Kipu

Tenavatähtien aikaan lauloi nuori Turunen antaumuksella: Kipuna kiivaana suruna sielussain… Esitys oli todella hieno, mutta ehkä koettiin kontrasti iän ja sanoman välillä. Olihan silloin esillä myös: Elo tää juoksuhaudoissa on… Tuosta tulikin mieleeni tarina illanvietosta jossain upseerikerholla. Joku lauluveikoista alkoi viritellä tunnelmaa juoksuhautalaululla. Paikalla ollut vanhempi herrasmies kysyi: Onko ollut rähinöissä mukana? Johon laulaja vastasi, että on ollut liian nuori. Herrasmiehen kommentti: Ei laula sitten! Sodankäyneen sisimmässä saattoi olla kipu, jota kepeä laulelu ehkä lisäsi.  Apostoli Paavalikin kertoo kivusta, jota hän kantoi veljiensä puolesta. Hän halusi jakaa kohtaamistaan Jeesuksen kanssa ja samalla tuoda ilmi, että on olemassa jotain enemmän mitä normaali fariseuksen elämä voi antaa.

Hänen kokemuksensa on joutunut kokemaan moni uskonlahjan saanut hänen jälkeensä. Melkein jokainen on ajatellut, että asiat ovat niin yksinkertaiset, että jokainen ainakin sukulainen ottaa Jeesuksen vastaan, kunhan saa kuulla Hänestä. Pettymykset ovat olleet valtavat ja reaktiot varsin erilaiset. Moni on tullut hylätyksi omien sukulaistensa taholta.

Varmaan jokainen tietää mitä jatkuva kipu merkitsee. Siitä tahtoisi päästä eroon ja moni kipu omistaa myös ominaisuuden, että se voidaan sammuttaa. Kun sain pitkittyneen selkäkivun, joka invalidisoi niin, että elämänpiirini oli noin sadanmetrin luokkaa portailta, niin ihminen on avuton. Sain siihen sitten kiropraktillista hoitoa ja sen jälkeen reviiri laajeni huomattavasti.

Tänä aikana voisi olla kivunaiheita esimerkiksi ne ihmiset, jotka lähetetään rahastettuina ylikuormatussa kumiveneessä lähes varmaan kuolemaan Välimeren aalloille. Kivun aiheena pitäisi olle ne vallanpitäjät, jotka lähes kaikkivaltiaan valtuuksilla tuhoavat ihmiselämää vallanhimonsa siivittäminä.  Kivun aiheena pitäisi olla myös ne nälkää näkevät, kun samaan aikaan tuhotaan toisenpäivän ruokaa.

Baabelissa Jumala sekoitti kielet. Jonain aamuna rakentajat kokoontuivat käskynjaolle, mutta kukaan ei ymmärtänyt mitä mestari puhui. Eivät ymmärtäneet toisiaan, että olisi voinut kaverilta kysyä, mitä sanottiin. Nykyisin näyttää siltä, että mielet ovat sekoitetut. Vaikka puhumme samaa kieltä, emme ymmärrä toisiamme, niin erilaiset mielet ovat ihmisillä.  Se on  kivun aihe, kun on kuin ummikko, jota ei ymmärretä eikä kuulla. Luulen ymmärtäväni vähän siitä mitä hän tarkoittaa Room 9. alussa. Jospa simämme avautuisivat näkemään ja korvamme kuulemaan niin saisimme viisaamman sydämen.

 

  1. Viisas kirjoitus ja rukous Laurilta. Tuli mieleen Vanhantestamentin puolelta Salomonista asenne (2.Aikak.1:7-12) Asenne Jumalan edessä onkin merkittävä piirre, kun luemme ja tutkimme uskon sankareiden mielenlaatua. Saamme pyytää ja anoa Jumalan Viisautta itsekin, ettemme puhuisi omaamme.

    ”Sinä yönä Jumala ilmestyi Salomolle ja sanoi hänelle: ”Ano, mitä tahdot minun sinulle antavan”.
    Salomo vastasi Jumalalle: ”Sinä olet tehnyt suuren laupeuden minun isälleni Daavidille ja tehnyt minut kuninkaaksi hänen sijaansa.
    Niin toteutukoon nyt, Herra Jumala, sinun isälleni Daavidille antamasi sana; sillä sinä olet pannut minut hallitsemaan kansaa, jota on paljon niinkuin tomua maassa.
    Anna siis minulle viisaus ja taito lähteä ja tulla tämän kansan edellä, sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?”
    Ja Jumala sanoi Salomolle: ”Koska sinulla on tämä mieli etkä anonut rikkautta, tavaraa ja kunniaa, et vihamiestesi henkeä, etkä myöskään anonut pitkää ikää, vaan anoit itsellesi viisautta ja taitoa tuomitaksesi minun kansaani, jonka kuninkaaksi minä olen sinut tehnyt, niin annetaan sinulle viisaus ja taito; ja lisäksi minä annan sinulle rikkautta, tavaraa ja kunniaa, niin ettei sitä ole ollut niin paljoa kenelläkään kuninkaalla ennen sinua eikä tule olemaan sinun jälkeesi”.

    • Jotenkin hirvittää se nopeus ja rohkeus, jolla kristinuskon perustusta murretaan. Raamatun valossa vielä sekin, että koko kansa tulee kärsimään koetuksissa, kun eivät kaikki noudattaneet Sanaa!

  2. Uudentestamentin viimeinen apostolinen kirje ennen ilmestyskirjaa, loppuu näihin sanoihin:

    ”Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,sanoen teille: ”Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan”.
    Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
    Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
    Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten;
    toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.
    Mutta hänelle, joka voi varjella teidät lankeamasta ja asettaa teidät nuhteettomina, riemuitsevina, kirkkautensa eteen, hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen. Juodakseen kirje 1:17-25

    ”…Rukoilkaa Pyhässä Hengessä ja niin pysyttäkää itsenne Jumalan Rakkaudessa…”
    Englanniksi tuo sanotaan; ”Rukoilkaa Hengessä ja pitäkää itsenne Jumalan Rakkaudessa Jeesuksen Kristuksen Armoa etsien, kunnes Hän tulee.”

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.