissa, kuten ihmis-suhde asioissa,
      terveys asioissa, talous asioissa, lasten kasvatuksissa, viisautta arjen asioihin. Kyllä Jumala vastaa rukoukseen, tavalla tai toisella, antaen oikean vastauksen. Herran Siunauksessa me pyydämme varjelusta ja Herran tahtoa elämäämme.

      Jos me pyydämme lotto voittoa, niin tuskin Jumala vastaan pyyntöön.

    • ”Erikoinen kysymys sinulta.” Kysymys näyttää kin olevan sinun näkökulmastasi erikoinen, kun et osannut siihen vastata. Rukous ja Jumalan vastaukset rukoukseen eivät liity tähän asiaan. Kysyin sitä, onko siunaus mielestäsi suora seuraus Hänen tahtonsa mukaisesta toiminnasta vai onko se Jumalan erikseen myöntämä palkinto siitä, että on toimittu Hänen tahtonsa mukaan. Voiko tekojamme arvioida sen mukaan oikeiksi tai vääriksi, olemmeko niiden kautta välittäneet siunausta ympärillemme?

    • Martti Pentti. Minäkin ajattelen, että jollakin toiminnalla on Jumalan siunaus, jos se toiminta on Jumalan tahdon mukaista. Tämä ajatus antaa minulle voimia jatkaa, kun tuntuu, että joka askeleella on esteitä ja välillä poljetaan paikoillaan tai mennään takapakkia. Silloin(kin) pyydän viisautta tehdä oikeat korjausliikkeet, jos toiminta ei toteutakaan Jumalan tahtoa.

    • Martti Pentti. Tarkoitukseni oli ilmaista ja yhtyä sinun antamaan vaihtoehtoon: ”Minä uskon, että kaikki siunauksellinen on Jumalan tahdon mukaista ja kaikki kuolemaa tuottava syntiä”.

      Jumalan antamat vastaukset ovat aina SIUNATTUJA, koska Hän näkee aina oiken, vaikka meidän korvasyyhymme ilmoittaa muuta.
      Tärkeintä on oppia tuntemaan Jumala ja Hänen tahtonsa. Rukouspyynnöissä esitämme
      huolemme tarpeemme, jotta toiveemme täyttyisi. Vaikka Hänen vastaus olisi toinen kuin omamme ( kielteinen), niin kielteinenkin vastaus on Jumalalta tulleena SIUNAUKSELLISTA.

      Kun me toivotamme lähimmäisellemme Jumalan Siunausta, niin sillä toivotuksella toivomme Jumalan hyvän tahdon täyttymystä.

  1. Jorma Hentilä 27.05.2021 10:40

    ”Jos oikein ymmärrän, haluaisit, että tähän kaikkeen kuvaamaasi puututtaisiin. Kiristämällä rikoslakia, kieltämällä kirjoja, elokuvia, näytelmiä, musiikkikappaleita etc. ? Vai miten?”

    Kaikki nämä asiat ovat paholaisen hyökkäyksiä ja niitä on neuvottu vastustamaan, vt. Jaak. 4:

    7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.

    Samoin 1.Piet. 5:9a, kertoo saman.

    Paholaisen hyökkäysvalmius ovat päällä koko ajan ja hän iskee , kun ja jos ei vastusteta, vaan ”ymmärretään” miksi luonnottomuus vetää puoleensa, mikä veto on ollut päällä koko ajan sitten ennen vedenpaisumusta.

    Lainsäädäntö koskee uskovia ja uskomattomia. Uskomaton ei ”pelastu”, jos hän elää siivosti, kuten luonnonvastaisuuksissa. Ihminen pelastuu parannuksen kautta, johon Jumala antaa voiman.

    Ajallinen järjestys, kuten lait, ovat noudattaneet Raamatun periaatteita ja niiden noudattaminen luo järjestystä ja vaalii moraalia. Moraalittomuus tuhoaa ensin ihmisen, sitten perheen, sitten kirkon ja sitten yhteiskunnan. Kaiken tämän tuhon keskellä Jumalan käskyjä, alkaen uskoontulosta, noudattava pelastaa ajallisen ja iankaikkisen ”elämän”.

    • Paholaisen tarkoitus on aina kadotukseen vievä. Epäsopu uskovien kesken on lihan työtä johon pahat voimatkin ’osallistuu’.

    • ”Epäsopu uskovien kesken on lihan työtä johon pahat voimatkin ’osallistuu’.” Yritätkö pehmentää asiaa? Onko ’lihan työ’ jotenkin vähemmän syntistä kuin Paholaisen? Mitä Jeesus sanoi Pietarille, joka oli vain Mestarin turvallisuudesta huolissaan? ”Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiin ja sanoi ankarasti Pietarille: ’Väisty tieltäni, Saatana! Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!'”

    • Martti,

      ymmärrän vilpittömät kysymys- ja kriittiset kommentit. Sellainen tämä eikä kommenttisi minulle, yleensä, ole.Toivoin jo, että kallistuma olisi muuttunut.

      Kuitenkin vastaan:

      Saatana tarttuu vain ihmisen lihaan, ei uudestisyntyneeseen henkeen. Sitten liha saa elinvoimaa alhaalta ja alkaa hallita saatanallisella avustuksella, yrittäen tuhota Seurakuntaa ja itsensä.

      Vaikkei tyydyttäisikään tämä vastaus, niin lopeta taas tällä erää tähän!

    • Ihailen sinnikkyyttäsi tuoda esiin hyviä kysymyksiä, joihin et kuitenkaan saa vastauksia. Sinulla on paljolti samoja kysymyksiä kuin minullakin, sama vilpitön halu ymmärtää. Tavastasi kirjoittaa uumoilen, että sinäkin vierasta kaanaan kieltä. Itse en osallistu keskusteluun, koska koen niin loukkaavana ylitsekävelyn, tahallisen tai tahattoman väärinymmärtämisen ja kiireen tyrmätä ajatukset, joita ei edes esitetty. Mitä jos kirjoittaisit oman blogin, niin voisit itse päättää, mistä keskustellaan?

    • Kiitos, Helka. Tuntuu tosi hyvältä, että joku ymmärtää. Ajattelemme hyvin samalla tavalla.

      En tiedä, joku vain vetää tänne sekaan kertomaan vähän toisenlaista ääntä (ei kuitenkaan ”toisenlaista evankeliumia”). Täällä ”kävellään yli” näkemättä ja kuulematta toista hyvin helposti. Jokainen puhuu tavallaan oman liikkeensä suulla ja siitähän sitä yhteenottoa tulee jatkuvasti.

      Ymmärrän, ettet sinä, eikä moni muukaan maltillisemmin uskova halua tulla tänne ”kiusattavaksi”. Toivoisin kuitenkin, että tulisi, koska täällä tämä ”piiri pieni pyörii” muutamien aktiivien vääntäjien myötä.

      Blogin kirjoittamistakin olen harkinnut. Tuntuu vain, että en ole riittävän ”fiksu ja koulutettu” siihen. Se vaatii jotenkin enemmän kuin tämä kommentointi.

  2. Eiköhän tässä ole kysymyksessä ihan Reijo Mänttärin oma ”missio” siitä, että Se Ainoa Oikea Uskonsuunta eli helluntaiherätys on kehittynyt väärään suuntaan. Sekä tietysti hänen – minun mielestäni – harvinaisen kärkevästi sanoitettu näkemyksensä siitä, miten helluntailiikkeen pitäisi suhtautua homoseksuaalisuuteen ja transsukupuolisuuteen sekä selittää kyseiset asiat. Ynnä pistää sellaiset teologit puhekieltoon, jotka ajattelevat asioista tai edes sanoittavat ne eri tavalla kuin hän itse.

    • Laitan minäkin tällaisen julistuksenomaisen ”totuudenmukaisuuden”:

      Jos maltat, niin älä enää tätä toista., koska: niinkutsuttu helluntailiike, -herätys, ei ole se ainoa oikea, eikä edes oikea, ellei oppi ja opetus ole sama kuin Alkuseurakunnalla. Uskon, että voit sen todeta, jos haluat. Mutta jos et halua, niin toistat väärää väitettäsi. Eli aina, kun sinusta tuntuu, että jotenkin edes annan ymmärtää helluntalaisuuden ainoaksi oikeaksi, niin tarkista olenko niin todella sanonut. Sitten kun olet todennut, etten sellaista voi sanoa, niin etsi vielä väärä puheistani, mikä poikkeaa ensin Apt. 2.:n luvun perusraameista, Perustuksesta, Apostolien ja Profeettojen perustukselle lasketusta.

      Jos tämä ei sinulla ala edistymään, eli et vetoa perustukseen väitteesi tueksi, niin voin auttaa tällä palstalla, julkisesti tai kahdenkesken , josta ei tietoa sitten muille tihku (ei olisi ensimmäinen kerta). Näin haluan menetellä, enkä jatkaa koppien ottamista perusteettomista väitteistäsi,

      Tarkoitatko puhekiellolla Kärkkäistä?

  3. Siirryn huomenna pois Suomesta, n. kymmeneksi päiväksi. Sieltä on vaivalloista seurata tätä keskustelua.

    Sitten taas palaan pois laitumelta ja vietän ainakin viikon vapaaehtoisessa karanteenissa. Eli olen Suomessa ja yhteydet toimii.

    Marko, jos kommentoit nyt ylläolevaan, niin tavalla tai toisella tiedotan jotain omalta puoleltani. S-posti, begra1@hotmail.com on kuitenkin toimiva.

  4. Reijo, ei tätä kannata jatkaa. Olet vakuuttunut siitä, että alkseurakunnalla oli tietty oppi ja että samalla tavalla uskovia on tänäkin päivänä. Ne näkemykset, joita tällä palstalla esittelet, edustavat yhtä helluntailaisuuden muotoa ja helluntailaisuuden juuret kaikessa moninaisuudessaan voidaan puolestaan löytää 1800-luvun pyhityskristillisyydestä. Ei Apostolien teoista, vaikka oletkin asiastasi vakuuttunut. Oppisi tulee hyvin näkyviin siinä, mitä korostat ja millä tavoin käytät raamatunkohtia. Kuvaamasi kehitys ELCA:ssa ei ole minusta mitenkään myönteistä ja syntiinlankeemus on turmellut Jumalan Raamatun mukaan heteronormatiivisen luomistyön sekä vääristänyt sen eri tavoin. Sen sijaan en allekirjoita esittämiäsi tulkintoja enkä siitä seuraavia sovelluksia. Mm. siksi, että niiden pohjalta ei rakenneta sielunhoidossa tarvittavaa luottamusta vaan ahdistetaan. V-M Kärkkäinen on puolestaan kansainvälisesti arvostettu teologi, jonka ajatuksista käydään tiedemaailmassa vakavaa keskustelua. Minun asiani ei kuitenkaan ole arvostella toisen hengellisen liikkeen tai kirkkokunnan asioita ja yritän tehdä eron ihmisten ja asioiden välillä. Turvallista matkaa!

Kirjoittaja

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.